[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kar_lien

Berichten: 49
Geregistreerd: 06-03-15
Woonplaats: Gemeente Molenwaard

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 15:08

Zo ik had heel wat bij te lezen zeg, jullie gaan snel!

Leuk dat iedereen in dit topic zo lekker fanatiek aan het trainen is, zelfs M2 oefeningen komen al voorbij. Hopelijk kan jij ook weer snel fijn aan de gang Nouvel, balen dat 'ie net niet helemaal lekker in zijn vel lijkt te zitten momenteel.

Wanneer besluiten jullie om af te groeten in een proef, wat gebeurde er bijvoorbeeld bij jou Meya waardoor je die keuze maakte? Hopelijk gaat het morgen beter, succes vast!

Ik ga pas 13 oktober weer op wedstrijd, voor de tweede keer M1. Vanmorgen heerlijk gelest, hij was wat stug de afgelopen dagen maar met haar hulp had ik vrij snel weer een lekker soepel en voorwaarts paard onder me <3

Nouvel, nu al een deken op trouwens? Zijn er meer die dat al doen? Het wordt volgende week weer 23 graden, zo lastig die wisselingen...

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 16:25

Deken op alleen overdag met dit wisselende weer, ze staan hier pal op de koude zeewind en er valt af en toe een bui.
Paard met een zeer lage weerstand houd ik dan liever even warm en droog.
Binnen is ‘ie af en van de week met beter weer blijft ‘ie ook weer af.

Ik heb net gekeken, op het zachte liep hij een stuk beter, heb een filmpje gemaakt en naar instructeur gestuurd, had zelf al bedacht om te het gaan proberen, hij raadde dat ook aan, dus we gaan morgen gewoon.
Wel met de trailer, zodat hij niet over straat hoeft.
Als het toch niet lukt gaan we gewoon weer naar huis...
Van de week maar even overleggen met de smid om toch een ijzertje te proberen.

Fijn dat je les goed ging!
Ik heb nog nooit afgegroet trouwens, rijd ze eigenlijk altijd uit, dan maar een keer lage punten...

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:05

Karlien ik heb geen 1 oefening (fatsoenlijk) kunnen uitvoeren :') Dus dan is de keuze makkelijk bij mij.
Super dat je les fijn ging!! :D

Hier alleen dus vliegendeken. Wil wel regendeken op, staan veel buiten en als het dan regent en wat wind staat.. 't is zo'n ja/nee gevalletje nu.

Fijn dat ie daar wat beter op liep Nouvel! Ook fijn even filmpje naar je instructeur. :j Fijn dat dat kan en inderdaad morgen gewoon proberen en hopen dat het iets wil :)

Hier even gereden, tot 2x toe zou ze weer ouwehoeren. Maar net gedaan alsof mijn neus bloedde, negeren maar wel doorstappen op mijn route. Heb haar iets lager en dieper ingesteld zodat ik wat meer controle heb, liep misschien ietsje te diep zei mijn vriend. Maar hij zei beeld is zo beter dan zo idioot als gisteren. Komt wel weer dat opgerichte etc. Morgen gaan we voor 2 relax rondjes :)
Moet wel bekennen, had mijn 60 meter al verkleind naar 35 :') en ga haar morgen van te voren even longeren. Dat ze haar energie wat kwijt kan..

Mijn moeder had een nieuwe naam voor haar bedacht. WanHope _O-

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:14

Oeps :D
Paarden zijn allemaal wat ontregeld denk dat het wisselende weer na alle warmte.
Merrie waar ik mee bezig ben voor de keuring was vandaag ook happerig en wat baldadig en enorm hengstig begreep ik...

Met rijden wat ronder instellen werkt dan het beste inderdaad. Dat heb ik met de fries ook, als die zo kijkerig en gespannen is, is dat eigenlijk het enige dat werk, en flink aan het werk zetten, veel kleinere voltes, slangenvoltes etc...

Stoute merrie! ~~}> _O-

Ik ben benieuwd hoe het gaat morgen, we gaan het gewoon maar proberen!
Kunnen altijd nog stoppen als het niet gaat...
En gelijk maar even overleggen of een ijzertje toch wijs lijkt inderdaad...

Hier de hele dag uiteindelijk de regendekentjes maar op gelaten...

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-18 19:23

Jeetje jullie gaan hard!

