Hoe zit het met de entingen voor wedstrijden?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nathalie__

Hoe zit het met de entingen voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 11:51

Hallo,

ik wil binnenkort graag mee doen aan een oefenwedstrijd, maar paard moet dan wel de verplichte entingen hebben gehad. Nu is het zo dat ze al een aantal jaar niet is geënt. Morgen zal ze wel een enting krijgen.

Ook heb ik gezien dat deze enting in twee keer wordt gegeven met 21 dagen er tussen. En tussen de enting en de wedstrijd moet ook 6 dagen zitten. Volgens mij lukt het dan dus al niet, want wedstrijd is 25 april...

Maar ze is hiervoor dus een aantal jaar niet geënt, hoe zit dat dan? Kan ik dan nog wel gewoon deelnemen aan wedstrijden?

Weet iemand hoe dit precies zit?

Kaitlyn

Re: Hoe zit het met de entingen voor wedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 11:54

Nee dan mag je niet starten. Je hebt zelf de antwoorden al gegeven; 1 april krijgt ze een enting, dat betekent dat je na 21 dagen op 22 april zit voor de tweede enting en 6 dagen daarna is 28 april. ;)

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 12:01

Nee dat dacht ik al, maar als ik later een wedstrijd zou willen starten, kan dat dan wel? Want ze heeft dus een aantal jaar niks gehad..

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:03

Als je de basisentingen 3x hebt gehad, en daarna weer elk jaar netjes ent, dan mag je gewoon weer startten ja.

ioontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:07

Basisenting 3 x???
De basisenting bestaat uit twee entingen; die van 1 april en dan die van op z'n vroegst 22 april (moet drie weken tussen zitten en er mogen 3 maanden tussen zitten....). 6 dagen na het enten mag je dan op wedstrijd, dus op z'n vroegst 28 april! Daarna moet je zorgen dat je elk jaar ent. Dat je paard de afgelopen jaren niet geënt is, is geen probleem ALS je maar weer begint met een correcte basisenting. Veel succes en plezier bij het rijden van wedstrijden straks!!

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:08

Ja als jij je basis entingen maar op orde hebt en het daarna jaarlijks bijhoudt.
De tweede basisenting mag minimaal tussen de 21 en maximaal tussen de 92 dagen gegeven worden. Daarna moet je het jaarlijks bijhouden.
Dus ga je voor de 21 dagen en wordt de 2e basis enting gegeven op 22 april dan betekent dat dat je volgend jaar uiterlijk 22 april 2016 weer een keer geënt moet hebben.

Denk eraan dat entingen pas geldig zijn als de ent datum, met handtekening en sticker van de entstof in het paspoort moeten staan.

Michelleex schreef:
Als je de basisentingen 3x hebt gehad, en daarna weer elk jaar netjes ent, dan mag je gewoon weer startten ja.

Hoe kom jij op 3 basisentingen? Want deze bestaan namelijk uit 2 basis entingen. ;)

Michelleex

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:09

Mijn fout, ik reken 1 + 2, en dan 3, en dan jaarlijks.
Zoals jullie schrijven, 2, alleen anders verwoord.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:17

Nathalie__ schreef:
Nee dat dacht ik al, maar als ik later een wedstrijd zou willen starten, kan dat dan wel? Want ze heeft dus een aantal jaar niks gehad..

Nee, dat kan dan niet. Basis enting moet dan opnieuw. Dit paard wordt aangemerkt als "niet geënt" omdat ze een aantal jaar niet geënt is geweest.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 12:22

Gezien het om een oefen wedstrijd gaat kan je altijd even bellen met de organisatie om te informeren hoe ze ertegen over staan dat jij met een niet correct paard langs komt. Wellicht vinden ze dat oke, maar het kan ook heel goed zijn dat ze je niet toe laten. Is het op je eigen stal?

Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-15 13:00

Het stond al gepland dat ze morgen weer geënt zouden worden, paard heeft bij vorige eigenaren dus entingen niet meer gehad, maar ze krijgt vanaf morgen weer de entingen. Toevallig zag ik de oefenwedstrijd langskomen en dat leek me wel wat. Maar kwam er dus achter dat dat net niet lukt, vanwege het enten, want dat moet correct zijn. Dus zal op zoek gaan naar een andere oefenwedstrijd. We zullen haar nu correct laten enten en dan hopelijk over een tijdje kunnen starten. Bedankt voor jullie antwoorden :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 14:56

Succes!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 08:25

Even uit het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS geplukt:

Citaat:
In het paardenpaspoort dient een geldig overzicht te zijn geregistreerd van de aan het paard toegediende vaccinaties, inclusief de verplicht gestelde vaccinaties tegen influenza.
a. De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal 21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen deze twee entingen mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht.
b. Vervolgens dient jaarlijks de vervolgenting te zijn gegeven (voorbeeld: wanneer een paard op 1 maart 2010 is geënt, dan dient de vervolgenting op uiterlijk 1 maart 2011 plaats te vinden).
c. Een vaccinatie dient minimaal zeven dagen voor de (eerste) wedstrijd(dag) te zijn toegediend.
d. Vermeldingen van vaccinaties zijn uitsluitend geldig wanneer deze zijn voorzien van de sticker met het batchnummer van de entstof, de datum van de enting en de handtekening en het (praktijk)stempel van de dierenarts, die de vaccinatie heeft toegediend.
e. Wanneer de basisenting en de vervolgentingen voorheen in een afzonderlijk vaccinatieboekje zijn vastgelegd, dient de dierenarts de volgende tekst in het paardenpaspoort op te nemen: “the vaccination history of this horse/pony is correct. Last vaccination on: [datum]. Deze Engelse regel dient te zijn opgenomen in een FEI-paspoort. Voor paarden met een ander paspoort dan een FEI-paspoort, volstaat de regel in het Nederlands. Deze regel moet zijn afgetekend en afgestempeld door de dierenarts, ongeacht de taal waarin de regel is opgenomen. Voor paarden geboren in het jaar 2008 of daarna dienen zowel de basisenting als alle vervolgentingen in het paardenpaspoort te zijn vastgelegd.

Je mag pas na 7 dagen na de laatste van de basisenting starten, geen 6! Niet dat dat voor TS van toepassing is in dit geval, maar even voor de anderen die het over 6 dagen hebben.

En TS, let goed op puntje d! Zorg dat het goed in het paspoort komt, anders zit je straks nog met je wedstrijden!