Wedstrijdfoto's direct op terrein af laten drukken?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Loeky01

Wedstrijdfoto's direct op terrein af laten drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:34

Samen met een goede kennis van mij, zijn wij een beetje aan het rondkijken of hier vraag naar is.

Veel mensen die wedstrijden rijden, lijken foto's van hun proeven erg te waarderen. Maar wat het nadeel is, fotografen (wat ze goed recht is) verkleinen de foto's flink en zetten er een groot logo op.
Even duidelijk; hier geef ik ze absoluut gelijk in!!

Nu was onze vraag, aangezien al het apperatuur toch al aanwezig is, is er behoefte aan foto's direct op het terrein zelf af te kunnen laten drukken?
Dit zijn natuurlijk geen canvassen van 100cmx30cm, maar wel op hoogwaardig fotopapier. Wat zouden jullie dan bijvoorbeeld willen betalen voor een foto op afdruk 20x30?

Idee van een soort 'kraam';
Computer in verbinding met de camera waar de foto's direct naartoe gestuurd worden, kunnen mensen dus hun startnummer doorgeven en dan worden de foto's opgezocht. Foto's zijn dus op origineel formaat en zonder logo te zien. Deze zijn niet te kopiëren of te publiceren. Want het bestand is niet gepubliceerd. Hier kan een keuze gemaakt worden van eventuele nabestelling(en). Als dit niet aanwezig is kan het gewoon achteraf opgestuurd worden.

Ik vroeg me af of dat hier interesse in is?

Ik weet dat dit allemaal nog met de organisatie geregeld zal moeten worden, alles is een schets!!! De zakelijke kant richting organisatie hoef ik geen reactie's op.
Als het onduidelijk is, excuus. Graag dan even melden :)

Sorry Mod's als het verkeerd staat, wist niet zeker of het hier of bij de FK geplaatst moest worden.

koetjeboe

Re: Wedstrijdfoto's direct op terrein af laten drukken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:36

mm ik heb geen idee wat het normaal kost maar ik zou er 10 euro voor betalen

Furrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:37

Ik heb het al vaker gezien op de grote en soms parcours in België.
Dus ik denk dat er wel vraag naar is

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:37

Ik heb ze laatst op t wedstrijd terrein van de laptop uitgezocht. Op groot formaat en zonder logo inderdaad. Fotos worden dan opgestuurd. Zou voor mij weinig meewaarde hebben om ze gelijk af te laten drukken. Het gelijk kunmem bekijken is dan wel weer fijn!

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:38

Mmmm, dat zou erg afhangen van de kwaliteit van de print.
Heb dit ook wel eens gezien, maar dat was toen echt bagger-kwaliteit :)

Dannon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:38

Goed plan, al paar keer tegengekomen, en loopt volgens mij prima ;)

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 12:40

De grote ken ik zelf niet eerlijk gezegd Furrow. Ik denk zelf ook dat er wel vraag naar is, maar toch even zeker weten om de grote teleurstelling te voorkomen natuurlijk he :P.

Hmm dankje voor je indicatie koetjeboe. Denk dat het ook in die richting zal zijn!

De kwaliteit zal gelijk hangen richting de Profotonet-kwaliteit. Dus wat veel fotografen ook gebruiken voor de afdrukken. Het is absoluut geen Hema-kwaliteit.

Als er al veel behoefte aan is om ze te kunnen bekijken op het terrein zelf, is dat natuurlijk al top. Dan kan het apparatuur voor de prints als meerwaarde mee!

We zijn nu aan het kijken naar een paar outdoor-wedstrijden waar we kunnen 'proefdraaien' in ieder geval..

Wdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:41

Ik zou afhankelijk van de grootte en de kwaliteit van de foto er EUR5 - EUR10 voor willen betalen.

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 12:47

Als ik jou was zou ik eerst goed gaan kijken naar de kosten van zoiets.
ik heb er eerder ook naar gekeken, maar dat was toch echt te duur. Vergeet niet dat de locatie vaak ook een bedrag vraagt voor het opzetten van een kraam. Vervolgens moet er rekening gehouden worden met de apparatuur en vergeet vooral de inkt niet. Ook nog mensen moeten inhuren, want in je eentje kan je niet iedereen op de foto krijgen.
En dan nog afwachten of de winst realistisch is als uurloon.

