Hoevaak gaan jullie op concours met een jong paard?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Hoevaak gaan jullie op concours met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 13:05

Nou, zoals de titel al zegt. :)
Onder jong valt voor mij tussen de drie en de vijf jaar.

myk_en_shant

Re: Hoevaak gaan jullie op concours met een jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:34

Voor mij maar een stelling, gewoonweg niet, kijk als je een keertje een oefenwedstrijdje mee doet is prima voor de ervaring.

Echt starten ook later zeg maar vanaf vijf jaar.
Waarom moet je zo snel starten, tegenwoordig moeten paarden zo snel en zo jong al presteren en flinke prestaties leveren.

Zelf vind ik belangrijker dat er meer aandacht aan de basis besteed wordt in alle rust en zonder stress en prestatiedruk.
Ze zijn nog jong, van een mensenkleuter verwacht je toch ook niet dat hij al op academische niveau kan meedraaien. Waarom wel van een paard.

En dan zullen er vast mensen zeggen dat je mens en paard niet met elkaar kan vergelijken, maar dat doe ik wel.
Paarden en mensen ondergaan allemaal ontwikkelingsfases.
Veulen- baby
Jaarling- dreumes
Twenter- peuter
Driejarige- kleuter
4/5 jarige- schoolkind/ tiener
Tot acht jaar-puber
Vanaf acht jaar-jong volwassen/ volwassen
Etc etc etc.

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:37

Ik kocht mijn merrie (nu inmiddels 6) als net 5 jarige. Dat zelfde jaar ook gelijk gestart met haar. Ging wekelijks met haar op concour. :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-14 13:37

Oh. Sorry hoor.. :=

Mijn 4,5 jarige merrie gaat eens in de maand mee op wedstrijd, zo leert ze om buiten haar vertrouwde omgeving te kunnen ontspannen en daarnaast vind ze het bere interessant. Die 6 minuten die ze moet lopen is niets in vergelijking met een training thuis. Waarom ben ik mij eigenlijk aan het verantwoorden? Ik ga op wedstrijd met mijn paard omdat het kan en omdat ik het wil. :+
Ik vroeg me alleen af hoe vaak andere mensen met hun jonkie op ch gaan.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:40

1 of 2 keer per jaar :D

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:40

Met mijn nu 4 jarige merrie ga ik volgend jaar pas starten. Dier is hier echt nog niet klaar voor, eerst maar is een btje verder groeien en sterk worden. Rijden doe ik +- 3 keer in de week. Onze 6 jarige heeft ook nog niet veel wedstrijden gelopen, die was er eerder ook nog niet aan toe dus daar gaan we dit najaar mee beginnen.

Met mijn vorige paard ging ik overigens ook op wedstrijd toen hij 4 was maar die was veel meer bij de les en liep al beter in balans.
Laatst bijgewerkt door Lougino op 11-09-14 13:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:41

Giolli schreef:

Mijn 4,5 jarige merrie gaat eens in de maand mee op wedstrijd, zo leert ze om buiten haar vertrouwde omgeving te kunnen ontspannen en daarnaast vind ze het bere interessant. Die 6 minuten die ze moet lopen is niets in vergelijking met een training thuis. Waarom ben ik mij eigenlijk aan het verantwoorden? Ik ga op wedstrijd met mijn paard omdat het kan en omdat ik het wil. :+

Hier nog een merrie van 5 die zo 1 a 2x in de maand mee gaat op concour! We starten gewoon officieel en hebben geen haast :) We doen het voor de ervaring!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:41

Ik start gewoon wanneer een dier daaraan toe is. Heb er eentje die met 3 jaar meeging, en heb er nu eentje die met 5 jaar drie dagen achter elkaar proefjes gaat lopen. Net wat ze aankunnen en waarbij je ze niet overvraagd.
( de 3 jarige starte toen Bixie met een leerling een periode, en de 5 jarige rijdt proefjes zonder galop nog. Beetje suf qua niveau, maar gaat dus NIET om niveau
ik ben zelf vaak redelijk 'laat' qua klasses doorlopen, heb immers geen haast.

Maar juist de vreemde omgeving, andere paarden etc, dat vind ik voor een jong dier altijd een mooie ervaring waarom ik ze redelijk snel mee neem al.
Ook omdat mijn dieren worden gebruikt voor Coaching en Therapie wil ik graag dat de vreemde situaties en omgevingen snel accepteren en daar zonder problemen mee om kunnen gaan.

