Ideeën om te werken zonder ringmeester

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Iloonie

Ideeën om te werken zonder ringmeester

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 14:37

Het is niet ideaal om geen ringmeester te hebben, maar ik ben heel benieuwd of er andere oplossingen zijn of ideeën. Het betreft een indoorwedstrijd, waarbij binnen wordt los gereden en je zo'n 100 meter moet lopen naar de wedstrijdbak.

Op dit moment werken wij met een ringmeester die bij de wedstrijdbak staat met een walkie talkie het secretariaat op roept om de volgende combinatie te verzoeken naar de wedstrijd bak te gaan.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen of ideeën.

Fredt

Re: Ideeën om te werken zonder ringmeester

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 14:41

Bij ons in de buurt is een wedstrijdlocatie waar ze een digitaal (nummer)bord in de losrijhal hebben hangen. De jury drukt na elke start op een knopje en dan verschijnt het volgende startnummer op het bord. Op de startlijst staan de startnummers. Deze hou je tijdens het losrijden zelf in de gaten.

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:42

Ik heb weleens ergens gereden waar de losrijbaan ook 'los' lag van de wedstrijdbanen. Dan stond de ringmeester bij de wedstrijdbanen en die kon via een omroepsysteem de volgende ruiter oproepen. Hing dus gewoon een luidspreker in de losrijhal waardoor je iets hoorde van 'Combinatie X melden in ring 1'.

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:51

Fredt schreef:
Bij ons in de buurt is een wedstrijdlocatie waar ze een digitaal (nummer)bord in de losrijhal hebben hangen. De jury drukt na elke start op een knopje en dan verschijnt het volgende startnummer op het bord. Op de startlijst staan de startnummers. Deze hou je tijdens het losrijden zelf in de gaten.

Bedoel je in Zevenaar?
Ik ken dit inderdaad in Zevenaar, werkt prima.
Moet je als jury wel even aan wennen, maar het is voor iedereen duidelijk zonder ringmeester!

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 15:56

Ja heerlijk systeem in Zevenaar! Gewoon een digitaal bord.

Fredt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 16:50

Ja inderdaad in Zevenaar!

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:19

Dat idee in Zevenaar klinkt ideaal. Iemand enig idee welke vereniging dat is om eventueel contact op te nemen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:21

de boleemhoeve is dat

evita2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 17:22

ik rijd ook wel eens op maneges waar je gewoon zelf de tijd in de gate moet houden en dan zelf naar de wedstrijd bak moet lopen als jij moet rijden.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-14 17:25

Dat ben ik ook wel is tegen gekomen, maar persoonlijk vind ik dat een systeem van niets, zeker als er om wat voor reden dan ook uit loop is..

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-14 20:30

Hier in de omgeving is er tegenwoordig heel vaak geen ringmeester. Dan moet je dus zelf rond gaan vragen wie welk startnummer is en dan in de gaten houden wanneer jij moet. Niet echt ideaal vind ik zelf, niet iedereen heeft mensen bij om hen te helpen en waarschuwen dat je moet. Zo'n bord is wel handig dan. Ben wel eens ergens gestart waar ze bord en ringmeester hadden en vond dat eigenlijk wel heel fijn werken. Zo wist ik precies hoeveel tijd ik nog had.

Sjira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:08

In Heteren wordt het trouwens omgeroepen. De losrijhal is iets verder dan de wedstrijdhal (je moet er even omheen). Dan roepen ze via de luidspreker wie de ring ingaat en wie de volgende is. Die moet dan naar de wedstrijdhal rijden en daar even wachten. Ook fijn systeem.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:12

Dat systeem van Zevenaar is erg handig, vind ik persoonlijk!
Ik ben ook regelmatig ergens geweest waar helemaal niks was, maar met een beetje onderling communiceren tussen de deelnemers ging dat ook net zo soepel.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:18

Als het secretariaat zicht heeft op de ring en er een omroepinstallatie is kan heel eenvoudig de volgende combinatie worden aangekondigd. In Renesse (Zld) werken ze zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:23

Op de vereniging waar ik lid was kun je als ringmeester omroepen zonder je post te moeten verlaten.

Iloonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-14 00:24

Helaas heeft bij ons het secretariaat geen zicht op de wedstrijdbak, wel op de losrijbak.

Ik heb inmiddels Zevenaar gemaild welk systeem zij hebben. We willen ook nog een keer proberen om de walkie talkie bij de schrijver te leggen, zodat zij de tweede volgende combinatie kan laten oproepen bij secretaris, of bij de Z klasses de volgende.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:28

Gewoon op je eigen tijd starten, oftewel zoals deze vermeld staat op de startlijst

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 00:32

parador schreef:
Gewoon op je eigen tijd starten, oftewel zoals deze vermeld staat op de startlijst

In de praktijk werkt dat helaas niet altijd zo..

