2 winstpunten eraf?!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

2 winstpunten eraf?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:44

Hallo,

Zoals in mijn onderschrift te zien is, stond mijn teller op l1+5 winstpunten.

Tijdens mijn laatste wedstrijd is mijn pony helaas gevallen, waardoor ik uiteraard de proef niet af heb kunnen maken en de tweede proef niet ben gestart. Op de uitslagen stond gediskwalificeerd achter mijn naam.

Kunnen ze zomaar twee winstpunten er vanaf halen omdat ik gevallen ben?

Anoniem

Re: 2 winstpunten eraf?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:45

Zijn dat twee winstpunten van vorige wedstrijden dan? Dat lijkt me heel sterk!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:46

Ja, dat is -2.
Kijk maar na in de regelementen.
Als je valt kost je dat 2 verliespunten dus stel je stond op L1+7 dan wordt dat +5

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:47

Ja dat zijn die twee! Er staat hoogste stand L1+5 (20-12-2013), huidige stand L1+3.

De wedstrijd dat wij vielen is half januari geweest, en tussen die twee en na de wedstrijd van de val ben ik niet meer gestart.

ponycrosserr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:47

Onder een bepaald aantal punten krijg je wel verliespunten, maar het lijkt me sterk dat dat ook zo is als je niet mee kan doen/gediskwalificeert bent..

mamamier

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:49

Lijkt me wel terug te vinden op de site van de KNHS. Bij springen en SGW kun je verliespunten rijden door uitgebeld te worden na drie weigeringen bv. Verliespunten kun je dan voorkomen door na 2 weigeringen af te groeten en niet verder te rijden. Geen idee hoe dat bij dressuur gaat.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 22:49

@sjolvir, kost een val twee verliespunten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 22:50

Afbeelding

Afbeelding

Op vallen volgt uitsluiting, en dat is 2 verliespunten

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:42

Is inderdaad 2 verliespunten.
Heel zuur. Ik heb de knhs een tijdje geleden nog gevraagd om deze regel te heroverwegen maar dit is helaas nog niet gedaan dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-15 23:44

Huh, maar als je samen met je paard valt, is dat toch een ongeluk?
Ik vind het eigenlijk zeer onterecht. :o
Je kunt daar niks aan doen!

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-15 23:47

Heel oneerlijk inderdaad! Ga morgen toch nog even de knhs bellen, wie weet als er genoeg over klagen dat ze het misschien volgend jaar veranderen..

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 07:25

Ik heb ooit gehoord van een uitleg dat goede ruiters blijven zitten (ach Anky valt er ook nog wel eens af).

Koudbloedkim, sterker nog als je paard struikelt en valt dan heb je ook die 2 verlies.

Het enige argument dat ik voor deze regel kan bedenken is dat de mensen gestimuleerd worden om op gras eerder stiften te nemen om de kans op uitglijden/vallen te verkleinen. Maar ja dat is dan alleen voor die mensen die dit niet al uit zichzelf doen en dan ook nog van deze regel moeten weten.

TS, ik zou het als vraag/bericht op fb pagina van de knhs zetten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:27

Tja de reglementen zijn er heel duidelijk in, het is nu eenmaal zo. Volgende keer gewoon weer knallen en die winstpunten weer terugpakken :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:36

Dat is toch niks nieuws dat een val verliespunten kost. Volgende keer blijven zitten.
Laatst bijgewerkt door bliver op 26-03-15 09:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:36

Ben ik raar als ik het niet meer dan logisch vind? Als je paard op vlakke bodem in een rijbak zomaar valt gaat er behoorlijk wat mis. Een paard valt toch niet zomaar om? Dat je daar strafpunten voor krijgt lijkt me niet meer dan terecht!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:47

Regels zijn regels, maar een beetje coulante jury/vereniging kun je vragen of ze op je staatje zetten vrijwillig beeindigd (dus afgegroet) ipv uitgesloten/gediskwalificeerd.
Dan behoud je je winstpunten wel, als je er echt niets aan kon doen (bv paard struikelt of valt), werken ze daar meestal wel aan mee is mijn ervaring.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:52

Een ongeluk zit in een klein hoekje Nelleke.
Ik heb het zelf een keer gehad dat de grasbodem er in het geheel niet glad uitzag en ondanks dat mijn paard rondom op scherp stond toch ineens languit lag. Ze vielen die ochtend bij bosjes.

Verleden jaar nog meegemaakt met een pony van me, die lag bij de volte 15 meter in galop ineens gestrekt. Daarvoor echt geen tekenen, ook niet bij andere deelnemers dat de baan niet te doen was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 09:55

jury schreef:
[naam], sterker nog als je paard struikelt en valt dan heb je ook die 2 verlies.
Dat was hier toch ook het geval?
Paard viel, dan blijf je zelf ook niet zitten.

Ik snap dat regels regels zijn, maar kan iemand me uitleggen waarom deze regel er is?
En dan met name als je met paard en al valt, dus niet alleen de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:12

listiglistje schreef:
Regels zijn regels, maar een beetje coulante jury/vereniging kun je vragen of ze op je staatje zetten vrijwillig beeindigd (dus afgegroet) ipv uitgesloten/gediskwalificeerd.
Dan behoud je je winstpunten wel, als je er echt niets aan kon doen (bv paard struikelt of valt), werken ze daar meestal wel aan mee is mijn ervaring.

Precies, ik probeer dit ook altijd zo te bekijken.. :j

Poek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:19

Wat ik me nou afvraag als ik dit lees, wat nou als je nog geen winstpunten hebt (B +0 ) wordt dat dan B -2 als je valt :')

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:20

In het L1 kun je nooit in de min komen.
In de B kun je nooit verlies krijgen.

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:30

Wat een belachelijke regel!

Bij B geldt dat denk ik niet, daar kun je immers ook geen verliespunten rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:36

berdien85 schreef:

Wat is er zo belachelijk aan dan? Het gaat toch om de harmonie met je paard, als jij eraf valt schort er toch het eea aan. Een grotere fout kan je niet maken, het is immers de bedoeling dat je samen een proef voltooid. Bij een normale val vind ik 2 verliespunten dus niet meer dan terecht. Valt het paard ook, dan kun je hier als jury coulanter mee omgaan zoals hierboven al beschreven.

In de B kun je idd geen verliespunten rijden.

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:36

Ik heb wel eens gezien dat iemand zo aan het hangen was in de voorkant dat het paard tot 2x toe viel... Dit is natuurlijk bij TS niet gebeurt, maar in zo'n situatie is 2 verliespunten meer dan terecht.
Dus opzich snap ik de regel wel, maarja als het paard struikelt kun je er inderdaad weinig aan doen ):

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-15 12:39

Relaxed schreef:
berdien85 schreef:

Wat is er zo belachelijk aan dan? Het gaat toch om de harmonie met je paard, als jij eraf valt schort er toch het eea aan. Een grotere fout kan je niet maken, het is immers de bedoeling dat je samen een proef voltooid. Bij een normale val vind ik 2 verliespunten dus niet meer dan terecht. Valt het paard ook, dan kun je hier als jury coulanter mee omgaan zoals hierboven al beschreven.

In de B kun je idd geen verliespunten rijden.

Omdat het niet altijd de schuld van de ruiter hoeft te zijn??