Tot nu toe werkt dit systeem prima eigenlijk, nog nooit stakende paarden meegemaakt of rare situaties. Wel relatief jonge dieren die mooi nuchter zijn, al veel gezien hebben, en die niet tot hun 8 ste jaar aan het handje vastgehouden worden. Als je er zelf nuchter instaat zijn paarden dit vaak zelf ook.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:42

Toen die van mij 4 was heb ik hem ingereden en een jaar thuis gehouden. Met 5 jaar ging hij in het begin eens in de maand mee op concours. Soms vaker. Hij vond vreemd terrein erg spannend en moest daarom kilometers maken. Dus uiteindelijk ging hij zeker twee keer in de maand mee.

Ik zie het probleem niet zo.. Je vraagt niks boven het niveau dat je thuis hebt met je paard. Dus is het enkel een leuk uitstapje om te kijken hoever je bent door de ogen van een jury. :)

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:44

myk-en-shant, heb je kinderen? Die worden al in de kleuterklas getoetst om te zien hoe ze zich ontwikkelen. Niet op academisch niveau maar gewoon wat past bij hun leeftijd.
B niveau is ook geen academisch niveau zoals je zelf schrijft. Een jong dier af en toe een B wedstrijdje laten lopen kan echt geen kwaad, is een goede oefening voor ze. De KNHS hanteert verder ook leeftijdsgrenzen hoe oud een paard moet zijn om in een bepaalde klasse uit te komen. Heeft niets met academisch niveau te maken.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:47

Giolli schreef:

Heel goed bezig.

Hier gaan ze, als we er wedstrijden mee rijden, meestal 1 of 2 keer per maand mee. En soms 3 keer. Maar er zijn ook maanden dat we niet met ze op pad gaan. Omdat er dan geen wedstrijden in de buurt zijn. Of we niet op die wedstrijden rijden vanwege diverse redenen. Zoals inrij terrein klein of de banen te dicht bij elkaar.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:51

Mijn post was niet m'n bedoeling om je aan te vallen ts, sorry als dit zo overkomt.

Had laatst met iemand hierover gediscussieerd, zij heeft onlangs een driejarige gekocht en wilde eigenlijks direct al starten, terwijl de goede basis nog niet gelegd is.
Terwijl dit zoooooooooooooooo belangrijk is.

Misschien ben ik wel te voorzichtig met m'n jonkie en het scheelt dat ik totaal geen wedstrijd interesse heb.

Kijk zo nu en dan een oefen wedstrijd vind ik wel belangrijk voor de ervaring, maar sommige mensen willen te snel.
Ben genoeg mensen tegengekomen die te vroeg en te snel zijn gestart met een jonkie, op een gegeven moment stranden ze op een niveau en sloeg de combinatie op slot. Te veel druk, te veel stress en te veel prestatiedrang, zodra ze dit loslieten en weer terug naar de basis gingen waren de problemen binnen no time opgelost.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:55

Dat mensen te snel willen, ben ik met je eens myk_en_shant. Maar op 4-jarige leeftijd kunnen ze in mijn ogen gerust 1 of 2 keer in de maand een B-proefje lopen. Leren ze alleen maar van.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 13:59

Ik heb de mijne pas voor het eerst meegenomen toen hij 5 was, ik rijd 9 tot 12 wedstrijden per jaar (nu nog steeds)

Overigens heb ik hem in zijn jonge jaren expres 1 jaar in 1 klasse gehouden,
vanwege zijn formaat/leeftijd/gezondheid. Hij moet nog langer mee :)

Dus:
2010 L1 (5 jaar)
2011 L2 (6 jaar)
2012 M1 (7 jaar)
2013 M2 en Z1 (toen was hij 8)
2014 Z2 (nu 9, mooie leeftijd voor deze klasse)

Gaat mij snel genoeg ondanks het weinig aantal wedstrijden!

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:00

Kleinvosje ja ik heb kinderen, één in groep twee en één die in februari naar groep één gaat.
En weet idd van die test af.

Wat ik meer bedoel, zoals ik in m'n vorige post ook vertelde, dat sommige ruiters zo'n jonkie snel overvragen en eigenlijks meer willen dan ze ook aankunnen.
En dan gaat de boel stagneren, dan ben je al een stap te laat.

