toch heel veel commentaar op gehad... zowel positief als negatief nu trainen we thuis M1/2 niveau maar ben nooit iemamd tegen gekomen die met hackamore dressuur rijd wat vinden jullie ervan? Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
toch heel veel commentaar op gehad... zowel positief als negatief nu trainen we thuis M1/2 niveau maar ben nooit iemamd tegen gekomen die met hackamore dressuur rijd wat vinden jullie ervan?
didiannemay schreef:Ze is daar te sterk voor... ik kan haar met losse teugel mooi rond rijden dus gebruik mn teugels niet veel.. op mn protocol stond ook 'mooie fijne aanleuning zonder druk heel goed'. Een hackamore werkt scherp in als je hem scherp wil gebruiken
Sanned schreef:didiannemay schreef:Ze is daar te sterk voor... ik kan haar met losse teugel mooi rond rijden dus gebruik mn teugels niet veel.. op mn protocol stond ook 'mooie fijne aanleuning zonder druk heel goed'. Een hackamore werkt scherp in als je hem scherp wil gebruiken
Dat is heel goed, maar dat is toch niet de bedoeling in de dressuur. Bij de dressuur is het de bedoeling dat je aanleuning met contact hebt. In de F3 wordt je misschien nog niet afgerekend op het niet hebben van contact, maar in hogere klasses wordt dat toch niet gewaardeerd.
En tuurlijk, een optoming is zo streng als de ruiterhand. Maar een bepaalde druk op een hackamore doet het paard meer pijn dan dezelfde hoeveelheid druk op bijv een sidepull. En daarom is een hackamore niet geschikt om mee op contact te rijden.
gomir schreef:didiannemay schreef:maar ben nooit iemamd tegen gekomen die met hackamore dressuur rijd wat vinden jullie ervan?
Dat komt omdat het zowel bij de FNRS als de KNHS niet toegestaan is! Enige uitzondering is het springen vanaf de klasse Z, omdat dan het FEI-reglement geldt.
gomir schreef:didiannemay schreef:maar ben nooit iemamd tegen gekomen die met hackamore dressuur rijd wat vinden jullie ervan?
Dat komt omdat het zowel bij de FNRS als de KNHS niet toegestaan is! Enige uitzondering is het springen vanaf de klasse Z, omdat dan het FEI-reglement geldt.
Ess_Ramona schreef:Ik heb het heeeeel vroeger ook gereden op een manegepaard, maar op een KNHS heb ik het nog nooit gezien.
Waarom rijd je er mee ipv bit?
Gewoon nieuwsgierig.
Loe_Loe schreef:Ik heb ook met hackamore gereden op mijn oude veel te sterke boscross pony. Voor mij was het puur bedoeld als (nood)rem, meer niet, sturen e.d. kon makkelijk op zit/houding. Als jij een M oefening op hack kan rijden zonder druk - en ik lees uit je verhaal dat je dat kan- met aanleuning en alles... Petje af, jouw paard loopt dan verzameld op eigen benen! Dan vind ik dat jij veel verder bent dan alle ruk-en-pluk-hoofd-naar-beneden-sjorders die je helaas nog veel te veel ziet....
ik rij vooral op mn zit en heb alle oefeningen eerst aande grond geleerd zodat ze alles op mn been zit kan doen. Pff Ja ik vind dat ze die mensen weg moeten sturen zodra het gezien word even als misbruik van sporen. Belachelijk dat mensen zo met hun paard omgaan
Sanned schreef:didiannemay schreef:Ze is daar te sterk voor... ik kan haar met losse teugel mooi rond rijden dus gebruik mn teugels niet veel.. op mn protocol stond ook 'mooie fijne aanleuning zonder druk heel goed'. Een hackamore werkt scherp in als je hem scherp wil gebruiken
Dat is heel goed, maar dat is toch niet de bedoeling in de dressuur. Bij de dressuur is het de bedoeling dat je aanleuning met contact hebt. In de F3 wordt je misschien nog niet afgerekend op het niet hebben van contact, maar in hogere klasses wordt dat toch niet gewaardeerd.
En tuurlijk, een optoming is zo streng als de ruiterhand. Maar een bepaalde druk op een hackamore doet het paard meer pijn dan dezelfde hoeveelheid druk op bijv een sidepull. En daarom is een hackamore niet geschikt om mee op contact te rijden.