Jaarrekening

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Scheerzeep

Jaarrekening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 18:02

Hallo allemaal,

is het verplicht om als KNHS-vereniging een jaarrekening te kunnen tonen aan je leden bij de voorjaarsvergadering? Ik heb natuurlijk zelf al informatie op proberen te zoeken, maar ik kom er maar niet aan uit.

Ik kan ook niets vinden op de site van de KNHS.

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!

Met vriendelijke groet,
mij

BigOne

Re: Jaarrekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:04

Bij ons was het zo dat er van te voren kascontrole was door twee leden. Wel werd er een financieel jaaroverzicht opgemaakt voor alle leden om in te zien.

Scheerzeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-15 18:06

bigone schreef:
Bij ons was het zo dat er van te voren kascontrole was door twee leden. Wel werd er een financieel jaaroverzicht opgemaakt voor alle leden om in te zien.

Normaal bij ons ook, maar de vraag is dus meer of het per se moet?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:30

ED → WD-V

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:35

Als het goed is staat dat in de statuten :j
Het hoort er inderdaad bij

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:36

De Algemene Leden Vergadering moet het bestuur decharge verlenen voor de jaarrekening.

Een middel om tot decharge te komen is de kascontrole door de kascommissie, de kascommissie adviseert de ALV al dan niet decharge te verlenen.
De ALV heeft het recht de financiële stukken, de verantwoording van het bestuur aan de ALV, in te zien.
Het bestuur zal ze dus tijdens de ALV ter inzage moeten hebben anders kan de ALV geen decharge verlenen.

Na de decharge is de jaarrekening akkoord en het bestuur ontslagen van verdere aansprakelijkheid over het betreffende boekjaar.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 19:23

tiwi1969 schreef:
De Algemene Leden Vergadering moet het bestuur decharge verlenen voor de jaarrekening.

Een middel om tot decharge te komen is de kascontrole door de kascommissie, de kascommissie adviseert de ALV al dan niet decharge te verlenen.
De ALV heeft het recht de financiële stukken, de verantwoording van het bestuur aan de ALV, in te zien.
Het bestuur zal ze dus tijdens de ALV ter inzage moeten hebben anders kan de ALV geen decharge verlenen.

Na de decharge is de jaarrekening akkoord en het bestuur ontslagen van verdere aansprakelijkheid over het betreffende boekjaar.

Maar wel na een gedegen kascontrole, er zijn regelmatig mensen die toch geld van een vereniging gebruiken om zelf de portemonnee aan te vullen.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 21:32

Daar is inderdaad de kascommissie voor, maar daarnaast moet de gehele ALV inzicht hebben in de jaarcijfers.
Het is een veel gemaakte fout om te zeggen dat de kascommissie decharge verleend, maar het is de voltallige ALV decharge verleent.

De kascommissie heeft het wettelijke recht om deskundigen te raadplegen als zij daar aanleiding toe zien, bijvoorbeeld een accountant, voor rekening van de vereniging.
Al zou ik zelf, als ik fraude vermoed de ALV adviseren een deskundige te raadplegen en niet zelfstandig deze beslissing nemen tenzij fraude zo klaar als een klontje is.