Starten met een slechte bodem! Wat doe jij.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Starten met een slechte bodem! Wat doe jij.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 09:55

Ik zat gisteren naar de WEG Normandie te kijken en schrok mij dood...die bodem :x
Je hebt daar de meest beste paarden rond "huppelen" en dan moeten zij hun land vertegenwoordigen met zo een bodem? :n

Wat vinden jullie daar nou van?
Ook in het algemeen?

Je komt aan op wedstrijd en daar ligt de ring, doordrengt met modder of vreselijk ongelijk/zwaar... wat is jullie reactie en wat zou de oplossing zijn?

Is dit nalatigheid van de vereniging?
Of is dit juist KNHS die beter moet checken?

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Offline op 26-08-14 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Ed

Re: Starten met een slechte bodem! Wat doe jij.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 09:58

Ik vind het wel 'slecht' van de vereniging.
Maar ik ben wel zo dat een paard op elke bodem moet kunnen presteren.
Alleen op perfecte bodems kunnen lopen, vind ik voor mijn paarden niet kunnen.
Daarom laat ik ze juist ook wel eens door de bagger en modder rond dartelen.
Zo wennen ze er aan, en zijn ze veel gewend!

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:00

Ik ben zelf verantwoordelijk voor mijn eigen paard, als ik de bodem te gevaarlijk vind om te starten, dan start ik niet. Simpel.

De bodem gisteren op de WEG was nat, maar niet glad of gevaarlijk. Plassen is niet erg, als het maar niet glad is.

Wij mennen en als de bodem echt zwaar en mul is, dan heeft starten geen zin, want dan krijg je de koets er niet door heen getrokken terwijl je probeert een dressuurproef te rijden.
Laatst bijgewerkt door janouk op 26-08-14 10:02, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:01

Ik rijd o.a reining, misschien niet helemaal vergelijkbaar, maar slechte bodem is bij mij niet starten. Veel te veel kans op blessures en niet eerlijk tegen over je paard. Zo te zien is de reining bodem in normandie trouwens wel prima in orde.

Bernoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:05

Ik denk dat de organisatie vd WEG er zo veel mogelijk aan doet om goede bodems te hebben tijdens de wedstrijden. Echter valt er soms zoveel water uit de lucht dat het amper te doen is. De enige oplossing zou dan zijn om binnen te rijden, maarja dat soort accomodaties liggen natuurlijk niet voor het oprapen. Ook bij het voetbal en andere sporten zie je de plaggen weleens in het rond vliegen.

Ik rij zelf geen wedstrijden maar ik kan me voorstellen dat ik bij een diep trieste bodem niet zou starten om een paard te sparen. Maar om de WEG nou af te zeggen, dat lijkt me ook een behoorlijke stap. En daarbij zijn er eigenaren van paarden die vinden dat een ruiter gewoon moet starten.

Overigens vind ik wel verschil zitten in een natte bodem of een slechte bodem.... het kan nat zijn, maar dat wil niet meteen zeggen dat het ook een slechte bodem is.....

Edit, het is idd wel een zwembad foto die je nu toegevoegd hebt hihi

BETUWE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:07

Ik denk dat weinig bodems niet nat zouden worden met zoveel regen.

Ik vind net als Janouk dat je zelf verantwoordelijk ben. Ik heb aankomend weekend wedstrijd op het gras maar door dit weer zit ik te twijfelen of het verstandig is.

Zwaar of ongelijk vind ik slecht van de organisatie. Als het een bagger bende is start ik niet maar dan vraag ik me af hadden ze de wedstrijd niet moeten afzeggen?

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 10:12

Ik kies idd alleen verenigingen uit met een goede bodem, begin er niet aan om in een knollenveld of baan te rijden waarbij ik bij voorbaat al weet dat hij glad of mul is.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 12:41

ik heb al eeen aantal keer afgemeld hoor... dagen regenval en dan een grasveld waar de dag ervoor al paarden overheen zijn geweest... nou mijn paard is me meer lief en ik meld af.
Zo verbaas ik me ook met welke weersomstandigheden mensen op wedstrijd gaan (Sneeuw ed)
Ik heb een regiokampioenschap afgemeld... de grote wegen waren ijs en sneeuwvrij, echter was bij ons in de straat (toch wel 1km, met bochten en sloten) de weg een grote ijsplaat geworden.. ik durfde het risico niet te nemen en heb gewoon afgemeld... dan maar thuis ipv spijt dat ik niet thuis was gebleven..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-14 14:01

Ik zelf zeg mijn wedstrijd af..

