Schrijven op wedstrijden, tips?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Schrijven op wedstrijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 17:53

Een paar dagen terug vroeg er iemand aan mij of ik met mijn goed Engels niet wou komen schrijven op de CDI De Kraal dit weekend. Ik dacht: oh ja leuk, schrijven kan ik wel. Zelf ben ik maar een B-dressuur ruiter, maar ik ben vlot 4-talig, dus dat schrijven zal wel lukken.

Maar vandaag ben ik tot de conclusie gekomen dat ik eigenlijk nog nooit echt bij een dresuurwedstrijd heb geschreven. Ik kan snel genoeg schrijven, ik ken de termen ook wel, maar heeft bokt nog tips voor mij?

Guess_NH

Re: Schrijven op wedstrijden, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:54

Snel schrijven is het belangrijkste is mijn ervaring haha

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:54

Netjes schrijven. Ik had er zo'n hekel aan dat het onleesbaar was op mijn protecol, erg frustrerend.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 17:55

Netjes maar snel schrijven haha

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:09

Het cijfer is in principe het belangrijkste, dus stel dat je een lap tekst op moet schrijven bij het commentaar en het volgende cijfer wordt al geroepen: schrijf die eerst op en maak dan weer je tekst af.

Probeer woorden ook af te korten! Wel een beetje herkenbaar natuurlijk := zoals LL voor loodlijn en LB voor lengtebuiging zijn meestal wel herkenbaar. Maar anders bijvoorbeeld lengteb. kan ook voldoende zijn. Vaak is het in zinsverband wel te herkennen wat het moet zijn.
Vooral als je bij een jurylid dat veel commentaar geeft, is dat wel handig.
Nu weet ik alleen zo even geen voorbeelden in het Engels :=

Als je iets niet verstaan hebt of denkt dat er iets overgeslagen is: gewoon zeggen! Beter meteen dan later.

En veel plezier hebben! ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:13

Moet jij ook gelijk tellen aan het einde van de proef? Anders is daar ook een trucje voor namelijk :)

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:17

Anoniem schreef:
Moet jij ook gelijk tellen aan het einde van de proef? Anders is daar ook een trucje voor namelijk :)

+1, 0, +1, +2, +4, +3, +1, 0, 0, -1 enz :)) Komt me op een gegeven moment de strot uit haha! Dan ga ik bij elk cijfer zo denken.

TS, vooral niet te lange teksten en idd, eerst het cijfer vermelden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:19

eenitraM schreef:
Anoniem schreef:

+1, 0, +1, +2, +4, +3, +1, 0, 0, -1 enz :)) Komt me op een gegeven moment de strot uit haha! Dan ga ik bij elk cijfer zo denken.

TS, vooral niet te lange teksten en idd, eerst het cijfer vermelden.

Haha jaa die! maar ik doe m wel iets sneller :')

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 19:19

Een handige truc is om in het midden van het vakje alle 6'jes te schrijven, links in het vakje alle onvoldoendes en rechts in het vakje alle 7's en hoger. Zo heb je makkelijk overzicht van de min- en pluspunten en dat maakt het tellen ook makkelijker :j

Nynke_Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 12:57

Drunksheep schreef:
Een handige truc is om in het midden van het vakje alle 6'jes te schrijven, links in het vakje alle onvoldoendes en rechts in het vakje alle 7's en hoger. Zo heb je makkelijk overzicht van de min- en pluspunten en dat maakt het tellen ook makkelijker :j

Dat doe ik ook altijd, werkt erg fijn :j

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-14 22:11

Ik heb al vaak geschreven op De Kraal en je moet als schrijver echt niet tellen hoor, daar houdt het secretariaat zich mee bezig. Dus daar moet je je al geen zorgen over maken :)

Je moet wat geluk hebben met de jury waar je bij zit. Als je bij iemand zit die op elk onderdeel commentaar heeft, ga je hard moeten werken :P maar ik schrijf zelf heel traag sinds ik mijn arm gebroken heb gehad en ik heb altijd goed kunnen volgen op de nationale wedstrijden.

Wel mee in het oog houden dat de jury geen punt overslaat en je commentaar bij een verkeerde oefening aan het invullen bent. Vooral als er aparte punten gegeven moeten worden op de overgangen durven ze dat nogal eens vergeten. De meesten appreciëren het als je hen er op wijst, maar als het te druk is laten ze je dat na de proef wel invullen.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-09-14 09:13

Dat ik niet moet tellen heb ik ook al begrepen. Nu klaarmaken en hopen op een aangename jury.

bcnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:51

Netjes en snel schrijven en niet te klein schrijven.
En goed luisteren wat er gezegd wordt.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:55

Drunksheep schreef:

Die ja.
Dan tel je de +jes bij elkaar op, en de minnetjes, en dan haal je de minnetjes van de plusjes af :).
Hoef je niet bij elk onderdeel 6+6+5.... te doen :).

En snel, maar leesbaar schrijven. Ik heb een protocol waar ik nog maar 30% van kan lezen, kan er echt niks van lezen :').

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:26

De CDI is ondertussen gedaan. Is het wat meegevallen?

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 20:29

Tip neem extra pennen mee voor de zekerheid.