[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 12:48

Maar remmen is nu nog de taak van de persoon die de longeerlijn vast heeft. Niet van de ruiter. Die moet alleen maar zitten.

Omdat ik natuurlijk de andere foto's van het paard wat je start heb gezien in jou pro, was ik eigenlijk verbaast over deze foto's. Jij kan volgens mij heel netjes rijden, dat ik dit niet helemaal verwacht had.

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:19

Denk dat het meer onwennig voor beide was. Ik laat ze altijd te lang van voor ipv te kort (dat blijft terug komen in m'n lessen en op protocollen) := denk dat de volgende keer al heel anders is. :) daarom ben ik ook blij dat ik beeldmateriaal heb zodat ik weet hoe het eruit ziet. Heb ook foto's waar ze voor wel meer lucht heeft maar dan sta ik net oid dus daarom gekozen om die niet te plaatsen haha. Ach voor de eerste keer ben ik alsnog erg tevreden. Zal snel nieuw beeldmateriaal plaatsen.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 13:24

Ik ben benieuwd ;)

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:19

Absque_dubio: wat een prachtig beestje weer! En wat zit jij mooi!

Ben benieuwd hoe het ondertussen al gaat. Gelukkig heb je het zelf al over nieuw beeldmateriaal hihi!

Wij gaan 18 september a.s. voor het eerst M1 starten is de bedoeling. Vind het wel spannend hoor!

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:23

Ja filmpjes en foto's zijn altijd welkom :D

Ik heb een springweekend achter de rug. Zaterdag springles gehad en zondag hebben we voor het eerst gecrost. Nou, dráma zeg ik jullie := Paard was doodsbang voor alles en ben er uiteindelijk ook nog afgevallen.. Autsj.. #) Zit nu met een zwaar gekneusde enkel, kan maar net lopen :') Maar uiteindelijk hebben we toch nog gesprongen en dat was gaaf!!

Aanstaande zaterdag hebben wij ons M1 debuut, ik ga het gewoon proberen #yolo. Thuis gaat het meestal wel goed, dus wat hebben we te verliezen!? :D

18 september is ook al bijna! Spannend he!!!

Hoe is het met jullie? Lekker aan het rijden?

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 17:48

Hier ging het vandaag erg goed! Ik liep al weer een poosje te prutsen. Het nieuwe zadel was zo enorm wennen. Nu ging het vandaag eindelijk weer beter.

Ik kreeg hem weer recht op twee teugels, verzamelen, schakelen. Super fijn :D

Ik ga 29 augustus weer een keertje starten. Eens kijken hoe het gaat na 2 maanden thuis houden

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:24

Femskie dankje! Vind dat er nog genoeg te sleutelen is aan m'n houding :o maar het is gelukkig al een stuk verbeterd.
Vandaag er weer opgezeten en zelfs beide kanten gegaloppeerd. Wel aan de longeerlijn hoor, maar zo braaf! Daarna los door de bak uitgestapt, sturen moeten we nog even oefenen :') maar ze kijkt werkelijk nergens naar.
Vinden jullie het leuk om updates te krijgen? Gaat natuurlijk niet over M1, zelfs nog niet over B. :+
Gaaf dat je de 18e gaat! Eens moet de eerste keer zijn maar komt vast goed. Vooral lekker genieten!

Mercury zaterdag debuut, helemaal klaar voor? Idd gewoon gaan, je hebt toch niets te verliezen. :D heb je alleen niet heel erg last van je enkel met rijden? Lijkt me wel lastig zo'n paard wat alles eng vind met springen, blijf je het wel doen met het idee dat dat wel minder wordt?

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 07:53

Goed bezig Peelie! Lekker blijven rijden, worden ze alleen maar beter van :)

Ja, hartstikke leuk hoor die updates! Hou ons maar op de hoogte!

'Helemaal' weet ik niet hoor :o Vind het aanspringen op X errug lastig en schouderbinnenwaarts kan ik nog niet zo goed aanvoelen. Maar ik vind het belangrijkste dat ze netjes de proeven door sjouwt, als ik nou 5'en voor mijn SB haal interesseert me dat helemaal niks. Daar teken ik voor zelfs! :P Mijn enkel gaat wel wat beter, lief dat je het vraagt!

