[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 00:44

Hallo dames (en misschien heren) hier!

Mag ik me ook melden? Zat voorheen in het L2 debuut topic, maar nu maar de stoute schoenen aangetrokken en M1 ingeschreven.

Nog wat issues met rechtgerichtheid, activiteit en aan elkaar blijven, maar de oefeningen ben ik niet zo bang voor...

Anoniem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:54

Goed bezig Renee!

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 08:56

Welkom Renee!

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:22

Welkom Renee!

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:47

Welkom!

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 09:58

Welkom!

Wij hebben de stoute schoenen maar weer uitgedaan :/ Gister weer 2 proeven (L2) gereden, de eerste was inderdaad niet zo fijn, 177, maar de tweede was beter en toen hadden we 183, viel me wel wat tegen. We zijn er toch nog niet klaar voor helaas, dus ga waarschijnlijk ons M1 debuut op 17 oktober afzeggen..

Morgen hebben we een clinic van iemand die ons niet kent, dus zal haar na afloop eens om advies vragen. Thuis kan ik toch wel fijn rijden en krijg het paard wel fijn op het achterbeen, maar op concours is het nog niet voldoende.. We gaan nog harder trainen om het voor elkaar te krijgen!

leviria
Berichten: 197
Geregistreerd: 02-10-07
Woonplaats: midwolda

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:21

Welkom

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:28

Jeaulijn, want spijtig van je proeven seg! Gewoon super hard trainen, en wie weet geeft diegene van de clinic nog goede tips. Het is nog geen 17 oktober hè...... Kop op! :)

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:38

Thanks Zwieke! Klopt hoor, alleen het voelt alsof we er niet klaar voor zijn en heb dat vertrouwen wel nodig, want als we net wel/net geen winst rijden met de L2, hoe gaat dat in de M1..? Baal er van hoor en wacht idd morgen af :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:40

Wat jammer Jeaulijn! Wat ging er "mis", had je nog bruikbaar commentaar?

Anoniem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 10:51

Lekker nog een tijdje in de L2 rijden of zit je aan je punten?

renateeee_

Berichten: 643
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: Spijkenisse

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:11

Jeaulijn, ik moet zeggen dat ik het M1 fijner vond rijden en hogere punten reed dan in het L2.. Hoe gaat het oefenen van de proeven thuis?

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:21

De rechtrichting en aanleuning vond de jury niet goed. De middengalop moest meer sprong hebben en ik moest meer lengtebuiging hebben in de voltes. Dat van de middengalop snap ik, want dat merkte ik ook wel. De lengtebuiging snapte ik niet, want paard was superfijn in de hand en we reden een mooie ronde volte, niet te groot en niet te klein (in mijn ogen dan) dus dat vond ik wel een beetje jammer. Middengalop gaat thuis wel goed. Alleen het terugrijden moet soms sneller, maar ook dat gaat ook wel eens goed hoor haha.

In de eerste proef gooide paardlief haar hoofd af en toe in de lucht, dat ziet eruit als tegen de hand, maar dat is niet zo, dat doet ze gewoon soms, maar ze voelt dan nog steeds heel fijn en is na een halve seconde ook weer in de juiste aanleuning, maar dat werd bedoeld met rechtrichten en aanleuning. De jury kan ook niet zien of het tegen de hand is of niet, dus dit begreep ik ook wel. De proef er na ging het wel beter en hadden we hier ook geen commentaar op.

Het is ook allemaal wat haha :) We hebben nog geen hele proeven van begin tot eind geoefend, maar wel de onderdelen en dat gaat goed. Heb alleen nog wat moeite met schouderbinnenwaarts op de linkerhand, maar het gaat niet superslecht. We kunnen op een recht stuk in galop aanspringen, contra galop gaat goed, de middendraf zit ik liever door dan dat ik lichtrijd. Alleen de uitgestrekte stap kon op concours nog wel eens lastig worden, maar thuis gaat dat altijd wel goed.

Aan de ene kant zegt mijn gevoel 'start gewoon M1', maar na die tegenvallende resultaten in de L2 durf ik niet zo goed :+

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 12:52

Hoe moet ik dat hoofd in de lucht zien? Echt eruit trekken?
Want als dat zo is, dan zou ik dat eerst fixen. Hoe je het ook wendt of keert, dan schort het aan de aanleuning en daar zijn ze natuurlijk wel streng(er) op vanaf het M.

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:00

Nou nee ze trekt er niet echt uit. Het is lastig uit te leggen, het is even haar 'nek strekken'. In het begin deed ze dit als ze iets moeilijk vond. Als ze meer op het achterbeen kwam kon ze dit moeilijk handelen door de kracht (denken we) en dan kwam het eruit door met het hoofd te schudden. Nu is het al heel veel verbeterd en ik moet haar dan net een tikkeltje dieper rijden om te voorkomen dat dit gebeurd. Ik heb haar in de tweede proef ook iets ronder gereden en toen was het ook een stuk minder. Maar klopt dat we hier aan moeten werken, probleem is dat dit thuis vrijwel nooit meer voorkomt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:26

Jeaulijn schreef:
De rechtrichting en aanleuning vond de jury niet goed. De middengalop moest meer sprong hebben en ik moest meer lengtebuiging hebben in de voltes. Dat van de middengalop snap ik, want dat merkte ik ook wel. De lengtebuiging snapte ik niet, want paard was superfijn in de hand en we reden een mooie ronde volte, niet te groot en niet te klein (in mijn ogen dan) dus dat vond ik wel een beetje jammer. Middengalop gaat thuis wel goed. Alleen het terugrijden moet soms sneller, maar ook dat gaat ook wel eens goed hoor haha.

