Dressuurproeven

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Testdrive

Dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 09:51

Beste Bokt leden,

Sinds kort is er een website online gekomen waarop dressuurproeven worden gevisualiseerd. Je kunt van de KNHS, FNRS en de nieuwe Manege & Ruiterbond de meest gereden proeven selecteren en dan stapsgewijs door het protocol heen "stappen" waarbij je van ieder onderdeel in het protocol een visualisatie (afbeelding) van dat onderdeel krijgt.

Met kleuren wordt de gang aangegeven (blauw = stap, groen = draf en oranje is galop). Tevens kan ook het tempo "binnen de gang" worden aangegeven met een dikke korte of lange dunnen stippellijn (verzameld, arbeid, midden of uitgestrekt).

Mijn vraag is:

Is een dergelijke website een handig hulpmiddel bij het voorbereiden op je dressuurproef?
    En wat zou er eventueel nog aan verbeterd kunnen worden?

Ben benieuwd naar jullie reacties :)

Vriendelijke groet,

Testdrive

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:15

Voor mij persoonlijk vind ik het niet echt een toevoeging.
ik weet hoe een bak er uit ziet en hoe de figuren lopen en kan dat dan prima in m'n hoofd visualiseren.

echter voor als je iemand die niets van dressuur af weet wil leren proeflezen, kan dit denk ik wel een handig hulpmiddel zijn. En zeker als de optie er is om de figuren op volgorde uit te printen. (Weet niet of dit al mogelijk was, maar anders misschien een ideetje) :)

lobkew

Re: Dressuurproeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:19

Ik vind het wel een handig hulpmiddel! Wat dan weer jammer is dat de menproeven er niet in staan.

Cheminee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:23

Ik ben Wel geïnteresseerd naar zo'n website! Makkelijk in mijn vriend straks te leren voorlezen!

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:28

Voor mij persoonlijk voegt het niet echt iets toe, ik oefen de proeven toch wel te paard.

Maar ik kan me vooral voorstellen dat het voor manegeruiters erg handig kan zijn. Die hebben veel minder mogelijkheid om hun proefje te oefenen. In mijn manegetijd tekende ik altijd een bak op een A4tje en ging dan de proef natekenen (of ik speelde hem na met speelgoedpaardjes :P ) Maar dan zou zo'n website heel handig zijn.
En ook om leken (ouders die niet van paardrijden weten bijvoorbeeld) te leren hoe ze een proefje voor moeten lezen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 10:43

RT-D >>> WD-V

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:32

Lauke schreef:
Voor mij persoonlijk vind ik het niet echt een toevoeging.
ik weet hoe een bak er uit ziet en hoe de figuren lopen en kan dat dan prima in m'n hoofd visualiseren.

echter voor als je iemand die niets van dressuur af weet wil leren proeflezen, kan dit denk ik wel een handig hulpmiddel zijn. En zeker als de optie er is om de figuren op volgorde uit te printen. (Weet niet of dit al mogelijk was, maar anders misschien een ideetje) :)

OK. Fair enough. Het is ook ontstaan doordat ik als nietswetende vader werd "verplicht" de proeven van mijn oudste dochter moest gaan voorlezen :D

Heb je wel al gezien dat je de figuren op volgorde kunt zien op de website (Bij Instellingen > Beeld > Callsheet aanklikken)? We hebben al een poging gedaan hier een pdf van te maken maar dit is geen makkelijke zaak...het is wel iets dat wij zelf ook als hele mooie "feature" onderkennen. Daar gaat in de toekomst zeker nog aan gewerkt worden!

Bedankt voor je respons!

Testdrive

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:33

lobkew schreef:
Ik vind het wel een handig hulpmiddel! Wat dan weer jammer is dat de menproeven er niet in staan.

Goed te horen! De menproeven zijn een onderdeel voor een volgende versie van de website. Wij zijn nog niet zo op de hoogte van deze proeven...vinden die ook plaats in een rijbaan van 20x40 of 20x60 (hoop dat ik geen rare dingen zeg :D )

Bedankt voor je reactie!

