onderlinge B wedstrijd, wanneer klaar voor?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

jolleknol

onderlinge B wedstrijd, wanneer klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:12

hallo allemaal,
Ik heb een tinker merrie van nu 17 jaar. Ze is nu bijna 4 jaar van mij (21-12-2010). Ze is fokmerrie geweest in Engeland en ze kon niet veel toen ik haar kocht. Ze kende het zadel enzo wel maar was niet doorgereden. Zelf was ik toen ook nog aardig groen kwa rijden.(dom ik weet het :P ) Ik reed soms wat op de shetlanders van de handelsstal. Maar toen ik Jolly zag was ik direct verliefd.We hebben in het begin flink wat problemen gehad en ik was een angstige ruiter.
Sinds ander half jaar heb ik echt dressuurles en nu merk ik dat alles super gaat. Mijn instructrice vind dat ik nu al een eindje klaar ben voor een B proefje met jolly. Stap en draf doet ze netjes. De voltes gaan nu ook super. Halthouden en halsstrekken gaan ook goed. Alleen hebben we nog steeds een verbeter punt en dat blijft de galop, en dan vooral de linker galop springt ze vaak in contra aan. Dit is erg vervelend en nu oefen ik het aanspringen op links (en rechts) iedere dag even aan de longeerlijn zodat ze gaat leren dat ze ook links goed moet aanspringen. Verder is die onderlinge wedstrijd in een binnenbak en ook daar hebben we nog nooit in gereden.
Wat zou ik doen? gewoon mee doen en genieten, kijken of het wat word. Of nog even wachten?
ik zelf ben al super trots op wat we bereikt hebben want wat ik nu met haar doe kon ik een jaar terug alleen nog maar dromen, springen zonder zadel, ringsteken, zwemmen, crossen en wat dressuur. Graag zou ik willen horen hoe jullie er over denken. Ik merk wel dat Jolly nu iedere les steeds meer vooruit gaat en de galop ook beter gaat. commentaar en tips mogen alleen wel dat ik er wat aan heb :) (en ik weet het kunnen dingen zeker nog verbeterd worden en we doen ons best :D )

Hier een filmpje van 08-03-2014

Hier een filmpje van 18-04-2014

Hier een filmpje van

Het laatste filmpje is van kort geleden :D . Zoals ik nu net merk zijn ze allemaal vanaf 1 kant gefilmd haha maar we rijden de andere kant ook gewoon hoor :)

Xrachelle

Re: onderlinge B wedstrijd, wanneer klaar voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:13

filmpjes kun je niet bekijken maar ik denk dat je het altijd wel kunt proberen je word er niet dommer van je leert veel van een oefen wedstrijdje

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:18

Filmpjes doen het niet.

Maarre de onderlinge wedstrijd is voor je plezier toch? Als jij je er goed bij voelt, gewoon doen!! :j

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:20

ik vind het wel nog wat spannend maar ik wil het graag eens proberen alleen dacht miss is het nog niet verstandig omdat de linker galop nog niet heel goed gaat. De rest gaat nu wel echt fijn voor mijn gevoel. Doen de filmpjes het nu wel? :P ik had ze prive staan haha oepss :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-14 20:34

Wat ik op het laatste filmpje zie is een paard wat aan het sloffen is en op de voorhand loopt. Zou daar eerst aan gaan werken. En dan pas gaan starten op een onderlinge.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-14 20:40

oke bedankt! :) word idd aan gewerkt, ik moet haar meer van achter naar voren rijden haha we doen ons best :p @FriesWytske

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 16:57

nog iemand andere tips voor me? :)

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:01

Gewoon doen die onderlinge! Leuk voor de ervaring.
Ik reed ook met paard dat niet nageeflijk liep, 189 punten.
Dus je hoeft je niet zorgen te maken dat je 160 punten krijgt (tenzij je echt dramatisch rijdt, maar als alleen galop niet lukt heb je daar een 5, misschien een 4. Als de rest een 7 is :) )

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:05

Verder doorrijden, je bent op de goede weg, maar waarom nu al een onderlinge B rijden?