Ik denk zeker dat er vraag naar is. Maar of het rendabel is betwijfel ik.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:47

Ik ben dit in het winterseizoen een paar keer tegengekomen op de selecties. Dit zomerseizoen ook een keer of drie op de selecties. Heb zelfs nog twee foto's gekocht.

Kosten waren (afhankelijk van formaat) € 10,- / € 15,-

Ik begreep van de fotografen wel dat ponyconcoursen beter 'scoren' dan paarden, tipje mss :)

jiperdepip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:51

volgens mij gebeurt dit al redelijk vaak , of het rendabel zou zijn geen idee

Loeky01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-14 13:55

Zoals aangegeven in mijn OP hoef ik daar geen reacties op. We staan met zijn 2e, willen kleinschalig beginnen. Apparatuur is aanwezig, vraag is; is het nuttig om te investeren in de inkt en papier

Als er genoeg vraag naar is, dan is het nuttig om te kunnen proefdraaien. Als we dat hebben gedaan zien we in hoeverre het haalbaar is met zijn tweeën. Kraam staat ook bewust tussen aanhalingstekens, de opzet is er maar het moet nog uitgewerkt worden :).

Dat van de pony's is een goed puntje, zelf ook al een vermoeden gehad daarvan.

jaap_2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 13:58

Ik kom het ook regelmatig tegen op concoursen. Je kunt dan zelf je foto's bekijken op laptops waarna je ze kan selecteren en ze ter plekke voor je bewerkt en geprint worden.
Het idee an sich vind ik het een goed principe, echter staat er vaak een lange rij met mensen die de foto's willen bekijken/uitkiezen/bewerken/printen waardoor je lang moet wachten voordat je überhaupt naar de foto's kan kijken. Dit vind ik dan weer nadelig en in dat opzicht zou ik net zo lief thuis op m'n gemakje kijken/overleggen welke foto's ik wil afdrukken.

Qua prijs zou ik (afhankelijk van het formaat) zo'n 10 à 15 euro overhebben voor een goede kwaliteit foto

JeaDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:01

Dit komt al regelmatig voor op concoursen. Zelf zoek ik liever rustig thuis, achter de computer een mooie foto uit....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:01

Ik zou ook liever thuis in alle rust kijken. Vind het bij die kraampjes altijd een enorm gedram en het duurt lang

elinedeau95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:04

Denk dat er twee duidelijke groepen zijn. Ten eerste mensen die hier gebruik van maken en ten tweede mensen die liever thuis op hun gemak de foto's bekijken om na te bestellen.
Maar ondanks de twee groepen denk ik dat je zo wel meer foto's laat afdrukken. Door het op de wedstrijd af te laten drukken bereik je de eerste groep meer zeg maar. De tweede groep zou ze toch achteraf bestellen.
Ik zou zeggen, goed plan!

Lauke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:08

Jikkeee schreef:
Zoals aangegeven in mijn OP hoef ik daar geen reacties op. We staan met zijn 2e, willen kleinschalig beginnen. Apparatuur is aanwezig, vraag is; is het nuttig om te investeren in de inkt en papier

Als er genoeg vraag naar is, dan is het nuttig om te kunnen proefdraaien. Als we dat hebben gedaan zien we in hoeverre het haalbaar is met zijn tweeën. Kraam staat ook bewust tussen aanhalingstekens, de opzet is er maar het moet nog uitgewerkt worden :).

Dat van de pony's is een goed puntje, zelf ook al een vermoeden gehad daarvan.

Ik wil alleen maar tips geven en had het idee dat je nog niet over alles hebt nagedacht.
jammer dat je dan zo reageert.
en ja, ook met zn tweeen ga je het niet redden. Dan kom je namelijk uit op de kleinere wedstrijden, met 4 ringen ongeveer. En vergeet niet dat er ook nog iemand bij de kraam moet blijven ;)

Maar heb het idee dat je dat niet wil horen, dus ik wens je veel succes.

