angst bij ongeziene voorwerpen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

nanoukkie

angst bij ongeziene voorwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 16:45

hallo!
ik heb overlaatst een paardje gekocht & ze houdt heel erg veel van springen, als er nieuwe dingen onder de sprong staan, die ze nog nooit gezien heeft, doet ze helemaal niets. Zels niet op muurtjes, banden, kleine water'dingen'?!, hekjes etc. Maar toen ik overlaats in mijn eigen club was, stond er een auto in de hoek, dicht bij een hinderni met wat vlaggen en hij was verhoogt. Nou liep mijn paard helemaal over de schouder weg, maar ik wilde het parcour afmaken, natuurlijk was de sprong slecht en hij trok bij de 80 geen balk, bij 90 wel..
Wat doen jullie in zo een situaties? Ik gaf been en moedigde haar an (werd niet kwaad) maar ze had duidelijk veel stress/ bang hierdoor. Rondom de hele piste stonden vlaggen te wapperen en natuurlijk stonder er veel auto's waar ze niets op deed, dusje..

Angela

Re: angst bij ongeziene voorwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 16:56

Je hebt het paard dus pas net? Geef het de tijd, vertrouwen moet groeien. Het paard ziet bij de sprong ineens iets wat het eng vind. Het duurt echt wel een aantal maanden voordat de meeste paarden vertrouwen op de ruiter en aannemen dat ze er zonder reactie langs kunnen gaan.

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 17:08

Beetje schriktraining kan geen kwaad :) En niet alleen zodat de bepaalde vwpen waarmee je dan traint niet meer zo eng zijn, maar vooral omdat jullie dan alle twee beter om kunnen gaan met zo'n situaties. Als je tijdens de schriktraining leert hoe je paard reageert op nieuwe, enge dingen en welke aanpak het beste werkt dan kan je deze kennis ook heel goed gebruiken op wedstrijden en wandelingen.
En als je je paard nog maar pas hebt is het idd ook elkaar nog leren vertrouwen, en daar zijn grondwerk en schriktraining ook heel goed voor :)

In de situatie zelf (buiten wat je dan weet van de trainingen) laat je eerst altijd even kijken, en dan doe je alsof het er niet meer is. Zelf dus ook concentreren op je paard en de sprongen en niet meer naar het 'enge' kijken! Vaak doe je het toch onbewust :o Goed dat je kalm bleef en niet boos werd!
Denk er mss ook aan dat als paarden bang zijn, ze meer hebben aan duidelijke opdrachten en regels dan aan 'een beetje naar hier, oh wou je eigenlijk naar daar, maakt niet uit...' Dan worden ze sneller onzeker omdat ze geen zekere 'leider' hebben waarop ze kunnen rekenen. Even geruststellen en laten kijken mag natuurlijk wel :)

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-14 17:45

@ Angela, ja een dikke 3 maanden rijd ik haar en ik heb haar officieel sinds anderhalf weekje..
@PTJE ik wil me nog graag verdiepen in grondwerk enzo! we hebben volgens mij al wel veel vertrouwen in elkaar! ofja ik vertrouw haar in ieder geval heel erg & zij laat ook zowat alles toe ( behalve achterstevoren op haar zitten, probeer ik nooit meer haha). Inderdaad wat scriktraining zou ook goed zijn, maar ze is nog best 'nieuw' aangezien ze nog maar 5 is.. Alhoewel ik haar al zolang rijd in dezelfd episte, blijft ze aan een zijde altijd wat kijkerig. Er staan dan vaak niewe dingen (stoelen, paraplu's hekken, er liggen zeilen etc,..) maarja vandaag heb heb ik er even tussendoor gewandelt, de volgende keer doe ik dat mss beter aan de hand, ze had toch wel wat ang en begon te 'blazen'?

Pauww

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-14 18:44

Ja dat blazen herken ik, de mijne is elke keer een varkentje bij iets nieuws :) Als ze beginnen te blazen dan laat ik ze meestal even doen, goed laten kijken en zachtjes vragen om een stukje dichterbij het nieuwe vwp te komen. Als ze terugdeinzen geen probleem, als ze dichter gaan: belonen! Blijven langs wandelen en zorg dat ze er een positieve herinnering aan heeft (worteltjes geven als ze er dichterbij komt, stoppen op het juiste moment, niet boos worden,...).
Aan de hand is mss beter voor de eerste keren :)
En idd, ze is nog nieuw en jullie hebben nog alle tijd om dingen te leren, het is ook heel normaal dat ze nog wat kijkerig is denk ik!

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-14 00:12

bedankt voor je nuttige reactie, ga ik zeker doen!