Een 2 voor plassen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

xJess

Een 2 voor plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 18:42

Hoi allemaal,

Vandaag heb ik wedstrijd in het M2 gehad. Mijn paard begon tijdens het groeten (aan het begin van de proef) te plassen.
Ik heb hem gewoon uit laten plassen en vervolgens mijn proef verder gereden. Toen hij in plas stand ging staan maakte de jury een gebaar naar mij van 'doe maar rustig aan' 'laat hem maar gaan'. Dus ik verwachte dat dat wel goed zat.
Echter toen ik mijn protocol terug kreeg stond er voor het binnenkomen een 2, met als opmerking 'gaat plassen'. En nou heb ik 175 punten gereden, dus wanneer ik een 7 voor het binnenkomen had gehad, had me dat een winstpunt opgeleverd. Vandaar dat ik het extra zuur vind.
Maar wat ik mij nou afvroeg, mag dit? Ik kan er in principe niets aan doen dat mijn paard moet plassen. En als het nou midden in de proef gebeurd dat hij ineens stil staat kan ik mij hier nog in vinden. Maar ik stond al stil voor het groeten. Ik wilde graag nog na de proef naar de jury teruggaan, maar helaas was deze alweer bezig met jureren.
Dus vandaar dat ik op deze manier wil vragen, mag er een 2 gepunt worden wanneer een paard gaat plassen? Misschien dat ik het ook nog even ga navragen bij de KNHS, zodat ik het weet voor een eventuele volgende keer.

Alvast bedankt :)

kohtje

Re: Een 2 voor plassen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:44

Volgens mij mag het niet alleen bij stilstaan bij mesten.

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:47

Wat gek, ik zou inderdaad de KNHS even mailen.
Je gaat hem toch ook niet naar voren schoppen als die moet plassen..

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:48

Bij mijn weten mag je alleen puntenafrek geven bij mesten, daar kan je je paard doorheen rijden, bij plassen niet..
Laatst bijgewerkt door SweetVanille op 09-11-14 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:48

Ik heb al meerdere malen gehad dat mn paard stil ging staan om te poepen, of tijdens t groeten ging poepen. Dan dacht ik altijd in mezelf, "oei daar gaan mn puntjes", maar heb er echter nog nooit commentaar op gehad. Apart zeg..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:49

Bij mesten vind ik dat ze gewoon door moeten lopen en daar zou ik het zeker wel meenemen in de beoordeling.. Echter plassen kan hij moeilijk tijdens het lopen doen en even afbreken doe je ook niet. Ik had er dan ook niets mee gedaan omdat hij het tijdens het stilstaan deed. Zou hij nou tijdens het lopen stil gaan staan om te gaan plassen, dan zou ik het wel meenemen in de beoordeling, domweg omdat hij dan je hulpen negeert en je het kunt voorkomen.

Lastig, ik ben benieuwd wat andere juryleden zouden doen..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:50

Ik ben niet zozeer bekend met wedstrijden, maar is dat niet logisch? Dat je maar zorgt dat hij (of zij) van tevoren plast? Kan best begrijpen dat je hier puntenaftrek voor krijgt.

Of denk ik nu te simpel?

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:52

KimD schreef:
Ik ben niet zozeer bekend met wedstrijden, maar is dat niet logisch? Dat je maar zorgt dat hij (of zij) van tevoren plast? Kan best begrijpen dat je hier puntenaftrek voor krijgt.

Of denk ik nu te simpel?

Je kan als ruiter toch niet bepalen wanneer een paard poept of plast?

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 18:52

KimD schreef:

Of denk ik nu te simpel?

Nou ik kan helaas niet inplannen wanneer mijn paard gaat plassen haha. :D
Met mesten kan ik het inderdaad begrijpen, want dat kan lopend. Maar lopend plassen wordt lastig vrees ik. Ik ga, zeker na deze reacties, zeker de KNHS even mailen! :)
Laatst bijgewerkt door xJess op 09-11-14 18:52, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:52

Volgens mij plassen paarden niet op commando.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:53

KimD schreef:

Of denk ik nu te simpel?

Kan jouw paard op commando plassen dan? Die van mij deed het niet en dat leidde wel eens tot mindere proeven. Na de proef bij het uitstappen ging ie dan plassen.. Of bij het afzadelen op het gras :+

DewiRox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:56

Relaxed schreef:
KimD schreef:

Of denk ik nu te simpel?