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:43

Hier gaat de schouder binnen waards steeds beter. Het was eerst gewoon een verkapt wijken op een rechte lijn. Nu merk ik wer dat de beenzetting heel anders is en de hulp ook heel anders. Hij gaat nu behoorlijk opzijn voor het buitenbeen en dan buigt hij om mijn binnenbeen. Er komt steeds meer lengtebuiging in zijn lijf. Joepie!

Galop blijft wel een puntje. Als ik hem wat verzamel in de galop gaat hij vaak in 4tackt, heeft echt nog met kracht en balans temaken.

Fijn dat het goed gaat met je enkel! Enne, de eerste keer M1 zou ik ook gewoon uitproberen. Het is zo anders dan de L2.

Updates vind ik alleen maar leuk! Het is een gave merrie. Is ze uiteindelijk bedoeld voor de verkoop?

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 08:56

Hallo!

Ik meld me ook in dit topic :) We willen het indoorseizoen M1 starten, we zijn nu L2+15 met nog 4 concoursen L2 in het vooruitzicht. We wachten nog wel even af hoe die concoursen gaan.

Een paar pagina's terug las ik over het binnenkomen bij A. De daaropvolgende pagina's heb ik snel bekeken, maar zag zo niets meer over het binnenkomen.

Je mag de baan in, rondrijden en dan na het startseintje de baan uit en bij A de baan weer inkomen. Maar wat doen jullie? Blijven jullie in de ring of gaan jullie de baan uit of komen jullie pas na het sein de baan in? En waarom?

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:01

Jeaulijn schreef:
Hallo!

Ik meld me ook in dit topic :) We willen het indoorseizoen M1 starten, we zijn nu L2+15 met nog 4 concoursen L2 in het vooruitzicht. We wachten nog wel even af hoe die concoursen gaan.

Een paar pagina's terug las ik over het binnenkomen bij A. De daaropvolgende pagina's heb ik snel bekeken, maar zag zo niets meer over het binnenkomen.

Je mag de baan in, rondrijden en dan na het startseintje de baan uit en bij A de baan weer inkomen. Maar wat doen jullie? Blijven jullie in de ring of gaan jullie de baan uit of komen jullie pas na het sein de baan in? En waarom?


Mag je echt na het startsein de baan weer uit.
Ik dacht of erin en erin blijven, of van buiten binnen komen en de ring helemaal niet in van te voren.

Ene paard start ik binnen de ring, andere van buiten de ring :)

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:33

_lotteeee schreef:
Jeaulijn schreef:
Hallo!

Ik meld me ook in dit topic :) We willen het indoorseizoen M1 starten, we zijn nu L2+15 met nog 4 concoursen L2 in het vooruitzicht. We wachten nog wel even af hoe die concoursen gaan.

Een paar pagina's terug las ik over het binnenkomen bij A. De daaropvolgende pagina's heb ik snel bekeken, maar zag zo niets meer over het binnenkomen.

Je mag de baan in, rondrijden en dan na het startseintje de baan uit en bij A de baan weer inkomen. Maar wat doen jullie? Blijven jullie in de ring of gaan jullie de baan uit of komen jullie pas na het sein de baan in? En waarom?


Mag je echt na het startsein de baan weer uit.
Ik dacht of erin en erin blijven, of van buiten binnen komen en de ring helemaal niet in van te voren.

Ene paard start ik binnen de ring, andere van buiten de ring :)


Bedankt voor je reactie!
Waarom start je de ene binnen de ring en de andere van buiten de ring? Daar ben ik wel benieuwd naar? Voor mij is elke klasse nieuw, het paard waar ik mee rijd is het eerste paard waar ik concoursen mee ben gestart :)

En of je weer de baan uit mag: Dat was wat ik opmaakte uit de reacties een paar pagina's terug, bij een jurycursus was dit aan de orde gekomen.

Anoniem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:35

Klopt Lotte, het is binnen de ring starten of van buiten de ring starten.

Wanneer je van buiten de ring start, zorg er dan voor dat je het bordje A aan de goede kant passeert zodat je een rechte lijn kunt rijden.

Nu verdwijn ik weer als meelezer ;)

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:37

[
_lotteeee schreef:
Jeaulijn schreef:
Hallo!

Ik meld me ook in dit topic :) We willen het indoorseizoen M1 starten, we zijn nu L2+15 met nog 4 concoursen L2 in het vooruitzicht. We wachten nog wel even af hoe die concoursen gaan.