Wat balen Nouvel dat hij niet lekker in zn vel zit! Gelukkig nu wat beter. Succes morgen! Wellicht dat een ijzertje wat kan helpen.

Yom; he jeetje, jammer dat jullie dan toch eerder als gepland gestopt zijn. Heel irritant als paardeneigeneren niet zoveel geld in hun paard willen steken. Gaat ten koste van dat arme dier.

En een Totilas, denk dat we allemaal wel eens zo'n paard gevoeld willen hebben haha

Meya; wat fijn lijkt me dat om dan na je proef toch nog even de ontspanning mogen opzoeken in de ring! Jammer dat het net niet helemaal gelukt is..

Oh morgen mag je weer! Dacht vandaag. Succes alvast! Ik longeer de pony, helemaal 's winters, ook altijd thuis even voor dat we weg gaan. Helpt altijd aardig!

Hahahaha WanHope. Geweldig!

Karlien; Fijn gelest! Genieten!

Ik heb ook nog nooit afgegroet. Al had ik laatst wel 2 proeven waarvan ik achteraf dacht, tja had beter kunnen afgroeten. Kon eigenlijk geen oefening normaal meer rijden. Pony tegen de hulpen, niet meer te sturen en alleen maar hard gaan.

Hier vandaag voor het eerst sinds twee maandjes weer op de pony gereden. Zag er echt enorm tegenop na ons laatste fiasco concours. Daarna hebben we haar eerst laten behandelen en heb ik zes weken lang en laag en ontspannen gelongeerd. Gelukkig geen reden om er tegen op te zien. We gingen zo fijn en ontspannen! :D

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:39

Super zeg Aniek, fijn gevoel!!

Hier gereden.. en beide proeven uitgereden :D De spanning was er nog wel, wel stuk minder.. had iig na 1 of 2 passen de controle weer. En op wat ontploffingsmomentjes na best tevreden met mijn draakje _O-
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 11:46

Fijn, dat is een hele mooie verbetering!
De aanhouder wint!

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:12

Zo is dat!
Inrijden ging helemaal top, dus toen zei ik al, tevreden voor vandaag.
Zal ff haar krachtvoer minderen naar wat het was.Dacht nu we m2 en richting Z oefenen dacht moet ze er maar wat bij.. niet dat ze sloom werd, maar ze heeft wss bijna niks nodig qua krachtvoer Ze is niet dwars, ja af en toe ist wel een boefje. Maar ze wil veel te graag en veel te energiek :):)

Morgen lekker dagje vrij, dinsdag even longeren en komt woensdag ons nieuwe zadel. Nieuwe singel bestellen we dan ook, dan gaan we er weer voor :)

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:15

Goeie berichten, fijn!

En ze hebben inderdaad niet veel krachtvoer nodig, als ze de nodige vitamines en mineralen maar wel binnen krijgen...

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 12:51

Ja precies.. wat voer jij ?

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:32

Pure feed balance als hoofdvoedsel, met wat ‘sprietjes’ erbij voor het kauwen.
Ferro krijgt er als hij hard werk wat extra omega sportmuesli bij van Horsefood, niet veel hoor, klein beetje, net voor wat extra energie.
Verder krijgen ze er omega 369 mix van subli bij, handig olie in vaste vorm, kun je zo door het voer mengen en extra vit E.
In de periode dat ze veel op de wei lopen geef ik minder voer en dan wat vitaminepoeder bij, ook als ze in de rui zijn.
Ferro krijgt nog glucobalance vanwege zijn gevoeligheid voor suikers en Jan magnesium voor zijn snelle spanning.

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:44

@meya; kijk, dat is in ieder geval vooruitgang! En als je zelf tevreden bent ben je sowieso een winnaar!

Die van ons krijgen ook weinig krachtvoer. Mijn M1 paardje krijgt wel iets extra voor de wederopbouw. De pony krijgt niks, die is anders niet meer te houden.

@Nouvel; hoe ging de les vandaag? Voelde Ferro zich goed genoeg?

Kar_lien

Berichten: 49
Geregistreerd: 06-03-15
Woonplaats: Gemeente Molenwaard

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 19:46

Fijn Anniek, zeker als je er een beetje tegenop zag!

Meya ook fijn dat je je proeven uit hebt kunnen rijden, punten ook nog een beetje zoals je verwachtte? Gaaf een nieuw zadel, waar heb je voor gekozen? Of heb ik dat gemist...

Hoe ging het bij jou vandaag Nouvel?