Af en toe hier en daar een oefenwedstrijdje is leuk voor de ervaring.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:06

Is ook meestal dat mensen zich dan laten leiden door hun omgeving. Die pusht ze dan zeg maar al een klasse hoger. Hier ook een paar mensen gehad die vonden dat ik na een jaar in de B wel versneld in de L2 kon starten. Heb daar niet naar geluisterd. Dat doe ik wel naar mijn instructeurs. Die zien hoe we rijden. En zien ook of wij al toe zijn aan de volgende klasse. Rijd misschien maar een wedstrijd of 15 per jaar.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:06

Dat lijkt me een schema wat ik ook ga aanhouden Listiglistje. Zie absoluut geen voordeel in rijden van een Z proef met een 6 jarig paard, dat begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat willen. Maar goed ieder z'n ding he.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-14 14:09

AronenLoutje schreef:
Dat lijkt me een schema wat ik ook ga aanhouden Listiglistje. Zie absoluut geen voordeel in rijden van een Z proef met een 6 jarig paard, dat begrijp ik nooit zo goed waarom mensen dat willen. Maar goed ieder z'n ding he.

Van mij mogen ze die leeftijden ook wel omhoog gooien. Dat een paard pas vanaf zijn 4de in de B mag lopen. En vanaf zijn 7de of zelfs 8ste in het Z. Nu wil 'iedereen' zijn of haar paard zo snel mogelijk de Z in, zodat ze het sportpredikaat binnen hebben.

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:46

Ik rij nu een pony die nog niet zo lang 4 is. Ik rijd nu nog onderlinge en oefen wedstrijden, niet vaak maar ongeveer om de 3/4 maanden!

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 11:58

Mijn nu 7-jarige ging als 3-jarige al gewoon mee op concours. Was makkelijk op de trailer en op vreemd terrein dus zie er dan geen kwaad in om 10 minuten los te rijden en een B-proefje te rijden. Was voor hem een eitje. Voor hem hou ik trouwens ook ongeveer het schema van listiglistje aan. Nu dus maar af en toe een M2 wedstrijd om hem nog een poos uit het Z1 te kunnen houden.
Mijn 4-jarige is er nog helemaal niet aan toe, vindt het veel spannender op vreemd terrein en als hij als 5-jarige pas mee op wedstrijd kan vind ik dat ook prima. Hij gaat wel af en toe mee naar de clubles, langzamerhand een beetje wennen aan ander terrein. Inderdaad per paard verschillend en wel slim om ook rekening mee te houden.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-14 16:50

Mijn 5,5 jarige gaat nu ongeveer 2 keer per maand mee op CC, althans daar zijn we vorige maand mee begonnen. :+ We starten gewoon B.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 12:36

Mijn 4 jarige gaat nog niet mee op concours maar ik denk dat als het echt goed gaat dat ik zo'n startkaart aanvraag waarmee ik 4 proeven officieel mag starten en dat ik dat de selecties mee rijd en van te voren een oefen wedstrijdje. Voor de rest ong. 2 x per maand denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 17:09

Die gelimiteerde startkaart had ik ook ja!

x_tico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:25

Mijn 4 Jarige is in Maart voor het eerst op concours geweest en loopt nu L2. Wel heeft hij vanaf Juni vakantie gehad en heb ik hem nu weer 2 weken in het werk. Hij loopt ongeveer 3 x per week.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 19:28

myk_en_shant schreef:
Voor mij maar een stelling, gewoonweg niet, kijk als je een keertje een oefenwedstrijdje mee doet is prima voor de ervaring.

Echt starten ook later zeg maar vanaf vijf jaar.
Waarom moet je zo snel starten, tegenwoordig moeten paarden zo snel en zo jong al presteren en flinke prestaties leveren.

Zelf vind ik belangrijker dat er meer aandacht aan de basis besteed wordt in alle rust en zonder stress en prestatiedruk.
Ze zijn nog jong, van een mensenkleuter verwacht je toch ook niet dat hij al op academische niveau kan meedraaien. Waarom wel van een paard.

En dan zullen er vast mensen zeggen dat je mens en paard niet met elkaar kan vergelijken, maar dat doe ik wel.
Paarden en mensen ondergaan allemaal ontwikkelingsfases.
Veulen- baby
Jaarling- dreumes
Twenter- peuter
Driejarige- kleuter
4/5 jarige- schoolkind/ tiener
Tot acht jaar-puber
Vanaf acht jaar-jong volwassen/ volwassen
Etc etc etc.

Niet alleen paarden.. Wat denk je van kinderen? Oud college van mij brengt komend schooljaar dr kleintje voor t eerst naar groep 1..
Moet zn eigen naam al kunnen schrijven.. Tot 15 tellen en terug tellen.. Ze krijgen al meteen (spelenderwijs) engels..
Alles moet tegenwoordig snel..