Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

BokitoZ

Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 17:58

Ik zie het steeds vaker..

Gister nog, oefenparcours bij een vereniging bij mij in de buurt. Een lesklant van mij reed een rondje bb en ik zou haar komen helpen.

Tijdens het los rijden heb ik echt werkelijk waar mijn ogen uit gekeken. De een na de ander pelham bit met 2 teugels, pessoa bit met de teugel op het onderste gat, sporen zo scherp waar je je pizza mee kan snijden, bitten waar je U tegen zegt, martingaal MET slofteugel enzovoort enzovoort en dit allemaal in de BB he!!

Waar gaat dit heen??

Is dit tegenwoordig een trend in de lagere klasses?? Wat moet je er in hangen als ze zo meteen Z springen?

Ik rij zelf tegenvoordig bitloos M en ik ben er heel blij mee! Kan iedereen het aanraden en nee ik ben geen zwever geworden en ook zeker niet anti bit maar dit moest ik toch eventjes kwijt...

Ben benieuwd of ik de enige ben die dit is opgevallen...

Joscelyn

Re: Trend.. hoe lager het niveau hoe meer optoming??

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:04

Tja, en niet alleen in de springsport, gewoon overal. Ben bang dat veel van die optomingen een soort status-dingetje zijn geworden. Ziet er interessant uit maar wat het doet en hoe het precies inwerkt weten mensen vaak niet eens.
Niet bij iedereen overigens, er zijn heus wel mensen die goed weten om te gaan met tuig en soms kan net een ander bitje echt het verschil maken.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:05

Ik zie het niet alleen met springen hoor, ook in bepaalde stromingen rijden met kaptoom en stang. Terwijl de mensen nog niet toe zijn aan een nette b proef :x

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:06

Oei ik hoop het niet.....

BokitoZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-14 18:07

Joscelyn schreef:
Tja, en niet alleen in de springsport, gewoon overal. Ben bang dat veel van die optomingen een soort status-dingetje zijn geworden. Ziet er interessant uit maar wat het doet en hoe het precies inwerkt weten mensen vaak niet eens.
Niet bij iedereen overigens, er zijn heus wel mensen die goed weten om te gaan met tuig en soms kan net een ander bitje echt het verschil maken.

Ik denk zelf inderdaad dat dit echt een Status-iets word.. Want diegene die ik gister met deze optomingen zag rijden waren niet de meest ervaren ruiters.. ik denk zelf als ik had gevraagd waarom ze daarmee reden dat ze me niet eens konden vertellen waarom.

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:11

Ja, dat is goed opgemerkt, ik verbaas me ook met grote regelmaat wat er allemaal om en aan een paard geknoopt en gedaan wordt voor men opstapt.
Te zielig voor woorden.
Soms zie je letterlijk door het tuig en de bitten het paard niet meer.
Ik vind het triest.
Ik snap best dat niet iedere ruiter zijn of haar paard met een touwtje kan of wil rijden, maar een béétje basiskennis en verstand van het paard zou toch bij véél gevallen op zijn plaats zijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:31

Waar dit heen gaat...? Naar nergenshuizen, en dus naar voortijdig kapotte paarden.

Gebeurt voortdurend om je heen, meer wel dan niet. paard 'doet het niet"" dus volhangen met hulptoestanden. Is echt om het onvermogen en tekortschieten vn de betreffende ruiter(s) te maskeren.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:40

Ja en nee, het zijn niet altijd de mensen die problemen met hun paard hebben, maar ook mensen die een andere stroming ingaan met paard, geen wedstrijd ambities hebben en op de academische toer gaan en er vrij snel de ' serieuze ' bitten en optoming inhangen dat ik denk.... Leer nou eerst eens onafhNkelijk zitten ofzooo

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:53

inderdaad dit merk ik ook de laatste tijd, mensen hebben er vaak gewoon al die toeters en bellen aanhangen omdat ze het mooi vinden staan of om ''erbij te horen'' ?

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:55

Vind het juist tof als mensen hun paarden door de ring kunnen sturen met zo weinig mogelijk! Martingaal en een simpel bit bijvoorbeeld..

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:56

Dit probleem speelt al jaren en word steeds erger, het begon met sporen bitten en teugels als een paard niet deed wat de eigenaar wilde, nu zoeken ze het eerst bij zadelpassers tandartsen masseurs en weet ik wat nog meer.

Wanneer beginnen we weer uit de basis tedenken, WAT DOET DE RUITER FOUT

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 18:59

Volgens "de ruiter" doet de ruiter nooit iets fout, maar "doet het paard het niet"(goed), daar krijg je dat van. En maar naar mekaar kijken van : maar die heeft ook of die doet ook...

