KNHS opzeggen, hele jaar doorbetalen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liselot

KNHS opzeggen, hele jaar doorbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 08:11

Ik heb door meerdere redenen besloten om te stoppen met de wedstrijdsport. Nu heb ik mijn startpas en de KNHS opgezegd, maar moet wel het hele jaar uitbetalen.
Was het niet wettelijk zo geregeld dat als je een jaar lid bent geweest, dit bij stilzwijgend verlengen niet meer voor een geheel jaar mocht? Dat je dan dus per maand op zou moeten kunnen zeggen. Bij sportscholen e.d. is dit wel zo, waarom bij de KNHS dan niet?

Muisbal

Re: KNHS opzeggen, hele jaar doorbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:14

Bij de FNRS kan dit ook niet.

Het erge is zelfs dat ik de FNRS had opgezegd via de site, maar blijkbaar geen bevestigingsmail heb gehad (niet op gelet) en ik zelfs nóg een jaar extra moest betalen... Oplichters zijn het hoor...

Anoniem

Re: KNHS opzeggen, hele jaar doorbetalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:18

Zal er mee te maken hebben dat KNHS een vereniging is. Die vallen buiten de wet van Dam helaas. Net als de ANWB (en wegenwacht).

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:18

Liselot schreef:
Ik heb door meerdere redenen besloten om te stoppen met de wedstrijdsport. Nu heb ik mijn startpas en de KNHS opgezegd, maar moet wel het hele jaar uitbetalen.
Was het niet wettelijk zo geregeld dat als je een jaar lid bent geweest, dit bij stilzwijgend verlengen niet meer voor een geheel jaar mocht? Dat je dan dus per maand op zou moeten kunnen zeggen. Bij sportscholen e.d. is dit wel zo, waarom bij de KNHS dan niet?

Omdat je bij de KNHS geen maandbijdrage betaalt maar een jaarbijdrage. Net als bij de ANWB. Daarbij gelden dus niet die maandelijkse kosten waar je naar verwijst. Misschien kun je hierover meer vinden op Consuwijzer.nl.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:19

Tot het einde van het jaar zit je er gewoon aan vast.

Ik vind het ook krom. Maar je doet er niks aan.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 08:20

Bij mijn autoverzekering betaal ik ook een jaar, maar krijg het resterende geld wel terug als ik eerder op zeg.

jans: dat klinkt plausibel :j

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-15 08:21

Peelie schreef:
Tot het einde van het jaar zit je er gewoon aan vast.

Ik vind het ook krom. Maar je doet er niks aan.

Joh, dat snap ik ook wel. Wilde alleen weten waarom en of dat dus wel mag ;)
Laatst bijgewerkt door Liselot op 06-03-15 08:21, in het totaal 1 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:21

Das raar,bij een voetbalclub,ook een vereninging dus,betaal je ook per jaar.Maar als je halverwege stopt,hoef je de rest niet meer te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-15 08:37

http://www.iusmentis.com/zakendoen/cons ... n/#voorwie

Hier lees je wat meer :j

Van voetbalclubs is dat heel coulant, want wettelijk gezien mag een vereniging namelijk stilzwijgend verlengen met een jaar. Daar wordt nog uit gegaan van de oplettendheid van het lid zelf. Ik heb het probleem met de ANWB, ik kocht op 15 november een nieuwe auto, in de avond. Niet bij stilgestaan dat ik de wegenwacht uiterlijk 15 november moest opzeggen. Nu betaal ik nog een jaar wegenwacht voor een auto waar gratis pechhulp bij zit. :+ rechtsbijstand kan niks voor je betekenen helaas, omdat het om verenigingen gaat.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-15 10:26

Schopje: Ik begrijp dat de KNHS de contributie mag verlengen. Dit zou alleen niet mogen gelden voor de startpas (overige dienst)?
Citaat:
Verenigingen

Het lidmaatschap van verenigingen valt buiten de Wet Van Dam. Een vereniging mag dus nog steeds bepalen dat het lidmaatschap met een jaar wordt verlengd tenzij men tijdig opzegt met bijvoorbeeld één of twee maanden opzegtermijn. De gedachte achter deze uitzondering is dat een vereniging zelf via een algemene ledenvergadering kan bepalen hoe de verlengings- en opzegregelingen moeten luiden. Vaak zal wel een statutenwijziging nodig zijn hiervoor.

Wel is er een nieuwe regel opgesteld voor verenigingen: zij moeten op hun website of in hun ledenblad op een opvallende en duidelijke vermelden hoe men kan opzeggen. Daarmee zou het voor leden eenvoudiger moeten worden om hun lidmaatschap te beëndigen.

Overigens geldt deze uitzondering alleen voor het lidmaatschap zelf. Als een vereniging diensten levert waar leden een apart contract voor moeten sluiten, geldt op dat contract gewoon de Wet Van Dam. Denk aan een ledentijdschrift dat men apart moet aanvragen. Bij de vereniging ANWB is bijvoorbeeld de Wegenwacht een aparte dienst. De ANWB zelf stelt overigens dat deze dienst een verzekering is (een pechhulpverzekering) en daarmee zou deze buiten de Wet Van Dam vallen.
Vanaf 2016 is dat wel de grootste hap van het te betalen bedrag. Iemand een idee/ervaring?