[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:41

Ohjeee := Dat is dan niet heel fijn. Ik kom eigenlijk nooit koeien tegen op wedstrijd, of ik ben me er niet bewust van.. Hier in de buurt wel een locatie waar zomaar de kippen en konijnen door je ring vliegen, ook niet heel fijn.

Spannend, én leuk! Hmm, dat vind ik een lastige. Die vraag laat ik ff over aan een ander :+

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 16:50

Heel lastig! Hij vind ze al eng als ie ze ruikt. Was laatst na mn wedstrijd in de buitenbaan op die locatie aan het uitstappen en daar lag blijkbaar een kalf in het landje naast de baan te slapen. Gezien heeft ie m niet want hij is blind aan een kant, maar stond binnen een fractie van een seconde 100m verderop met een paard dat volledig in paniek was.. liep m dun door de broek bij wijze van spreken

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:03

Pff.. Dat is wel echt héél vervelend -O- Dan snap ik je gepuzzel ja..

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:04

Vervelend van de spanning marietje.
Rianne succes met de nieuwe instructies.
Shelly leuke foto's en op naar een succesvol outdoor seizoen.
Lena succes met je debuut!

Wij hebben een heerlijk weekend in putten /Ermelo gehad.
Paarden hadden een onwijs fijne plek waar ik zelf ook fijn kon rijden. Nu thuis weer lekker in de wei!
Op de terugweg bij mijn zadelmaker nog een dressuur zadel opgehaald die morgen maar eens testen! Afbeelding

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-19 17:06

Klinkt goed Buxy! Toch wel heel fijn om op die manier je paardjes mee te hebben dan.. :D Wat voor zadel heb je meegenomen?

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:11

Lena82 schreef:
Hier ook zin in het outdoorseizoen! Beetje aan het puzzelen met m'n planning, een aantal fijne locaties hier in de buurt vallen af door de mogelijke aanwezigheid van koeien. Paard is echt als de dood voor ze en kan niets meer met m dan. Sluit zich volledig af en zet het op een lopen.

Ga waarschijnlijk as zondag voor het eerst M1 starten. Instructeur vind dat het makkelijk kan dus ga van de week de proeven een paar keer oefenen en dan beslissen of ik het met hem eens ben en ook daadwerkelijk ga starten.

Ben zelf nog nooit in de M1 gestart. Wat zijn aandachtspunten in de proeven? In de zin van waar wordt op gelet en waar wordt het zwaartepunt gelegd in vergelijking tot de L2 bv?



Ik ben ook wel benieuwd of jullie tips hebben. Ik heb vroeger studentenwedstrijden gereden (kort samengevat rij je dan net als 2 andere ruiters op 1 paard die de organiserende studentenvereniging voor je geregeld heeft, en je dus niet kent. De beste op dat paard gaat door naar de volgende ronde. dat gaat zo door tot je 2 finalisten hebt, die wederom op hetzelfde paard een proef rijden). Daar heb ik uiteindelijk wel een paar M1 proefjes gereden, maar heel veel ervaring met M1 proeven heb ik niet. Dus als jullie nog tips hebben ben ik ook wel benieuwd :)

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:39

Het is een Crown Martine zadel Rianne, zal vanavond wel even een foto maken!

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:34

Wat bijzonder, die studentenwedstrijden, aaida! Nog nooit van gehoord.. Klinkt wel leuk :D
In jouw geval zou ik gewoon lekker thuis wat M1 proefjes oefenen. Het is voor iedereen zo verschillend welke oefeningen goed gaan en welke nog wat aandacht kunnen gebruiken. De mijne heeft bijv. moeite om voorwaarts te blijven gaan in zijwaartse oefeningen. Omdat je in de M1 geen zweep meer mag gebruiken vind ik dat af en toe best lastig!

Zegt me zo niets Buxy. Benieuwd naar de foto! Rijdt ie fijn?

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:41

Rianne_ schreef:
Wat bijzonder, die studentenwedstrijden, aaida! Nog nooit van gehoord.. Klinkt wel leuk :D
In jouw geval zou ik gewoon lekker thuis wat M1 proefjes oefenen. Het is voor iedereen zo verschillend welke oefeningen goed gaan en welke nog wat aandacht kunnen gebruiken. De mijne heeft bijv. moeite om voorwaarts te blijven gaan in zijwaartse oefeningen. Omdat je in de M1 geen zweep meer mag gebruiken vind ik dat af en toe best lastig!

Zegt me zo niets Buxy. Benieuwd naar de foto! Rijdt ie fijn?