Een paar pagina's terug las ik over het binnenkomen bij A. De daaropvolgende pagina's heb ik snel bekeken, maar zag zo niets meer over het binnenkomen.

Je mag de baan in, rondrijden en dan na het startseintje de baan uit en bij A de baan weer inkomen. Maar wat doen jullie? Blijven jullie in de ring of gaan jullie de baan uit of komen jullie pas na het sein de baan in? En waarom?


Mag je echt na het startsein de baan weer uit.
Ik dacht of erin en erin blijven, of van buiten binnen komen en de ring helemaal niet in van te voren.

Ene paard start ik binnen de ring, andere van buiten de ring :)


Bedankt voor je reactie!
Waarom start je de ene binnen de ring en de andere van buiten de ring? Daar ben ik wel benieuwd naar? Voor mij is elke klasse nieuw, het paard waar ik mee rijd is het eerste paard waar ik concoursen mee ben gestart :)

En of je weer de baan uit mag: Dat was wat ik opmaakte uit de reacties een paar pagina's terug, bij een jurycursus was dit aan de orde gekomen.[/quote]

Mijn ene paard kijkt nergens van op en dan start ik graag buiten de baan, kan ik een mooie rechte lijn rijden.

Andere paard is wat kijkerig, dus die rij ik graag een rondje binnen de baan. :)

Dat over de baan binnen gaan en dan weer eruit ga ik is nazoeken!

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:38

vonneke schreef:
Klopt Lotte, het is binnen de ring starten of van buiten de ring starten.

Wanneer je van buiten de ring start, zorg er dan voor dat je het bordje A aan de goede kant passeert zodat je een rechte lijn kunt rijden.

Nu verdwijn ik weer als meelezer ;)



Edit:
Ik heb even op de KNHS site gekeken:

Artikel 114 van het reglement zegt:
1. Iedere combinatie mag bij het verkennen van de rijbaan, direct voorafgaand
aan het starten van de proef, altijd de ring betreden. De combinatie hoeft na
het signaal om te beginnen de ring niet opnieuw te verlaten. Dit laatste is
echter wel toegestaan. Het verkennen van de rijbaan door het rijden
langs de buitenzijde van de ring is ook toegestaan.

Het mag dus toch.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:46

Dan is dat veranderd. Maar waarom zou je er weer uit willen?

Ikzelf start altijd van binnen de ring. Veel locaties waar ik kom hebben ook niet de mogelijkheid om van buiten de ring binnen te komen overigens.

Het recht binnenkomen moet vanaf het M1 toch wel lukken met een wending.

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:50

vonneke schreef:
Dan is dat veranderd. Maar waarom zou je er weer uit willen?

Ikzelf start altijd van binnen de ring. Veel locaties waar ik kom hebben ook niet de mogelijkheid om van buiten de ring binnen te komen overigens.

Het recht binnenkomen moet vanaf het M1 toch wel lukken met een wending.


Ja klopt hoor, maar ik was ook benieuwd wat anderen deden en waarom, dus zodoende :) En in de vorige klassen startte ik ook al gewoon binnen de ring. Ik dacht trouwens ook dat je pas vanaf het M van buiten de ring mocht starten, maar dat is, gezien het artikel, dus helemaal niet zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 09:53

Jeaulijn schreef:
[naam] schreef:
Dan is dat veranderd. Maar waarom zou je er weer uit willen?

Ikzelf start altijd van binnen de ring. Veel locaties waar ik kom hebben ook niet de mogelijkheid om van buiten de ring binnen te komen overigens.

Het recht binnenkomen moet vanaf het M1 toch wel lukken met een wending.


Ja klopt hoor, maar ik was ook benieuwd wat anderen deden en waarom, dus zodoende :) En in de vorige klassen startte ik ook al gewoon binnen de ring. Ik dacht trouwens ook dat je pas vanaf het M van buiten de ring mocht starten, maar dat is, gezien het artikel, dus helemaal niet zo.


Het was juist zo dat je tot 1 april van dit jaar vanaf het M1 van buiten de ring moest starten. Dit is vanaf nu niet meer verplicht en ben je vrij.