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:42

Les was even een toestand, Haha, ik had zoveel verschillende tijden van te voren door gekregen dat ik het verkeerde in mijn hoofd had, moest gelijk starten met de les toen we aankwamen...
Gelukkig mocht ik nog even 10 minuutjes losrijden, dat was wel fijn!
En dat was alles bij elkaar ook meer dan genoeg voor hem na van de week...
Hij was vooral achter erg strak en stijf door het ontlasten van zijn voorbenen, dus ik was op zich heel blij met de les, we hebben hem weer wat losser kunnen werken en stukjes even op kunnen pakken en op achter kunnen zetten, dat gaf wel wat protest maar er kwamen wel weer een paar kleine goeie stukjes tevoorschijn, was me alleen niet gelukt...
Advies was om volgende week toch gewoon te starten en te kijken hoe het gaat, dus dat gaan we gewoon maar doen...

Jan was echt stukken beter dan de vorige keer, echt heel blij mee!
Was een beetje de moed aan het verliezen, hij kan zo straks en sterk zijn, maar nu echt mooi ontspannen stukken ertussen, dat geeft weer hoop!

Zal zo even kijken of de filmpjes nog het bekijken waard zijn...

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 20:57

Oh lastig die wisselende tijden altijd, logisch dat je dan in de war raakt.

Wel fijn dat je toch weer op de goede weg bent samen! Daar heb je ook les voor toch! Als we alles zonder hulp oplossen was er ook weinig aan.

Lekker starten dus! Leuk! Had hij nog een mening over of je er een ijzertje onder zou doen of niet?

Ben eigenlijk wel nieuwsgierig naar je filmpjes :+

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:01

Ijzers is nog even dubio, omdat zijn hoeven zo gevoelig zijn was hij bang dat nagelen misschien ook pijnlijk zou kunnen zijn en bij aftrappen in de wei zouden we dan helemaal een groot probleem hebben...
Blijft dus nog even lastig wat wijs is helaas...

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:10

Ah. Ja oké. Je wilt ook niet uitlokken dat hij weer zere voetjes krijgt. Kans op vernageling is natuurlijk ook wel groter met gevoelig voeten. Even afwachten hoe het loopt dus.

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-18 21:18

Ja inderdaad...
Wordt nog even puzzelen :+






annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 09:47

Hij was het niet zo heel erg met je eens haha. Wel een fijne les zo te horen zeg! Wat is die man heerlijk kalm!

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:11

HiFive, ja rustig aan de oefeningen voor M2 aan het meepakken. Nu op de helft van de M1 dus wordt wel tijd om er iets mee te gaan doen.. Haha.
Heftig zeg, een verkeersongeval! Wat fijn van je les en inderdaad, erg leuk om te horen!

Jammer van je wedstrijd Meya. Gelukkig heb je een fijner gevoel overgehouden aan je wedstrijd gister! En netjes dat je je proef nog gewoon even mocht rijden na het afgroeten. Toch fijn als de jury een beetje meedenkt!

Wat vervelend dat Ferro zo gevoelig loopt Nouvel. Gelukkig kon je clinic wel doorgaan. Leuk om de filmpjes te zien. Je ziet inderdaad wel dat 'ie nog wat gespannen/strak is.

Pff, wat een stomme situatie Yom. Jammer dat't zo moet eindigen. Hopelijk haalt de behandeling van de osteo nog iets uit zodat ze het fijn kan afsluiten.

Kar_lien, zolang ik wedstrijden rijd heb ik nog nooit afgegroet. Moet wel echt heel raar gaan wil ik dat doen. Als je het idee hebt dat je verlies gaat rijden of zo :+
Klinkt als een fijne les, heerlijk!
Wat dekens betreft vind ik het ook lastig. Qua temperaturen is het echt niet nodig en qua haargroei doe je er ook weinig aan. De dagen worden korter en mede daarop passen de paarden hun vacht aan dus ja. Ik weet sowieso dat ik minimaal 2x moet scheren in het indoorseizoen dus Marena staat momenteel lekker zonder deken.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:13

Vrijdag les gehad. Ging erg fijn! Ze mocht wat scherper en bijvoorbeeld tijdens SB iets meer haar heup eronder zetten. Fijne aanwijzingen gehad en instructrice heeft wat bijgetikt met de longeerzweep, daar werd het niet minder van. Ze was wel wat slomer dan normaal, maar al met al fijn kunnen rijden en leuke complimenten gehad over dat het zo'n leuke haflinger is en dat we het eindstation zeker nog niet gepasseerd zijn <3 Dat idee heb ik overigens ook niet, maar zo'n bevestiging is wel fijn. Ze moet wel echt nog scherper voor ik überhaupt na kan denken over M2, maar dat komt wel.