Kan jouw paard op commando plassen dan? Die van mij deed het niet en dat leidde wel eens tot mindere proeven. Na de proef bij het uitstappen ging ie dan plassen.. Of bij het afzadelen op het gras :+

Hier ook zo een..
Tegenwoordig stapt mijn bazin af net voor de proef, zoekt een rustig plekje op en gaat dan staan fluiten. Zo nu en dan gaat hij dan wel plassen, wat een hele opluchting is zo voor de proef haha.

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 18:59

Je schopt je paard toch niet naar voren als ie moet plassen, raar dat je dan maar 2 punten krijgt.

Mesten snap ik dat kan ie ook wel lopend/dravend/galopperend doen.

Zou toch de KNHS maar eens mailen..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:18

Heb er ook een die per definitie niét mest in beweging, ook niet aan de longe of in vrijheid. Kun je volle zwiepers geven maar dat paard loopt niét.
Dat gezegd hebbende zou ik als jury nooit een onvoldoende geven als een paard moet plassen bij het halthouden (om die reden dan hè)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:33

An sich hoor je hier geen onvoldoende voor te krijgen.
Je kan de knhs mailen maar er zal weinig mee gedaan worden.
Als je proef verder nog maar net wel/net niet winstwaardig was, zou ik eerder energie steken in goede training en les, dan dat je gaat lopen "mekkeren" over die 2 .

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-14 19:38

Ik verwacht ook niet dat er wat mee gedaan wordt hoor, ik wil gewoon even weten hoe het zit voor een eventuele volgende keer. Op mijn protocol had ik nog een 2 door een communicatiefout met mijn paard. Verder nog een 4 voor een onnodige fout. Dus wanneer ik die slordige onnodige fouten niet had gemaakt had ik wel degelijk een hoop meer punten gehad. ;)
Gelukkig had ik voor mijn andere proef ook wel winst.

Vilar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:40

Volgens mij mag dat niet.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:46

hoi :) ben ook wel even benieuwd! hoe je het ook wend of keert, je binnenkomen en halthouden en groeten en voorwaarts in draf was niet helemaal zoals het gevraagd word door dat plassen, niemand kan er wat aan doen en daar heeft iedereen wel begrip voor natuurlijk,maar daarom moet de jury er wel wat mee doen is mijn mening want er is een stilstand en of hapering en tja daarom kun je daar geen net cijfer voor geven . dus zo raar vind ik het niet :) groetjes deess

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:50

Ik ben erg benieuwd wat de regels hiervoor zijn. Ik heb er nog nooit van gehoord dat het afgestraft werd. Mijn mening is, dat het geen invloed zou mogen hebben, op het moment dat het paard al stil staat.
Laat je ons nog even weten, wat de KNHS hier over zegt.

Hier nog een leuk filmpje. Iedereen met een emmertje op concour! https://www.youtube.com/watch?v=ENp0NrCx2YE
Laatst bijgewerkt door tjady op 09-11-14 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

KimD

Ik had mijn ruin inderdaad geleerd te plassen voordat we gingen buitenrijden, of voordat hij op de trailer moest oid. Hij speelde het namelijk klaar om altijd op de meest ongelegen momenten te plassen. Hij kon overigens ook mesten op commando, alleen als hij stress had werkte dit niet.

Dat je je paard niet meer vooruitstampt als hij eenmaal aan het plassen is vind k niet meer dan logisch, als het dier moet plassen, moet hij plassen.

Daarom schreef ik er al express bij dat ik er geen verstand van heb, het is dus een aanname van mijn kant.

KarinvdM

Bespottelijk!
Bij mesten moet je paard doorlopen, maar bij plassen kan dat niet.
Ik zou hier absoluut geen aftrek voor geven.

deess

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:52

was al even benieuwd hoe de juryleden hier naar zouden kijken :)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:54

Ik ben er ook benieuwd naar, puur voor mijn eigen nieuwsgierigheid. :Y)

Iruss94

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 19:57

Ik vind het nogal flauw van de jury zeg! Plassen kun je toch niks aan doen mesten oke maar dit?! zou een paard dit op echt hoog niveau doen vind ik het weer een ander verhaal.

Klokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-14 20:00

Je kunt je paard idd wel leren om te plassen, mijn vorige verzorgpaard kon dat ook, alleen vervolgens nam hij je telkens in het ootje door klaar te gaan staan zonder te plassen in de hoop dat hij mocht grazen of een snoepje kreeg :+

Wel banketstaaf voor je 2, als ik zo de reacties lees is dat niet terecht geweest.