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:02

vonneke schreef:
Het was juist zo dat je tot 1 april van dit jaar vanaf het M1 van buiten de ring moest starten. Dit is vanaf nu niet meer verplicht en ben je vrij.


Ah dat was het! We gaan wel uitproberen wat we fijner vinden, maar tijdens het indoorseizoen zal om de baan heen rijden in de meeste gevallen niet eens mogelijk zijn :)

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 10:03

Bedankt voor jullie informatie! Ik begon me al zorgen te maken. Buiten de ring starten lijkt me echt lastig met een kijkerig paard.

_Charlot
Berichten: 1267
Geregistreerd: 19-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 11:10

vonneke schreef:
Dan is dat veranderd. Maar waarom zou je er weer uit willen?

Ikzelf start altijd van binnen de ring. Veel locaties waar ik kom hebben ook niet de mogelijkheid om van buiten de ring binnen te komen overigens.

Het recht binnenkomen moet vanaf het M1 toch wel lukken met een wending.


Het heeft ook niet te maken met het geen of het wel of niet lukt.
Ik vind het zelf persoonlijk gewoon makkelijker om van buiten af binnen te komen. :)

En zo heb je makkelijker een rechte lijn, dan wanneer je van binnen de baan begint.
Maar ieder zn eigen ding! :o

absque_dubio

Berichten: 7849
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 13:37

Mercury met 5en voor de sb's moet je het toch ook redden als de rest netjes gaat! Aanspringen op de X is denk ik vooral lekker veel oefenen met op willekeurige plekken aanspringen.

Welke hulpen geven jullie voor sb? Ik zie vaak binnenbeen naar achter, terwijl je dan gewoon een soort van wijken krijgt toch.. Waarom wordt dat dan nog zo vaak gedaan en geaccepteerd? Ik dacht altijd buitenbeen iets naar achter en zo om je binnenbeen buigen?

A-C lijn recht maken terwijl je in de baan start vind ik zelf echt moeilijk :o vind het zo lastig in te schatten waar t midden is. Echter proef beginnen zonder rondje in de baan zou ik niet zien zitten. Ben blij dat ze die regel hebben aangepast.

Vos is drachtig dus blijft in ieder geval nog een jaar gelukkig. Heb ik mooi deze winter de tijd om te kijken hoe ze t werk aanpakt en op wedstrijd reageert.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 14:30

Ik hou het buitenbeen op de singel en duw daarmee de schouder naar binnen. Het binnenbeen leg ik echt een heel heel klein beetje naar achteren om de ribben te sturen als het waar. Zodat hij om het binnenbeen heen buigt.

Voorheen legde ik het binnebeen heel ver naar achteren om maar die kont op de hoefslag te houden. :P gevolg is, geen buiging, geen activiteit van het achterbeen en hij is totaal niet te verzamelen. Nu wel.

Als hij toch weer de kont naar buiten gooit rij ik hem flink naar voren op het buitenbeen. Ik moet zeggen. Hij was snel van het trukje af. Nu doet hij het best behoorlijk. :)

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:10

Ik zal eens opletten wat ik precies doe, maar ik heb geleerd op de SB in te zetten alsof je van hand wilt veranderen. Maar in plaats van dat ook echt te doen, druk je je paard opzij. Dan zou ik denken dat je bij de inzet je buitenbeen iets naar achter legt en je binnenbeen op de plaats houdt.

Splinter

Berichten: 4271
Geregistreerd: 20-09-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-15 15:15

absque_dubio schreef:
Welke hulpen geven jullie voor sb? Ik zie vaak binnenbeen naar achter, terwijl je dan gewoon een soort van wijken krijgt toch.. Waarom wordt dat dan nog zo vaak gedaan en geaccepteerd? Ik dacht altijd buitenbeen iets naar achter en zo om je binnenbeen buigen?


binnenbeen naar achter, is idd gewoon wijken ( kont naar buiten) over de hoefslag, dan zie je ook het binnen achterbeen zijwaarts gaan, terwijl het binnen achterbeen in sb gewoon recht naar voren moet treden, dit bereik je alleen door de schouders naar binnen te doen ( logische naam ook schouderbinnenwaarts :') maar ik sta ook versteld hoeveel mensen kontbuitenwaarts rijden :j )

dus je buigt hem idd om je binnenbeen, belast binnen zitbeen knobbel buitenbeen begrensd.