Paard stil zetten in proef

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Mnon1994

Paard stil zetten in proef

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-15 16:07

Zoek machine al gebruikt, maar mijn antwoord niet gevonden.

Vraagje.
Vandaag heb ik wedstrijd gehad, nu was mijn paard in de proef erg rennerig, en had ik weinig controle.
Dit heb ik soms ook thuis in training, dan zet ik haar stil, vraag haar weer rond en draaf weer verder vaak werkt dit.
Wat van gevolgen heeft dit in de proef..? -2 of krijg je gewoon een onvoldoende daar voor?
En kan een jury dit waarderen dat je je paard stil zet?

tweede proef had ik de controle gewoon weer terug.

Sababber

Re: Paard stil zetten in proef

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:10

Tja wat kost je meer punten is dan de vraag? Even -2 krijgen omdat je hem stil zet of lagere punten rijden omdat je paard niet goed loopt. Ik zou hem dan idd even stil zetten en goed op pakken.

Marie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:12

ik denk dat je -2 krijgt maar dat weet ik niet zeker. een onvoldoende lijkt mij raar maar het kan wel

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:19

Ligt eraan hoe de timing is (als je het onderdeel zelf er ook mee verpest ben je meer punten kwijt omdat je dan het onderdeel niet mooi doet, of zelfs helemaal niet toont). Stel je zet je paard vanuit galop stil daar waar je in draf moest, en je draaft na het stilstaan verder, dan heb je geen overgang van galop naar draf laten zien.
En ligt er ook aan hoe lang je stilstaat. Als je je proef namelijk niet op tijd hervat word je uitgebeld (maar dan moet je wel heel lang stilstaan)

amen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 16:35

Nou ik heb liever een onvoldoende, en controle, dan geen controle en geen wp..

Overgang naar stilstand wanneer t niet gevraagd word kan heel goed een onvoldoende opleveren, ik zou dr niet van opkijken....

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-15 17:39

Citaat:
Artikel 131 – Verzet
1. Er is sprake van verzet wanneer het paard:
a. op aanvraag van zijn ruiter weigert voorwaarts te gaan en/of
b. ongevraagd achteruit loopt en/of
c. vanwege welke reden dan ook op eigen initiatief stilstaat, al dan niet
regelmatig of volledig omdraait, bokt of steigert, door de teugel springt,
wegstormt of zich anderszins overduidelijk aan de wil van zijn ruiter
onttrekt.
2. Er is ook sprake van verzet wanneer de deelnemer het paard, zonder dat
dit op het desbetreffende ogenblik in de proef voorgeschreven wordt,
vanwege welke reden dan ook stil laat staan, met uitzondering van dat
geval waarin de (voorzitter van de) jury door middel van een (bel)signaal
heeft aangegeven dat de proef moet worden onderbroken wegens
onvoorziene omstandigheden.
3. Verzet wordt zowel bestraft in de waardering van de jury voor elk
onderdeel van de proef, tijdens de uitvoering waarvan het verzet zich, in
welke vorm dan ook, manifesteert, als ook bij de algemene beoordeling
van de gehoorzaamheid van het paard.
4. Op ieder verzet van het paard, als gevolg waarvan de proef gedurende 20
seconden niet vervolgd kan worden, volgt uitsluiting van de combinatie
door de (voorzitter van de) jury.

Quote komt uit het wedstrijdreglement. En bevestigd wel mijn vermoedens. Je krijgt dus een onvoldoende op dat onderdeel. Mocht je pech hebben en het op het verkeerde moment doen en de jury is streng dan kan de jury je zelfs voor meerdere onderdelen achter elkaar een onvoldoende geven. Tevens nemen ze het dus mee in de algemene beoordeling.

Maar gelijk toen ik jou vraag las dacht ik bij mij zelf; moet je dan wel mee willen doen. Niet naar bedoeld ik snap dat niet elk paard een machine is die braaf doet wat die moet doen. Maar een b proef gaat voornamelijk over het laten zien dat je controle hebt over je paard. En als jou paard de controle overneemt heb je dat dus niet dus heeft het dan zin om met zo proef mee te doen. Kun je dan niet beter thuis even verder oefenen? Aangezien het stil zetten onder verzet valt in het reglement zal het niet echt gewaardeerd worden. En het moment voordat jij hem stil zet verlies je controle. Dus die onderdelen waar jij de controle verliest zal je ook al niet hoge punten voor krijgen want dat ziet de jury ook wel. Ik zie de meerwaarde dan niet echt in om dan al wedstrijden te gaan rijden. Persoonlijk zou ik liever thuis even verder willen oefenen, en op vreemd terrein bij de vereniging of een oefenwedstrijd voordat ik aan een echte proef mee ga doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 01:10

Nou ik zou mijn paard er zeker niet voor thuis laten.

