[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 10:07

MyWishMax: dan starten ze dus al bijna! En wel lastig met de regio, misschien gaat de finale dag hier ook wel zo. Geen idee, maar dat zou voor mij ook niet haalbaar zijn. Gelukkig had ik al besloten toch niet mee te gaan doen :+ Wel leuk dat je zo weer wat gaat starten! Heb je er alweer opgezeten?
En dat versneld promoveren is toch fijn dat het kan, ook al maak je er nog geen gebruik van. Met een jonger paard had ik denk ook wel langer in een klasse gebleven voor selecties :j

Hier in de buurt is het ook vaak weinig deelnemers, zondag ook maar 5 starts in de M1/M2 (gecombineerd). Ik moet om 12.37 starten, opzich wel mooie tijd! Donderdag nog fijn getraind, ben begonnen met voedselbeloning om te proberen de vliegende wissel zo weer goed te krijgen. En dat ging van links naar rechts al best netjes, andersom vind ie moeilijker. En daar had ik wat eerder brokje moeten geven maar was wat te perfectionistisch :') Hij had er totaal geen spanning meer van, dus we zijn al een heel eind gekomen :D Ik weet niet of het ooit echt goed genoeg gaat worden, wil het zo spelenderwijs max 1x per week meenemen en anders al mooi dat ik hopelijk dan met hem tenminste al eens Z1 ben geworden.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:05

Wel een fijne tijd Urosa! Mag je 2 proeven rijden? Hier verschilt het wel per wedstrijd maar gemiddeld gezien zijn er wel best wat deelnemers in een M1 rubriek. Maar ik wens je heel veel succes en misschien wel M2 startgerechtigd na morgen? Daar duim ik voor.

Ik heb nu al 3 keer een hele les zelf gereden en de 2e keer ging heel goed maar gisteren lukte het me niet om de focus weer terug te krijgen helaas. Volgende keer gaat de instructrice weer een keer erop.
Vanochtend een buitenritje gemaakt en nu op de bank de grand prix special aan het kijken. En morgen de hele dag rust en dan de kur op muziek kijken. Klein voordeeltje aan het coronavirus.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:22

Fleury,ja ik vind het altijd fijn als ik geen wekker hoef te zetten! Klopt zijn 2 proeven morgen. Bedankt en zou heel tof zijn als het lukt om in totaal 3 winstpunten te halen ja :o maargoed even kijken hoe het gaat. Ben al blij met tenminste eentje.

Lekker een buitenrit en leuk dat je het NK aan het kijken bent! Hoe laat is morgen de kür? Jammer dat de laatste les niet helemaal lukte maar fijn dat je instructrice zo actief kan helpen.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 13:58

Ik heb voor je geduimd Urosa, ik ben benieuwd hoe dat het is gegaan!

Kur op muzier zware tour begint rond half 3 maar ze zijn al vanaf 8 uur bezig. Maar dat hou ik niet vol dus zo even ogen dicht en opladen voor de kur van de zware tour.
Gisteren was Toto jr wel echt om te genieten, wat een verschil toont hij tov de rest. Mag nog net vanuit wat meer ontspanning komen in de mond (vind ik) maar die overgangen en verzamelingen waren prachtig. Ben benieuwd naar zijn kur.

Imaginaerum
Berichten: 3720
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:06

Mag ik m'n neus hier ook voorzichtig om het hoekje steken? :o Wij hebben vanochtend ons M1 debuut gereden. :D

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 14:54

Imaginaerum schreef:
Mag ik m'n neus hier ook voorzichtig om het hoekje steken? :o Wij hebben vanochtend ons M1 debuut gereden. :D


Met een winstpunt zo te zien! Gefeliciteerd! Had je lekker gereden?
Natuurlijk ben je welkom. (ik ben zelfs nog minder verder :o) Succes verder.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 16:36

Fleury 'helaas' maar alsnog heel tevreden met 191,5 en 193. Eerste proef ook nog een 2de prijs :D Karel wilde met losrijden heel hard rennen, kon hem voor daarom niet los laten, begon mijn linkerarm uit te vallen door de MS >;) (kan daar eigenlijk heel kort maar kracht op zetten) op het punt dat ik af moest stappen omdat het anders gevaarlijk zou zijn was de rem er weer en kon mijn arm wat herstellen, had ik hem er perfect voor op mijn starttijd. Liep het 20 min uit, en we hadden het nog nagevraagd :+ Dus de tank was iets te leeg, als ik 195+ wil rijden met Karel moet hij wel eraan trekken en dat was nu niet dus vrede mee! 3 oktober dus nog een keer M1 en dan hopelijk de afsluiter.

Imaginaerum, leuk dat je hier ook mee komt praten en gefeliciteerd met je winstpunt. Hoe ging het?

Fleury, zag al mooie stukken langs komen van Toto jr inderdaad, wat een passage al <3 van onrust in de aanleuning zag ik ook idd.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 17:55

urosa schreef:
Fleury 'helaas' maar alsnog heel tevreden met 191,5 en 193. Eerste proef ook nog een 2de prijs :D Karel wilde met losrijden heel hard rennen, kon hem voor daarom niet los laten, begon mijn linkerarm uit te vallen door de MS >;) (kan daar eigenlijk heel kort maar kracht op zetten) op het punt dat ik af moest stappen omdat het anders gevaarlijk zou zijn was de rem er weer en kon mijn arm wat herstellen, had ik hem er perfect voor op mijn starttijd. Liep het 20 min uit, en we hadden het nog nagevraagd :+ Dus de tank was iets te leeg, als ik 195+ wil rijden met Karel moet hij wel eraan trekken en dat was nu niet dus vrede mee! 3 oktober dus nog een keer M1 en dan hopelijk de afsluiter.


