Petitie voor het bitloos starten in België

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

billionache

Petitie voor het bitloos starten in België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-14 00:08

Ik heb geen idee of dit mag op Bokt. Anders mag het gerust verplaatst/verwijderd worden :-)

Hier in België zijn er meer en meer mensen die bitloos rijden met hun paard. In mijn eigen omgeving ken ik veel mensen met paarden die extreem gevoelig zijn op het bit, en een stuk rustiger en fijner lopen bitloos. Helaas is het tot vandaag de dag nog steeds niet toegestaan om dressuurproeven bitloos te starten bij de twee grote verenigingen, namelijk VLP en LRV. Als ik me niet vergis is dit wel het geval bij springen, maar daar is enkel een hackamore toegestaan als bitloze optoming.

Vandaag kwam ik deze petitie dus tegen, en heb hem meteen ondertekend. Zou natuurlijk erg fijn zijn mocht hier wat mee gebeuren :-)

https://secure.avaaz.org/nl/petition/Li ... n/?sdHYlib

Seltje

Re: Petitie voor het bitloos starten in België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-14 10:08

Ook ik als belg heb de petitie al getekend ak vrees ik dat het weinig gaat uithalen. VLP is zo streng en vasthoudend in optoming...

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-14 15:42

Ach, men kan maar proberen, toch? :-)
Al komt de nieuwe regel er enkel door bij de LRV, dat is op zich ook al een overwinning, en dan kunnen de mensen die graag bitloos starten tenminste al ergens officiëel hun proeven rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-14 21:25

Alsjeblieft niet zeg, als ik zie hoe lijp er nu al losgereden wordt bij de LRV dan zie ik de ongelukken zo al gebeuren.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-14 14:35

Wat bedoel je daarmee Urielle? Mijn ervaring is dat de mensen die zo onverantwoord rijden toch de aanhangers van een bit zijn en nagenoeg nooit naar bitloos grijpen. Daarnaast is een paard bitloos in principe even goed te controleren dan een paard met (standaard) trensje.

De petitie loopt nog steeds! :D

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:22

Blij dat ik via google op dit topic kwam!
Ik ben de initiatiefneemster van deze petitie..

Wil wel even duidelijk stellen dat de discussie niet gaat over het al dan niet bitloos rijden.
Maar wel gaat over de bitloze ruiters de KANS te geven om bitloos te mogen starten op Belgische dressuurbodem.

In NL kan er al langer bitloos gereden worden, én met goede resultaten.
Uit onderzoek bleek dat bitloze ruiters het in de losrijpiste veel georganiseerder en beter gedroegen dan andere ruiters op wedstrijd. Daar bestaat filmmateriaal van!
Ook bleven de resulaten niet achterwege, de resultaten van de bitloze ruiters waren vaak bij de betere (met winstpunten), ook daar heeft KNHS statistieken van.

Dus.. als het in Nederland kan.. waarom dan bij onze Belgische verenigingen LRV en federatie VLP dan niet?

Momenteel heb ik enkel nog maar antwoord gekregen (negatief) van LRV, waar ik het overigens niet bij ga laten.
VLP heeft nog niet gereageerd, dus hopelijk zitten ze er nog op te broeden ;)

Updates kan je volgen op https://www.facebook.com/pages/Bitloos-op-wedstrijd/

Please SPREAD THE WORD :D
Laatst bijgewerkt door Sin op 20-11-14 01:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:25

Ik geef je weinig kans bij de vlp eerlijk gezegd.

dropveterr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:28

Ik hoop voor jullie dat het lukt! Zodat ook die mensen die echt bitloos rijden omdat het paardje dan fijner kan lopen om te kunnen starten!

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 01:30

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-14 22:51

@Sin: super bedankt voor je reactie! Top initiatief ook!

Ik ben overigens erg benieuwd naar de reactie van LRV. Hebben ze überhaupt zinvolle tegenargumenten aangediend of was het een formele, korte 'nee'? Mag ook via PB hoor als je wilt :-) krijg ook een foutmelding als ik je link aanklik van de facebook-pagina.

@IJentel : mee eens! Ik ben niet perse een aanhanger van bitloos rijden maar ik vind wel dat de mensen die hier baat bij hebben de kans moeten krijgen om te starten. De merrie van een kennis bijvoorbeeld is zeer gevoelig in de mond. Hebben al een heel arsenaal aan bitten geprobeerd, maar op geen enkel kan ze écht ontspannen. Bitloos loopt ze echter top en is er quasi geen enkel probleem.

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-14 23:31

Ik heb getekend. Ik start in Nederland bitloos en vind het zó belachelijk dat dit nog niet kan boven de L2 en ook in het buitenland niet. Hoop dat het erdoor komt in Belgie

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:20

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-14 21:21

Dit was het antwoord van LRV trouwens:

"Geachte Mevrouw R,

Hartelijk dank voor uw mail, welke ik goed ontvangen heb.
Ik moet u echter teleurstellen dat wij als recreatieve sportfederatie LRV vzw, niet kunnen ingaan op uw vraag en petitie.
Wij baseren ons reglement op FEI en dit reglement dienen wij toe te passen en te respecteren op onze sportwedstrijden. Daarbij is bitloos rijden niet toegestaan.
Ook in de jumping kan er enkel bitloos gereden worden, wanneer er een hackamoore gebruikt wordt.

Ik begrijp dat dit niet het antwoord is, waar u op hoopte gezien de door u gemaakte inspanningen, maar wij dienen ons als sportfederatie aan regels en richtlijnen te houden, en kunnen hier dus geen verder vervolg aan geven.

Met vriendelijke groeten,

Inge Vandael"

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:14

Goed nieuws!
Heb antwoord gekregen vandaag van VLP ... en ik ben zeer blij want ze overwegen het!
*\o/* voor VLP !

Hier is hun antwoord :

"Beste

Naar aanleiding van uw petitie heb ik mijn oor te luister gelegd bij onze Nederlandse collega’s KNHS op welke manier zij het bitloos rijden hebben geïntegreerd.
Zoals u weet volgen wij het FEI –reglement waar bitloos rijden niet wordt toegestaan.
Ik heb intussen informatie ontvangen vanuit de KNHS.
De federaties zijn bereid om hun ervaringen grondig door te nemen en te bespreken.
Maar ik wil u wel melden dat voor 2015 de FEI reglementen worden gevolgd.

Hopend u hiermee te hebben geïnformeerd.

Sportieve groeten

Lies Vlamynck
Directeur
Algemene Administratieve & Sporttechnische Coördinatie"

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-14 18:18

Zag het ook net op de Facebook pagina :D

Wat super zeg! Ze willen zich in ieder geval inspannen en slaan het niet meteen in de wind zoals LRV :-)

Sin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-14 18:45

ja dat vind ik toch al een goed signaal ..