Roosjes met lange manen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

JanineMN

Roosjes met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-15 10:50

Hi Bokkers,

18 Januari maken wij ons M1 debuut tijdens de kring kampioenschappen.

Normaliter maak ik een hengstenvlecht vanwege zijn lange manen.
Persoonlijk vind ik knotjes met naald en draad het mooist!

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste kan doen met lange manen?

Sjira

Re: Roosjes met lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 10:55

Als de manen heel lang zijn wordt het lastig hoor. Mijn paard heeft best dikke manen en een sportcoupe. Als ik de manen iets te lang niet trek dan worden de roosjes al minder mooi. Normaal heb ik ca 9 roosjes maar dan moet ik er al 11 doen. Dus een optie is misschien om heel veel roisjes te maken maar de vraag is of dat bij je paard past... Waarom geen hengstenvlecht dan?

Pimpelmees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:01

Heeeeel veeeeel kleine vlechtjes maken, dan kom je het mooist uit. Goed strak aantrekken. Als hij ook zware manen heeft dan zou ik er vaker door heen gaan met de draad

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:06

Juist met lange manen kun je mooie grote knotten maken.. Ligt er alleen aan of de manen dik zijn of niet. De 1e slagen van de vlecht een beetje los vlechten, rest strak. Dan oprollen ook eerst strak en naar de hals toe wat losser en vastzetten met draad. Afhankelijk van de dikte van de manen bepaal je de breedte van de knot. Is het de arabier in je profiel? Dan verwacht ik dat je vrij brede knotten kan maken :j

Edit: Ik heb het dan over zulke knotten :) [WD-V] Hoe mooie knotten maken?

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-15 11:15

Tip: pak de draad dubbel zodat je op het einde een paar knoopjes kan maken, zo kunnen ze niet uitzakken.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:52

Sjira schreef:
Als de manen heel lang zijn wordt het lastig hoor. Mijn paard heeft best dikke manen en een sportcoupe. Als ik de manen iets te lang niet trek dan worden de roosjes al minder mooi. Normaal heb ik ca 9 roosjes maar dan moet ik er al 11 doen. Dus een optie is misschien om heel veel roisjes te maken maar de vraag is of dat bij je paard past... Waarom geen hengstenvlecht dan?

Persoonlijk vind ik knotjes tijdens een dressuur wedstrijd het mooist!
Zn manen zijn voorin voller dan de rest, ook heel lastig!

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 14:54

Relaxed schreef:
Juist met lange manen kun je mooie grote knotten maken.. Ligt er alleen aan of de manen dik zijn of niet. De 1e slagen van de vlecht een beetje los vlechten, rest strak. Dan oprollen ook eerst strak en naar de hals toe wat losser en vastzetten met draad. Afhankelijk van de dikte van de manen bepaal je de breedte van de knot. Is het de arabier in je profiel? Dan verwacht ik dat je vrij brede knotten kan maken :j

Edit: Ik heb het dan over zulke knotten :) [WD-V] Hoe mooie knotten maken?

Heel mooi ja!
Het is idd een arabier
Voorop de manenkam zijn zn manen een stuk dikker. Dus al pak ik steeds de zelfde breedte aan manen, worden ze voorin heel dik en dan steeds kleiner

melissapupa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 14:57

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 15:10

Afbeelding

Dit is dus wat ik bedoel met van dik naar dun. Maar dan gewoon knotjes met elastiek.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:12

Als ik lange manen moet knotten dan vlecht ik een deel en vouw dat dubbel, de pluk haar dat overblijft vlecht ik met de volgende vlecht mee, zo krijg ik een mooi verdeelde rij knotten van ongeveer gelijke grootte :).

Silkwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 15:16

Als je dat probleem hebt met dat je paard voorin meer haar heeft dan achterin zijn manen, dan kan je de knotten voor iets kleiner maken of super strak vlechten. (Veel succes! :+ :D )

Edit: Of misschien vind je het juist mooi! Dat kan natuurlijk ook.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 15:53

gabixcoen schreef:
Als je dat probleem hebt met dat je paard voorin meer haar heeft dan achterin zijn manen, dan kan je de knotten voor iets kleiner maken of super strak vlechten. (Veel succes! :+ :D )

Edit: Of misschien vind je het juist mooi! Dat kan natuurlijk ook.

Hahah ik vind t alles behalve mooi!

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 15:57

_San87_ schreef:
Als ik lange manen moet knotten dan vlecht ik een deel en vouw dat dubbel, de pluk haar dat overblijft vlecht ik met de volgende vlecht mee, zo krijg ik een mooi verdeelde rij knotten van ongeveer gelijke grootte :).

Klinkt als een goed plan!
Ook met naald en draad?
Heb je misschien een foto met resultaat?

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:10

Hier een tinker met manen van 80 cm

Afbeelding

Mooi verdelen in 7. Vlechten, dubbelslaan en dubbelslaan telkens doorsteken met de naald.dat t op elkaar blijft liggen. En dan een roosje maken.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 16:15

JanineMN schreef:
_San87_ schreef:

Klinkt als een goed plan!
Ook met naald en draad?
Heb je misschien een foto met resultaat?

