Fraude met wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Fraude met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:46

Hai!

Ik was vandaag aan het schrijven met dressuur. We hadden wat punten opgeschreven toen de amazone andere oefeningen ging rijden. Voorlezer had verkeerde proef, dus jury uit de auto om het even te zeggen.
Op de startlijst en coupon staat als amazone A.
Maar de voorlezer noemt de amazone (perongeluk) B.
'Het was A toch?'
'uh, klopt!'

Jury terug in de auto, hebben we elkaar even met een 'huh?'-gezicht aangekeken. Waarbij ze verteld dat fraude wel vaker gebeurd..

Wij hebben even een aantekening gemaakt, maar kennelijk komt fraude in de wedstrijdwereld vaker voor?!
(andere paard/ruiter dan aangegeven)
Wat vinden jullie nou hiervan, en wat kun/mag je als jury/schrijfster doen? Ben nu wel nieuwschierig geworden omdat het kennelijk heel 'makkelijk' is.

Paardenpaspoorten vallen wel te controleren, maar ID-kaarten kunnen wij niet vragen :P

Xx

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:54

waarom niet? het is toch wettelijk verplicht om een id kaart bij je te hebben?

heb gevolleyballed in het verleden op het laagste niveau, maar daar moesten we en onze pas en id altijd mee hebben naar wedstrijden zodat men in geval van twijfel kon checken..

heb geen idee, want ben nooit gestart, maar heeft je eigen startkaart geen foto?

Anoniem

Re: Fraude met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:56

Voor ID heb je bevoegdheid nodig lijkt mij!

Dat weet ik ook niet.. Je zou bijna zeggen van wel. Startpas mennen geloof ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:58

Nee startpas heeft geen foto... em id kaart vragen moet je bevoegd toe zijn idd..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 22:59

Startpas van de KNHS hoor je ook bij je te hebben als je op wedstrijd gaat.
In een twijfelgeval zou de jury daar gerust naar mogen vragen.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:01

setteke schreef:

Dat zegt nog niks want daar staat geen foto op. Ik kan rustig jouw startpagina toten en zeggen dat ik dat ben. Geen haan die daar naar kraait.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:03

setteke schreef:

Als er geen foto op staat valt daar ook makkelijk mee te sjoemelen :=
Ik kan ook de startpas van mn vriendin lenen en zeggen dat ik bij wijze van Aja Baja ben, eigenaar van desbetreffende startpas.
Rare wereld eigelijk :P dat mensen dat uberhaupt voor een winstpuntje willen doen.. Weet natuurlijk niet hoe het met strafen zit.

We hebben het in dit geval wel aangegeven bij secretariaat/leiding :)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:13

Yvank_ schreef:
Nee startpas heeft geen foto... em id kaart vragen moet je bevoegd toe zijn idd..

wat voor bevoegdheid dan?

er zijn vele situaties waarin men om je id kaart mag vragen..
en volgens mij is dat ook het geval bij tentamens en examens (hbo en uni) en sportwedstrijden..
omdat hierbij een gewin kan plaatsvinden..

kan mij toch niet voorstellen dat iedere cassiere en docent in nederland een speciale bevoegdheid heeft :(

maar als er idd bevoegdheid nodig is, dan snap ik niet helemaal waarom de bond dan dus pasjes zonder foto's gebruikt zucht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:16

Supermarkten mogen dit voor alcohol controle en scholen doen dit inprincipe ook niet hoor op je studenten pas staat namelijk wel een foto. Sterker nog zonder je studenten pas kom je de tentamen zaal niet eens in. ID kaart doen ze helemaal niets mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:19

elenaMM77 schreef:
Yvank_ schreef:

wat voor bevoegdheid dan?

er zijn vele situaties waarin men om je id kaart mag vragen..
en volgens mij is dat ook het geval bij tentamens en examens (hbo en uni) en sportwedstrijden..
omdat hierbij een gewin kan plaatsvinden..

kan mij toch niet voorstellen dat iedere cassiere en docent in nederland een speciale bevoegdheid heeft :(

Cassiere is in mijn ogen heel logisch - <18 niets,- gebeurd dit is het een mogelijk gevaar voir de bevolking (comazuipen etc)
Scholen met tentamens is iets belangrijkers voor je vervolgopleiding. Maar voor zover ik weet is dit met een schoolpas :)
Hoe het met sportwedstrijden zit weet ik niet.