Dat is geen fijne voorbereiding dan. Maar dan zit je alsnog dicht bij de 195! En gefeliciteerd met je prijs.

urosa schreef:
Fleury, zag al mooie stukken langs komen van Toto jr inderdaad, wat een passage al <3 van onrust in de aanleuning zag ik ook idd.


Zijn kur was zo genieten, die passase en piaffe maar het meeste kreeg ik kippenvel van de kur van hans peter minderhout. Misschien iets minder spectaculair maar die muziek in combinatie met zijn rijden vond ik heerlijk <3

Imaginaerum
Berichten: 3720
Geregistreerd: 24-05-08
Woonplaats: Regio Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 22:12

Wat leuk dat ik mee mag praten. :D Gen was vandaag lief en deed goed haar best. We hadden wat kleine foutjes en we lopen er in algemene zin tegenaan dat de lengtebuiging, oprichting, geslotenheid en bergopwaartse beweging nog niet goed genoeg voor elkaar zijn. We hebben meer tijd en meer training nodig, maar ik wilde toch graag nog een poging wagen voor een winstpuntje voordat ze te dik wordt door haar dracht, en dat is gelukt. <3 We gaan nu eerst even haar wellnesschecks doen (inenten, tandarts, zadelmaker, fysiotherapeut) en dan weer dooroefenen. Ergens tikt de klok en wil ik nog wel wat proefjes rijden, maar aan de andere kant hebben we ons doel al bereikt en is thuis doorpuzzelen zolang het nog kan ook wel een goed idee. We zien wel waar het schi- eh, de buik strandt. :P

Urosa, van harte gefeliciteerd met je mooie punten en je prijs! Ik kan me voorstellen dat je baalt als het programma nog uitloopt als je een strak doel hebt en het lichamelijk zwaar hebt. Ik vind het alsnog erg knap van je, mooi resultaat!
Fleury, wat fijn dat je weer wat meer zelf kunt rijden. Ik hoop dat je je focus kunt vasthouden, lief zijn voor jezelf. :knuffel:

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 11:08

Mag ik me hier ook melden? Ik ben nog lang geen M1 maar heb m'n L2 debuut al wel gehad. Planning is deze winter L2 en dan einde van de winter naar M1 even afhankelijk van hoe ik me ontwikkel. Mijn paard leert sneller dan ik. Ik rij met een 14 jarige trakehner merrie, met een bijrijdster heeft ze in 2014 L2 gelopen en nu wil ik mijn ambities waar maken. De ambitie is om het Z te halen en het liefst zelfs een sportpredikaat erbij, ik heb namelijk nog een jaarling van haar die over een paar jaar verkocht moet worden.

Het lijkt mij vooral leuk om te lezen waar iedereen in de training mee bezig is en waar je tegenaan loopt.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:08

Wat leuk, het is weer gelukt dit topic leven in te blazen *\o/*
Welkom Marjolein! Heb je een foto van jullie? Ben wel benieuwd :D Is de merrie van jezelf? En leuk dat er nog een nakomeling is, die wordt dan beleerd verkocht?

Fleury; van de kleine stukjes viel me ook op dat Toto Jr nog niet helemaal op de muziek liep, maar dat is ook logisch zo groen nog op dit niveau.

Imaginaerum: fijn dat het toch wel lekker ging! En als je punten haalt en de buik laat het toe zou ik lekker door starten :D straks met veulen heb je al een pauze en kun je thuis ook gebruiken om door te puzzelen!

Heb net de foto's van de fotograaf binnen, zitten een paar leuke bij :D
Binnenkomen
Afbeelding

Contra
Afbeelding

Afbeelding

Check dat hoofdje <3
Afbeelding

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 12:42

https://www.instagram.com/p/CEgpGIynAgHEkLcK262DdEb2YHSVsp5XE5pXp80/?igshid=kyhd2m1c1okt
Geen idee of ik kan linken vanaf Instagram :D
Ja ze is van mij. Gekocht als 3 jarige, daarna heb ik eerst een huis gekocht en verbouwd, kinderen gekregen en nu 11 jaar later serieus aan het rijden. Othello staat in de opfok en ik ben nog even aan het denken wanneer hij naar huis mag. Ik heb de mazzel dat ze bij mijn ouders kunnen staan naast Viola heb ik nog een tinkermerrie van 22, mijn moeders fjord en een Welsh pony voor de kinderen. En om de verzameling compleet te maken heb ik afgelopen zomer een drachtige KWPN merrie gekocht. Ik ben beter in verzamelen dan verkopen :D

Wat een leuke foto's urosa, hij ziet er erg werkwillig uit!

Ik zou graag nog iets meer harmonie zien bij Edward en Toto jr, dat gaat vast wel meer komen net als de haperingen die je nu nog veel ziet. Maar als ik het vergelijk met de Duitse kampioenschappen kijk ik toch liever naar een Dalera.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 13:05

Ik reageer vanavond even uitgebreid via de laptop.