Volgens mij hebben jullie zo ook enorm veel plezier, maar als je het zelf wil, mag er wel wat meer pit en voorwaarts in.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 17:38

nou heb ik ook nog een probleempje met het doorzitten en daardoor rijd ik vaak wat rustiger kwa tempo haha :P zodat ik wat beter kan leren doorzitten. En ik ben zelf al aardig tevreden hoe het nu gaat want in het begin kwam ze niet nageeflijk en ontspannende ze zich totaal niet en rende ze onder mij vandaan.Ook besloot ze telkens welk tempo we hadden. ook kon ze totaal niet inbuigen of normaal een volte/gebroken lijn rijden. We blijven lekker door oefenen en nu vind ik het heerlijk om met haar aan het werk te gaan en nieuwe dingen te leren :D

haha wat grappig de 1 zegt: leuke ervaring om te doen. En de ander zegt waarom nu al een wedstrijdje :p ik twijfel zelf wel een beetje maar het lijkt mij wel een leuke ervaring :D

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 17:46

Waarom niet? Het is 'maar' onderling! Het is leuk en je krijgt nuttige tips op je protocol! En dan weet je waar je staat natuurlijk. Voor de KNHS zeg ik nee, maar onderling... Gewoon doen! Goede ervaring!

Rijtechnisch: je gaat zeker vooruit, maar je paard mag véél actiever en rustiger in haar hoofdhouding.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 17:54

oke bedankt :) dat actiever ga ik zeker aan werken :P ik zal over een poosje hier nog wel een nieuw filmpje plaatsen :p (als jullie dat leuk lijkt haha) okee ik denk dat ik nog 2 maandjes ga doortrainen op het actiever rijden en op de linker galop veel oefenen en dan in januari of iets eerder miss eens een onderling wedstrijdje proberen. :D lijkt mij toch wel leuk hoor, vooral na wat we nu al bereikt hebben wil ik idd toch wel weten hoe ver ik sta :P

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:31

Als je je paard goed voorwaarts en over de rug hebt lopen onder je. Dan kun je ook beter doorzitten. Juist niet nog rustiger gaan rijden. De voorwaartse drang moet er in blijven.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:34

Meid maak je niet zo druk ;)
Onderling is alles wat soepeler en als je paard niet nagefelijk loopt, word dat echt door de vingers gezien.
Werd hier net gezegd, als je 160 rijd, rijd je echt te dramatisch. Al rijd je 140, wat maakt het uit? Tis toch een leer proces?

Ilona_Mambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:37

Gewoon meedoen. Onderling is gewoon 'voor de leuk' en meestal word je beoordeeld door een echt jury en krijg je tips waaraan je kan gaan werken +:)+

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 21:40

Onderling is idd voor de leuk en leut :j
8&9 november rijd ik ook mee met 1 van onze eigen koudbloedwedstrijden, on officieel. Tinkertje in kwestie heeft hooguit 12x ohz gelopen. Is gewoon voor zijn ervaring en ik rij bewust B zonder galop.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 22:21

Oke bedankt allemaal haha ik ga het denk dan maar gewoon proberen :p nu alleen nog ff zien waar ik alles op de site van de braanjenhoek kan vinden :) haha

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-14 22:24

Het is onderling, het is omdat het leuk is, paardrijden is leuk.
Vind je het leuk om mee te doen, doe je mee.
Vind je het niet leuk doe je niet mee.
Maar wees wel eerlijk als je wel mee doet en je punten vallen tegen, je weet zelf wel dat het nog allemaal niet perfect is, als je met die instelling gaat rijden, niets aan de hand.
Gewoon lekker genieten.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-14 22:30

Klopt haha mijn instructrice had al verteld dat ik er nog niet te veel van moet verwachten maar dat het vooral om de ervaring gaat :) ik hoef ook zeker niet te winnen, of hele goede punten. Kijk, lijkt me natuurlijk wel leuk maar als het fout gaat door bijv spanningen of iets dan als nog zal ik trots zijn dat ik weer een ervaring rijker ben. En jolly is een stuiterbal op vreemd terrein hahaa :p

Iris965

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-14 18:22

jolleknol schreef:
ik vind het wel nog wat spannend maar ik wil het graag eens proberen alleen dacht miss is het nog niet verstandig omdat de linker galop nog niet heel goed gaat. De rest gaat nu wel echt fijn voor mijn gevoel. Doen de filmpjes het nu wel? :P ik had ze prive staan haha oepss :P

Bij niemand gaat het helemaal perfect, en vaak krijg je goede tips van de jury.
Dus ik zou het doen.

jolleknol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-14 20:00

okee bedankt :D