Ik ben M dressuur en die van mij heeft de neiging om op de middenlijn met aan galopperen nog weleens een flinke bok te geven en erger zelfs, bij middengalop heeft hij weleens de neiging gehad om er vandoor te gaan.

Juist dan neem ik m vaker mee. Km maken....

En wat is geen controle?
Die van mij is ook weleens fris geweest op cc waardoor die een beetje er tegen aan drukte.
Als ik hem dan een keer tempo terug nam was het klaar.
Dus je krijgt de controle terug.

Nu ook, als hij het wel flikt om er vandoor te gaan, voor de hoefslag heb ik m weer terug..

Kijk als je paard echt niet meer te controleren is en hij gaat er vandoor en laat je alle hoeken van de bak zien, dan is het wat anders.
Maar dan is het ook niet veilig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-15 01:23

Zulke dingen moet je je niet eens afvragen, maar gewoon doen. Zie het als investering in zijn opvoeding.
Zonder controle zul je immers nooit fijn gaan rijden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 08:54

Inderdaad. Gewoon doen en dan die punten voor lief nemen. Ik heb ook al meer dan genoeg proeven verpest om opvoedkundige redenen. Sommige dingen moet je helaas echt in de ring oplossen als ze zo slim zijn om te bedenken dat dat een andere situatie is dan thuis of met losrijden.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:00

Nies_ schreef:
Inderdaad. Gewoon doen en dan die punten voor lief nemen. Ik heb ook al meer dan genoeg proeven verpest om opvoedkundige redenen. Sommige dingen moet je helaas echt in de ring oplossen als ze zo slim zijn om te bedenken dat dat een andere situatie is dan thuis of met losrijden.

En jij bent niet anders in zo'n andere situatie? Denk je niet dat je paard ook iets van jou overneemt? Of heeft je paard dat daadwerkelijk tegen je gezegd dat dat zo is?
Sorry, heus niet aanvallend bedoeld, maar ik vind het altijd zo grappig als mensen dat zeggen. Alsof een paard dat moedwillig doet om jou te pesten..

Ik zou persoonlijk niet stilzetten, maar een andere manier zoeken om het probleem wat je tegenkomt op te lossen. Oftewel gewoon ermee dealen en doorrijden.

Als je (in het algemeen) je paard stil wil zetten vanwege compleet controleverlies en voor de veiligheid, dan moet je dat vooral doen. En van daaruit weer rustig verder gaan. En dan een onvoldoende op de koop toe nemen, dat is dan maar zo.
Dan maakt het niet uit of een paard aan het "uitproberen" is of dat jij zelf andere (spannings-)signalen afgeeft waardoor een paard ervandoor miept.

Maar ik zou wel even bij jezelf nagaan waar dat nou vandaan komt. Heb jij ook spanning bijvoorbeeld? Dan kan het heel goed dat je paard dat van je overneemt. Als iemand op mijn rug ineens sneller ging ademen en zenuwachtig ging lopen doen, zou ik ook heel hard weg gaan rennen.
Dus ga kijken naar een oplossing op langere termijn en kilometers maken. Het zou niet prettig zijn als je voortaan elke wedstrijd je paard in de 1e proef stil moet zetten..

Edit: en dan nog even je daadwerkelijke vraag :'). Als jury zou ik het persoonlijk niet waarderen in de zin van dat het nog een voldoende kan worden. De hoogte van de onvoldoende is dan wel weer afhankelijk van de manier waarop er stilgezet wordt.. Als er flink in de mond gerukt wordt, dan kan je dat ook nog best een diskwalificatie opleveren. Maar ik weet dat de meningen van juryleden daar ook nog weleens over verschillen. Dus kijk daarmee uit, niet alleen omdat dat rot voor jou is, maar voor je paard ook niet prettig natuurlijk.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 09:37

Als jij duidelijk verschil kunt laten zien, tussen voor en na het halthouden. Hem rustig stil kunt zetten, zou ik dat gewoon een keer proberen tussen twee onderdelen in.

Maar ik ben het wel met Niobe eens dat dit niet een standaard ding moet worden in de ring, dat zou erg jammer zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:09

Niobe schreef:
En jij bent niet anders in zo'n andere situatie? Denk je niet dat je paard ook iets van jou overneemt? Of heeft je paard dat daadwerkelijk tegen je gezegd dat dat zo is?
Sorry, heus niet aanvallend bedoeld, maar ik vind het altijd zo grappig als mensen dat zeggen. Alsof een paard dat moedwillig doet om jou te pesten..