Ik heb zaterdag voor het Eerst weer gereden, paard kwam vrijdag terug van vakantie. Eigenlijk ging het erg fijn, alleen heb ik daarna het hele weekend plat moeten liggen en vandaag nog veel last. Maar heb straks les en dat is de laatste keer dat ik er op kan voor de 2 dagen wedstrijd komend weekend. Eigenlijk veel te vroeg nog, als het aan mij gelegen had zou ik niet mee doen want ik ben erg perfectionistisch en wil eigenlijk pas starten als ik 65% kan rijden. Maar zonde van het geld om nu af te zeggen, zie vanmiddag wel hoe proefje oefenen gaat. Ook weer voor het eerst in anderhalf jaar :')

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 17:16

urosa schreef:
MyWishMax: dan starten ze dus al bijna! En wel lastig met de regio, misschien gaat de finale dag hier ook wel zo. Geen idee, maar dat zou voor mij ook niet haalbaar zijn. Gelukkig had ik al besloten toch niet mee te gaan doen :+ Wel leuk dat je zo weer wat gaat starten! Heb je er alweer opgezeten?
En dat versneld promoveren is toch fijn dat het kan, ook al maak je er nog geen gebruik van. Met een jonger paard had ik denk ook wel langer in een klasse gebleven voor selecties :j

Hier in de buurt is het ook vaak weinig deelnemers, zondag ook maar 5 starts in de M1/M2 (gecombineerd). Ik moet om 12.37 starten, opzich wel mooie tijd! Donderdag nog fijn getraind, ben begonnen met voedselbeloning om te proberen de vliegende wissel zo weer goed te krijgen. En dat ging van links naar rechts al best netjes, andersom vind ie moeilijker. En daar had ik wat eerder brokje moeten geven maar was wat te perfectionistisch :') Hij had er totaal geen spanning meer van, dus we zijn al een heel eind gekomen :D Ik weet niet of het ooit echt goed genoeg gaat worden, wil het zo spelenderwijs max 1x per week meenemen en anders al mooi dat ik hopelijk dan met hem tenminste al eens Z1 ben geworden.


Ik heb er zaterdag en vandaag opgezeten. Nu pas weer met de wedstrijd zaterdag en zondag. :+ Blijft toch lastig hoor, ik had graag nog 1 keer gereden om de laatste puntjes op de i te zetten. Ze is nog niet sterk genoeg om zo makkelijk te rijden te zijn als voor de blessures, waardoor ik harder moet werken. En je snapt wel dat dat voor mij heel moeilijk is haha, daarom wacht ik altijd tot het echt veel beter gaat, zodat ik minder hard hoef te werken. (mijn 'probleem' is bijvoorbeeld ook dat ik elke pas regel voor paard, dus alles controleer en rijd. Dat is aan de ene kant niet zo erg, met opbouwen wat dat juist erg fijn en veilig, maar nu zou ik dat in training juist niet meer moeten doen zodat ze weer beter uit zichzelf kan lopen. Het is niet dat ze niet op eigen benen loopt, maar heel veel steun zoekt om bijvoorbeeld recht te blijven of een volte te lopen ipv dat ze zelf de volte doorloopt als ik hem inzet. Als ze sterker is kan ze beter uit zichzelf blijven lopen en hoef ik alleen in te grijpen als het mis gaat en dat is fijner voor mijn lijf, maar lastig voor hoofd op dit moment haha)

Ze is niet echt heel jong meer, maar had voordat wij haar kochten nooit wedstrijden gelopen en ik ben eigenlijk toen selecties gaan starten omdat instructie zei dat we dat moesten doen. Nooit verwacht dat ze zo goed zou scoren daar, maar daarom heb ik daarna wel altijd selecties meegereden haha.

Wissels ga ik mee beginnen als de galop wat beter is weer. Ik heb met vorige paard de fout gemaakt om de contra eerst extreem te bevestigen. Die wisselde heel makkelijk, dus trainen op contra, maar dat zorgde ervoor dat later die wissels juist een probleem werden. Diegene daarvoor nam ik al vroeg wissels mee en die had toen hele goede wissels maar ook goede contra.

Jij hebt nog het 'probleem' dat die er stress van krijgt toch?

Fleury schreef:
Wel een fijne tijd Urosa! Mag je 2 proeven rijden? Hier verschilt het wel per wedstrijd maar gemiddeld gezien zijn er wel best wat deelnemers in een M1 rubriek. Maar ik wens je heel veel succes en misschien wel M2 startgerechtigd na morgen? Daar duim ik voor.

Ik heb nu al 3 keer een hele les zelf gereden en de 2e keer ging heel goed maar gisteren lukte het me niet om de focus weer terug te krijgen helaas. Volgende keer gaat de instructrice weer een keer erop.
Vanochtend een buitenritje gemaakt en nu op de bank de grand prix special aan het kijken. En morgen de hele dag rust en dan de kur op muziek kijken. Klein voordeeltje aan het coronavirus.