Maar als je iedere ruiter moet controleren, moet je ook elk paard controleren dmv chip.. Als dat bij elke combinatie en discipline moet is het ook geen doen denk.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:22

ahh, ik ben er achter..

er is indificatieplicht en identificatievraag..

bij plicht mag jij niet weigeren om hem te laten zien.. diegene die jouw id opvragen in die zin moeten een bevoegdheid hebben..

andere situaties zoals het kopen van alcohol en sigaretten.. maar dus ook sport

Men mag altijd om een anders legitimatie vragen
De ander mag echter weigeren deze te overleggen.
degene die vraagt mag hierop besluiten de aangeboden dienst of product niet te leveren.

elders gejat

Citaat:
Als de vrager geen bevoegddragende is, mag jij wel weigeren je legitimatie te tonen.

En als je weigert je legitimatie te tonen, mag de vrager weer weigeren je de dienst te verlenen waarvoor hij legitimatie vraagt, denk bijvoorbeeld aan toegang tot een club of verkoop van alcohol.

Natuurlijk geldt dan ook: ja, jij mag diegene dan ook om zijn legitimatie vragen. En diegene mag dan weer weigeren het te tonen etc.

dit zou beteken dat je als jury een bevestiging zou mogen vragen van iemands identiteit..
wordt deze niet gegeven, dan mag jij als jury dus zeggen:
Omdat er twijfel is of de persoon die ik moet jureren wel hier voor mij staat, jureren wij niet.
als die persoon dan zegt 'ja maar ik heb startgeld betaald' dan zal hij toch echt moeten aantonen dat hij/zij dit is en dat gedaan heeft.

maar de bond zou die insteek dan wel moeten steunen
------------

in het geval van de cassiere hoef je ook geen legitimatie te laten zien.
beslis je dat je het niet wilt laten zien.
dan beslist dus de cassiere dat ze het product niet levert omdat ze zeker moet weten dat jij 18 bent..

je hoeft het niet verplicht aan te tonen, maar dan krijg je het ook niet mee..

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:24

Yvank_ schreef:
Supermarkten mogen dit voor alcohol controle en scholen doen dit inprincipe ook niet hoor op je studenten pas staat namelijk wel een foto. Sterker nog zonder je studenten pas kom je de tentamen zaal niet eens in. ID kaart doen ze helemaal niets mee...

Dat laatste wisselt dan ook weer per school :+ . Bij ons moest je identificeren met id. had je die niet dan kwam je er niet in, studentenpas werd niet geaccepteerd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:26

Maar het kan ook zijn dat haar naam waarop ze ingeschreven staat gewoon niet haar roepnaam is.
Mijn officiële eerste naam is Alexandra, maar mijn roepnaam is Louise. Op mijn paspoort heet ik Alexandra Louise...

Een klasgenoot van mij heette Pieter (en dan nog tig tweede namen) op paspoort. Maar we noemden hem Freek. Terwijl er nergens in zijn naam iets in die richting voorkwam.

Dus zoiets kan het ook geweest zijn. Maar eigenlijk moeten zowel paard als ruiter geidentificeerd worden op wedstrijd.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:27

Yvank_ schreef:

Bij ons is dat juist andersom. Die studentenkaart heeft hier helemaal een functie. Je moet echt een ID kaart, paspoort of rijbewijs meenemen naar tentamen, anders mag je hem niet maken. Studentenkaart is niet goed genoeg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:28

Aaah, dat helderd een hoop.op!
Dus zou je in overleg met de betreffende wedstrijdleiding een ID mogen vragen.
Dat is wat ik eruit haal :')

En dan is het aan de jury om een beslissing te maken!

Mm, hier moeten eens regels voor komen joh :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-14 23:49

Jullie weten mijn verhaal uit de OP nog wel..
Had met het schrijven een eigen startlijst, dus ging nog kijken.
Wss ken ik de persoon in kwestie qua familie. Maar dan heeft de voorlezer de verkeerde naan gezegd.
Dan snap ik er niets meer van :')

Ik vind het wel een interessant onderwerp! Waarom mag dit, wat is hier fout aan. Wat zijn mogelijke oplossingen..

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:04

eilleen333 schreef:
Maar het kan ook zijn dat haar naam waarop ze ingeschreven staat gewoon niet haar roepnaam is.
Mijn officiële eerste naam is Alexandra, maar mijn roepnaam is Louise. Op mijn paspoort heet ik Alexandra Louise...

Een klasgenoot van mij heette Pieter (en dan nog tig tweede namen) op paspoort. Maar we noemden hem Freek. Terwijl er nergens in zijn naam iets in die richting voorkwam.

Dus zoiets kan het ook geweest zijn. Maar eigenlijk moeten zowel paard als ruiter geidentificeerd worden op wedstrijd.

