Losrijden met slofteugel ineens toegestaan?

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ladyrosa

Losrijden met slofteugel ineens toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-15 19:02

Hoihoi!

Het is alweer een paar weken geleden, maar ik ben er nog steeds zo verbaasd over dat ik nu toch wil weten hoe het zit.

Op een groot internationaal concours in de buurt zag ik dat bij het springen bij de "professionals" bijna IEDEREEN in de categorie ZZ/1.35/1.40 hun paard losreed met een slofteugel erom. Zeker 7 ruiters sprongen er ook mee, nee niet alleen een laag kruisje, een oxer van 1.20 meter hoog -O- .
Naar mijn weten is het verboden om met een slofteugel los te rijden en al helemaal te springen. Er werd door de officials ook niks van gezegd.
Naar mijn mening hoor je de dressuurbasis eerst voor mekaar te hebben voordat je überhaupt gaat springen en al helemaal in het ZZ en hoger!

Zijn de regels ineens veranderd ofzo? Of geldt die regel niet meer in de hogere klasses?

Yenni

Re: Losrijden met slofteugel toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 19:04

Vind ik ook raar. Ik vind als je de basis niet voor mekaar hebt. Kun je beter niet op wedstrijd gaan.

mistid

Re: Losrijden met slofteugel ineens toegestaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-15 21:28

Op internationale concoursen en in het Z en ZZ geldt het FEI reglement. Dan mag je met een slof losrijden. Het FEI reglement is ook van toepassing op mensen die M HC starten.

Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-15 14:51

Als deze ruiters hun dressuurbasis niet voor elkaar zouden hebben, zouden ze die paarden echt niet een ZZ- of hoger parcours door kunnen sturen. Daar heb je toch echt flink wat controle over je paard voor nodig. Een slofteugel heeft, mijn inziens, ook niks te maken met het wel of niet voor elkaar hebben van je dressuurbasis.

RosHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:17

klopt vanaf Z mag er met slofteugel losgereden op concours. bij internationale wedstrijd mag het volgens mij op alle hoogtes hier gelde de FEI regels en niet die van de KNHS.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-15 20:41

Cas123 schreef:
Vind ik ook raar. Ik vind als je de basis niet voor mekaar hebt. Kun je beter niet op wedstrijd gaan.

Reken maar dat de meeste springruiters op dit niveau de basis wel voor elkaar hebben. Dat is nog belangrijker dan met dressuur op dit niveau :+

Florionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 09:27

RosHorses schreef:
klopt vanaf Z mag er met slofteugel losgereden op concours. bij internationale wedstrijd mag het volgens mij op alle hoogtes hier gelde de FEI regels en niet die van de KNHS.

Het gaat hier alleen om springen toch? Dressuur lijkt me niet?

RosHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-15 10:44

Florionn schreef:
RosHorses schreef:

Het gaat hier alleen om springen toch? Dressuur lijkt me niet?

Klopt gaat om het springen :j