Thuis proefjes oefenen doen we sowieso, gaat steeds beter. Eigenlijk is er niet iets wat echt extra aandacht nodig heeft, zonder zweep gaat bijvoorbeeld ook prima. Ik wil het nog net iets netter en strakker hebben, maar er zit met elke keer rijden wel weer echt vooruitgang in. Ach, we gaan het wel zien :)

Studentenwedstrijden was echt heel leuk inderdaad, grappig om dan te zien hoe een paard bij de ene ruiter heel anders loopt dan bij de ander. Het paard werd dan door de organisatie losgereden, daarna had je zelf nog 1 proef de tijd om in stap het paard te leren kennen, daarna mocht je nog een proef lang draven en galopperen en daarna moest je een proef neerzetten. Erg leuk om te doen. http://www.studentenruiters.nl voor wie het interessant vindt, ik zal er zelf niet te veel over uitwijden verder :P

Nies_
Berichten: 18300
Geregistreerd: 25-12-05

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:47

Voor mij was geen zweep ook de grote drempel. In de training ging het goed, maar in de proef viel het dan weer stil of mijn paard drukte haar kont gewoon naar binnen. Toen ik deze winter weer begonnen ben met rijden dus ook geen zweep meer gebruikt en nu kon ik in de proef ook veel beter aan het rijden blijven.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:49

Ik ben de laatste tijd inderdaad ook heel bewust zonder zweep aan het rijden, maar merk in het paard helemaal geen verschil. Ik had m eigenlijk ook alleen maar vast en gebruikte m nooit. Zonder hou ik mijn handen gelijk netter heb ik gemerkt, extra pluspunt haha.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:53

Ik rijd inderdaad sinds de M1 ook thuis in de training niet meer met zweep. Laatst even één keer omdat ze toen wat lui was doordat ze een tijd niet echt gewerkt had. Maar nu inmiddels weer gewoon zonder...

Dat is fijn aaidaa! :) Ik had 'm ook alleen vast zonder 'm echt te gebruiken, maar ze heeft 't door. Zodra ik de zweep laat vallen merk ik al verschil. Laatste tijd gelukkig een stuk minder last van maar een zweep zou af en toe wel heel fijn zijn om net even dat extra te vragen zonder dat ik teveel moet doen met been/houding.

aaidaa

Berichten: 611
Geregistreerd: 14-06-09
Woonplaats: Veenhuizen

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:01

Dat is ook de reden waarom ik hem altijd vast had, zodat als het nodig was, hij er wel is. Ik merkte vroeger wel dat als ik weken achtereen zonder zweep reed, ze soms wat laks kon worden. Een half jaar geleden had ik dan even weer de zweep nodig, maar ik merk nu dat als ik haar goed alert hou/ krijg (veel afwisseling, vooral ook veel overgangen etc) dat lakse moment niet komt. Hopelijk blijft dat zo.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:08

Heerlijk! Zou inderdaad fijn zijn dat 't lakse niet meer terug komt, haha. Vaak is 't ook gewoon echt een kwestie van zelf consequent zijn en ze goed bezig houden inderdaad..

Ik mis 'm dus wel echt in de zijgangen, verder eigenlijk niet meer. Ja soms even als ik wat langzamer galoppeer bijvoorbeeld. Op momenten dat zij het moeilijk vindt en ik eigenlijk net even dat extra zetje wil geven zonder dat ik zelf te veel gekke dingen ga doen en me dus niet meer kan concentreren op de zijgang maar alleen nog maar op 't voorwaarts gaan :+ Paardrijden, 't valt niet mee...

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:17

Klinkt leuk die studentenwedstrijden, zelf heb ik er nog nooit van gehoord.
Inderdaad gewoon lekker oefenen en gewoon is proberen, ik heb zelf nog nooit met zweep gereden dus voor mij is dat totaal niet van toepassing.

Rianne, geen idee of ie fijn zit, vanavond ga ik hem voor het eerst proberen.

Shelly21

Berichten: 1766
Geregistreerd: 17-03-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:59

Rianne_ schreef:
Heerlijk! Zou inderdaad fijn zijn dat 't lakse niet meer terug komt, haha. Vaak is 't ook gewoon echt een kwestie van zelf consequent zijn en ze goed bezig houden inderdaad..

Ik mis 'm dus wel echt in de zijgangen, verder eigenlijk niet meer. Ja soms even als ik wat langzamer galoppeer bijvoorbeeld. Op momenten dat zij het moeilijk vindt en ik eigenlijk net even dat extra zetje wil geven zonder dat ik zelf te veel gekke dingen ga doen en me dus niet meer kan concentreren op de zijgang maar alleen nog maar op 't voorwaarts gaan :+ Paardrijden, 't valt niet mee...


Dit herken ik ook heel erg. Of hij valt me dan bijna terug naar stap in een schouder binnenwaarts. Dat soort dingen.

Hopelijk zit dit zadel ook fijn voor jou buxy.

Voor mij was eigenlijk de grootste overgang het doorzitten. Paard reageerde er dus ook nog eens op dat hij langzamer ging lopen. Dat is er gelukkig nu wel af.

Wij hebben de 13e april weer een outdoor wedstrijd staan. Heb expres een rustige locatie gekozen, zodat we fijn de outdoor in kunnen gaan. En hopelijk weer kunnen genieten in de proeven.