Mocht ik aan komen rijden en zie dan dat de bodem poedersuiker is draai ik om en ga ik naar huis.

Springs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:27

Laatst bij Outdoor Helvoirt (cross) had het heel veel geregend, gras was echt glad en de hindernissen ook. Veel hadden zich afgemeld en waren niet gestart. Is toch jammer, zeker als je uit het buitenland komt. Maar uitglijden is ook geen pretje :n

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:31

Voor diegene zeggen "zelf verantwoordelijk" etc. WEG is natuurlijk wel wat anders dan dat rondje dressuurhobbelen dat bij de knhs wordt gedaan natuurlijk. Maar ik denk dat het er erger uitziet dan het is. Lijkt me niet dat ze echt een slechte bodem hebben

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:32

Als ik het zelf te slecht vind, meld ik me af. Vaak weet ik van te voren ook wel of een grasbodem (veel) regen aan kan of niet. Maar soms is het wel moeilijk om die beslissing te maken, zeker als je al op de wedstrijd bent. Organiserende verenigingen kunnen vaak maar weinig doen aan de bodem (behalve zorgen dat hij vlak is), je zit toch vaak met grondeigenaren of weersomstandigheden die je niet in de hand hebt.

Hardstikke mooi trouwens dat er steeds meer accommodaties komen met eb-en vloedbodem, alleen zie ik hierdoor de kleinere (gras)concoursen wegvallen: broodruiters gaan dan liever naar de goede bodems voor een paar euro meer en een aantal kilometer verder. Ik ga liever naar een concours om de hoek met een lager startgeld.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 16:48

Wat mij betreft mogen hier wel duidelijkere richtlijnen voor komen. Een natte baan is niet erg, een gladde/ onregelmatige baan etc. wel.
Wat we hier wel eens mee maken in de buurt is dat een organisatie koste wat het kost de wedstrijd door wil laten gaan. Dit omdat indien ze de wedstrijd annuleren mensen niks hoeven te betalen. Laten ze het wel doorgaan, zijn mensen gewoon verplicht hun startgeld te betalen.

Dus van mij mogen er regels komen zodat bij code oranje/ onweer enz., een wedstrijd standaard geannuleerd moet worden.

Lunafans

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:19

Slecht kunnen zE niet maken

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:23

Op gras start ik niet en op een afgedaan maïsveld heb ik ook afgeleerd :')
Maar als zoals het WEG het nat is en plassen staan maar niet schuift heb ik geen problemen mee om te starten ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:28

Sky_As schreef:
Wat mij betreft mogen hier wel duidelijkere richtlijnen voor komen. Een natte baan is niet erg, een gladde/ onregelmatige baan etc. wel.
Wat we hier wel eens mee maken in de buurt is dat een organisatie koste wat het kost de wedstrijd door wil laten gaan. Dit omdat indien ze de wedstrijd annuleren mensen niks hoeven te betalen. Laten ze het wel doorgaan, zijn mensen gewoon verplicht hun startgeld te betalen.

Dus van mij mogen er regels komen zodat bij code oranje/ onweer enz., een wedstrijd standaard geannuleerd moet worden.

Code oranje is ook regelmatig overdreven. Dus dat vind ik niet kunnen. Een organisatie hoort zelf te beslissen of de wedstrijd door gaat of niet. Er zijn hier een paar wedstrijden waar ik me bij voorbaat al niet opgeef. Omdat ik weet dat het daar glad en glibberig is als het nat is.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:34

ik rijd gewoon door, weer en wind, zwembad of modderpoel....en dat als dressuurmiep :+
nat gras of knolleveld maakt ook niet uit voor ons, paardlief ploegt gewoon overal doorheen!

