Vierkant halthouden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ElineCath

Vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-14 18:21

Hooi!

Ik heb nu twee wedstrijden in het l1 gereden, de tweede wedstrijd kreeg in mijn proef voor het halt houden tussen f-a-k een 5, met als commentaar "niet vierkant". Het was gefilmd dus ik heb het even terug gekeken. Mijn pony stond achter netjes alleen binnen voorbeen stond een stapje naar voren. Voor de rest was het een gecontroleerde overgang en hij bleef netjes nageefelijk.

Wat zijn de regels voor het halt houden in het l1, moet dat vierkant?

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:10

Moet zeggen dat daar heel verschillend naar wordt gekeken door jury s Het is beter om 4kant te staan natuurlijk Zie in de Grand prix wel eens een slide stop en niet 4 kant waar ze nog een 7 voor krijgen Zou me er niet te druk om maken Wel op blijven oefenen natuurlijk
Laatst bijgewerkt door dresjoepie op 18-12-14 09:30, in het totaal 1 keer bewerkt

bliver

Re: Vierkant halthouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 09:17

ik dacht dat ze in het L nog niet 4 kant hoefde eigenlijk. Maar goed, het belangrijkste is dat ze in balans staan en nageeflijk. Dan komt het 4 kant staan vanzelf

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:37

Vierkant halthouden hoeft pas vanaf de M2, in de B en L is het absoluut voldoende als het paard netjes met het gewicht over 4 benen verdeeld stil staat (dus niet op rust!), enigszins gesloten en in balans (dus niet helemaal gestrekt en benen ver voor of achter de massa, of erg scheef) en in een nette aanleuning. Uiteraard tellen de overgangen ook mee.

De argumentatie bij het cijfer is dus niet correct, wat niet direct wil zeggen dat het cijfer ook niet klopt, want we hebben het niet gezien :)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 11:38

Remember schreef:
Vierkant halthouden hoeft pas vanaf de M2, in de B en L is het absoluut voldoende als het paard netjes met het gewicht over 4 benen verdeeld stil staat (dus niet op rust!), enigszins gesloten en in balans (dus niet helemaal gestrekt en benen ver voor of achter de massa, of erg scheef) en in een nette aanleuning. Uiteraard tellen de overgangen ook mee.

De argumentatie bij het cijfer is dus niet correct, wat niet direct wil zeggen dat het cijfer ook niet klopt, want we hebben het niet gezien :)

Indd zoals hierboven word beschreven is correct. Wij kunnen er verder niet over oordelen

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 18:34

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:06

Ik kan het echt niet zien.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:14

Het is slecht te zien... maar ik zie dat paard binnen voorbeen naar achter laat staan (en niet even bijzet) en niet zijn gewicht verdeeld over al zijn benen.. vierkant hoeft niet maar gewicht beetje verdeeld over vier benen. Hij lijkt nu beetje op pauze te staan en daarna weer verder te lopen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 19:20

sorry, ik zie het waarschijnlijk zelf beter omdat ik het weet haha. Ja hij laat het binnen voorbeen inderdaad staan, maar voor de rest vond ik het wel een gecontroleerde overgang!

Ben benieuwd wat er zaterdag op wedstrijd mee gedaan word.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:20

Erg moeilijk te zien, lijkt niet erg actief en lijkt wat 'achteruit' te leunen in het HH, ook daarin dien je voorwaartse drang te behouden.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 19:29

Ik snap de 5 wel, hij lijkt een beetje uit elkaar te staan.
Het halthouden is niet mooi voorbereid. Je bent onrustig in je hand en daardoor zet hij net dat been voor niet bij.

In de reglementen staat het volgende: In de lagere
klassen wordt het zogenaamde vierkant halthouden niet gevraagd.
Belangrijker is dat het gewicht van het paard gelijkmatig over vier benen verdeeld is.

https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf
Bladzijde 19 :)

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 20:14

Dan gaan we zeker nog even goed oefenen! Hoe 'leer' je zoiets aan?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:09

Ik vond zelf deze uitleg heel handig http://youtu.be/QoH3YNu2Xes Vooral dat je dus met heel weinig hulp de overgang moet maken en dat je goed moet voorbereiden met je eigen lichaam.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-14 22:21

ElineCath schreef:
Dan gaan we zeker nog even goed oefenen! Hoe 'leer' je zoiets aan?

Door actief naar het halt te rijden waaruit het paard direct weer weg moet kunnen, dan gaat het vanzelf zolang je maar niet te veel met de hand doet.
Uit ervaring worden niet gelijke voorbenen strenger beoordeeld dan ongelijke achterbenen.

ElineCath

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-14 22:35

Dankjewel allebei!

iTequilai

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-14 02:10

Beetje sluiten in stap. Dat het paard ook kleine passen kan maken. Pas hierbij heel erg op de tackt