Gister thuis liep ze echt ontzettend fijn. Mooi scherp en tijdens de middengangen voelde ik ook echt dat ze me meer meenam. Ze begint voelbaar sterker te worden en merk echt dat we groeien samen. Zo'n fijn gevoel :+:

HiFive5

Berichten: 1087
Geregistreerd: 25-10-15
Woonplaats: Oost-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 12:46

Zo jullie gaan hard zeg!

Rianne_: Dat scherp stellen is wel een dingetje. Gemakkelijk gezegd maar érg moeilijk te doen.

Nouvel: Heb je al eens gedacht aan hoefschoenen? Dat kan je aan en uit doen wanneer je wilt en wanneer het nodig is. Ik heb (helaas) ook eentje op ijzers staan voor de gevoeligheid te verminderen. In de winter hoop ik dat ze er weer vanaf mag :-)
Zou ook beter kijken voor hoefschoenen maar heb er niet echt verstand van :+

Meya_: wat erg voor je! Is het geen oplossing om je zelf een paardje aan te schaffen? Ik heb er misschoen over gelezen...



Veel krachtvoer is inderdaad echt niet nodig. In het begin dat ik wedstrijden reed, gooide ik meer en meer naar binnen omdat ze sloom werd. Dat kwam gewoon door haar leverwaarden die zodanig slecht werden door al dat sportvoer. Ik heb ze nu staan op een handje sportmengeling en een goede vitaminebrok.
Hier nog geen dekens. Ik wacht nog een maand met scheren, afhankelijk van de temperaturen. Nu vind ik het nog erg warm...

Ik heb dit weekend de L2 afgesloten met 181 & 185. Mijn instructrice was mee en ze had mijn punten wel iets hoger verwacht. Diegene die voor me was haar paard sloeg enkele keren op hol en had meer punten >;)
Enfin, ze was erg tevreden met het verschil dat ik 2 maand geleden toonde. Ze plakt niet meer zo erg aan mijn benen en de aanleuning is vele vele vele malen beter. Doet echt deugd dit te horen :o

Ik heb wel wat stress voor ons debuut zaterdag. Heb niet erg het gevoel dat we thuis horen in die klasse, als je de rest ziet rondlopen :')

annieeek_x
Berichten: 4
Geregistreerd: 18-04-18

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 14:53

Rianne, lekker bezig dus! Voor je het weet mag je M2!

HiFive, jammer dat je punten iets laag uitvielen. Maar toch nog nette punten! Volgend weekend komt helemaal goed! Gewoon lekker gaan rijden plezier hebben!

Nouvel

Berichten: 28564
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:07

HiFive, keurig 2x winst toch!
Gewoon lekker gaan proberen!

Hoefschoenen heb ik inderdaad, maar door zijn gevoelige huid en plekken op zijn benen is dat ook lastig in gebruik.
Stukjes harde weg gaat dan wel even, maar als ik naar strand wil zou ik ze in het zand af moeten doen om schuren te voorkomen, en tja... waar laat je ze dan...
Blijft een dingetje...

Rianne, fijn dat het zo lekker gaat!
Dat maakt altijd weer wat zekerder dat je weet dat het kan!

Meya_

Berichten: 1436
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-18 17:19

Leuke filmpjes Nouvel! Hij vind het wel wat lastig lijkt t, maar lijkt een heerlijke les zo! :j Goed bezig!!
Pff wat lastig zeg indd met de hoeven. Ik weet er geen raad mee, nog geen paard gehad met 'moeilijke' hoeven.

Fijn Rianne dat het zo lekker loopt!

Hifive toch 2 punten! En hoe bedoel je met is een eigen geen idee? Of bedoel je een ander ? :o

Hier de komende 2wedstrijden afgezegd. Zijn wat dingetjes tussen gekomen, om dan te haasten om dezelfde dagen op wedstrijd te gaan hou ik niet van. Daarnaast, eerst Hope weer even onder controle krijgen. Mijn enthousiasme beïnvloed haar (wss) ook :')
Zien van indoor wel weer :D