Help! wij krijgen de kalkoenen niet in de achterhoeven

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Brittjuh97

Help! wij krijgen de kalkoenen niet in de achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:28

Hallo allemaal!

Mijn zus heeft een paard dat sinds kort de kalkoenen niet in haar achterbenen wilt. Voorheen hadden wij hier totaal geen last van en liet ze alles toe, eerst was het in een achterbeen maar nu hebben we moeite met beiden achter benen, zelfs het hoeven krabben wilt niet meer. Het paard trekt haar hoef letterlijk uit je hand. vaak krijg je hem niet eens meer te pakken.

Onze vraag is daarvoor ook,
Kan je zonder kalkoenen in de achter benen een Dressuur wedstrijd op gras rijden? of is dit echt niet verstandig?

En hebben jullie misschien tips hoe wij dit wel weer voor elkaar krijgen.

Groetjes Britt,
Laatst bijgewerkt door Brittjuh97 op 13-05-15 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Help! wij krijgen de kalkoenen niet in de achterbenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:30

Je bedoelt hopelijk in de hoef. :+

Geduldig maar consequent blijven, desnoods iemand erbij halen met meer kracht in de armen waardoor ze haar been niet zo makkelijk los krijgt.
En belonen als ze het goed doet!

Amaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:31

KoudbloedKim schreef:

Geduldig maar consequent blijven, desnoods iemand erbij halen met meer kracht in de armen waardoor ze haar been niet zo makkelijk los krijgt.

En dan nog specifieker in de hoefijzers :+

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:34

KoudbloedKim schreef:

Ja ik bedoel inderdaad de hoef :')

Elke keer dat we de hoeven krijgen belonen we. het is alleen gewoon zo jammer als je het later nog een keer probeert dat ze het weer niet doet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:36

Amaris schreef:
[naam] schreef:

En dan nog specifieker in de hoefijzers :+
_O-
Je hebt gelijk!

TS, hoe oud is het paard ej zus?
Wij hebben een 4-jarige die dit af en toe doet bij onze bijrijdster van 15.
Dan helpen mijn vriend of ik even, wij zijn wat sterker en dan is het zo weer klaar.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:37

KoudbloedKim schreef:
_O-
Je hebt gelijk!

TS, hoe oud is het paard ej zus?
Wij hebben een 4-jarige die dit af en toe doet bij onze bijrijdster van 15.
Dan helpen mijn vriend of ik even, wij zijn wat sterker en dan is het zo weer klaar.

Het paard is een tuiger en is 7, mijn zus is zelf 25.
Laatst bijgewerkt door Brittjuh97 op 13-05-15 12:45, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Re: Help! wij krijgen de kalkoenen niet in de achterhoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:44

Lastig!
Ik heb het mijn koudbloed (die als jong paard nooit geleerd heeft voetje te geven en op haar 3de met 1000 kilo te zwaar was om het zo even op te tillen) geleerd door een zacht touw om de koot te doen en zodra ze hem optilde, belonen.
Maar het klinkt bij jouw paard met als uitproberen, zeker als het eerst wel gewoon goed ging.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 12:47

KoudbloedKim schreef:
Lastig!
Ik heb het mijn koudbloed (die als jong paard nooit geleerd heeft voetje te geven en op haar 3de met 1000 kilo te zwaar was om het zo even op te tillen) geleerd door een zacht touw om de koot te doen en zodra ze hem optilde, belonen.
Maar het klinkt bij jouw paard met als uitproberen, zeker als het eerst wel gewoon goed ging.

het is een paard die erg snel schrikt of bang is. er is misschien een keer wat gebeurt waardoor ze het eng vind, maar we weten dus niet wat er gebeurd is,

Zouden we eventueel zonder kalkoenen in de ijzers van de achterbenen een wedstrijd kunnen rijden, of zou dit echt niet verstandig zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:50

Als het niet heeft geregend en het gras + de grond droog is, heb je op zich geen kalkoenen nodig.
Anders zou ik zelf het risico niet nemen.
Is het geen optie om haar van de ijzers af te halen?

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 12:51

Zonder kalkoenen rijden kan op wedstrijd, moet de bodem dan ook wel geschikt voor zijn. Anders krijg je glij partijen en daar kan het paard onzeker van worden.

