hackamore bij fnrs

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

hackamore ja of nee?

Ja
10 (34%)
Nee
19 (65%)

Totaal aantal stemmen: 29

didiannemay

hackamore bij fnrs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 09:16

Ik heb afgelopen maand september een wedstrijd bij de fnrs F3 gereden met mijn hackamore. Hierbij was het ook onze eerste wedstrijd dus nog wel spanning. Proef gehaald met 212 punten :D toch heel veel commentaar op gehad... zowel positief als negatief nu trainen we thuis M1/2 niveau maar ben nooit iemamd tegen gekomen die met hackamore dressuur rijd wat vinden jullie ervan?

Sanned

Re: hackamore bij fnrs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:22

Ik dacht eigenlijk dat je bij de fnrs niet met hackamore mag starten.

Maar buiten dat, ik vind een hackamore niet geschikt om dressuur mee te rijden. Een hackamore werkt scherp in en is niet bedoeld om continue spanning op te houden. Terwijl je met dressuur juist een constante aanleuning wil. Ik zou op zoek gaan naar een andere bitloze optoming, een sidepull bijvoorbeeld.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 09:28

Ze is daar te sterk voor... ik kan haar met losse teugel mooi rond rijden dus gebruik mn teugels niet veel.. op mn protocol stond ook 'mooie fijne aanleuning zonder druk heel goed'. Een hackamore werkt scherp in als je hem scherp wil gebruiken ;)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:29

Ik ga mee met Sanned. Een optoming met hefboomwerking is ongeschikt om constant contact mee te hebben. Of dat nou met of zonder bit is. En dressuur hoort met contact.

Te sterk is te trainen.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 09:41

didiannemay schreef:
Ze is daar te sterk voor... ik kan haar met losse teugel mooi rond rijden dus gebruik mn teugels niet veel.. op mn protocol stond ook 'mooie fijne aanleuning zonder druk heel goed'. Een hackamore werkt scherp in als je hem scherp wil gebruiken ;)

Dat is heel goed, maar dat is toch niet de bedoeling in de dressuur. Bij de dressuur is het de bedoeling dat je aanleuning met contact hebt. In de F3 wordt je misschien nog niet afgerekend op het niet hebben van contact, maar in hogere klasses wordt dat toch niet gewaardeerd.
En tuurlijk, een optoming is zo streng als de ruiterhand. Maar een bepaalde druk op een hackamore doet het paard meer pijn dan dezelfde hoeveelheid druk op bijv een sidepull. En daarom is een hackamore niet geschikt om mee op contact te rijden.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-14 09:48

Sanned schreef:
didiannemay schreef:

Dat is heel goed, maar dat is toch niet de bedoeling in de dressuur. Bij de dressuur is het de bedoeling dat je aanleuning met contact hebt. In de F3 wordt je misschien nog niet afgerekend op het niet hebben van contact, maar in hogere klasses wordt dat toch niet gewaardeerd.
En tuurlijk, een optoming is zo streng als de ruiterhand. Maar een bepaalde druk op een hackamore doet het paard meer pijn dan dezelfde hoeveelheid druk op bijv een sidepull. En daarom is een hackamore niet geschikt om mee op contact te rijden.

mijn Instructeurs zeggen dat het wel kan op de manier hoe het nu gaat want mn paard heet ook nergens last van en vertoont niks qua pijn want dan gooit ze omhoog. Zou graag willen laten zien dat het zo ook gewoon gaat :) ;)

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 04:53

didiannemay schreef:
maar ben nooit iemamd tegen gekomen die met hackamore dressuur rijd wat vinden jullie ervan?

Dat komt omdat het zowel bij de FNRS als de KNHS niet toegestaan is! Enige uitzondering is het springen vanaf de klasse Z, omdat dan het FEI-reglement geldt.

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 16:31

gomir schreef:
didiannemay schreef:
maar ben nooit iemamd tegen gekomen die met hackamore dressuur rijd wat vinden jullie ervan?

