Ik snap dit niet.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Jasy

Ik snap dit niet.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 12:42

Iedereen roept altijd heel hard als het echt heet is. Ik train smorgens vroeg of in de avond, want dan is het koeler.
Maar waarom wordt er op dit soort dagen dan wel wedstrijd gereden?
Ben zelf (nog)geen wedstrijd ruiter, maar ik zou toch echt mijn paard terug trekken.
Is het van ohjee zo kom ik niet aan mijn winstpunten dit seizoen of zonde van het inschrijfgeld?

kokie2

Re: Ik snap dit niet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:43

Nee dat is al heel lang van te voren geregeld er word tijdens wedstrijden ook voor extra water gezorgt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:44

Een wedstrijd is geen training, geen hard werken. Je warmt je paard op, en laat wat oefeningen zien.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:46

Denk dat je met dit weer vooral naar je paard moet kijken. Het ene paard kan beter over de warmte dan het andere. Tenminste ik doe dat wel. Weet dat mijn paard wel over de warmte kan. Al train ik met deze warmte wel wat anders dan anders. Ga meer tussendoor stappen. Ook zorg ik dat ze met dit weer na het rijden een douche kan krijgen. En als ik wedstrijd heb, neem ik emmer en spons mee. Zodat ze na het rijden lekker afgesponst kan worden. Als ik iemand bij me heb, laat ik dat zelfs even voor de proeven doen.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:46

Dat is de sport, dat hoort er bij :)
Op wedstrijd wordt vaak ook voor verkoeling gezorgd dmv afspuitplaatsen ed.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:52

Ik rij dan ook geen wedstrijd. Die geef ik toch later op. Eenmaal ingeschreven en warmer dan verwacht dan is dat maar zo. Wedstrijd is geen zware training, even de spieren los, wat trucjes laten zien tussen de hekjes, rondje stappen en weer naar huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 12:56

Ik vind het een terechte vraag en lees hier geen bevredigende antwoorden.

Dat het al heel lang van te voren geregeld is vind ik geen reden om in te leveren op paardenwelzijn (een paard oververhit 10x zo snel als een mens, herinneren we ons dat artikel nog?). Dat het sport is en erbij hoort vind ik ook geen argument, want jij kiest voor de sport, maar je paard (die een grotere inspanning levert) niet. Daarnaast is het niet alleen het proefje rijden, maar ook het opwarmen (wat de meeste mensen zonder gene een heel stuk langer doen dan 'een half uurtje', en zelfs dat is op sommige dagen al erg lang in de brandende zon), het voorbereiden, reizen en staan in een warme trailer, etc.

kokie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:04

Bij mijn verzorgpony rijden ze in z en hebben ze daar heel veel verstand fan dus xo

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:06

Ik ga niet op wedstrijd in die hitte.

Jasy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-14 13:11

WildWings schreef:

Dat het al heel lang van te voren geregeld is vind ik geen reden om in te leveren op paardenwelzijn (een paard oververhit 10x zo snel als een mens, herinneren we ons dat artikel nog?). Dat het sport is en erbij hoort vind ik ook geen argument, want jij kiest voor de sport, maar je paard (die een grotere inspanning levert) niet. Daarnaast is het niet alleen het proefje rijden, maar ook het opwarmen (wat de meeste mensen zonder gene een heel stuk langer doen dan 'een half uurtje', en zelfs dat is op sommige dagen al erg lang in de brandende zon), het voorbereiden, reizen en staan in een warme trailer, etc.

Ben niet zo goed in verwoorden, maar dit bedoel ik dus. Veel wedstrijd terreinen zijn ook 1 grote grasvlakte zonder schaduw.
Paarden worden zelfs met die hitte snachts op het land gezet ipv overdag en zou dan wel overdag in een hete trailer kunnen staan?
Heb zelfs heel wat jaren in de wedstrijdsport met mijn honden gezeten, maar echt ik zegde af met deze temperaturen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:12

Bij veel mensen gaat sport voor welzijn.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:13

Bizzybijtje schreef:
Bij veel mensen gaat sport voor welzijn.

