Ik ga zaterdag voor het eerst BB springen in Didam maar wat zijn de regels precies? Via de KNHS vindt uik het moeilijk te begrijpen.
Mag je na 3 weigeringen nog een hindernis springen die je al gesprongen hebt?
Wanneer ben je uitgesloten?
Hoe hoog is de BB?
Moet ik mijn paard invlechten? (krijg je daar punten voor?)
wanneer moet je groeten en wat moet je na je parcours doen? moet je dan nog afgroeten of kun je meteen weg?
Benita
Geplaatst: 16-11-14 20:53
Mijn dochter heef nu met haar jonge paard een paar BB rubrieken gesprongen.
In de regio waar zij rijdt moet je wel concourskleding aan. Verder is alles hetzelfde als bij de B, dus je krijgt punten, bij drie weigeringen uitsluiting enz.
Invlechten hebben wij niet gedaan, omdat je wel punten krijgt, maar er wordt geen klassement opgemaakt en je kan toch geen winstpunten krijgen.
De hoogte is verschillend, maar meestal ongeveer 80 cm.
Groeten doe je net als in de B, voordat je parcours gaat springen, afgroeten hoeft niet meer, maar wordt door sommigen nog wel gedaan.
Bij ons verschilt het of je na 3 weigeringen nog door mag rijden, meestal wel maar soms zegt de jury dat je niet meer mag springen. De hoogte is inderdaad verschillend hier, meestal rond de 80/90 cm, maar heel soms ook 70 cm. Ik vlecht altijd wel in, omdat het meestal gewoon met punten gaat en soms ook nog met prijzen. Vind het altijd wat netter staat in de BB en B. Groeten gewoon net als bij de B, ook als de bel net is gegaan kun je nog rustig groeten. Veel mensen denken dat als de bel is gegaan dat ze snel moeten beginnen, maar ik groet altijd nog rustig. Na het parcours hoef je niet af te groeten, zie het hier ook bijna nooit gebeuren.
Hier is wedstrijdkleding niet verplicht. Invlechten dus al helemaal niet! BB springen word ook niet beoordeeld 9 van de 10 x. Met 3 weigeringen mag je vaak gewoon doorrijden, maar als te lang gaat duren moet je wel de ring uit.
Het is denk dus heel erg verschillend per regio. Ga eerst eens kijken bij jou in de buurt hoe het BB gaat. Dan ben je beter voorbereid.