12 jaar te oud voor paard om hoger niveau te halen?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

OneAndOnlyx

12 jaar te oud voor paard om hoger niveau te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:48

Hoihoi!

Ik heb sinds een aantal maanden een KWPN'er van 12. Ik wil heel graag met haar officieel gaan starten en een mooi niveau rijden. Nu was er laatst iemand die zei dat ik echt geen M of Z kan rijden met haar, omdat ze daar te oud voor is? Ik vind het zelf complete onzin, maar wat vinden jullie er nou van? Wat is de maximum leeftijd die jullie geven voor zo'n niveau? Of is die er niet?

Edit: Ik ga natuurlijk eerst goed werken aan de basis en dan pas echte wedstrijden rijden, we zijn nog lang niet zover.
Laatst bijgewerkt door OneAndOnlyx op 11-04-15 14:50, in het totaal 1 keer bewerkt

HindaFree

Re: 12 jaar te oud voor paard om hoger niveau te halen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:49

Hele erge onzin....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:50

Totaal onzin dat dat niet kan. Zou gewoon lekker op wedstrijd gaan en zien waar het schip strand.

Sunneva

Onzin, echt waar! Misschien als je paard nog niet ingereden is maar zelfs dan is M echt nog wel haalbaar. Met 15 zitten ze op de top van hun kunnen, en daarna kunnen ze echt nog wel een tijdje door hoor.
Maak je geen zorgen! :)

Felicxa

Bullshit :+ 12 jaar is echt niet oud, zeker niet te oud.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:51

Joh, ik heb een meisje een recreatiepaard van 18 naar de Z2 zien rijden. 12 is echt nog een mooie leeftijd om daarmee te beginnen hoor :)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:52

Sunneva schreef:
Onzin, echt waar! Misschien als je paard nog niet ingereden is maar zelfs dan is M echt nog wel haalbaar. Met 15 zitten ze op de top van hun kunnen, en daarna kunnen ze echt nog wel een tijdje door hoor.

En dat is ook bullshit. Met 15 zitten ze niet aan de top van hun kunnen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:53

Sunneva schreef:

Mijn paard heeft 1x een B proef gelopen en met mij een FNRS proef, zou dus moeten kunnen. Ik snap niet waar ze het vandaan heeft dat ie geen M of Z meer zou kunnen lopen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:53

Misschien wel jaloezie.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:53

Emmaa_ schreef:
Joh, ik heb een meisje een recreatiepaard van 18 naar de Z2 zien rijden. 12 is echt nog een mooie leeftijd om daarmee te beginnen hoor :)

Dat is nog is een voorbeeld van hoe het wel moet dus :j

FriesWytske schreef:
Misschien wel jaloezie.

Zou heeeel goed kunnen.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 11-04-15 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: berichten samengevoegd

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:54

ik zou niet de pretenties hebben om er nog mee naar de olympische spelen te gaan. tenzij jij zelf een toptalent bent die hem heel vlot door alle niveaus heen kan halen ;)
maar lekker nog doorgroeien is zeker mogelijk..

kijk maar gewoon in de sport hoe oud de dieren zijn..
met 12-14 jaar draaien ze gewoon nog internationaal mee hoor, en die paarden leren gerust ook nog iedere dag bij.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 11-04-15 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:55

Dat hangt heel erg van jouw rijtechnische vaardigheden af. Een goede ruiter die al ervaring op een Z niveau heeft zal een paard sneller op M of Z niveau krijgen dan wanneer je het alle twee nog moet leren. maar wees gerust, je paard kan op zijn 20ste, mits gezond, nog rustig m of z lopen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:56

elenaMM77 schreef:
ik zou niet de pretenties hebben om er nog mee naar de olympische spelen te gaan.
maar lekker nog doorgroeien is zeker mogelijk..

kijk maar gewoon in de sport hoe oud de dieren zijn..
met 12-14 jaar draaien ze gewoon nog internationaal mee hoor, en die paarden leren gerust ook nog iedere dag bij.

Ja ik kwam erop omdat ik een documentaire zat te kijken en Anky 11 een mooie leeftijd vond(Upido was geloof ik tijdens dat filmpje zo oud) en toen dacht ik wat zou bokt denken?