Dat komt omdat het zowel bij de FNRS als de KNHS niet toegestaan is! Enige uitzondering is het springen vanaf de klasse Z, omdat dan het FEI-reglement geldt.

gomir schreef:
didiannemay schreef:

Hoe Kan het dan dat ik zo wel bij de FNRS kan rijen? ik rij daar gewoon mn proeven op mn hackamore :p

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 16:35

Ik heb het heeeeel vroeger ook gereden op een manegepaard, maar op een KNHS heb ik het nog nooit gezien.
Waarom rijd je er mee ipv bit?
Gewoon nieuwsgierig :).

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-14 21:16

Ess_Ramona schreef:
Ik heb het heeeeel vroeger ook gereden op een manegepaard, maar op een KNHS heb ik het nog nooit gezien.
Waarom rijd je er mee ipv bit?
Gewoon nieuwsgierig :).

Met bit deed ze niks :/ maakte niet uit wat heel veel metingen gedaan en het was stang of hackamore en koos voor hackamore hiermee heb ik haar heel veel beter onder controle en vind t heel fijn :)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:21

gomir schreef:
didiannemay schreef:

Waar staat dan dat een hackamore niet mag bij de fnrs. Ik heb volgens mij nooit een overzicht gezien van toegestane bitloos optomingen. Alleen dat bitloos is toegestaan, en dat dat ter beoordeling van de manegeeigenaar is. (Ik ben jury).

Loe_Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-14 21:35

Ik heb ook met hackamore gereden op mijn oude veel te sterke boscross pony. Voor mij was het puur bedoeld als (nood)rem, meer niet, sturen e.d. kon makkelijk op zit/houding. Als jij een M oefening op hack kan rijden zonder druk - en ik lees uit je verhaal dat je dat kan- met aanleuning en alles... Petje af, jouw paard loopt dan verzameld op eigen benen! Dan vind ik dat jij veel verder bent dan alle ruk-en-pluk-hoofd-naar-beneden-sjorders die je helaas nog veel te veel ziet....

didiannemay

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-14 09:12

Loe_Loe schreef:
Ik heb ook met hackamore gereden op mijn oude veel te sterke boscross pony. Voor mij was het puur bedoeld als (nood)rem, meer niet, sturen e.d. kon makkelijk op zit/houding. Als jij een M oefening op hack kan rijden zonder druk - en ik lees uit je verhaal dat je dat kan- met aanleuning en alles... Petje af, jouw paard loopt dan verzameld op eigen benen! Dan vind ik dat jij veel verder bent dan alle ruk-en-pluk-hoofd-naar-beneden-sjorders die je helaas nog veel te veel ziet....

Ja idd als rem werkt het ook heeel handig heb ik buiten gemerkt :P ik rij vooral op mn zit en heb alle oefeningen eerst aande grond geleerd zodat ze alles op mn been zit kan doen. Pff Ja ik vind dat ze die mensen weg moeten sturen zodra het gezien word even als misbruik van sporen. Belachelijk dat mensen zo met hun paard omgaan

silvershardo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-14 22:46

Hackamore is vriendelijk zolang dat je er zelf maar vriendelijk mee om gaat.
ik rijd er zelf ook mee maar vind vaak dat het door andere niet geaccepteerd word omdat het volgens een paar mensen onvriendelijk is.
het liefste zou ik gwn die mensen op m'n po,y zetten en hun het eens laten proberen.
ze is heel gevoelig in de mond, niet omdat ik een erg ruwe hand heb.
ze heeft snel haar mondhoeken kapot en hebben al veel geprobeerd maar ik vind het dan wel zo redelijk om die zogenaamde strijd dan op te geven en dan gewoon zo verder te gaan.
met andere woorden, zolang dat je er gewoon eerlijk mee om gaat is er niks mis mee.
in mijn geval is het ook nog stukken beter.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:24

