Op wedstrijd met een wit paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Op wedstrijd met een wit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:20

Op wedstrijd gaan met een wit paard is niet altijd een pretje, het vergt vaak veel meer poetswerk als voorbereiding :')
In de zomer is het wel makkelijker want dan kan je je paard gewoon elke week wassen, maar hoe doen jullie dat als het kouder wordt?

Ik heb morgen namelijk een wedstrijd, mijn paard begint al serieus in zijn wintervacht te staan dus is ook moeilijker schoon te houden. Scheren of een deken zit er dit jaar niet in aangezien ik op kamers studeer en nu dus enkel in het weekend kan rijden, dan vind ik dat de moeite niet. Op 10 minuten (met de auto) van onze stal vandaan is er een stal met een wasplaats met warm water en lampen ter beschikking die wij ook mogen gebruiken tegen een kleine vergoeding. Maar dat risico wil ik deze week liever niet nemen want mijn paard heeft al een tweetal weken last van een klein kuchje (DA heeft me Bronchosan gegeven) en ik zou niet willen dat ie nu een kou pakt.

Mijn plan was om gewoon met de schuursteen erover te gaan, en de meest hardnellige vlekken met water en zeep in een klein emmertje te doen. Ook de avond ervoor mest uit de stal halen helpt wel. Maar ja, als je paard dan op wedstrijd begint te zweten komt al het vuil toch terug tevoorschijn :')

Vorig jaar was mijn paard geschoren met een deken op, toen was het echt stukken makkelijker om hem schoon te houden, maar dit jaar ben ik ook niet van plan om zoveel winterwedstrijden mee te rijden dat het echt nodig is om hem te scheren.

Dus wie, oh, wie heeft dé gouden tip om een ongeschoren/dekenloos wit paard schoon te houden voor op wedstrijd te gaan?

rien10

Re: Op wedstrijd met een wit paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:20

Talkpoeder smeren na het poetsen

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:21

Serieus? Hoe bedoel je dat dan?

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:23

Joh zo schoon mogelijk, als er door zweet wat vuil omhoog komt en de jury je daarop een winstpunt laat mislopen tja vette pech maar het is niet anders.
Je hebt ook stofzuigers voor de paardenvacht maar dat moet je paard wel willen

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:29

Een hand vol talkpoeder op de vlek tegen de richting van de haren insmere. Schoon wordt hetber nietbvan, wel witter. De talkpoeder plakt aan het vuil vast en de boel ziet er wit (ter) uit.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:30

Een deken is toch niet zoveel moeite? Al doe je gewoon een 0 grams regendeken op. Als je een keer ruim de tijd hebt 1x goed wassen op die stal waar je terecht kan en dan onder de deken. Heb je in ieder geval de rest van de winter een schoon lijf. Staart kan je altijd wel in een lauw soppie doen en dan goed afdrogen/föhnen.
Benen kan je wel redelijk veilig afspuiten en hals dan maar gewoon goed boenen en cowboy magic greenspot remover is ook een goede.
Laatst bijgewerkt door MariekeS_ op 25-10-14 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:31

Je zou ook wat equishine (of ander soort glans- of antiklitspray) op de vacht kunnen sprayen. Dat voorkomt dat de viezigheid zich kan hechten aan de vacht en dan krijg je het er een stuk makkelijker afgepoetst. Zou het alleen niet op de plek van het zadel doen, want het wordt nogal glad.

