Help moet voor het eerst schrijven

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke790

Help moet voor het eerst schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:31

Hoi!

Aanstaande zondag schrijf ik voor het eerst een wedstrijd.
Heeft misschien iemand tips en ervaring die mij kunnen helpen?
Afkortingen die ik mag gebruiken en dat soort dingen?

Ben namelijk beetje zenuwachtig en hoop dat tips een beetje helpen.
Alvast heel erg bedankt!

xx Hanneke

FriesWytske

Re: Help moet voor het eerst schrijven

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:32

Bij welke klasse moet je schrijven.

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-14 19:34

BB tot L

aNoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:35

Het is eigenlijk veel makkelijker dan je van te voren denkt en het gaat eigenlijk totaal niet snel! Afkortingen kan ik zo even niet bedenken maar wel even handig om te weten; als je de hele tijd het zelfde commentaar op moet schrijven bij dezelfde combinatie kun je wel deheletijd bijvoorbeel "zie 5" opschrijven.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:37

Springen moet je dus schrijven, zoals ik het lees. Want in de dressuur is er geen BB. Of het moet onderling zijn.

blauwpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:38

Hoii!
Het is best leuk hoor!
Als je een leuke jury hebt is het ook erg gezellig..
En als ik jou was zou ik gewoon even zeggen dat het je 1e keer is , heb ik ook gedaan.. dan leggen ze het even uit. En verder kan je er zelf ook veel van leren van het commentaar wat ze geven.

Veel plezier !

Mettee

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:39

Ik heb laatst voor het eerst geschreven, ik moest meteen de M tot en met de prix st. george ofzo en dat ging prima! Dus niet bang zijn, t is makkelijk!

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 20:03

Tegen de hand= tdh
Lengtebuiging= lb
Vierkant= vk

furious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 23:46

Hou je vinger er bij.
No geen handige afkorting : VG =verkeerde galop.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:09

FriesWytske schreef:
Springen moet je dus schrijven, zoals ik het lees. Want in de dressuur is er geen BB. Of het moet onderling zijn.

Dat denk ik ook, nog nooit van BB dressuur gehoord.

De hindernissen staan gewoon op een blaadje. En de jury zegt bijvoorbeeld bij hindernis 5, 4 strafpunten. Dus schrijf je bij het vakje van de 5 een 4 op. Ik denk dat je aan het einde ook nog het totaal aantal strafpunten moet optellen.
Als de combinatie klaar is zal de jury ook nog zeggen welke tijd er gereden is.
En in de klasse B moet je ook nog stijlpunten opschrijven.

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 10:19

FriesWytske schreef:

Er bestaat wel degelijk een BB dressuur klasse. Worden vaak impuls proeven genoemd.
http://www.dressuurproeven.nl/dressuurproeven.php hier staan ook proeven onder impuls, oftewel BB.

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 10:59

Klopt de BB klasse is ook in Dressuur, dan rij je wel voor een jury en krijg je punten maar ze tellen niet mee op je startpas omdat het meer een oefenrubriek is voor de allerkleinsten.

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:02

Schrijven bij de jury is super leerzaam en heel erg leuk om te doen. Geef inderdaad aan dat het je eerste keer is, dan zal de jury je nog wat tips geven. Het is overigens makkelijk bij te houden. Mijn ervaring is ook dat jury's achteraf nog wel weten welke punten ze voor welke onderdelen hebben gegeven, mocht je iets missen.

Ik gebruik vaak BS voor buitenschouder en TDH voor tegen de hand. Ook S/B voor stelling/buiging is een fijne. Let er wel op dat mensen in de BB of B klasse nog weinig ervaring hebben met protocollen en afkortingen, dus daar zou ik het zoveel mogelijk helemaal uitschrijven. Succes! Komt vast goed :-)
Laatst bijgewerkt door SymphonyCD op 01-11-14 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:10

Sb is officieel schouderbinnenwaarts. Achterwaarts is aw. Achterhand is ah. Voorhand is vh.
Vaak zijn het meer dingen als:
Moet meer, meer verschil, te groot/te klein. Meer parallel, meer scharen, ah voor/ ah meer mee. En dat soort dingen. Niet te druk maken en je hebt tijd genoeg dus je kunt alles zo opschrijven. De jury helpt je wel. :)

Oh en wat betreft het tellen..
Je gaat uit van 180 punten = winstpunt. Dan ga je na de proef bij elk onderdeel kijken hoeveel je onder of boven die 6 zit en dat schrijf je onderaan even op en dan tel je dat zo bij die 180 op. Dus voorbeeldje:
6
7
8
5
6
4
En de rest 6jes dan wordt het dus:
-3 en +3 is dus 180.
Let op dat er onderaan bij rijvaardigheid en effect van de hulpen dat punt 2x telt dus als je daar een 7 geeft dan is dat +2 en bij een 8 +4. Hopelijk snap je het zo. :)

SymphonyCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:22

Goede tips lisannee93!

Die punten optellen is een handig trucje wat je misschien even moet zien, zodat het makkelijker te begrijpen is. Ik heb overigens nog nooit punten op hoeven tellen. Soms doet de jury het (die loopt het protocol altijd nog even na), maar meestal doet het secretariaat het.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 11:29

Het is niet zo heel moeilijk. Gewoon zeggen dat je dit voor het eerst doet, dan leggen ze het wel uit.
Verkeerde been: vb.
Wat ook wel handig is ( vooral bij het tellen) is om de 6 midden in het vakje te schrijven en dan 5 links en 7 en 8 rechts ernaast.
Zoiets: 6
5
7
8.
Vind ik zelf wat overzichtelijker.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-14 17:55

Nog een tip: schrijf altijd meteen het cijfer op, ook al was je nog het commentasar van de vorige oefening aan het opschrijven. Vaak heb je daarna wel tijd om het schrijven af te maken maar als dat niet lukt heeft de jury vaak voldoende aan het cijfer om te zeggen welk commentaar erbij hoorde. En voor het totaalresultaat zijn de cijfers het belangrijkste, die moeten er allemaal staan!
Verder is het gewoon leuk om te doen en wordt je altijd wel geholpen als je zegt dat je iets niet snapt.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-14 00:43

Ik zie nu dat mijn berichtje over hoe de cijfers overzichtelijk in het kolommetje te plaatsen iets mislukt is. Helaas .
Ik hoop dat je wel snapte hoe ik het bedoelde.

Nieuwe poging:
....6
..5
.......7
...........8.,

hanneke790

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-14 08:39

allemaal heel erg bedankt. Dat trucje van cijfers optellen dat snap ik nog niet helemaal... Over 1,5 uur is het zover en ik heb er erg zin in!
Dit topic kan dus gesloten worden!

xx