Grote waterplassen vindt hij juist leuk, dit was vorige maand https://www.facebook.com/photo.php?v=68 ... =3&theater
een ander betaald dik geld voor Aquatraining :D

Dit is mijn standaard wintertraining, 20 cm diep door de slijk := wordt ie sterk en hard van...
het zuigt wel enorm, dus af en toe blijft er een been hangen in de modder :')

http://www.youtube.com/watch?v=Fdtrw3zjq_8

Oh ja we hebben een binnenbak met professionele bodem, maar daar rijd ik nooit in :)) vindt paardlief maar saai!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:52

Ik start niet bij een slechte bodem. Ik groet ook rustig af als de ring slechter is als dat ik verwacht had.

Nat is niet erg, maar glad of zwaar wel.

Hier ben ik wel gestart, bodem onder het water was mooi hard en vlak dus weinig aan de hand.
Afbeelding

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 19:56

dit was trouwens de ergste baan dit jaar!

knolleveld met een complete plantage van 15 cm hoog erop :+
dat was nog niet het ergste maar er zaten om de paar meter diepe kuilen in en heel zwaar mul zand, zakte er zo 10 cm in weg!
Paardlief hakkelde wat aan, is wel 5 x gestruikeld, 2 x uit de galop gevallen en had helemaal de pijp leeg in de 2e proef :(:)
Dus daar start ik zelfs niet meer :Y)

Afbeelding

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-14 20:25

Mijn vorige merrie heeft ooit een dubbele peesklap gehad door te starten in een te zware piste.
Dus ik heb mijn lesje geleerd. Ik zou niet starten op een zware en/of oneffen of gladde bodem.
Maar als hij gewoon effen is en niet glad heb ik echt geen probleem. Aangenaam is anders maar erg niet.
Dus ik zou gestart hebben in Normandië. Haha! :)*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-14 08:43

Oke maar dan het volgende.... Met een bevroren bak?

Ik heb wel eens gehad dat de baan hard was maar de vereniging zei: De bovenlaag is zacht?!!

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 08:53

In een licht bevroren bodem kan je heus wel stappen en draven. Is net zoals op asfalt. Alleen galopperen zou ik niet doen. We zijn allemaal gek van die zachte bodems omdat dat zo goed is voor de gewrichten, maar een hardere bodem is dan weer goed voor de pezen. Dus zolang het niet kei hard en oneffen bevroren is zou ik wel rijden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 09:09

nu het is afhankelijk van jou inschatting ...is het veilig en kan het? dan zeker doen.
heb ooit 1x verstek laten gaan springen op nat gras drassige bodem en geen kalkoenen.
de persoon doe na mij starte viel met haar paard zij een gebroken been en het paard verschoven wervels.
zielig maar was toch erg blij met mijn besluit :o

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:40

SETEFURII schreef:
In een licht bevroren bodem kan je heus wel stappen en draven. Is net zoals op asfalt. Alleen galopperen zou ik niet doen. We zijn allemaal gek van die zachte bodems omdat dat zo goed is voor de gewrichten, maar een hardere bodem is dan weer goed voor de pezen. Dus zolang het niet kei hard en oneffen bevroren is zou ik wel rijden.

In mijn proeven komt toch echt galop voor. Denk niet dat het mijn punten ten goede komt als ik dat maar oversla :D

Ik rij niet al de bodem te slecht is. Ik ben zelf niet een hele dappere ruiter, en mijn paard is ook niet de meest handige. Dus als het me niet bevalt, betaal ik netjes bij het secretariaat en ga ik weer naar huis. In de afgelopen 4 jaar is dat 2x gebeurd, dus ik ben ook weer niet een enorme zeur.

SETEFURII

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:41

Anoeska schreef:
SETEFURII schreef:

In mijn proeven komt toch echt galop voor. Denk niet dat het mijn punten ten goede komt als ik dat maar oversla :D

Ik rij niet al de bodem te slecht is. Ik ben zelf niet een hele dappere ruiter, en mijn paard is ook niet de meest handige. Dus als het me niet bevalt, betaal ik netjes bij het secretariaat en ga ik weer naar huis. In de afgelopen 4 jaar is dat 2x gebeurd, dus ik ben ook weer niet een enorme zeur.

Ja excuseer, ik bedoelde als in 'trainen'. Verkeerd gelezen :)