Verder ben ik het met Gillbo eens: de verzorging is maar 1 punt, daar zou je het niet van moeten hebben. De meeste juryleden hebben er best begrip voor als een schimmel met koud weer niet helemaal schoon is. Vind het heel goed dat je niet het risico neemt om met dit weer te wassen, zeker omdat je paard al verkouden is. :j

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:32

Greenspot remover van cowboy magic. :)

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:34

Mijn ervaring is dat die droogshampoos zoals Greenspot Remover van CM trouwens niet heel goed werken op een wat langere vacht. Het werd er alleen maar viezer van hier. :=

0101

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:36

Ik gebruikte altijd cowboy magic spray voor me witte les pony we mochten de manege paarden nooit wassen.
Erg goed spul en dan de staart met de handwassen...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 14:40

Een fles cowboy magic heb ik hier nog staan, dat was ik bijna vergeten! Van de talkpoeder truc had ik nog nooit gehoord :)

Verzorging is misschien maar 1 punt, maar ik vind het wel belangrijk. Ik vind het gewoon niet fijn om met een vuil bezweet paard op wedstrijd te gaan, dan lijkt het wel alsof ik geen moeite heb gedaan om hem schoon te maken. Daarbij vind ik persoonlijk het geheel sowieso mooier als zowel het paard als de ruiter er beiden netjes uitzien :)

MariekeS_ schreef:
Een deken is toch niet zoveel moeite? Al doe je gewoon een 0 grams regendeken op. Als je een keer ruim de tijd hebt 1x goed wassen op die stal waar je terecht kan en dan onder de deken. Heb je in ieder geval de rest van de winter een schoon lijf. Staart kan je altijd wel in een lauw soppie doen en dan goed afdrogen/föhnen.
Benen kan je wel redelijk veilig afspuiten en hals dan maar gewoon goed boenen en cowboy magic greenspot remover is ook een goede.

Voor mijn moeder is een deken wel te veel moeite, want zij zet mijn paard elke dag buiten als ik door de week studeer. Ze vertikt het om mijn paard buiten te zetten als hij een deken op heeft.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:42

witte klei(koelings klei) goed nat maken en een dan van te voren heel licht aanbrengen op de vieze plekken
op de dag van de wedstrijd het klei laagje eruit borstelen
de klei werkt als talkpoeder(zie opmerking hier boven al) maar doordat je het al eerder aanbrengt houdt het klei laagje ook het vuil tegen wat op de vacht terecht zou komen

verder zoek ik altijd een adresje waar ik in de winter de spuitplaats mag gebruiken
meestal vragen ze een klein bedragje maar met warm water kun je toch veel doen en dan voor de nacht een deken op

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 14:47

Talkpoeder is een optie.

En anders misschien accepteren dat je dan geen 8 krijgt voor de verzorging. Het is tenslotte maar voor een seizoen, niet voor altijd :)

Als je goed genoeg rijdt zul je het toch niet merken in je punten neem ik aan?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:10

De meeste juryleden zien daar in de winter wel doorheen. Die weten ook wel dat je je paard in de winter minder goed schoon kunt krijgen als in de zomer.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:16

Equiskin van sectolin, moet je wat op de vieze plekken sprayen even in laten werken en dan met een doekje of iets eraf halen en het is schoon.
Werkt heel goed bij mijne

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:20

Ik ken het probleem maar al te goed... dan niet van wedstrijden... maar ik verschijn ook niet graag met een smerig paard op les e.d. je wilt ook een beetje laten merken dat je je paard wat waard vindt en dat je er trots op bent, en wil dan wel netjes voor de dag komen.

Nou heb ik gelukkig geen hele witte, maar een zwartwit bonte. Die heeft toch ook enorme witte stukken op achterdijen en hals-schouderpartij, en een deel van de manen.
Het wegkrijgen van de oppervlakkige vlekken is ook geen probleem, met wat schuurblokjes en handige producten (en een halsdeken) is dat allemaal wel te doen.

Maar het probleem dat waarschijnlijk TS ook heeft, is het zweten. Door die zweterij worden die zorgvuldig witgehouden stukken in no time drabbig bruin van het vuil dat het zweet vanaf de huid meeneemt.
Bij mijn paard vlekken zelfs z'n witte manen er ernstig van. Tijdens de les ziet zoiets er dan al niet meer uit.

Het enige dat je daar aan kunt doen is het paard vooraf tot op de huid te wassen, en daarna in een halsdeken in te pakken, maar dat is natuurlijk niet te doen in herfst/winter als je geregeld op wedstrijd gaat.
Voor een keertje kan het wel, maar als je wekelijks gaat...dan niet.