In de eerste proef gooide paardlief haar hoofd af en toe in de lucht, dat ziet eruit als tegen de hand, maar dat is niet zo, dat doet ze gewoon soms, maar ze voelt dan nog steeds heel fijn en is na een halve seconde ook weer in de juiste aanleuning, maar dat werd bedoeld met rechtrichten en aanleuning. De jury kan ook niet zien of het tegen de hand is of niet, dus dit begreep ik ook wel. De proef er na ging het wel beter en hadden we hier ook geen commentaar op.

Het is ook allemaal wat haha :) We hebben nog geen hele proeven van begin tot eind geoefend, maar wel de onderdelen en dat gaat goed. Heb alleen nog wat moeite met schouderbinnenwaarts op de linkerhand, maar het gaat niet superslecht. We kunnen op een recht stuk in galop aanspringen, contra galop gaat goed, de middendraf zit ik liever door dan dat ik lichtrijd. Alleen de uitgestrekte stap kon op concours nog wel eens lastig worden, maar thuis gaat dat altijd wel goed.

Aan de ene kant zegt mijn gevoel 'start gewoon M1', maar na die tegenvallende resultaten in de L2 durf ik niet zo goed :+


Het model en de grote hoeft niets met de lb te maken te hebben. Lb zit in het lijf, niet in het model van de volte. Je kunt immers een prachtige volte van 8 meter rijden waarbij het paard te weinig lb heeft, over de schouder gaat of uitzwaait.

Wat is er niet tegen de hand aan het feit dat het paard met het hoofd omhoog gaat? Dit is wel degelijk een 'probleem' in de aanleuning en door de jury dus juist gezien. Het paard hoort het hoofd aan de loodlijn te houden.

Zeker in het M1 is de aanleuning en lb erg belangrijk. Lekker oefenen en dan over.

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 13:49

Daarom willen we ook nog even wachten met ons debuut :)

Maar hoe kun je een mooie ronde volte rijden zonder lengtebuiging? Als ze over de schouder valt of uitzwaait is hij niet rond toch? Misschien denk ik verkeerd, maar zo bekijk ik het. Als ik weet wat er wordt bedoeld dan kan ik er ook wat aan doen, maar nu tast ik een beetje in het duister..

En wat je zegt over dat tegen de hand, dat is ook zo, alleen het gevoel klopt er niet bij voor mij. De jury ziet het ook goed (wat moeten ze anders) en ik ben het er ook mee eens dat het zo is beoordeeld. Maar ze wordt niet zwaar in de mond en ze is een halve seconde later ook weer in de normale houding, uit zichzelf.
Maar als ik haar ronder rijd dan gebeurt het niet, dus ik weet wel wat ik moet doen om het te voorkomen. Thuis gebeurt het ook vrijwel nooit, alleen op concours en dan heb ik de neiging om met de hand mee te gaan naar voren als ze wat zwaarder wordt in de hand, zodat ze wat langer wordt en dus op de voorhand valt. En dan gebeurt het.

Anoniem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 18:56

wanneer je constant in dezelfde buiging, of niet, de volte stuurt zal de volte prima rond zijn. Je hoeft dan toch niet iedere 5 meter bij te sturen?

In de training rijd ik regelmatig voltes in contra stelling, travers, schouder binnenwaarts etc etc. en die voltes zijn prachtig rond (anders verdwijnt het nut van de oefening)

Jeaulijn
Berichten: 759
Geregistreerd: 31-12-07
Woonplaats: Oldenzaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:47

Ja idd dat klopt wat je zegt. Op die manier had ik er nog niet naar gekeken. Wat ik wel heb is dus wanneer ik geen goede stelling heb, ik geen ronde volte kan sturen, maar met contrastelling kom ik dat weer niet tegen. Nog maar even verder puzzelen dan maar. Het kwartje is nog niet gevallen hoor, maar ik ga er morgen wel extra op letten met de clinic.. Uit ervaringmerk ik dat het kwartje uiteindelijk wel valt als ik er mee aan het trainen ben geweest. Moet er ook niet teveel bij stilstaan, maar doorgaan.

Anoniem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:52

Trainen om beter te worden. Naar veel verschillende instructeurs luisteren en kijken wat je daar uit kunt halen.

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 09:23

Wat vinden jullie van de nieuwe onderdelen en afdchaffingen voor de proeven van 2016?

femskie

Berichten: 2739
Geregistreerd: 15-10-03

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:00

@ Vonneke: gefeliciteerd! !

@ Peelie: ik ben er nog niet uit..overal staat dat je mag lichtrijden tm z2 maar is het moeten of mogen? Halsstrekken lijkt me prima om dat in hogere klassen ook te laten zien. Verder denk ik niet dat een proef korter moet en zeker niet voor een even zo hoog startgeld. ..

Peelie

Berichten: 13418
Geregistreerd: 28-01-06
Woonplaats: Nederland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:29

Ik snap niet zo goed waarom halsstrekken is toegevoegd, aangezien je vanaf de M1 al een uitgestrekte stap moet doen (en dus verlengen in het frame en ontspannen).

Volgens mij is de keuze doorzitten of lichtrijden alleen van toepassing op de middendraf en uitgestrekte draf. Ik snap het wel, maar ik snap het ook weer niet, aangezien het de overstap naar bijv de M1 versoepeld want je hoeft toch niet door te zitten.

En wbt kortere proeven kan ik het alleen maar met je eens zijn.

zwieke

Berichten: 2390
Geregistreerd: 15-10-07
Woonplaats: België

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 10:43

Hoe zien jullie M1 proeven eruit in NL? :)

Maaike_Ma
Berichten: 1254
Geregistreerd: 26-05-09
Woonplaats: didam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 17:47

net terug van de laatste buitenwedstrijd 182 (4e prijs) en 185!! :D