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:57

bigone schreef:
Dat hangt heel erg van jouw rijtechnische vaardigheden af. Een goede ruiter die al ervaring op een Z niveau heeft zal een paard sneller op M of Z niveau krijgen dan wanneer je het alle twee nog moet leren. maar wees gerust, je paard kan op zijn 20ste, mits gezond, nog rustig m of z lopen.

We moeten het allebei nog leren, maar we gaan met de privéles die we nu hebben met sprongen vooruit! Zelf ben ik ook nog jong.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:57

als 11 een mooie leeftijd is om met het allerhoogste niveau te beginnen.. dan is er niets mis met 12 ;)

Sunneva

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 14:58

FriesWytske schreef:
Sunneva schreef:

En dat is ook bullshit. Met 15 zitten ze niet aan de top van hun kunnen.

Aangezien mij dit is verteld en ik niet graag onjuiste info in m'n hoofd heb. Welke leeftijd dan wel? :)

Oh en een 9 jarig paard op 1.60 niveau wordt een jong paard genoemd ;)

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:04

elenaMM77 schreef:
als 11 een mooie leeftijd is om met het allerhoogste niveau te beginnen.. dan is er niets mis met 12 ;)

Nee vond ik ook, maar diegene die zei het vorige week dinsdag en dit hoorde ik vandaag pas.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:05

OneAndOnlyx schreef:
elenaMM77 schreef:

Nee vond ik ook, maar diegene die zei het vorige week dinsdag en dit hoorde ik vandaag pas.

gewoon diegene een oude penny met een roze strikje erom heen aanbieden en een bakje groentensoep..

niets van aantrekken hoor, het is inderdaad waarschijnlijk gewoon afgunst omdat je een leuk paardje hebt gekregen/gekocht waar je jezelf en waarschijnlijk ook het paard nog lekker kunt ontwikkelen.

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:08

Absoluut niet te oud , veel paarden moeten te jong veel te veel doen om maar snel op hoog niveau te komen en knappen dan om een of andere reden af. Een gezond paard loopt zo maar tot zijn 20e goed mee. Moet je er wel zuinig op zijn natuurlijk. Succes !

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:09

elenaMM77 schreef:
gewoon diegene een oude penny met een roze strikje erom heen aanbieden en een bakje groentensoep..

niets van aantrekken hoor, het is inderdaad waarschijnlijk gewoon afgunst omdat je een leuk paardje hebt gekregen/gekocht waar je jezelf en waarschijnlijk ook het paard nog lekker kunt ontwikkelen.

Haha misschien een goed idee dat eerste :+ . Nee grapje.

Ja ze zat ook flink op te scheppen over hoeveel paarden ze wel niet had gehad en wat voor niveau ze wel niet had gelopen enz.

Ik ben heel blij met m'n topperpaardje :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:10

Rizette schreef:
Absoluut niet te oud , veel paarden moeten te jong veel te veel doen om maar snel op hoog niveau te komen en knappen dan om een of andere reden af. Een gezond paard loopt zo maar tot zijn 20e goed mee. Moet je er wel zuinig op zijn natuurlijk. Succes !

Nog wel wat langer dan z'n twintigste denk ik :) Heb genoeg jonge spruiten in de sport gezien (net onder het zadel en gelijk maar gaan uitbrengen) en hoewel ik denk dat er niet zo veel mis mee is om dat te doen denk ik ook dat zo veel druk op een jong paard de kans op blessures wel verhoogt.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 15:10

Rizette schreef:

Dankjewel!

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:14

Dat is absoluut niet te oud hoor!! Ik heb een 17 jarige nog naar LT niveau geholpen. Kijk even wat er nog rondloopt op GP niveau qua leeftijden.

Gewoon lekker gaan rijden en kijken waar jullie uit komen. Laat je vooral niet tegenhouden hoor meis!

Tyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:21

Laat ze kletsen. Gewoon starten en zien waar je eindigt. Sommige komen met een 3 jarige nog niet naar het z en bedoel dan niet als 3 jarig paard maar op die leeftijd begonnen met rijden

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:25

waarom een leeftijd stellen, 12 jaar is nog helemaal niet oud om te beginnen met starten.

Succes en laat degene die het zeggen maar zien hoe ver je kunt komen. :j