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:35

Sanned schreef:
Voor mij persoonlijk voegt het niet echt iets toe, ik oefen de proeven toch wel te paard.

Maar ik kan me vooral voorstellen dat het voor manegeruiters erg handig kan zijn. Die hebben veel minder mogelijkheid om hun proefje te oefenen. In mijn manegetijd tekende ik altijd een bak op een A4tje en ging dan de proef natekenen (of ik speelde hem na met speelgoedpaardjes :P ) Maar dan zou zo'n website heel handig zijn.
En ook om leken (ouders die niet van paardrijden weten bijvoorbeeld) te leren hoe ze een proefje voor moeten lezen.

Dit is precies waarom de website is ontwikkeld! Mensen met wat minder verstand van "het vak" een hulpmiddel bieden om hun proef voor te bereiden en te leren. En zeker ook voor de mensen die de proef moeten voorlezen ;) (zoals ik zelf voor mijn oudste dochter)

Bedankt voor je reactie!

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:36

Urielle schreef:
RT-D >>> WD-V

Ik begrijp 'm Urielle. Dank je!

Vriendelijke groet,

Testdrive

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:37

Voor beginnelingen op zich wel makkelijk. Maar ik pakte vroeger een A4-tje en tekende zelf met een potlood de lijnen en figuren. Dit is een soort moderne versie ervan.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 12:42

Suzanne F. schreef:
Voor beginnelingen op zich wel makkelijk. Maar ik pakte vroeger een A4-tje en tekende zelf met een potlood de lijnen en figuren. Dit is een soort moderne versie ervan.

Tegenwoordig leven we in het digitale tijdperk en kun je dit soort zaken prachtig visualiseren zoals je hebt kunnen zien. Heb je ook gebruik gemaakt van de verschillende opties? Callsheet, automatisch afspelen, tempo aanduiden (dikte en lengte van stippellijnen, moet je wat hogere proeven voor selecteren waarin midden, verzameld, arbeids en uitgestrekte gangen vereist zijn)?

Ik begon ook met pen en papier en na drie tekeningen dacht ik...wacht even dit valt te automatiseren ;) Hoop dat je het een leuk initiatief vindt en andere (misschien minder ervaren dressuurruiters) op deze website wilt wijzen!

Bedankt voor je reactie!

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 12:51

Volgens mij is deze website nog helemaal niet actief. Krijg nl. geen reactie als ik op je onderschrift druk.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:13

FriesWytske schreef:
Volgens mij is deze website nog helemaal niet actief. Krijg nl. geen reactie als ik op je onderschrift druk.

Oooooooooooooooopssssssssssss O:) :D

Je hebt helemaal gelijk!!!! Ik heb het direct aangepast! Het zou NU moeten werken. Dank je wel voor de tip!

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:18

Suzanne F. schreef:

Dit doe ik nog altijd om mn proeven uit het hoofd te leren :o
3x tekenen en het zit in mn kop :D

De site is denk ik handig voor mensen die echt géén idee hebben hoe een proef/figuur gereden dient te worden, maar dat zullen dan wel de echte beginners of voorlees-leken zijn.

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 13:25

manie schreef:
Suzanne F. schreef:

Dit doe ik nog altijd om mn proeven uit het hoofd te leren :o
3x tekenen en het zit in mn kop :D

De site is denk ik handig voor mensen die echt géén idee hebben hoe een proef/figuur gereden dient te worden, maar dat zullen dan wel de echte beginners of voorlees-leken zijn.

Probeer het eens een paar keer, zo mooi als je het kunt tekenen op de computer krijg je met pen en papier niet voor elkaar. En hoef je het ook geen 3x te doen :P Heb je ook al bij de hogere proeven gekeken? De Z1 en Z2 van de KNHS?

Bedankt voor je reactie!

