L1 Wat verandert er?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

sidibo

L1 Wat verandert er?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-14 20:53

Hallo bokkers :evaw:
Ik rij nu B maar ik hoef nog maar 1 winstpunt en mag L1 ik rij met een D pony
was toch wel benieuwd wat er allemaal verandert! worden de jury's strenger? en zijn er nieuwe oefeningen?
want ben stikzenuwachtig om in de L1 te komen :):) :=

xLeoniee

Re: L1 Wat verandert er?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:54

Wijken haha.. En volgens mij worden de gebroken lijnen 5mtr gebroken lijnen tot x

xLeoniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 20:55

En het is gewoon per jury verschillend wat voor punten je krijgt..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:19

Overstap B naar L1 schijnt niet zo groot te zijn, terwijl de overstap van de L1 naar de L2 dan juist wel weer wat groter schijnt te zijn. :P

Als je je paard (pony) verder gewoon prima voor elkaar hebt zal ik me niet zo veel zorgen maken hoor! Het gaat erom dat je gewoon een fijne ontspannen nette proef kan laten zien, zonder takt fouten of onrustige aanleuning. Als je pony netjes zijn gewicht over 4 benen gelijk verdeelt en correct aan de hulpen staat hoef je je echt nergens zorgen over te maken hoor! :D

De B is wat 'eenvoudiger' omdat er geen wijken gevraagd word (gehoorzaamheidsoefening) en de wendingen nog wat flauwer gereden mogen worden (bv. de gebroken lijn 5 meter). Ook krijg je wat meer tijd voor de verschillende onderdelen en overgangen, voor het aanspringen in galop heb je bv. een halve grote volte in de B of een hele korte zijde. In de L1 moet dat in 1 hoek bv. ;)

De jury's zijn opzich niet zo zeer strenger, het is gewoon dat de proef heel iets moeilijker word doordat je wat preciezer je overgangen moet rijden, de wendingen wat scherper en er word getest of je paard voldoende gehoorzaam is aan de hulpen (wijken).

Het is niet zo zeer per jury verschillend wat voor punten je krijgt, die jury punt gewoon naar wat ie zit en wat er gevraagd word. ;)

_Kyarah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-14 23:57

Ik vond de overstap van de B naar de L1 juist moeilijker dan van de L1 naar de L2 :=. Maar dat terzijde :D. Als je kunt wijken en je op de onderdelen uit een B-proef netjes scoort, zou ik me echt geen zorgen maken! Succes!

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 00:00

Ik heb een tijdje terug de overstap van de B naar de L1 gemaakt en ik moet zeggen dat het me vies tegenvalt. Jury is vaak idd strenger en wat het nog moeilijker maakt: de oefeningen volgen zich razendsnel op (leuk met een paard dat soms onder je vandaan loopt). Voor mij een extra moeilijkheidsgraad, omdat paardlief graag grote passen neemt. Ik kon echt niet langer in de B blijven, want hij kende inmiddels alle proeven en gedroeg zich ook zo...

dresjoepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 07:15

Alles moet gwn net een beetje beter elke overgang elke veruiming Je kunt voor jezelf het beste als richtlijn stellen dat wanneer je 2 winstpunten per proef rijd dus zo rond de 195 Dat je dan een klasse hoger kunt gaan rijden Als je nu steeds rond de 180 zit Zul je in het L 1 steeds net geen winst rijden wat niet leuk is Rij dan nog wat langer door in de B je mag over dit moet niet

galopje2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:28

Als je je pony goed voor elkaar hebt, moet het niet zo moeilijk zijn hoor :)
De basis moet wat meer bevestigd zijn in het L1, hij moet wel enigzins kunnen wijken. Mijn ervaring daarmee is dat hij het niet fantastisch goed hoeft te kunnen, maar dat je niet scheef een lijntje richting de hoefslag rijdt, want dan krijg je gewoon een 3 of een 4. Misschien kun je wat filmpjes van de proeven opzoeken op internet, dan kan je meteen zien hoe de meeste pony's in het L1 lopen! Maar als je niet zeker bent dat het goed komt in het L1, nog lekker even in de B blijven. Je hoeft niet meteen over :)

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 14:32

Ik ben laatst ook van het B naar het L1 gegaan (nu reed ik al heel lang in de B dus wist ik wat er verbeterd moest worden en konden ik die proeven wel uitkotsen :') ) maar het is niet dat ik heel ander commentaar heb gekregen! Je concurentie is misschien wat sterker en je onderdelen zitten dichter bij elkaar maar verder..

_Charlot

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:36

De overgang van het B naar het L1 is niks niet moeilijk als je je paard/pony goed voor elkaar hebt.

Na 2 L1 wedstrijden ben ik lekker naar het L2 gegaan.

Je moet gewoon zorgen dat je wijken erop zit, dan ja de rest niet anders als de B.

Zie de eerste 2/3 L1 wedstrijden gewoon lekker als een oefenronde, ga je met minder spanning de baan in.

Gaat t njet goed, jammer dan, weet jr waar je aan moet werken.

Heel veel succes alvast! :D

wallance

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:40

En nog een klein tipje. Zorg dat je thuis de proeven oefent. Een proef is namelijk heel anders rijden dan dat je thuis rijdt. Door de proeven te oefenen weet je waar je nog wat extra op moet letten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-14 17:41

De overgang is helemaal niet zo moeilijk als je er klaar voor bent..
Een goede instructeur traint tijdens je B wedstrijden jou al voor het L1 .
Het komt heus niet zo snel achter elkaar, meeste mensen vallen door de mand in het M2 pas, m1 naar M2 is de grootste overstap .
Zorg gewoon voor wekelijks goede begeleiding en die l1 valt alles mee.