vriend dressuur proef laten voorlezen??? hoe

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

crystallady

vriend dressuur proef laten voorlezen??? hoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:21

halloow

Ik heb een vraagje. misschien dat iemand van jullie de oplossing weet. ik heb een hele lieve vriend die trouw elke keer mee wil op concour _/-\o_ . met de trailer wil rijden en me overal bij wil helpen *\o/* . maar hij kan geen proef voor lezen. zo vaak geprobeert thuis maar hij bakt er 10x niks van. hoe kan ik hem dit in gods naam leren XD.
hij wil het wel het lukt hem alleen niet hij is altijd te laat. of leest verkeerd. en ga zo maar door.

hoop dat het hier goed staat

Gr.

Xjosee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:22

Kent hij de figuren? Anders is het lastig inschatten voor hem wanneer het einde van de oefening is. Verder denk ik gewoon heel veel oefenen.

xVerax

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:23

Leert hij het niet door te kijken naar hoe anderen dat doen? Zo heb ik leren voorlezen. Ook zorgen dat hij weet waar welke bakletter zit.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:23

Filmpje laten zien van iemand die het goed doet? Kan hij daarmee oefenen...

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:24

Laat hem vaak luisteren naar andere voorlezers, of vraag eens iemand die regelmatig voorleest om met hem te oefenen.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:24

Idd t enige wat hij in principe moet doen is op volgorde lezen en kijken + weten wat jij doet en waar jij bent in de proef..
Als hij de figuren goed kent gaat t misschien makkelijker?

En lieve vriend idd dat hij dat wil doen allemaal :)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:25

Het helpt als hij zelf een keer droog een proef kan oefenen, met iemand ernaast die zegt waarom je wanneer wat leest. Hij moet leren wanneer jij als ruiter de volgende oefening wil weten. En als dat niet vanzelf gaat, dan met iemand ernaast die het al weet.

Annoya

Probeer de proef anders uit het hoofd te leren, dan kan je je lieve vriend gewoon in zijn waarde laten en toch de proef rijden.

Iruss94

Zelf je proef uit je hoofd leren?

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:26

Laten kijken naar anderen helpt inderdaad :j

Heb je misschien de DVD met de dressuurproeven? Dan kun je hem ook nog naar de DVD laten kijken, geluid uitzetten en dat hij dan leest terwijl hij de proef kijkt. Dan ziet hij vanzelf of het klopt.

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:28

sadekeshia schreef:
Idd t enige wat hij in principe moet doen is op volgorde lezen en kijken + weten wat jij doet en waar jij bent in de proef..
Als hij de figuren goed kent gaat t misschien makkelijker?

En lieve vriend idd dat hij dat wil doen allemaal :)

ja hij is echt super lief.

hij kent alle figuren wel maar het gaat toch telkens mis. heb nu alleen nog maar thuis met hem geoefend maar zie dit nog nie op concour gaan XD

Ariannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:29

Iruss94 schreef:

Dit dus, of misschien iemand anders laten voorlezen?

Lougino

Denk dat je of ter plekke iemand moet vragen of uit het hoofd moet gaan rijden, dit gaat anders gegarandeerd irritatie opleveren (dit soort pogingen heb ik wel eens ondernomen met moeders/vaders, gevalletje 'beter niet' ) zeker als je zelf niet rijd is zo'n proef best lastig te volgen.

Anders kun jij bijvoorbeeld de proef inspreken op telefoon oid dan kan hij met oefenen meeluisteren en meekijken.

Evelijn

Sommige proeven hebben ook veels te veel tekst. Ik heb voor mijn vader wat geschrapt zodat het makkelijker werd en ik toch wist wat er moest gebeuren. Bijvoorbeeld bij het wijken staat er een hele lap tekst terwijl je met minder prima af kan.
Daarnaast vinger bij de tekst houden, minstens twee keer de tekst lezen en vriend moet niet naar jou kijken maar naar welke letter je bent. Ik wil als ruiter liever een hele zijde hebben om voor te bereiden.
Als ik lees probeer ik vaak twee onderdelen samen te lezen en dan als onderdeel 1 is afgerond lees ik 2 weer voor samen met 3 .... (Ligt natuurlijk wel beetje aan proefje) maar dan weet ruiter wat die ongeveer nu moet doen en wat daar op volgt.

Mijn man bleek trouwens natuurtalent in voorlezen <3 maar je moet hem daarna niet vragen hoe ik gereden heb wat hij heeft niks gezien :Y)

crystallady

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-15 10:34

ariannexrich schreef:
Iruss94 schreef:

Dit dus, of misschien iemand anders laten voorlezen?

iemand anders vind ik dus juist altijd beetje irritant. omdat men vriend al met me mee is om te rijden met de trailer en dan moet je ook nog maar weer hopen dat iemand anders mee kan.

uit men hoofd heb ik 1x gedaan toen moest ik afwenden en reed ik daarna de verkeerde kant op XD en de 2e proef haalde ik door elkaar met de eerste

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:35

Dat is denk ik wel een goede tip van Evelijn.
Als je de te rijden proeven zelf even uittikt dan kan je een hoop tekst weglaten.
Dat deed ik ook ivm een paard dat helemaal heet werd zodra ze galop hoorde :') gewoon even de tekst aangepast naar alleen 'aanspringen' en het probleem was opgelost ;)

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:36

Mijn moeder is ook een paardenleek en die tekent de proeven altijd eerst een paar keer voordat we uberhaupt met paard erbij gaan lezen.
Dus gewoon de bak als rechthoek op een papiertje tekenen en dan de proef laten tekenen (wordt dus één grote rotzooi op het papier, daar heb je niets meer aan). En daarna een paar keer droogoefenen idd.