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 09:02

ik help altijd op secretariaat in Emmeloord, doen het al jaren zo . Ook bij hele weekenden . Elke ruiter/amazone weet het en houd zich daaraan. Nooit geen problemen en ook niet extreem uit of inlopen. Extreme omstandigheden daargelaten natuurlijk met heel slecht weer oid. Wij lasten eigenlijk nooit af.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 10:57

Nou, perfecte wedstrijd dus! +:)+
Maargoed, dat is echt niet overal het geval :P

Er zijn mensen die bij indoorwedstrijden 2 paarden ingeschreven hebben in 1 klasse, en vervolgens gewoon niet op komen dagen. Of er komen meerdere mensen niet opdagen. Een persoon met 2 proeven is al 15 minuten inloop.
Ikzelf als jurylid vind het niet zo'n probleem om iedereen op zijn/haar eigen tijd te laten starten en dan dus een extra pauze in te lassen, maar niet iedereen doet dat.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:46

hoezo zou je inloop hebben door als ruiters/amazones 2 proeven rijden? wanneer wij 2 proeven doen is dat ingecalculeerd en staat dat toch ook op de startlijst.
Inderdaad als er mensen niet komen opdagen , op de dag zelf zonder af te melden heb je een extra pauze, hetzij zo. Echter komt dit niet heel veel voor. Deelnemers weten bij ons wanneer ze niet of niet tijdig afmelden dat zij een rekening thuis krijgen met extra administratiekosten. Het weegt bij ons in ieder geval niet op tegen het inzetten van een ringmeester( vrijwilligers zijn al moeilijk te vinden) en om een officiële in te huren kan bij lange na niet uit.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 12:52

parador schreef:
hoezo zou je inloop hebben door als ruiters/amazones 2 proeven rijden? wanneer wij 2 proeven doen is dat ingecalculeerd en staat dat toch ook op de startlijst.
Inderdaad als er mensen niet komen opdagen , op de dag zelf zonder af te melden heb je een extra pauze, hetzij zo. Echter komt dit niet heel veel voor. Deelnemers weten bij ons wanneer ze niet of niet tijdig afmelden dat zij een rekening thuis krijgen met extra administratiekosten. Het weegt bij ons in ieder geval niet op tegen het inzetten van een ringmeester( vrijwilligers zijn al moeilijk te vinden) en om een officiële in te huren kan bij lange na niet uit.

Ik bedoel dus als een persoon (die 2 proeven rijdt) niet op komt dagen, dan krijg je inloop.
Het is maar net hoe de afspraak gemaakt is tussen organisatie en jurylid, als door uitval een pauze mag ontstaan, dan is het prima natuurlijk. Maar zelf (als starter) maak ik eigenlijk alleen maar mee dat de deelnemers opschuiven naar een eerder tijdstip door uitval. Als het dan gaat om 1 persoon met 2 proeven, dan loopt het dus een kwartier in.

Maar zoals ik al eerder zei, het kan prima gaan zonder ringmeester, dus dat was mijn punt niet.

Ik heb eens moeten starten met 10 minuten losrijden (voor ons veels te weinig), terwijl ik ruim een uur van tevoren aanwezig was. := Ik mocht echt niet op mijn eigen tijd starten!
Een heel extreem voorbeeld natuurlijk, gebeurt gelukkig heel weinig. Maar daar helpt een ringmeester ook niet bij, ik kwam dat al te weten toen ik bij het secretariaat aan kwam.
Dan is het alleen een kwestie van kijken na wie je moet starten en daar kom je achter door even te roepen van "Hoi, wie is Die en Die.", dan krijg je vanzelf antwoord.

Maar als de deelnemers bij uitval opschuiven naar voren, dan werkt de theorie "gewoon op je eigen tijd starten" dus niet.

parador

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-14 23:47

Wij schuiven dan eigenlijk nooit....of het moet echt aan het eind van een rubriek zijn. Maar dan alleen in overleg met jury en ruiters. Maar is heel zelden.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:02

waar ik ga starten is er helemaal geen ringmeester oid, je moet gewoon zelf in de gaten houden na wie je moet en eigenlijk werkt dat prima.....

en daarbij je mag ten alle tijden starten op je eigen starttijd als het inloopt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-14 22:19

parador schreef:
ik help altijd op secretariaat in Emmeloord, doen het al jaren zo . Ook bij hele weekenden . Elke ruiter/amazone weet het en houd zich daaraan. Nooit geen problemen en ook niet extreem uit of inlopen. Extreme omstandigheden daargelaten natuurlijk met heel slecht weer oid. Wij lasten eigenlijk nooit af.

daar heb ik wel gestart maar vond het niet handig. Er was ook geen startlijst in de bak aanwezig en als je daar dan pas achter komt heb je geen idee na wie je moet...
Gelukkig iemand die de lijst op internet heeft opgezocht, maar ideaal is het niet. En dat voor een pittig startgeld ;)

Doe mij maar een ringmeester (y)