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 15:24

We Hebben de hoefsmid gebeld en gevraagd wat we het beste kunnen doen, we gaan zoveel mogelijk kalkoenen er in doen en dan op dag 1 van de 3 kijken of het gaat, anders halen we alsnog de ijzers er af.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:51

Persoonlijk zou ik het niet aandurven zonder, zeker niet met een sensibel dier zoals jij het beschrijft.
Zonder ijzers hou ik ook nog niet van op gras rijden. Maar dat is persoonlijk hoor! Vorig jaar eentje gezien die voor op ijzers stond met kalkoenen en achter blootvoets maar die wel flink onderuit ging in de proef. Brrrrr...

Maar hoe doet het paard bij de hoefsmid? Lukt het hem wel? Die van mijn wil wel eens vervelend doen met een van de achterbenen (pogingen tot uitslaan zeg maar), maar die kan ik gewoon goed vasthouden en dan waait die rare poging wel weer over. Heb je voldoende ruimte in de trailer? Dan zou je het op de trailer kunnen doen, mits het paard dan wel rustig is.

Is er een mogelijkheid dat het paard vast heeft gelegen en daardoor een zenuw knel heeft gehad? Of een evenwichtsprobleem waardoor dit probleem is ontstaan? Is er de laatste tijd iets veranderd?

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 18:53

Janine1990 schreef:
Persoonlijk zou ik het niet aandurven zonder, zeker niet met een sensibel dier zoals jij het beschrijft.
Zonder ijzers hou ik ook nog niet van op gras rijden. Maar dat is persoonlijk hoor! Vorig jaar eentje gezien die voor op ijzers stond met kalkoenen en achter blootvoets maar die wel flink onderuit ging in de proef. Brrrrr...

Maar hoe doet het paard bij de hoefsmid? Lukt het hem wel? Die van mijn wil wel eens vervelend doen met een van de achterbenen (pogingen tot uitslaan zeg maar), maar die kan ik gewoon goed vasthouden en dan waait die rare poging wel weer over. Heb je voldoende ruimte in de trailer? Dan zou je het op de trailer kunnen doen, mits het paard dan wel rustig is.

Is er een mogelijkheid dat het paard vast heeft gelegen en daardoor een zenuw knel heeft gehad? Of een evenwichtsprobleem waardoor dit probleem is ontstaan? Is er de laatste tijd iets veranderd?

Er zijn geen rare dingen gebeurt. Het paard is niet zo sensiebel als je denkt. Ja ze schrikt erg snel maar je kan haar bij je houden, bij de hoefsmid heeft ze het sinds kort ook

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 18:54

En kan de hoefsmid haar wel vasthouden? Of wint ze het daar ook van?

Hoe is de coördinatie in de benen tijdens het rijden? En in de zijgangen?

Brittjuh97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-15 19:01

Janine1990 schreef:
En kan de hoefsmid haar wel vasthouden? Of wint ze het daar ook van?

Hoe is de coördinatie in de benen tijdens het rijden? En in de zijgangen?

De hoefsmid heeft er ook moeite mee. Wat normaal hielp helpt nu ook niet.
Tijdens het rijden is alles goed. Het is echt met het voetje geven en uitkrabben en kalkoenen doen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:04

Het is dus verergerd? Kan het zijn dat jullie paard een Wobbler is?
http://dier-en-natuur.infonu.nl/zieke-d ... arden.html

Vind ik persoonlijk niet logisch als er onder het zadel niets aan de hand is. Maar goed, het paard van Isabell Werth had het ook. Whisper, als ik me niet vergis.

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-15 19:14

Brittjuh97 schreef:
Kan je zonder kalkoenen in de achter benen een Dressuur wedstrijd op gras rijden? of is dit echt niet verstandig?

Zijn die ijzers achter echt nodig?
Anders zou je het paard ook achter op blote voeten kunnen laten lopen en voor op ijzers (met kalkoenen) als je op gras moet starten.

Verder blijft het natuurlijk wel een puntje van aandacht.
Het is wel vreemd dat er eerst niets aan de hand was en dat het nu ineens niet meer gaat.
Hebben jullie zelf het idee dat het stoutigheid is? Of zou er iets medisch niet lekker zitten?