Tuurlijk niet om te pesten. Een paard pest niet.

Maar ken je de term 'showsmart' ?

Waarom denk je dat 'wij' in westernwedstrijden de rubriek 'Fool 'm School 'm' hebben? ;)

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:22

Ik heb mijn paard afgelopen wedstrijd stil gezet tijdens de proef. We moesten op X aanspringen in de linkergalop en paardlief negeert mijn hulp compleet. Vervolgens geef ik haar een schop, puur om een reactie te willen krijgen, en mevrouw loopt stoïcijns door. Heb haar vervolgens een aantal passen later op een rustige manier halt laten houden, er door heen gevraagd en even laten staan. Vervolgens 2 passen gestapt en vanuit stap in de linkergalop gezet wat ze ook aanpakte.
Kreeg een 2 van de jury voor dat onderdeel.
Dacht zelf dat ik een laag cijfer en -2 zou krijgen.

Gevolg van deze actie was dat ze bij de X in de rechtergalop aanspringen wel direct op mijn hulp aansprong.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:24

De term kende ik niet, tot nu toe :P Maar ik denk dat ik het begrijp, voor zover ik het heb kunnen lezen. Persoonlijk geloof ik daar echt niet in. Ik ben zelf ervan overtuigd dat een paard geen flauw benul heeft van waar hij is en wat de bedoeling is, maar dat er een wederzijdse vertrouwensband moet ontstaan, dat rijden op een vertrouwde plek en rijden op een vreemde plek geen verschil meer maakt. (even heel kort gezegd).

Maargoed, dat is dus mijn persoonlijke mening en ook ervaring eigenlijk, dus daar doe ik ook niets mee als jury zijnde. Dan ben ik gewoon bezig met het beoordelen met de proef, achterliggende gedachten tellen dan niet mee. Daar ben ik meer mee bezig als ik met mijn eigen paard aan het trainen ben. (misschien wel iets te veel :'))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 10:48

Ik weet ook niet of dat met dressuurproeven ook hetzelfde zal werken als bij 'ons' hoor Niobe, maar bij bv mijn eigen paard speelde het absoluut. En uiteraard is dat geen pesten, was puur enthousiasme. Voor de slagboom wachten tot je (in je eentje) de arena in mag, = reining volgens mijn merrie, en dan wordt ze alvast heet want dat vindt ze mooi om te doen...
Hartstikke leuk eigenlijk, want paard vond showen leuk. Maar best jammer als het geen reining maar westernriding was en je toch graag beheerste serietjes om de 3 wilde hebben ipv rundowns. Wachten, wachten, wachten. En soms kun je dat alleen verder uitkristaliseren in de showarena zelf...

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 11:07

:= Dat is lastig inderdaad!

Ik ben niet heel thuis in de western, maar reining is dan wat anders dan westernriding als ik je tekst goed lees? Dan is het inderdaad wel fijn dat je het verschil daartussen kunt oefenen in een speciale rubriek! En dan begrijp ik dat inderdaad ook wel.

Dat gebeurt in de dressuur natuurlijk ook weleens met paarden die ook springen en dat prachtig vinden. Die zien dan een hekje en denken dat ze moeten springen. En als het dan een afgesloten ring is, dan is dat best jammer := (want: uitsluiting, als je pech hebt)
Ik heb met die van mij ook weleens gesprongen en dacht daarna dat ze bij elke lichtvlek moest springen. Ook leuk _O-

Dat vind ik toch wat anders dan wanneer het paard de schuld krijgt van spanning in de dressuurring.
Ik kan mezelf wel even als voorbeeld nemen. Paard en ik reden geweldig thuis, lekker ontspannen, niks aan de hand. Maar als we de dressuurring in gingen, dan moest ik regelmatig afgroeten omdat mijn paard er vandoor ging in de galop. Ik heb ook weleens geroepen van "Rotbeest liet me weer in de steek!".

Achteraf denk ik: "Mens, hou toch op, je was zo gespannen als een rietje. Niet gek dat dat arme paard het bit pakte en ging rennen.". Elke wedstrijd werd het erger, want ik werd (onbewust) steeds banger dat ze ervan door ging, dus ging ik steeds strakker zitten en ik ging steeds minder echt rijden, elke wedstrijd. En langzaamaan ging ik dat probleem zelfs mee naar huis nemen, omdat ik twijfelde aan mijn paard. Terwijl het toch echt mijn schuld was. Pas sinds ik me dat beseft heb en echt opnieuw begonnen ben, werken we zelfs beter samen dan toen we het "probleem" nog niet hadden.