Met naald en draad, ja. Helaas geen foto van, is al weer een aantal jaren geleden.

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 16:29

Moet maar een dagje plannen om te gaan kijken wat het beste uitpakt.

Bedankt voor de tips!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:54

Kan je niet helpen met tip roosjes maarre misschien wel van dik na dun :D
Mijne heeft dat dus ook en ik heb bij kruid vat ooit eens van die nepharen/ extensions fekocht!
Die plant ik aan de binnenkant van manenkam en vlecht het mee :+
Niemand die het in de gaten had ;)

enefde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 17:57

Ik heb een haflinger gereden met een dubbele manen kam (hele dikke bos manen) en ook redelijk lang. Ik heb hier ook roosjes mee gemaakt maar meer laten hangen als gewone knotten zonder elastiek zegmaar. Had er dan ook een stuk of 10. Heb er wel een foto van voor je!

Afbeelding

JanineMN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-15 18:03

Evelienepien schreef:
Kan je niet helpen met tip roosjes maarre misschien wel van dik na dun :D
Mijne heeft dat dus ook en ik heb bij kruid vat ooit eens van die nepharen/ extensions fekocht!
Die plant ik aan de binnenkant van manenkam en vlecht het mee :+
Niemand die het in de gaten had ;)

Omg you're a genius!
Dat ik daar nooit aan gedacht heb!!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-15 21:54

Soms kan een simpel iets ( een gedeelte ve) oplossing zijn :=
Succes ermee +:)+

LSnuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-15 17:40

TurboTinker schreef:
Hier een tinker met manen van 80 cm

[ Afbeelding ]

Mooi verdelen in 7. Vlechten, dubbelslaan en dubbelslaan telkens doorsteken met de naald.dat t op elkaar blijft liggen. En dan een roosje maken.

wauw, dat is wel heel mooi geworden! :D

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-15 20:26

Hier manen van 40cm (en heel dik aan 2 kanten) in knotten. Ik maakte er tussen de 10 en de 13, afhankelijk van hoe de vlechten net die dag uitkwamen. En dan net als Turbotinker dubbelslaan, nog een keer dubbelslaan en dan een roosje maken.
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 14:56

Ik heb morgen ook wedstrijd op m'n bijrijdpony met lange maar dunne manen en wil eens wat anders dan een henstenvlecht maken, namelijk knotjes. Ik heb het al een keertje eerder geprobeerd twee keer dubbelslaan maar dat werkte niet, zo rondlopen kan ik haar niet aandoen. := Ik kwam op YouTube deze manier tegen, gebruikt of kent iemand die en werkt het goed? Ik ben namelijk bang dat ik de knoop er niet meer uit krijg. := Kan altijd nog een hengstenvlecht maken maar [naam] zou er met knotten wel heel gaaf uitzien denk ik zo. :o

EDIT: Heb geen naald en draad tot mijn beschikking, dus als het met elastiekjes kan zou het erg fijn zijn. :D

Higoma145

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-15 15:03

hier manen van 70 cm lang, en niet extreem dik, gewoon normale dikte, en strak in de knotten!!

Afbeelding

ik heb hier een hele uitgetypte beschrijving, van hoe ik vind hoe je het mooiste knotten kan maken met lange manen :

het is wel een hele klus :j

ik doe eerst de manen uitkammen en insmeren met cowboys magic!
daarna maak ik ze een beetje nat met een spons, en pak ik mijn bus haar mousse erbij! dat is heel belangrijk, want daar word het vlechten wat strakker van :j

ik zet vooral de haar aanzet en de punten goed in de mousse en dan trek ik plastic handschoentjes aan, dat zorgt voor wat meer grip en dan blijf je niet steeds met je nagels achter al die haartjes hangen!

dan vlecht ik, de aanzet los en dan steeds strakker en dan vlecht ik tot ongeveer 1,5 handbreedte (sportcoupé lengte) en doe er dan een elastiekje om en maak een lus aan het einde.

dan heb je natuurlijk nog een heleboel manen over :') maar die wikkel je om het uiteinde en dan doe je er een elastiekje om zodat het blijft zitten!

dan heb je een beetje een raar stompje maar dat werk je wel weg :j

dan knip ik een flink stuk draad af ( echt veel doe ik altijd want dan heb je nog genoeg ruimte om het vast te zetten!)

en knoop het draad vast aan het lusje wat je met de manen hebt gemaakt! 1 kort stukje en 1 heel lang stuk, dan pak je eerst het korte stukje en die haal je door de manen kam, en het lange stuk ook, en dan maak je meteen een strakke knoop zodat je vlecht (die je dus hebt dubbelgevouwen) meteen goed vast zit! en dan ga je met de lange draad weer terug door de manen kam en steek je hem vanaf onderen halverwege in de dubbelgevouwen vlecht en steek je hem weer in het uiteinde van je vlecht en dan weer terug door de manenkam! en dan leg je een hele goede knoop! en als het goed is heeft je knotje zich dan al gevormd en dan ga je hem gewoon goed vast zetten met wat heen en weer steken!

anoniem_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-15 05:57

Het beste kan je dan hele dunne vlechtjes maken en een paar keer om het knotje heen slaan, maar ik vind persoonlijk een hengstenvlecht ook mooier