[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:05

Joh! Hier nog nooit meegemaakt! Vrijwel altijd mais of grasland. Weet niet wat ze zou doen bij koeien, maar verwacht niet dat ze raar gaat doen.

Ja da's lastig bij tegenliggers in de bak die te dicht langsrijden. Wij zijn wel eens geraakt door een zweepje, dat was ook niet cool. Ik kan zelf niet eens met zweep met haar rijden, laat staan dat ze een tikje krijgt van een ander.. |o

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:07

Of wat dacht je van mensen die elke 5 meter klikken .... 8)7

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:18

Wat leuk om iedereen zijn ervaringen te lezen! :D

Mijn merrie heeft een goede draf en op de middendraf scoren we juist altijd onze punten haha. Maar ik krijg haar slecht rond, ze ziet altijd van alles en ik heb het al een paar keer gehad dat ze ik haar gewoon niet rond kreeg :(

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:23

Hmm ja zie je, zo heeft iedereen zijn moeilijkheden!

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:24

Ojee! Zo hebben we allemaal wat he :) Start je al M? En rijd je dan vooraf eerst óm de ring om vervolgens de proef te starten ín de ring? Want ik heb zelf bedacht dat de ronde in de ring dan misschien beter gaat, omdat het paard tijdens de ronde om de ring dichter in de buurt van zogenaamd enge dingen is geweest. Ik weet alleen nog niet of het ook zo werkt haha.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:52

Ik zou gelijk als je voorganger af gegroet heeft de ring in gaan en de ring door gaan zodat je de tijd hebt voor eventuele enge dingen. Scheelt weer!

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:55

Zoals jij zegt, gaan wij het ook doen Marietje. Alleen zoals destijds bij ons met die arreslee bleef de hoek eng. Ik heb het idee dat als ze er dichterbij zijn geweest (dus ronde OM de ring) en en daarna niet meer zo dicht bij komen (in de ring), dat het dan gemakkelijker is om er langs te rijden. Met de indoorconcoursen is dat wat lastig, maar misschien is het te proberen straks tijdens outdoorseizoen 2016.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:57

Misschien bij het enge stilzetten zodat ze even rustig kunnen kijken? (als ze het echt eng vinden)

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 13:59

Ik rij altijd een toertje rond de ring (indien mogelijk) - ik neem de middellijn ook van buiten.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 14:24

Ik heb 1 keer M gestart, maar toen was rond de ring starten niet mogelijk en tijdens de komende concoursen ook niet denk ik. Heb dat eerlijk gezegd ook nog nooit geoefend :o Wat doen jullie liever?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:19

Leuk om dit te lezen! Ja, we hebben allemaal wat.. en dat hoort ook zo. Lekker doorwerken!

Wij kunnen ook niet om de baan heen rijden bij ons dus ik moet altijd wel in de baan starten. Ik heb geen idee wat ik fijner vindt maar dat is gewoon uittesten he, zodra je dat eens kan doen.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 17:08

Hier met een trekpaard heb ik het probleem dat hij snel stuwd ipv draagt in de achterhand. Door het scheutje arabisch bloed wat hij heeft schakeld hij gelukkig wel snel om :D

Middendraf is hier ook lastig, niet dat hij het niet kan, maar veel juryleden vinden het lastig beoordelen omdat het toch een pony is. Daarbij heeft hij niet het mooie lange strekkerige voorbeen wat ze graag zien.

Achja.

Het zit er wel in, het kost alleen wat meer moeite.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:28

Mercury, je hoeft tegenwoordig niet meer van buiten de ring te starten in de M, mag ook gewoon in de baan starten. :j

Peelie, waarom vinden ze dat lastig beoordelen? Het gevraagde wordt toch niet anders, zolang hij verruimt ....

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 09:46

@Peelie: mijn paard heeft dat ook wel hoor. Die heeft heel gewone basisgangen en verder niks spectaculairs behalve de kleur.. Maar een middendraf is een middendraf dus zou als zodanig beoordeeld moeten worden, ongeacht welk paard het doet.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:23

Ik heb veel geschreven bij juryleden en bijna 90% zegt dat ze het lastig te beoordelen vinden bij een pony. Zeker als het een beetje een knieën trekker is. Geen idee waarom.

Imo is het een kwestie van luisteren, tellen, kijken. Maargoed, ik ben geen jury :P


Het is natuurlijk wel zo dat als een paard van 1.80 verruimd, dan is dat duidelijk zichtbaar, omdat er een veel groter moment van suspensie is. Bij een pony met kortere pootjes is dat moment van suspensie natuurlijk korter.

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:28

Maar in het algemene beeld moet je die verruiming wel kunnen zien, ongeacht of het een paard of pony is. Je komt in arbeidsdraf aanrijden, voordat je de overgang naar middendraf rijdt en vervolgens komt de overgang weer terug naar arbeidsdraf. Het ritme en regelmaat blijven hetzelfde, er worden ruimere passen gevraagd en dat is dan wel te zien. Met die hogere knie-actie wordt de pas sneller, dus dan verandert het ritme. Toch? :o

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 13:37

Zo zie ik het ook Jeaulijn. Enigste dat mij lastiger lijkt, is dat de pasjes elkaar vlugger opvolgen.
FF goed opletten dus :D

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:15

Als de passen elkaar te vlug volgen is het versnellen ipv verruimen, nee? :Y) Paarden met een hogere knie-actie gaan (bij mijn ervaring toch) vaker versnellen ipv daadwerkelijk hun passen groter te maken. Dit kan beter worden door véél te oefenen. Middendraf zal voor zo'n paarden vaak een moeilijker (werk)punt blijven, maar onmogelijk is het niet :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:19

Nee, ik bedoel dat bij een pony de passen elkaar vlugger opvolgen! :D

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:21

Marietje35 schreef:
Nee, ik bedoel dat bij een pony de passen elkaar vlugger opvolgen! :D

:)*

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:25

Een paard neemt vanzelfsprekend ruimere passen als een pony, ze zijn immers groter.
Dus om een midden/uitgestrekte draf te beoordelen zullen de passen bij een pony wat sneller opvolgen, ongeacht of het een goede verruiming is. Zo bedoel ik het :D

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:35

Marietje35 schreef:
Een paard neemt vanzelfsprekend ruimere passen als een pony, ze zijn immers groter.
Dus om een midden/uitgestrekte draf te beoordelen zullen de passen bij een pony wat sneller opvolgen, ongeacht of het een goede verruiming is. Zo bedoel ik het :D

Ik kan volgen :Y) hihi B-)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 14:41

Voor de rest lijkt het me niet lastiger beoordelen dan een paard. Je gaat toch ook uit van de punten van het Skala neem ik aan?

Ik vind over het algemeen dat de pony's heel soepel gejureerd worden, soms zelf veeeel te soepel.
Wat dat betreft zou een indeling kwa leeftijd <18 niet zo'n gek idee zijn. Je ziet nu soms kinderen van 17 tegen kinderen van 9

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 15:34

Ik rij niet bij de pony's he :P ik rij hewoon tussen de paarden. Het zijn ook niet mijn woorden dat het lastiger is. Maargoed. De meeste mensen begrijpen me. :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 08:58

O maar zo bedoel ik het ook zeker niet!
Ik bedoelde meer algemeen genomen dat mij dat alleen lastiger lijkt om te beoordelen, de pasjes gaan wat sneller.

Gisteren weer super fijn lesje gehad! Was wel onwijs druk in de bak en daardoor aantal x bijna botsing, dat was waardeloos! Maar verder, echt fijn. :j