"T Wordt zelden bij zichzelf gezocht, dus wordt het paard volgeplempt met dwangmaterialen. Waar de ruiter verder geen zier beter door leert rijden, maar dat wordt dan gemakshalve over het hoofd gezien.
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 19-12-14 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:01

erger ik me ook altijd aan. Kleine kinderen met sporen, ook zoiets! Die dingen zijn toch niet om je pony vooruit te schoppen? Hoop ik niet tenminste. En verfijnen van hulpen hebben die kids echt nog nooit van gehoord hoor!

Ik zie al die HULPteugels als een eventuele tijdelijk hulp, om je ergens doorheen te helpen. Daarna kunnen ze gewoon weer af als je het mij vraagt, OOK in de hogere klasses!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:07

Als je nog niet goed genoeg kunt rijden, moet je het ergens mee compenseren he. 8)7

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:08

Ik denk dat het ook voornamelijk komt omdat de meeste mensen die beginnen met springen niet voldoende dressuurmatig hun paard voor elkaar hebben, geen goede les hebben en eigenlijk niet weten hoe ze moeten rijden in een parcours. Paarden worden vaak heel enthousiast in een parcours en nemen het heft in eigen handen. Omdat de ruiter niet de dressuurmatige controle heeft moeten er dikke bitten ingehangen worden. Net als bv een Mexicaanse neusriem, die vaak wordt gebruikt omdat men "m zo mooi vindt", of "alle springers rijden ermee". Dat zo'n Mexicaan scherper inwerkt weten ze dan. Niet of negeren ze gewoon.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:10

kwii schreef:
Als je nog niet goed genoeg kunt rijden, moet je het ergens mee compenseren he. 8)7

ja met lessen en veel oefenen..

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:13

De Mexicaan werkt helemaal niet per defenitie scherper in, het is simpelweg een andere drukverdeling.
Dat is net zo'n misverstand als de verhalen over de kneveltrens. Zo lang je die niet vastzet aan een bakstuk is er niks mis mee, wordt juist bij jonge paarden vaak gebruikt om de mondhoeken te sparen .

Ieder hulpmiddel zoals hulpteugels worden een kwelling in de handen van een ruiter die deze middelen als een oplossing zien, en geven een graad van onvermogen en ongeduld aan.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:14

Je hebt gelijk terpentijn, dat bedoelde ik ook. Drukverdeling is anders maar omdat men vaak niet weet hoe een Mexicaanse neusriem hoort te zitten werkt het wel scherper dan een gecombineerde neusriem.
Laatst bijgewerkt door Sim op 19-12-14 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:15

amkeVH schreef:
kwii schreef:

ja met lessen en veel oefenen..

Dat is dus precies wat ik bedoel :j

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:20

Nou lees ik in de OP wel dingen die reglementair niet mogen
Ook niet tijdens een oefen parcours.
Ik vraag me dan ook af of er geen juryleden aanwezig waren.
Want deze zouden dit soort misstanden moeten bestraffen

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:28

Is er op het punt van al die hulp/dwang middelen ook niet een probleem bij de lesgevers die dit allemaal toestaan?
Of laten ze het toe omdat, als ze het verbieden in hun lessen, het klanten kost?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:30

demug schreef:
Is er op het punt van al die hulp/dwang middelen ook niet een probleem bij de lesgevers die dit allemaal toestaan?
Of laten ze het toe omdat, als ze het verbieden in hun lessen, het klanten kost?

misschien dan niet verbieden, maar gewoon een keer ze inlichten over de gevolgen dat het kan hebben, en uitleggen waarvoor alles eigenlijk gebruikt moet worden

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:35

terpentijn schreef:
Waar dit heen gaat...? Naar nergenshuizen, en dus naar voortijdig kapotte paarden.

Gebeurt voortdurend om je heen, meer wel dan niet. paard 'doet het niet"" dus volhangen met hulptoestanden. Is echt om het onvermogen en tekortschieten vn de betreffende ruiter(s) te maskeren.

Sterker nog, het is van alle tijden. Daar waar de kennis en kunde van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak :j
Peter zei het 25 jaar geleden al en het is nog steeds van kracht.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:40

ikke schreef:
terpentijn schreef:

Sterker nog, het is van alle tijden. Daar waar de kennis en kunde van de ruiter ophoudt, beginnen de inkomsten van de ruitersportzaak :j
Peter zei het 25 jaar geleden al en het is nog steeds van kracht.

Ik ben het met je eens!

Weetje ik hou het bij het springen op een simpel dubbel gebroken bustrens. Beschermers springschoenen en martingaal. Bij het dressuur gewoon op het zelfde bit and thats it.

Waarom moeilijk en duur doen als het makelijk kan :+

demug

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 19:42

Oke natuurlijk altijd uitleg en dan? Ruiter wil er toch mee rijden want jan.piet,klaas en truus zeggen dat het beter is.
Doorgaan met les geven of weigeren? (Dat kost dan wel klanten)