Het is al heel knap dat je weer 3 keer een hele les zelf hebt gereden! Dat het daarna een keer slechter gaat is echt niet erg. dat heeft iedereen. Alleen jij (wij) lopen meteen tegen lijf aan. Ik heb ook vaak zat instructie erop gezet als ik het met lijf niet voor elkaar kreeg. Dat is misschien niet zoals we het zelf willen, maar wel eerlijker tegenover jezelf. Gewoon per keer bekijken en dikke knuffel :(:)

Imaginaerum schreef:
Mag ik m'n neus hier ook voorzichtig om het hoekje steken? :o Wij hebben vanochtend ons M1 debuut gereden. :D


Welkom!

urosa schreef:
Fleury 'helaas' maar alsnog heel tevreden met 191,5 en 193. Eerste proef ook nog een 2de prijs :D Karel wilde met losrijden heel hard rennen, kon hem voor daarom niet los laten, begon mijn linkerarm uit te vallen door de MS >;) (kan daar eigenlijk heel kort maar kracht op zetten) op het punt dat ik af moest stappen omdat het anders gevaarlijk zou zijn was de rem er weer en kon mijn arm wat herstellen, had ik hem er perfect voor op mijn starttijd. Liep het 20 min uit, en we hadden het nog nagevraagd :+ Dus de tank was iets te leeg, als ik 195+ wil rijden met Karel moet hij wel eraan trekken en dat was nu niet dus vrede mee! 3 oktober dus nog een keer M1 en dan hopelijk de afsluiter.

Imaginaerum, leuk dat je hier ook mee komt praten en gefeliciteerd met je winstpunt. Hoe ging het?

Fleury, zag al mooie stukken langs komen van Toto jr inderdaad, wat een passage al <3 van onrust in de aanleuning zag ik ook idd.


Gefeliciteerd! Alsnog goede punten! Dat uitlopen is idd erg vervelend, sowieso als je van te voren navraagd of het op tijd loopt en tijdens het losrijden het toch in of uit loopt kan ik niet zo goed tegen. Dat is met ons lijf ook niet prettig. Ik heb wel eens gehad dat een kwartier inliep, de meeste mensen snappen niet dat dat kwartier echt pittig is om te missen of juist uit te lopen. Dat is het verschil tussen nog even rust kunnen nemen en daarna net aan genoeg energie hebben voor 2 proeven of niet kunnen rusten en gesloopt zijn na proef 1 al bij inlopen of juist de energie bij paard er ook uit waardoor je beide nét niet meer alles kan geven. Maar super gedaan juist daarom!

Marjolein schreef:
Mag ik me hier ook melden? Ik ben nog lang geen M1 maar heb m'n L2 debuut al wel gehad. Planning is deze winter L2 en dan einde van de winter naar M1 even afhankelijk van hoe ik me ontwikkel. Mijn paard leert sneller dan ik. Ik rij met een 14 jarige trakehner merrie, met een bijrijdster heeft ze in 2014 L2 gelopen en nu wil ik mijn ambities waar maken. De ambitie is om het Z te halen en het liefst zelfs een sportpredikaat erbij, ik heb namelijk nog een jaarling van haar die over een paar jaar verkocht moet worden.

Het lijkt mij vooral leuk om te lezen waar iedereen in de training mee bezig is en waar je tegenaan loopt.


Welkom! Ik praat hier al een tijd mee, maar rijd ook nog L2 hoor. Zou anderhalf jaar geleden al M1 gaan starten, maar toen kwamen er blessures en nu vind ik L2 nog even veiliger haha. Paard moet weer hoop kracht op gaan bouwen die we voor de blessures al wel hadden. Hier ook deze winter nog L2 en eind van de winter M1, dus leuk juist! Leuke kudde heb je haha

Mooie plaatjes Urosa!

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:59

MyWishMax: Snap dat je graag nog een keertje had gereden, ik denk dan altijd voor mezelf maar in 1x maak je toch niet zoveel verschil. Mij lukt dat vaak ook niet namelijk. En ik snap dat van minder werken ook helemaal :o Probeer nu in training ook zo consequent mogelijk te zijn zodat ie op kleine hulpen goed gaat reageren. Raakte weer geïnspireerd van een interview waarin Anky zei dat ze er naar streeft zo weinig mogelijk te doen op een paard, en toen dacht ik; dat is ook zo! En helemaal met het lijf waar wij het mee moeten doen.

@wissels, ja precies zo sta ik er ook in qua wissels. Ik heb ze dan alleen nog op een leerpaard gereden, heb nog nooit de kans gehad zover in training te komen met een paard. Het lijkt erop dat ze Karel de wissels hebben proberen aan te leren met stang en zweep. In ieder geval onder heel veel stress voor hem. En op die manier zijn ze ook met de piaffe bezig geweest :(:) hij is uiteindelijk terug gebracht met het verhaal dat hij nooit een wissel kan springen en dat hij achter niet goed zou zijn. De eigenaren kregen hem terug als een hoopje ellende.

In het begin wilde hij met mij erop echt helemaal niks. Echt moeten leren dat ik als ik iets vraag ik ook weer loslaat en eerlijk ben. In het begin was inderdaad het grootste probleem dat als je ook maar iets ging doen wat leek op de hulp voor een wissel hij enorme stress kreeg en dit uitte zich dan in grote sprongen en wegrennen, of opslot slaan in een 'piaffe'.

Eerste proef Z1 kreeg hij ook even een korte piaffe storing toen ik de stap/galop hulp gaf, eerder konden we zo dan echt wel een tijdje blijven staan. Hebben jullie klein beetje beeld erbij.
https://www.youtube.com/watch?v=mkFgTOAyh8k

Donderdag sprong hij hem best goed, of alleen voor. Probeerde ik hem daarna achter mee te laten springen, maar hij ging zonder problemen overkruist de volte rond :') Maargoed, ook wel lastig als je zelf nog nooit een paard wissels hebt geleerd, en je dan gelijk zo'n probleemgeval treft :+

Alvast heel veel succes en plezier voor de wedstrijd van dit weekend!