Vind dit een rare opmerking. Dus omdat wij gewoon op wedstrijd gaan met deze warmte, zijn wij slecht voor onze paarden/pony's.

kokie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:14

Je paard vindhetfijn om bezig te zijn het is goed voor zijn conditie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:14

Dat wilde ik net al stellen Bizzybijtje, maar was bang dat het 'te hard' zou zijn.. Geef Syl1612 groot gelijk dat zij met haar honden afzei met 'tropische' temperaturen op wedstrijd. Het zou goed zijn als organisatie van wedstrijden met dieren zelf al initiatief zou nemen hierin.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:15

Misschien moeten we gewoon met zn allen niet zo hysterisch doen over die temperatuur. Natuurlijk is het prettiger als het wat koeler is, maar mensen moeten ook gewoon werken met warm weer. Paarden zijn niet van suiker, die hoeven echt niet in watten gepakt worden.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:16

Dan kunnen ze dus het hele zomerseizoen wel af lassen. En alleen in het voor-, najaar en de winter wedstrijden organiseren. Vind het een domme opmerking. Iedereen moet gewoon voor zichzelf en zijn/haar paard/pony beslissen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:17

Billy schreef:
Misschien moeten we gewoon met zn allen niet zo hysterisch doen over die temperatuur. Natuurlijk is het prettiger als het wat koeler is, maar mensen moeten ook gewoon werken met warm weer. Paarden zijn niet van suiker, die hoeven echt niet in watten gepakt worden.

Inderdaad. Want over een tijdje komt er dan een topic over het regenachtige weer en de winter. En dat is dan ook weer zielig. Want dan is het te koud. Pfff, laat elkaar gewoon in zijn waarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:18

Ik vind jouw opmerking pas dom, FriesWytske. Het is niet de hele zomer 30 graden. Zoek daarnaast dat artikel over oververhitting bij paarden maar eens op. Je vergelijking met regen trekt namelijk helemaal nergens op..

kokie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:19

Nou dan doe jij da niet he maar als zij dat wel wil doen klaar

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:21

Nee, dus dat is geen domme opmerking. Bovendien heb ik regelmatig overleg met mijn dierenarts. En die prijst mij over hoe ik het met dit weer aanpak op wedstrijd. En over de regen en winter zijn ook wel topics geweest met gaan jullie met dit weer gewoon starten. En als de wedstrijd op een open vlakte is dan staat er 9 van de 10 keer wel wind.

marjan19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:22

WildWings schreef:

Die antwoorden zijn voor jou misschien niet bevredigend, maar in dat artikel stond ook dat het aan de manier van trainen ligt. Als je altijd in de ochtend of avond gaat trainen met warm weer is je paard het niet gewend om met de hitte te lopen. Er stond ook in dat als je de training midden op de dag plaats laat vinden, en daarbij rustig opbouwt, het paard er aan kan wennen. Dan is het geen probleem.

Het is bij mij nog niet voorgekomen, maar als het voor mij te warm is om te werken is dat het voor mijn paard helemaal en ga ik dus niet op wedstrijd.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:24

Ik rij dus niet bij de hoge temperaturen, maar van wat ik hoor zorgen mensen dan voor voldoende water en kiepen ze hele emmers leeg op hun paard ter verkoeling tijdens het rijden. Dat moeten ze dat best aankunnen hoor.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:38

Wat denk je dat paarden in Australie en Arabische landen doen met warm weer, de hele dag op stal staan? Daar moeten koeien opgehaald worden, races in Arabie, weet ik veel....Die gaan niet dood van een dag hard werken met warm weer, en wij denken dat een paard een uurtje zon niet aankan?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:44

Ik zeg altijd maar zo Billy, paard staat in NL ;)
En voor ons moet het ook leuk blijven en daarom rijden wij geen wedstrijden in extreme hitte.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-14 13:48

Klopt, maar met beleid kan hij heus wel aan het werk, en is het niet nodig om de dierenbescherming langs te sturen als je een paard ziet met een zadel op bij 30 graden