Heeft iemand voor volgend jaar indoor misschien nog ideeen voor iets wat ik heb bijvoorbeeld kan geven? Magnesium deed voor mijn gevoel wel iets maar zeker weet ik dat ook niet. Ik hoorde ook positieve verhalen over confidence EQ.
Ik hoop ook dat hij nu met de crossen veel dingen ziet, zodat zo’n indoor dressuur baan niet meer eng hoeft te zijn :)

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:06

Ben benieuwd Buxy, succes met testen!

Ah ja, die overgang naar doorzitten kan inderdaad ook lastig zijn Shelly. Fijn dat je daar nu geen last meer van hebt. Lekker dat je eerste outdoorwedstrijd weer gepland is! Je zou eens kunnen kijken naar NAF Magic? Veel goede verhalen over gehoord. NAF heeft sowieso ook een erg fijne klantenservice. Als het niet helpt denken zij heel goed met je mee :j Denk dat zo'n crossbaan misschien juist minder eng voor hem is omdat daar te veel te zien is? Zo'n lege/rustige bak vertrouwd ie gewoon niet.. :Y)

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:24

De confidence EQ is zeker het proberen waard! Heb het zelf ook altijd in de kast staan voor bijzondere dingen. Het geeft een rustgevende werking en je hoeft het alleen op die dag zelf te geven.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:08

Hier zo'n beetje alles al geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Soms denk je van wel, maar de keer erop juist precies het tegenovergestelde. (soms lijkt het ook wel eens averechts te werken heb ik het idee)

Ik heb al geprobeerd;
Naf magic (zowel spuiten als voor dagelijks onderhoud)
Confidence
Magnesium
Stressless van primeval
Kruiden
Cavalor Take it Easy

Ik heb ook wel dingen gecombineerd, ook dat mocht niet baten. Of als er 1 spuit aanbevolen werd zelfs 2 gegeven, maar nee :7

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:17

Kruipt even onder steen vandaan... :D

Al Strezz druppels van Phytonics geprobeerd?
Ik gebruik ze voor de trailer bijv.
Je merkt niet super veel verschil qua gedrag, maar het haalt net de scherpste kantjes eraf.

Rianne_

Berichten: 5404
Geregistreerd: 18-09-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:35

Marietje35 schreef:
Hier zo'n beetje alles al geprobeerd, maar niks lijkt te werken. Soms denk je van wel, maar de keer erop juist precies het tegenovergestelde. (soms lijkt het ook wel eens averechts te werken heb ik het idee)

Ik heb al geprobeerd;
Naf magic (zowel spuiten als voor dagelijks onderhoud)
Confidence
Magnesium
Stressless van primeval
Kruiden
Cavalor Take it Easy

Ik heb ook wel dingen gecombineerd, ook dat mocht niet baten. Of als er 1 spuit aanbevolen werd zelfs 2 gegeven, maar nee :7

Jeetje wat lastig.. :=

Lena82

Berichten: 225
Geregistreerd: 04-07-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:37

@Shelly & Marietje:
Sozen van Cavalor schijnt ook goed te werken al heb ik zelf geen ervaring mee. Geloof dat je dat een paar dagen voor het stressmoment moet gaan voeren om op te bouwen alleen. Misschien niet zo handig.

Doorzitten in de proeven zie ik ook een beetje tegenop. Mijn paard gaat met alles wat spannend is of dingen die moeilijk zijn gewoon hard lopen. Schouderbinnenwaarts kunnen we dan ook vliegensvlug haha en dat zit echt heel beroerd dan. Ophouding wil hij ook nog weleens doorheen denderen dan, maar gaat steeds beter. Als ie zich niet zo druk maakt loopt ie m makkelijk door namelijk.

Ik rijdt in de training overigens ook met zweep. Niet om m voorwaarts te houden, maar om af en toe bij te kunnen tikken als ie wat lui wordt in het achterbeen en vergeet dat die ook mee moeten doen.

Zonder zweep ook maar weer eens gaan doen ook in de training.

Buxy

Berichten: 2309
Geregistreerd: 25-06-04
Woonplaats: Beltrum

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 15:40

Marietje heeft ze het alleen met concours ed. of bijvoorbeeld ook thuis.
Bij mij heeft overstappen naar graanvrij voer bijvoorbeeld een heel ander paard opgeleverd.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 16:25

Ik rij altijd met zweep, denk niet dat ik 'm mis want zoveel gebruik ik 'm niet. Hooguit in de training om een keer bij te tikken.

@ Buxy; Met name als we van huis zijn. :j

_coquette_

Berichten: 3102
Geregistreerd: 07-11-08
Woonplaats: Zeeland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 17:20

Ik rij vrij weinig met zweep. Eigenlijk zelden nodig.

Ik ben waarschijnlijk de enige die het jammer vind dat het weer outdoor is :') wij hebben op stal wedstrijden dus vind het heerlijk om hem uit stal te kunnen plukken en te rijden :+