Dat lijkt me wel raar...

Mijn doopnaam zoals deze ook op mijn ID staat en hoe ik word aangeschreven door o.a. de overheid is een heel andere naam als mijn roepnaam (die komt ook niet terug in mijn doopnaam). Bij de KNHS sta ik ingeschreven met de voorletters van mijn doopnaam, net als op mijn ID dus. Echter wanneer ik mij inschrijf voor wedstrijden (via Mijn KNHS bv.) dan staat er weer mijn roepnaam. Zo sta ik dus ook op de startlijst en staat het ook op de coupon.

Dit kan echter dus ook voor verwarring zorgen, nu word ik wel gewoon aangesproken door iedereen in mijn omgeving met mijn roepnaam, sommigen korten het af (Mrink i.p.v. Marinke) maar niet iets geheel anders dus.

Echter ken ik ook 2 meiden die elkaar B.oon zijn gaan noemen i.p.v. hun roepnaam; M.ariska. Tja als dit gebeurd tijdens een proef kan ik me ook voorstellen dat een jury even raar op kijkt en zich afvraagt of de persoon wel dezelfde is als degene die ingeschreven staat. Toch is het wel de dezelfde dan haha!

Het overleggen van startpas kan dit probleem dus uit de wereld helpen, achternaam zou in elk geval hetzelfde moeten zijn net als dat het paard die op de startpas staat overeen moet komen met het paard die in de ring verschijnt en het paspoort. ;)

Achja en dan nog, als je zoveel moeite wilt doen voor een winstpuntje o.i.d.? :=

Vanuit de KNHS is het verplicht dat je als ruiter je startpas + paspoort van het paard ten alle tijde moet kunnen tonen aan een official van de KNHS tijdens een wedstrijd. Kun je dit niet ben je uitgesloten van deelname. Een jury is ook een official. Oftewel, de jury waarbij jij schreef had bij twijfel gewoon om de startpas mogen vragen.

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:10

Weet je wat ik me ook wel eens afvraag..

Je kan ook zo makkelijk met een ander paard starten..
Zoveel bruine paarden.
Of er staat vos bij omschrijving paard, kan je ook simpel weg een andere vos gebruiken.
Stel je hebt er 2..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:18

Marinke, dat laatste ga ik even opzoeken! maar dan nog is het jammer dat er geen foto bij staat..
En inderdaad, als je zo wilt rijden voor een winstpunt :=

EmmaxSammy, klopt! Dit had de desbetreffende jury ook al eens meegemaakt.. Maar die amazone was niet erg slim.. Had wel een ander bruin paard mee, maar dat was geen merrie :P
Maar als je dan ook alle paarden moet controleren qua chip.. Het is toch wel raar als je gewoon een ander paard mee neemt voor de winstpunt :')

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:30

EMMAxSAMMY schreef:

Zoveel bruine paarden.
Of er staat vos bij omschrijving paard, kan je ook simpel weg een andere vos gebruiken.
Stel je hebt er 2..

Moeten de aftekeningen en het geslacht wel het zelfde zijn.. ;)
Het chipnummer moet ook nog eens kloppen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:36

_Marinke_ schreef:
EMMAxSAMMY schreef:

Zoveel bruine paarden.
Stel je hebt er 2..

Moeten de aftekeningen en het geslacht wel het zelfde zijn.. ;)
Het chipnummer moet ook nog eens kloppen.

Als de aftekeningen merende er ls kloppen, en het geslacht ook is er vaak geen 1 die erop let :) En chip wordt ook bijna niet geciontroleerd. Het klopt inderdaad wat je zegt, maar of alles te controleren valt is een ander punt..

Emerelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 17:56

heb inderdaad nog nooit gehad dat chip gecontroleerd wordt haha

denbine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 18:03

Zou t niet mogelijk zijn zodra je je meld op t secretariaat, je id te laten zien. Natuurlijk kan er altijd nog een ander te paard gaan, maar t is toch een kleine preventie check

_Marinke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 19:18

Joaltijd dat klopt hoor!
Is mij ook nog nooit gebeurd dat ze chip gingen controleren hoor, maarja het zou je wel kunnen gebeuren natuurlijk! :P

Zolang het grootste gedeelte van de ruiters gewoon eerlijk is zal er niet snel beter of anders gecontroleerd gaan worden. Mijn leidinggevende zei het laatst nog zo mooi; "Ik heb vertrouwen tot er misbruik van gemaakt word" :)

MirandadV

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-14 15:27

Echt super dom als er fraude word gepleegd hopelijk gebeurt dit niet te vaak