Dat "probleem" begon trouwens vanaf de M1, dus aan de kilometers lag het niet. Ik weet niet precies waarom ik spanning begon te krijgen, maar ik vermoed sterk dat het komt doordat ik heel veel druk op me begon te leggen, want M1 gaat al een stuk verder dan L (vooral in mijn hoofd).

Natuurlijk kan enthousiasme ook wel meespelen bij TS en andere voorbeelden die gegeven worden en ik wil ook niet zeggen dat stilzetten per definitie slecht is. De manier waaróp dat gebeurt is wel een issue, want dat gaat lang niet altijd vriendelijk. En als dat standaard elke wedstrijd moet gebeuren, dan moet je toch echt verder gaan kijken en een andere oplossing voor de lange termijn zien te vinden.

Mijn paard is trouwens ook weleens enthousiast en dan heb ik de neiging nog bang te worden en dan gaat er ook een sneeuwballetje rollen die enorm wordt en dan barst de bom ook een keer. Dat is hetzelfde als wanneer het probleem begint met spanning. Dus dan moet je toch toch weer die samenwerking terug zien te vinden.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:02

Nou bij mij is dat allemaal niet hoor :+ Mijn paard snapt donders goed dat als ze er de kantjes vanaf loopt ik er in de proef niet veel aan "kan" doen. Waar ik normaal bijvoorbeeld een volte zou draaien of de schouder voor zou zetten (ik noem maar wat) rij je op zo'n moment gewoon door, zonder dat echt te corrigeren. Met als gevolg dat ie steeds wat minder ging lopen, eerst van het achterbeen af, dan wat terug in tempo etc. Tot je er dus gewoon echt de 160 punten nog maar net mee haalt, terwijl je de eerste 8 winstpunten binnen no time had. Dus in zo'n geval kan het echt zijn dat je om opvoedkundige redenen wat proeven verpest door hem bijvoorbeeld naar voren te schoppen of de voor- of achterhand wat te verplaatsen.

Een paard heeft echt wel in de gaten dat er verschil is tussen waar dan ook een rondje rijden of een proef neerzetten. Wij hebben er ook eentje op stal gehad die helemaal in de houding ging lopen zodra er een proef voorgelezen werd, ook als je er een F2 proefje mee ging oefenen dus gevraagd werd dat dan niet.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:09

Ze weten echt wel wat er aan de hand is als je het mij vraagt... mijn paard gaat op wedstrijd heel overdreven door de hoeken lopen >;) dat is echt zo'n pleaser.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:12

Starbreeze schreef:
Ze weten echt wel wat er aan de hand is als je het mij vraagt... mijn paard gaat op wedstrijd heel overdreven door de hoeken lopen >;) dat is echt zo'n pleaser.

Zullen we ruilen? Die van mij wil het liefst op een volte in het midden,en dat dan ook in stap :')

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-15 15:17

Nou ik weet niet of je voor de rest ook wilt ruilen hoor :D

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:20

Ik vind het een beetje vreemd, immers zien we het liefst dat alles voorwaarts opgelost wordt, en dan nu halt houden midden in je proef? Ik begrijp denk ik niet helemaal waarom je dit zou willen doen.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:32

Waarom zou je het anders op gaan lossen dan thuis? Als je hem over het tempo gaat jagen, krijg je nog minder punten.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:40

Nou goed, ideaal is het niet. Ik zou liever zien dat het vw opgelost word. Dat is iets heel anders dan over het tempo jagen. Ik ben genoodzaakt om het onder in de punten mee te nemen en uiteraard de -2. Ben KNHS jurylid overigens.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:53

Hoe wil je dat met een rennerig paard in een proef voorwaarts oplossen dan, daar is toch helemaal geen ruimte voor.

Wanneer mijn paard thuis loperig wordt, los ik dat idd voorwaarts op, maar dat houdt in dat we dus sneller gaan dan hij wil en we voltes gaan rijden.

Doe je dat in een proef, dan volgt al snel uitsluiting.

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 12:29

mijn paard deed het ook weleens vooral na de middengalop,dan kreeg ik hem niet meer terug.dan dacht mijn paard, snel afhandelen.
maar ik neem hem dan echt wel terug in de proef.dan maar een onvoldoende!
want anders weet jouw paard op den duur,dat hij het in de proef wel mag doen en thuis niet.
heb 1x grootste ruzie met paard in de proef gehad,hij flikte het iedere keer weer,zogauw ik de ring inging.want hij wist dat ik dan niks deed vanwege de punten van de jury.
er zijn ook wel jury's die het wel waarderen hoor als ze zien dat het paard even aangepakt moet worden.