Ik had dit topic gemist dus reageer wat laat.. :o
Ik rijd ook recreatief dressuur (dus geen wedstrijden) met een hackamore, wel korte scharen en een leren kinriem. Mijn haflinger heeft een probleemgebit, reageert niet goed op bit, en is te eigenwijs/te snel afgeleid voor een gewoon bitloos hoofdstel. Voor mijn paard is een dubbelgebroken bit scherper dan deze hackamore (wat ik uit haar reactie opmerk). Ik rijd haar dan ook met licht contact. Ik vind dus dat het wel kan, maar een hackamore met ijzer erin vind ik een ander verhaal... Die zou ik denk ik te scherp vinden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:32

Sanned schreef:
didiannemay schreef:

Hack is niet geschikt om op teugelspanning contact te rijden zoals dat bij engels rijden gebruikelijk is. Echter als je naar western kijkt waar dat contact zo licht kan zijn als het gewicht van de teugel is het geen enkel probleem. Lastige is dat je met een hack veel meer op benen en zit moet rijden, alleen al omdat je weinig zijdelingse druk kan geven waardoor sturen met je teugels erg lastig is. Kijk je vervolgens naar de eisen ook in de engelse dressuur dan is het op zo licht mogelijke en liefst onzichtbare hulpen rijden. Dat kan met deze optoming, heeft TS ook in de proef bewezen en daar heeft de jury terecht een compliment voor gegeven.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:34

Optoming bij de FNRS is ter beoordeling aan de manege eigenaar dus als die het akkoord vind is het wel toegestaan.

Bij de KNHS in de dressuur is het niet toegestaan.

Ben ik de enigste die M1 trainingsniveau niet geloofd. Als je F3 start dan start je een basis proefje die qua niveau en moeilijkheid nog niet eens in de buurt komt van een B proef. Dit is prima en niet minderwaardig maar kan niet vergeleken worden met M1.

De verzameling en oprichting die je op een hoger niveau dressuur nodig bent ga je niet rijden met een hackmore. Daarvoor kan je niet constant genoeg de verbinding er in rijden zonder de hack strak te zetten. Voor een aanleuning is verbinding nodig, anders is het 'gewoon' een aangeleerde houding van het paard.

Leentje_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 14:48

Bij de fnrs is het pas toegestaan om op een bepaald niveau met hackamore te rijden.

Ben het hier tot op zekere hoogte wel mee eens en toch spreekt een deel van het verhaal mij tegen.

Onder hackamores vallen ook de flower, het glücksrad, sun-wheel enz. Bij deze vind ik het persoonlijk belachelijk om te zeggen dat je daar niet mee mag starten.

Bij de hackamores met scharen kan ik me hier inderdaad wat bij voorstellen omdat je bij het dressuur rijden continu druk omtrent de neus hebt en hackmores toch bekend staan als bitloze optomingen die scherper in werken als een bit bij dezelfde hoeveelheid druk (maar er zijn natuurlijk uitzonderingen die zo goed met zit kunnen rijden dat ze de hackamore bijna niet gebruiken. Maar dat zijn er maar heel erg weinig)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-14 15:01

"Dressuur" is ook ruimer dan het gewone rijden.

Ik heb les gehad in Spaanse traditie, waarbij geldt dat de ideale aanleuning alleen het gewicht van de teugels inhoudt. Het paard loopt tot en met de M met een voorwaarts neerwaarts gestrekte hals, die dus "beteugeld" wordt door een vederlichte teugelcontact annex aanleuning. (Strekken en zich laten beteugelen is wat het paard doet - teugels aannemen is wat de ruiter doet. )
In de hogere klassen geldt dat het dier de hals voorwaats opwaarts strekt en beteugeld wordt.

Iemand die op deze wijze dressuur rijdt mag dat heus met een hackamore van mij - maar of veel juryleden hier kaas van hebben gegeten....