Daniquebyoux

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:10

Klinkt leuk, maar is de foto niet gewoon in te scannen en dus dan alsnog op internet te plaatsen?

xPony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:14

De organisatie waar ik start (jumpings in België), is er standaard iedere week dezelfde fotograaf. Die zet gewoon een tafel neer in de kantine (oid), computer met groot scherm waar je de foto's kan zien en dan kan laten afdrukken. Is enkel de fotograaf en een vrouw die dan de computer/afdrukken bedient. Enige nadeel hier vind ik dat hun (wedstrijd)foto's niet op hun site komen, dus de enige manier om aan de foto's te geraken is op de wedstrijdlocatie.
Ik zie iedere week genoeg mensen die geïnteresseerd zijn, vooral als een reeks net geëindigd is staat er meestal een kleine rij. Niet iedereen besteld natuurlijk maar zie toch voldoende mensen rondlopen met hun enveloppen. :) Pluspunt vind ik ook dat je erbij staat terwijl ze de foto bewerken, zo kan je je eigen wensen laten weten. Zo heb ik al eens gehad dat een foto érg werd gecropt (van een horizontale foto wou ze hem 'verticaal' maken) terwijl ik juist het origineel mooier vond, heeft ze direct ongedaan gemaakt en had ik m'n foto zoals ik hem wou. Terwijl in een online webshop het misschien haar versie was geweest :)

Zou wel zorgen voor iemand die handig is in het bewerken van foto's. Had eens op een cross (andere fotograaf) die heel traag en twijfelend was, is erg vervelend en maakt de wachtrij langer. Dan lopen mensen ook na een tijdje weg.

Op een andere cross hadden ze meerdere schermen en kon je zelfstandig door de foto's scrollen. Als je iets wou bestellen, pakte je een klein formuliertje, vulde de bestandnaam en afmetingen in en gaf dat af. Die bestellingen liepen echt heel vlot door. Maarja, het is natuurlijk ook een duur grapje om meerdere schermen aan te kopen.

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:18

Dit bestaat al hoor :) Op wat grotere wedstrijden regelmatig gezien. Wat mij is opgevallen, is dat er in de springsport vaker foto's worden besteld dan in de dressuursport op de wedstrijden waar ik geweest ben.

Euro of 10-15 per foto zal toch wel te doen zijn voor de meeste mensen denk ik,

Aco

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:18

In de buurt bij ons zie je dit af en toe wel verschijnen. Prijzen verschillen vanaf 10euro tot ...
Ik vind het geweldig. Je kan mooie foto's krijgen van je wedstrijd en het blijft een mooi aandenken.

ZEJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:25

Waar je eventueel ook naar kunt kijken is voor ene klein voor maat foto die je erg goedkoop maakt bv 1 tot 2 euro en dan heb je ook kans dat opa's/oma's een cadeautje doen.

Of als het goed bevalt ze grotere foto's bestellen.

LoontjeT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:53

Ik zit in kring uden en kan gerust zeggen dat het hier al regelmatig gebeurd.

Wat mij in deze regio op valt is de prijs van 10 euro (wat ik goed betaalbaar vind) maar dan bedroefde kwaliteit. Een paard goed op de foto zetten is nogal een kunst. Of de kwaliteit van de foto is gewoon slecht (kleuren die niet kloppen -> bijvoorbeeld blauwe bomen). Overigens ook lang niet allemaal hoor, zitten ook nog gewoon hele goede fotografen bij waar ik graag een foto koop.

Dat fotografen springwedstrijden verkiezen boven dressuur snap ik. In die 7 minuten die een dressuurproef duurt knip je 4 springruiters.
Daarbij moet je bij dressuurwedstrijden eigenlijk net dat moment knippen dat de combinatie ''sparkelt'', denk aan een mooie uitgestrekte draf. Bij springen krijg je iedere hindernis een nieuwe kans op een mooie sprong (knipt verwacht ik wat makkelijker).

Simpelweg. Goede kwalitatieve foto's, wil men wel voor betalen.

Tip kom niet te vaak op wedstrijden waar dezelfde combinaties blijven komen (die zijn al voorzien)

berdien85

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 14:54

Misschien honeybee hier op bokt even vragen? Die doet dat namelijk ook!

Arielle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-14 15:32

Als er hier in de buurt foto's zijn gemaakt en er zit wat fatsoenlijks bij koop ik altijd een foto :j prijzen liggen van de meeste hier ook rond 10 euro (13x18) en 15 euro (20x30).
Je merkt dat er bij bepaalde wedstrijden veel foto's verkocht worden op deze manier :j