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:34

Ik vind het allemaal maar zeer onduidelijk. Ik zie bijvoorbeeld in een Z2 proef dat bij het van hand veranderen in uitgestrekte draf de diagonaal tot X een stippellijn heeft en na X weer een doorgetrokken lijn...Terwijl toch echt de hele diagonaal in uitgestrekte draf gereden moet worden. Zelfde verhaal voor middendraf en uitgestrekte stap en galop.

Verder maakt de tekening totaal niet duidelijk wat voor oefening er nou eigenlijk gereden wordt (vliegende wissel wordt bijvoorbeeld helemaal niet aangegeven). Waardoor de kans bestaat dat een beginnende lezer staat te wachten op een oefening die hij/zij niet herkent en het alsnog de mist in gaat.

Ik zie er dus de meerwaarde niet van in.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 13:38

Ik heb niet echt iets aan de animatie, meer aan de youtube filmpjes. Er is 1 filmpje bij de B met ook de punten en commentaar erbij, daar heb ik echt het allermeeste aan.

Verder is het wel handig als ik bv niet weet hoe ik een bepaald figuur moet rijden!

Testdrive

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-15 14:55

0000 schreef:
Ik vind het allemaal maar zeer onduidelijk. Ik zie bijvoorbeeld in een Z2 proef dat bij het van hand veranderen in uitgestrekte draf de diagonaal tot X een stippellijn heeft en na X weer een doorgetrokken lijn...Terwijl toch echt de hele diagonaal in uitgestrekte draf gereden moet worden. Zelfde verhaal voor middendraf en uitgestrekte stap en galop.

Verder maakt de tekening totaal niet duidelijk wat voor oefening er nou eigenlijk gereden wordt (vliegende wissel wordt bijvoorbeeld helemaal niet aangegeven). Waardoor de kans bestaat dat een beginnende lezer staat te wachten op een oefening die hij/zij niet herkent en het alsnog de mist in gaat.

Ik zie er dus de meerwaarde niet van in.

Ik heb het vermoeden dat je de website op een mobieltje bekijkt...De animatie wordt op bepaalde mobiele browsers (om nog onbekende redenen) niet goed getekend. De website is in principe ook niet bedoeld voor mobiel en dus raad ik je aan om eens rustig op een laptop of pc te gaan kijken (dan zie je ook veel duidelijker de proef, het protocol en de visualisatie). Voor vliegende galopwissels en contra galop wordt tot nog toe geen speciale animatie gebruikt. Als je ideeen hebt over hoe je dat duidelijk kunt visualiseren dan houden we ons aanbevolen ;)

Bedankt voor je reactie!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:11

Testdrive, heb je mijn privébericht ontvangen :) ?

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:16

OH.... ik ken iemand voor wie dit zéker wat is. Ga direct de link doormailen!

plantje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:26

Ik zou het heel handig vinden, maar hoe heet de website? Misschien dat ik eroverheen heb gelezen hoor

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:30

Na er op gekeken te hebben, heeft deze site voor mij ook geen meerwaarde.

Ik leer ze uit het hoofd door ze een aantal keren goed door te lezen. En daarna een paar keer op youtube te zien.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 15:37

Kijk: voor ervaren ruiters zal de site misschien geen meerwaarde hebben.
Maar voor beginnende combinaties, óf voor mensen die problemen hebben om verbale /geschreven informatie te visualiseren is dit gewéldig!

(maar: visueel nog mooier zou misschien zijn: een combinatie van boven filmen....)

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-15 16:01

Ik vind het heel leuk gedaan, even met de instellingen geknutseld en dan is het duidelijk wat er mee bedoelt word. Wat ik wel jammer vind, als Belgische lrv ruiter, is dat je daar geen proeven van hebt. De proeven zijn gelukkig wel hetzelfde als de khns proeven, op de site van de lrv.be vind je terug welke gereden worden (onderscheidt paard-pony), dus kan er misschien een soort link gemaakt worden naar de Nederlandse proeven?

Oh en na het eenmaal starten van de animatie en het bekijken van de volgende proef, worden de instellingen dan gereset of blijven ze staan? Want net flipte de pagina bij mij :+