Marjolein: wat leuk zeg, lekker de paarden bij huis en een leuke kudde zo! Zag dat Othello van Imposantos is, leuk die hengst doet het erg goed :j

Ik ga vanmiddag weer lekker trainen, heb er zin in :D

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:28

Wat sneu zeg... Je ziet dat hij echt probeert te doen wat je vraagt, maar gewoon kortsluiting krijgt / in de war is met de hulpen en dus maar iets eruit gooit waarvan hij denkt dat het wel goed zal zijn. Alsof hij zichzelf aangeleerd heeft door vorige ervaringen dat stress/niet weten wat te doen piaffe betekent.
Dan maakt het nu inderdaad veel minder uit of het goed gaat, maar dat hij weer leert te ontspannen en te luisteren naar een hulp ipv in de stress schieten. Dan is zelfs alleen voor springen al een enorme vooruitgang, want hij luistert! Knap hoor :j

Hier is het qua te veel doen niet eens met te grote hulpen, want daar ben ik heel streng in vanaf stap 1 en paard reageert eigenlijk op 95% van de kleine hulpen. Bij het rechthouden, waarbij ik bijvoorbeeld op de lange zijde continu buitenteugel/binnenbeen er aan houd en zij dus super goed luistert en dus keurig recht loopt. Alleen als ik dat nu niet doe, trekt ze ook weer scheef. Terwijl op de binnenhoefslag of AC lijn we geen problemen hebben om rechtuit te rijden zonder dat ik dus hulpen geef :+ Dus ze is redelijk netjes recht, alleen is het voor haar ook makkelijker als ik alles regel haha
Wel lastig uit te leggen trouwens. Ik leg het meestal uit dat ik normaal bijna een proef kan rijden door alleen te zitten, sturen en lief te lachen, maar we missen nu beide nog de kracht en conditie daarvoor, dus moet ik nu veel meer aangeven, ondersteunen en corrigeren. Met proefje oefenen ging ik dus weer gewoon rijden zoals voor de blessures en toen was het toch niet zo goed _O-

Ik heb mijn starttijden en de zenuwen slaan me meteen om de oren :=

Rijdze vanmiddag!

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 21:06

Wissels zijn nog een ver van mijn bed show. Eerst meer controle over het achterbeen, de schouders en de aanleuning.

Je ziet dat Karel wel z'n best wil doen voor de eenvoudige wissel. Vanuit mijn leken oog denkt hij niet genoeg voorwaarts en hapert hij daarop.

Afbouwen van opgebouwde ondersteuning is net zo moeilijk als de oefening zelf aanleren.

Dat zijn wel de mooiste proefjes als je er zo min mogelijk aan hoeft te rijden en het er toch fris en knallende uitziet. Bij mij gaat dat nog even duren.

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 13:31

MyWishMax: ja precies, zo kijk ik er dus ook tegenaan wbt Karel zijn gedrag!
Ik snap wat je bedoeld, en wel tof dat je normaal altijd zover bent dat je zo weinig kan doen in een proef, echt heel knap. Ik heb dat al wel een paar keer mogen voelen met Karel, vorig weekend dus helaas niet :+ bij ons is in de proef niet zozeer het recht blijven een 'probleem' maar meer het eraan blijven trekken, hij verliest wat impuls waardoor ik er dan wat harder aan moet werken zijn achterbeen actief te houden en de aanleuning stabiel.

Hoe laat start je dit weekend? En niet de lat te hoog leggen, het is al hartstikke knap dat het lukt om weer te starten dus vooral genieten :D

Marjolein schreef:
Afbouwen van opgebouwde ondersteuning is net zo moeilijk als de oefening zelf aanleren.

Absoluut :j

Ik heb gisteren weer fijn getraind, helaas wel nog last van mijn linkerarm, hopelijk morgen niet meer. We zijn weer bezig geweest met de eenvoudige wissel, kan hem heel mooi verzamelen in de galop <3 alleen hij viel nu iets te stil. Dat het dan bijna galop-halt wordt ipv galop-stap dus dat wil ik weer even in de les meenemen van maandag. Fijner als iemand op de grond even meekijkt. Verder gaan we ook een proefles nemen bij een GP amazone die ook op het hoogste niveau WE rijd, kijken of zij kan helpen met de stress van de hogere oefeningen verder af te laten nemen, helpt me dan in de basis ook weer. En er zijn natuurlijk ook nog genoeg basis dingen die veel beter kunnen!

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 14:43

Mijn jaarling is inderdaad van Imposantos. Fiddy verwacht in april weer een veulen van hem. Dus dan wordt hij grote halfbroer. Ben dus erg blij dat Imposantos het zo goed doet, nu hopen dat hij het ook vererft.

Leuk eens les bij een ander iemand, dat is altijd leerzaam als het bij elkaar aansluit.