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:37

Ik heb mijn vriend het proevenboekje in de hand gedrukt en ben gewoon de proef in gegaan. _O-

In het begin reed ik ze uit mijn hoofd, hoefde mijn vriend niet voor te lezen (ik heb het ook niet gevraagd maar vond dat ie al zo veel deed haha :P ) tot ie er eigenlijk zelf ook eens mee kwam om voor te lezen. Toen gewoon keer gedaan, thuis niet eens geoefend.. :=

Zorg dat je proef uit je hoofd gaat leren en rijd hem desnoods een paar keer thuis, als je niet iemand hebt die je vriend kan helpen kun jij het ook. Neem er rustig de tijd voor, begin op een willekeurige plek in de bak wanneer jij roept van "Ok begin maar!" dan begint hij met lezen bij punt 1 en wacht met lezen van punt 2 totdat jij NEXT roept. Als je het zo een paar keer doet begint hij misschien ook de oefeningen te herkennen, net als de letters en er gevoel voor te krijgen wanneer hij het volgende moet lezen. ;)

En zorg dat je de proef gewoon echt uit je hoofd kent, zodat je vriend geen druk voelt dat wanneer hij perongelijk verkeerd of te snel of te langzaam leest jouw hele proef de mist in gaat. :)

Ik heb ook wel eens gehad dat mijn vriend met een stukje vast liep (kwam er even niet meer zo goed uit) ik ben gewoon rustig verder blijven rijden tot dat hij de draad weer op gepakt had en weer bij was. Op het moment vond ik het niet zo heel grappig (toch wel even zweethandjes of je het zelf nog wel goed weet en niet verkeerd rijd) maar achteraf hebben we er goed om gelachen. :P

Waar gaat het mis dan??

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:37

Uit je hoofd rijden is ook een kwestie van oefenen hè ;)
Waarom hem laten oefenen met iets en het zelf niet doen...?

Lui_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:40

Mijn vriend gaat eigenlijk ook altijd mee met wedstrijden en leest mn proefjes ook voor. Hij had ook totaal geen ervaring of iets dergelijks. Ik ben toen gewoon thuis met hem gaan oefenen, boekje gegeven en lezen maar. En dat ging eigenlijk gelijk heel goed. En op wedstrijden gaat het ook erg goed.

Gaat het niet beter naarmate die het vaker heeft gedaan, zodat die beter weet wat je moet doen en wanneer die iets voor moet lezen? Desnoods wat hierboven word gezegd dat je wat tekst weg laat dat hij minder hoeft te lezen en dus meer tijd heeft. Maar wel genoeg dat je weet wat er moet gebeuren.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:41

Je woont een beetje verweg maar anders had ik wel willen helpen.
Neem hem anders gewoon een keer mee naar concours zonder dat je moet starten. En ga samen dan kijken en leg hem uit bij de proef waarom je dan begint met lezen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:41

Teken eens een rijbaan op papier en teken de figuren er in. Ga dan thuis de proef met hem rijden en roep als hij het volgende onderdeel moet lezen. Mijn moeder houdt er altijd een plattegrond met de rijbaan met letters naast.

Daarnaast toch de proef ook uit je hoofd kennen en niet boos worden als het verkeerd gaat omdat je het zelf ook niet wist. Ik rij inmiddels meestal al mijn hoofd, maar soms wil ik nog wel eens vergeten om de proeven te leren, mijn moeder gaat meestal mee dus dan leest zij en dat gaat bij nieuwe proeven nog regelmatig fout. Komt ook nog wel eens voor dat ik even moet roepen dat ze iets vergeet, nog nooit een jury over gehoord al is het natuurlijk niet heel netjes.. Ze heeft er geen verstand van dus dat is de enige die ik mee kan nemen en zich nergens mee bemoeit :')

Lumi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:42

en hem de proef een keer laten lopen (zelf of te paard) terwijl jij voorleest? het klinkt heel penny maar hier werkt dat altijd heel goed, dan weet hij ook wanneer hij de aanwijzingen wil hebben (misschien dan eerst een keer verkeerd voorlezen? :+ )

Wendy89

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:44

Hahah ik heb ook zo'n geweldige vriend die altijd met mij mee gaat, ondanks dat hij paarden helemaal niks vindt <3

Ook ik heb hem het dressuurproevenboekje in de hand gedrukt en hem er veel succes mee gewenst en dat gaat tot nu toe altijd goed!
Zorgde er trouwens altijd wel voor dat ik zelf de proef uit mijn hoofd ken voor het geval dat.

Helemaal aan het begin keek ik hem zo onopvallend mogelijk na een oefening even aan, zodat hij wist dat hij het volgende punt kon lezen. Misschien dat dat helpt? En voor hem, vinger bij het volgende punt houden in het boekje, zodat hij praktisch niet verkeerd kan lezen ;)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-15 10:44

Een poosje terug stond volgens mij in de Hoefslag (of in de P&S) een artikeltje over hoe je je vader/moeder/buurvrouw of wie dan ook kon helpen met het voorlezen van een dressuurproef.

Inderdaad overtypen en de punten die niet belangrijk zijn (of die logisch zijn als je zelf paard rijdt) weg laten (zoals bijvoorbeeld bij wijken, dat kun je flink inkorten. "enkele passen achterwaarts" kun je ook inkorten etc.etc.). Daarnaast met een highlighter de stukken die problemen kunnen opleveren even arceren (bijvoorbeeld stukken die heel kort achter elkaar komen). Dan weet je voorlezer ook wanneer er een lastig stukje komt.