Ook ik heb er nog geen afdoende oplossing voor gevonden, maar ik erger me ook bont en blauw aan die bruine zweettroep op het witte...

Wie het weet mag het zeggen!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 15:28

Maar het gaat mij hier niet om wat de jury ervan denkt, ik weet ook heus wel dat de meeste jury's wel snappen dat een schimmel in de winter nooit spierwit kan zijn, maar ik wil mijn paard gewoon voor mezelf schoon hebben. Ik vind het gewoon geen zicht om op een smerig paard te zitten :')

Idd Terpentijn, je haalt me de woorden uit de mond :j. Die van mij is ook bont, maar heeft wel lichtgrijze vlekken waar je het vuil alsnog op ziet :n

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:29

Ik gebruik miracle groom voor de vlekken te verwijderen, gewoon sprayen en inwrijven.

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:36

Ik heb ook een witte, maar die is kaalgeschoren en ik heb een wasplaats met warm&koud water en een solarium. Maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan.

Het zal wel behelpen zijn zo, maar goed poetsen, telkens met een vochtige handdoek het stof wat naar boven komt tijdens het poetsen er af halen, evt. beetje babyolie op de handdoek gaat ook leuk maar dan komt er wel weer sneller viezigheid in de vacht tijdens het rijden omdat het ook op de haren gaat zitten. De natte handdoek vind ik wel het ideaalst werken, ze worden er niet zeiknat van maar je pakt wel veel stof en viezigheid mee. Als degene voor je de ring in gaat nog even weer een borstel en evt. natte handdoek er over. Dat zou het beste moeten werken.

Samblabla schreef:
Greenspot remover van cowboy magic. :)

Dit is in de zomer ideaal, maar in de winter met langere vacht wordt het vaker een smeerboel dan dat het werkt. Vlekken worden er vager maar wel groter van.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 15:38

Een deken op 0 grams. Poetsblok en staart en benen wassen . Als je maar laat zien dat je iets geprobeerd hebt en hem of haar niet zo zijn stal uit gehaald hebt zal de jury geen minpunten geven ;)

Offtopic staat behalve het weekend je paard verder stil? Maar je rijdt wel wedstrijden?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-14 15:44

Ik heb nu al best veel tips gekregen waar ik wel wat mee kan, bedankt iedereen :)

Nicje87 schreef:
Offtopic staat behalve het weekend je paard verder stil? Maar je rijdt wel wedstrijden?

Mijn moeder longeert hem twee keer in de week met de pessoa en rijdt hem ook nog een keer, verder rij ik vrijdag, zaterdag en zondag. Binnenkort wordt mijn paard ook een keer in de week naar mijn leraar gebracht die hem dan stevig doorrijdt zodat we het wedstrijdniveau aan kunnen houden ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-14 16:25

danie111 schreef:
Ik gebruikte altijd cowboy magic spray voor me witte les pony we mochten de manege paarden nooit wassen.
Erg goed spul en dan de staart met de handwassen...

Hoe lang duurt het voordat de staart (van een Haflinger) droog is?

beppie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 22:40

Wel mooi een wit paard maar lijkt me inderdaad lastig schoonhouden, ik boende mijn paardje altijd met babyshampoo mousse en daarna goed droogwrijven en even met een deken om , succes

Sharonaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-14 19:12

Ik ben ook gezegend met een witje. alleen is zij geschoren en heb ik warm water op stal.

Vroeger toen ik alleen koud water had, had ze altijd wel een deken op, met hals dus waste ik altijd alleen de staart en benen met koud water.
Kun je de erge vlekken niet met een emmer warm water doen? Beetje sop erin.
cowboymagic als je haren niet te lang zijn. Zon poetsblok werkt verder ook nog wel aardig. Maar echt wit kan je m denk ik niet krijgen ben ik bang.

Jolien93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-14 13:35

Misschien kun je eens green spot remover van Cowboymagic proberen?