Ik zat vorige week licht verkouden thuis, test gedaan alles goed. Sinds zaterdag zwaar verkouden en hou ik nog meer afstand. Dus na een week niet rijden wil ik er vanavond toch echt weer op, mijn werk en man moeten alleen nog even meewerken. Morgen komt de tandarts voor Vi en wordt Fiddy nog een laatste keer gescand. Dus dan wordt het ook niks met rijden.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-20 16:38

Ik heb gelukkig niet dat "iets" het in mijn lichaam niet doet maar ben gewoon zoveel zwakker als eerst dat ze makkelijker een loopje met me neemt en dat ik alles gewoon korter vol houd. Vanavond ga ik ook niet op Vera maar de instructrice, ik voel gewoon dat het niets zou gaan worden. Heb de laatste tijd wat heftige gesprekken en die hakken er dan stiekem ook wel in.

Mywishmax: ik snap dat je graag nog een keer gereden had maar als dit de beste manier is voor jullie dan komt dat bekende accepteren weer om de hoek kijken. Maar ik wil je alvast heel veel succes wensen!

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:06

Marjolein schreef:
Wissels zijn nog een ver van mijn bed show. Eerst meer controle over het achterbeen, de schouders en de aanleuning.

Je ziet dat Karel wel z'n best wil doen voor de eenvoudige wissel. Vanuit mijn leken oog denkt hij niet genoeg voorwaarts en hapert hij daarop.

Afbouwen van opgebouwde ondersteuning is net zo moeilijk als de oefening zelf aanleren.

Dat zijn wel de mooiste proefjes als je er zo min mogelijk aan hoeft te rijden en het er toch fris en knallende uitziet. Bij mij gaat dat nog even duren.


Ik vind het aanleren van oefeningen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken gehad met de paarden die ik gehad heb. Die hadden natuurlijk allemaal dingen die moeilijk waren, maar ik kon spelenderwijs al heel vaak dingen meenemen waardoor het wat vanzelfsprekend was. Ben met huidige merrie ook al lang bezig met SB, keertwendingen, travers, appuyeren en begonnen met eenvoudige wissels. Maar al die zijgangen gebruik ik ook om ze los en recht te maken en meer te verzamelen/beter op achterhand dus ik nam ze al mee toen we nog in de B reden. :+ Dan zijn ze niet perfect natuurlijk, maar het is wel makkelijker om ze daarna correct te maken.

Maar fris en knallend ziet het er niet uit in een proef hoor. Het is geen geweldige of goede beweger, als ik gewoon stil kan zitten is het een heel constant beeld, stille aanleuning, continu hetzelfde tempo/activiteit/impuls en daardoor dus heel weinig fouten. Daar scoren wij op, samen met halsstrekken. Knallend moet ze echt nog veel sterker voor worden, maar constant is al een fijn begin en gewoon echt geluk met deze. ;) Dat is gewoon het lastige met alle verschillende paarden. Vorige was een veel betere beweger, maar ook minder constant en die was zo soepel en gevoelig dat recht houden weer lastig was. Daar was het dus wel veel meer aan rijden en minder stil zitten. Hoewel ik mezelf wel een soort wedstrijdhouding aangeleerd heb en ik heb gewoon de mazzel dat je de hulpen niet zo erg ziet.

urosa schreef:
MyWishMax: ja precies, zo kijk ik er dus ook tegenaan wbt Karel zijn gedrag!
Ik snap wat je bedoeld, en wel tof dat je normaal altijd zover bent dat je zo weinig kan doen in een proef, echt heel knap. Ik heb dat al wel een paar keer mogen voelen met Karel, vorig weekend dus helaas niet :+ bij ons is in de proef niet zozeer het recht blijven een 'probleem' maar meer het eraan blijven trekken, hij verliest wat impuls waardoor ik er dan wat harder aan moet werken zijn achterbeen actief te houden en de aanleuning stabiel.

Hoe laat start je dit weekend? En niet de lat te hoog leggen, het is al hartstikke knap dat het lukt om weer te starten dus vooral genieten :D

Marjolein schreef:
Afbouwen van opgebouwde ondersteuning is net zo moeilijk als de oefening zelf aanleren.

Absoluut :j

Ik heb gisteren weer fijn getraind, helaas wel nog last van mijn linkerarm, hopelijk morgen niet meer. We zijn weer bezig geweest met de eenvoudige wissel, kan hem heel mooi verzamelen in de galop <3 alleen hij viel nu iets te stil. Dat het dan bijna galop-halt wordt ipv galop-stap dus dat wil ik weer even in de les meenemen van maandag. Fijner als iemand op de grond even meekijkt. Verder gaan we ook een proefles nemen bij een GP amazone die ook op het hoogste niveau WE rijd, kijken of zij kan helpen met de stress van de hogere oefeningen verder af te laten nemen, helpt me dan in de basis ook weer. En er zijn natuurlijk ook nog genoeg basis dingen die veel beter kunnen!


Hoe is het nu met je arm?

Ik moet 10.20 en 10.35 op zaterdag en zondag 14.15 en 14.30. Helaas beide dagen als 1e, de volgorde is niet verandert in de klasses zelf, alleen de volgorde van de klasses. En op zaterdag zijn er manegelessen waardoor we nu 1 proef binnen en 1 buiten hebben. We hebben 4 bakken, een 20x60 binnenbak, een nog grotere buitenbak, en een 20x40 binnen en buitenbak. Die kleine buitenbak wil met erg veel regen nog wel eens flinke plassen geven, daardoor hebben ze het gewijzigd in de proeven in de 2 grote bakken.

