Eerste KNHS wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Fleurfloran

Eerste KNHS wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-15 14:39

Hallo,
Dit klinkt misschien een beetje apart, maar ik ben totaal geen fan van wedstrijden.. Het gaat altijd mis door de zenuwen. Nou heb ik sinds kort een nieuw paard en ga ik toch voor het eerst mijn officiele wedstrijd starten 22 maart.

Ik begin in de B, rijd ik dan gewoon een B1 proef of een B2 proef? Hoe zit dat? En je moet 2 keer rijden geloof ik? Dan moet je los rijden, rijd je je eerst proef en daarna?
Kan iemand mij uit de brand helpen? _/-\o_

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 14:56

Ik ken het, die zenuwen. Hoe vaker je gaat, hoe beter het wordt. In het proevenboekje staat een schema, wanneer je welke proeven moet rijden. Bij de meeste wedstrijden wordt er op tijdsschema gereden, en om en om gestart.

http://www.wedstrijdplatform.nl/index.p ... april-2011

Als je dan je eerste proef gereden hebt, heb je 1 proef wachttijd en moet je daarna je tweede rijden. Op knhs.nl staat ook wel veel info. Heel veel succes met je eerste wedstrijd! En, vergeet niet te genieten. Wedstrijd rijden doe je voor je eigen plezier!

miccamaaike

Re: Eerste KNHS wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-15 15:03

Je kijkt hoe laat je moet starten en je zorgt zelf dat je op tijd losgereden hebt. Als je 2 proeven rijdt zit er vaak een proef tussen.

Je rijdt een normale B proef, in het proevenboekje staat een schema.

Ik zag overigens foto's van je voorbij komen waar ik best wel van schrok. Ik hoop wel dat je weet dat hulpteugels niet toegestaan zijn op een wedstrijd?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-15 12:56

B1, B2? Rij je in België?

Zo niet...

In Nederland verschilt het per wedstrijd wel.

Als je indoor twee proeven mag rijden, is het vaak twee keer in dezelfde bak. Je gaat eerst losrijden uiteraard en dan rij je de eerste proef. Afhankelijk van de wedstrijd rij je er meteen de volgende proef achteraan of volgen eerst nog wat andere deelnemers uit jouw 'groepje' (vaak 2 á 3) waarna je de tweede proef rijdt.
Outdoor rij je gewoon twee proeven in verschillende banen, die je vrijwel altijd meteen na elkaar mag beginnen.

Zorg dat je paspoort en entingen in orde zijn. Indoor doen ze regelmatig een steekproef op het secretariaat en outdoor moet je (in ieder geval hier in mijn omgeving) je paspoort altijd bij de auto laten zien. Meestal overleggen de jury's wie de paspoortcontrole doet, maar je paspoort heeft je voorlezer in ieder geval bij zich.

Misschien is het handig om voortijd nog eens met iemand anders mee te lopen op wedstrijd, dat scheelt een hoop zenuwen. Goed voorbereid op wedstrijd is het halve werk! Dat betekent ook de training. Probeer in de training te meten hoeveel tijd je nodig hebt om los te rijden en je paard netjes door twee proeven te loodsen. Het moet niet zo zijn dat je paard na 1 proef bekaf is.

ninalovenina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 17:26

Voor in het proevenboekje staat een schema van welke proeven je in welke maand moet rijden :)

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-15 19:00

Hoe is het gegaan TS.
Eigenlijk gaat het allemaal vanzelf, je rolt er wel in.
Minstens een uur van te voren aanwezig zijn, aanmelden bij het secretariaat, paard uitladen en opzadelen. Zelf aankleden en naar het losrij terrein. Meestal staat er een ringmeester, die wijst je ook altijd de weg en geeft aan wanneer je mag starten. Je hoeft je niet druk te maken.
Ik snap dat de eerste keren erg spannend zijn :)