Zo langzamerhand gaat mijn nichtje het sturen en rijden erg leuk onder de knie krijgen. Daarom wilden we eens rustig gaan kijken of we niet eens Bixie konden gaan starten. Echter zit ik net de proefjes eens door te lezen, en daarin komt ook afstappen en opstijgen voor. Mijn nichtje is niet zo groot, en de welsh cob waar ze op rijd is toch net een maatje of 6 te groot om zelf op te klimmen. Overigens is het afstijgen geen probleem, het aan de hand leiden ook niet. Ze heeft alleen echt een voetje nodig om erop te klimmen. Heeft iemand dit al eens aan de hand gehad? Is dit toegestaan?
volgens mij is met een krukje opstappen inderdaad ook toegestaan, zie ik die kleine meisjes op de grote welshjes altijd eigenlijk doen.. maar voor de zekerheid navragen bij de bixie organisatie kan natuurlijk geen kwaad, maar volgens mij is dat toegestaan en staat er een krukje/mag je er een meenemen.. het gaat vooral om dat de kleintjes het begeleiden en de basis ook goed snappen i.p.v. op het paard door mama gezet en ze kunnen alleen het echte rijden onderdeel.. dus een krukje mag zeker als je nichtje laat zien dat ze het zo allemaal goed onder de knie heeft
gekleurde teugels heb ik nooit op een bixie gezien, dus daar zal je denk ik eventjes voor moeten bellen
janouk
Geplaatst: 30-09-14 18:08
Mijn nichtje start op onze haflinger. We geven gewoon een voetje bij het opstijgen. Geen probleem.
Krukje en hulp bij opstappen is toegestaan, hoef je niet na te vragen bij de organisatie, dit mag gewoon! Had dit weekend ook meerdere kids die met hulp op een krukje weer op hun pony klauterden in de AA. Bixie moet vooral leuk en leerzaam zijn en stress over het opstappen hoort daar niet bij
Gekleurde teugels mogen ook gewoon. Kom zelfs regelmatig complete roze hoofdstellen ed tegen. Tegenwoordig is ook een glijdende martingaal toegestaan, dit kun je nog niet vinden in het laatste bixie-boekje, want dit is later toegestaan.
Als ik het goed begrijp is dit een AA proefje? Bij een AA proefje mag je meelopen en aanwijzingen geven, dus mag er ook hulp worden geboden met het opstappen, een voetje bijv. Eventueel kan het ook met een krukje, maar dan moet die aan de kant van de baan staan.