Groot nadeel daarvan, ik kan 20 minuten voor mijn starttijd in de grote binnenbak losrijden, de rest in die kleine buitenbak. Dus in de regen en plassen waarschijnlijk. Dat vind mijn lijf echt niet tof... Ik had liever gehad dat we alsnog in die kleine buitenbak 1 van de proeven hadden, want dan hoef je maar 2 x 7 minuten in de regen te rijden en die plassen kom je toch tegen met losrijden nu... De kleine binnenbak zijn tot 16.00 uur lessen. Zondag als het goed is wel in die kleine binnenbak losrijden.

Marjolein schreef:
Mijn jaarling is inderdaad van Imposantos. Fiddy verwacht in april weer een veulen van hem. Dus dan wordt hij grote halfbroer. Ben dus erg blij dat Imposantos het zo goed doet, nu hopen dat hij het ook vererft.

Leuk eens les bij een ander iemand, dat is altijd leerzaam als het bij elkaar aansluit.

Ik zat vorige week licht verkouden thuis, test gedaan alles goed. Sinds zaterdag zwaar verkouden en hou ik nog meer afstand. Dus na een week niet rijden wil ik er vanavond toch echt weer op, mijn werk en man moeten alleen nog even meewerken. Morgen komt de tandarts voor Vi en wordt Fiddy nog een laatste keer gescand. Dus dan wordt het ook niks met rijden.


Wat gaaf zeg, wil je het komende veulen ook voorlopig aanhouden?
Hoe was de tandarts en scan? Ook nog kunnen rijden?

Fleury schreef:
Ik heb gelukkig niet dat "iets" het in mijn lichaam niet doet maar ben gewoon zoveel zwakker als eerst dat ze makkelijker een loopje met me neemt en dat ik alles gewoon korter vol houd. Vanavond ga ik ook niet op Vera maar de instructrice, ik voel gewoon dat het niets zou gaan worden. Heb de laatste tijd wat heftige gesprekken en die hakken er dan stiekem ook wel in.

Mywishmax: ik snap dat je graag nog een keer gereden had maar als dit de beste manier is voor jullie dan komt dat bekende accepteren weer om de hoek kijken. Maar ik wil je alvast heel veel succes wensen!


Niet echt de beste manier, vooral voor paard niet, maar omdat het 2 dagen is kan ik niet vrijdag nog een keer rijden. (dinsdag en donderdag heb ik fysio en dat is het enige wat ik die dagen kan, woensdag rustdag tussen die fysio afspraken door). Het moet maar en dank je wel!

Maar ook al heb je niet 'iets' in lichaam, op dit moment ben je zwakker dan loop je tegen je lijf aan. Of dat nu geestelijk of lichamelijk is, je hebt niet de energie. Dat maakt (voor mij) iig echt niet uit of je nu wel of niet iets hebt, zelfs als zou je griep hebben gehad en daarom instructie laten rijden, als het jullie maar helpt! Ik vind het juist heel goed van je dat je aanvoelt dat het hem niet ging worden. Ging het wel goed met instructie er op?

urosa

Berichten: 2454
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:41

Marjolein: leuk! Dus dan heb je volgend jaar weer 2 veulens erbij? Gelukkig dat het geen corona is, hopelijk snel weer helemaal fit! Is het nog gelukt om te rijden?

Fleury: jammer dat het niet lukt om zelf te rijden, maar verstandig dat dan je instructrice gaat rijden wordt ze wel even goed gereden en ga jij niet extra over je grenzen.

MyWishMax schreef:
Ben met huidige merrie ook al lang bezig met SB, keertwendingen, travers, appuyeren en begonnen met eenvoudige wissels. Maar al die zijgangen gebruik ik ook om ze los en recht te maken en meer te verzamelen/beter op achterhand dus ik nam ze al mee toen we nog in de B reden. :+

Ja precies, zo doe ik het nu ook :j Nu had Karel de knopjes wel, dus was voor mij nu ook makkelijk om vanaf het begin te gebruiken (hij kon het alleen niet goed volhouden, omdat zijn lijf natuurlijk niet meer zo getraind was). Maar zou het nu met een jonger of groener paard zeker ook vrij snel gaan meenemen. Ze hebben er veel baat bij.

Vind het zelf wel echt mooi als iemand met zo'n heel constant beeld rond rijdt, komt je rijvaardigheid ook mooi naar boven. Ik streef dat zelf ook altijd na :o (lukt nog niet altijd, maar haal telkens mooie punten dus zo erg kan het niet zijn :') )

En het perfecte paard bestaat ook niet, of misschien bestaan ze wel maar die vallen echt wel buiten mijn prijsklasse. En denk ook niet dat ik zo eentje voor een eigenaar te rijden krijg :=

Mijn arm is er nog niet helemaal, vandaag als hij toch weer wat sterk wordt op links maar even de stang er iets bij pakken, probeer die normaal altijd in een boogje te houden. Maarja het is even niet anders. Eerst mijn arm maar weer helemaal goed. Wil zondag eigenlijk ook op trens rijden. Nu we nog met trens moeten starten wil ik altijd wel 1x in de week met trens rijden. Het starten mt stang en trens is nu ook best dichtbij, en hij wordt ook wel steeds fijner :o (zul je net zien, mogen we eindelijk met s&t starten, is het nier meer nodig := ) Heb trouwens met de meeste paarden geen last van mijn beperking, net even 'pech' dat je zon slim verreden paard treft die in het begin heel erg probeerde de makkelijkste weg te vinden :+ Had achteraf eerder naar een hulpmiddel moeten grijpen, maar acceptatie dingetje }:0

Jammer zeg van de wedstrijd, inderdaad niet helemaal ideaal zo. Moest de bakken tekst wel even 3x lezen voordat ik hem doorhad haha. Hopelijk valt het weer toch een beetje mee.

MyWishMax

Berichten: 25509
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 10:48

Ik denk dat een perfect paard ook helemaal niet zo leuk is. :') Want soms is het wel eens lastig of frustrerend, maar toch altijd leuk om aan dingen te werken haha. Wat heb je voor hulpmiddel? Of bedoel je de S&T? Ik ontwijk hulpmiddelen nog, heb er helemaal nog niet naar gekeken want idd acceptatie en 'zelluf doen'. Heb nu in het dagelijks leven wel wat dingen, maar dat heeft jaren geduurd voordat ik daar naar ben gaan kijk haha. En alleen maar goed als die straks zo fijn is dat S&T niet nodig is toch _O- Dan kan je helemaal per keer kijken wat je in doet.

Ik kan de laatste jaren eigenlijk heel slecht op andere paarden rijden, vooral de andere zadels is een enorm probleem. Soms gewoon 2 weken niet kunnen lopen daarna, dus het is nu verboden door moeders.

Sorry voor de onduidelijke tekst := Ik ben al vanaf 4 uur wakker dus een beetje moeite met duidelijk verwoorden :+

Marjolein

Berichten: 11643
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 12:34

Ik ben maar even achter de pc gaan zitten om te reageren. Jullie schrijven veel :-)

MyWishMax schreef:
Ik vind het aanleren van oefeningen eigenlijk helemaal niet zo moeilijk, maar dat heeft waarschijnlijk ook te maken gehad met de paarden die ik gehad heb. Die hadden natuurlijk allemaal dingen die moeilijk waren, maar ik kon spelenderwijs al heel vaak dingen meenemen waardoor het wat vanzelfsprekend was. Ben met huidige merrie ook al lang bezig met SB, keertwendingen, travers, appuyeren en begonnen met eenvoudige wissels. Maar al die zijgangen gebruik ik ook om ze los en recht te maken en meer te verzamelen/beter op achterhand dus ik nam ze al mee toen we nog in de B reden. :+ Dan zijn ze niet perfect natuurlijk, maar het is wel makkelijker om ze daarna correct te maken.

Voor mij is het ook de eerste keer dat ik het doe, dus beide lekkere noobs. Dus daar ben ik nog erg zoekende in en heb ik echt regelmatig begeleiding nodig. Ik probeer dan ook wekelijks te lessen en neem in mijn training ook wel oefeningen uit hogere klasses mee. Je hebt de zijgangen ook nodig om sterker te worden en het binnenachterbeen meer te belasten. En naarmate je het meer doet wordt het ook makkelijker en kan het paard het ook beter verwerken. De moeilijkheidsgraad in het wijken kan ik nu verhogen door tempowisselingen, andere aanleuning of vanuit de hoefslag naar binnen te wijken. Maar 3 maanden geleden was ik al blij als ik niet teveel stelling kreeg en ik de 5m van de L1 haalde.
De eerste keer contra sprong ze in de 2e hoek meteen om, terwijl ze daar nu meer balans in heeft. We gaan gelukkig wel vooruit en dat houdt me ook gemotiveerd.

Vanaf de grond ziet het er zoveel makkelijker uit dan wanneer ik het zelf moet doen.

Ik denk dat ieder een eigen perfecte paard heeft en dat dat in de loop van je ruiterleven ook verandert. Toen ik 17 was heb ik een gouden koop gedaan met mijn tinker. Nu zou me dat niet meer passen, ondanks dat het nog steeds een fantastisch paard is.

Ik verwacht maar 1 veulen aankomend jaar. Scan was goed en de tanden van Vi was normaal onderhoud, iets haken op de voorste kiezen. Die heeft ze dus bijgeslepen.

Als het een merrieveulen is mag het blijven. Afhankelijk van de kwaliteit en of ik het ook een leuk veulen vind. Een hengstveulen moet sowieso weg. Ik wil haar aan huis opfokken, maar dan moet ik mijn man nog even lief aankijken of er dan nog een veulen bij kan. Mijn ouders hebben 2 hectare grond. Dus kwa ruimte kan het, maar er zijn meer dingen die je mee moet wegen.

Rijden is niet gelukt, aankomende weken iets beter op mijn planning zitten zodat ik gewoon 4/5 keer per week erop kan.

Fijn dat je instructrice het rijden over kan nemen als je het zelf niet lukt Fleury. Niet altijd leuk maar dit is dan misschien wel de beste oplossing zodat jij daarna wel weer fijn kan rijden en je paard niet te lang stil hoeft te staan.

Wel vervelend om te lezen dat toch veel lichamelijke ongemakken hebben waardoor je niet zo vaak en fijn kan rijden als je wil. Aan de andere kant toch positief dat ondanks dat ieder wel toekomt aan het rijden en ook fanatiek door kan groeien naar zijn doel.

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-20 19:37

Hele lappen tekst maar deze laatste regels zeg je wel in het (bijna ;)) M1 topic dus dat wil ook wat zeggen :)

Ik denk dat ik eind oktober toch ook nog een wedstrijd mee ga doen. Maar dat is een selectiewedstrijd dus dan nog even veilig in de L2 hoor :=