Eenvoudige galopwissel op de letter: waar inzetten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Horseware

Eenvoudige galopwissel op de letter: waar inzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 20:50

Hallo,

Ik heb een vraag: als je een eenvoudige galopwissel moet rijden op bijvoorbeeld de X, waar zet je deze dan in? Ga je vóór de X in stap en op de X in de andere galop, ga je op X in stap en na X in de andere galop? Of ga je vóór X in stap en na X in de andere galop? En hoeveel stappassen dien je te maken?

felintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:53

Dat is een goeie !
Volgens mij, ga je voor X in stap en op de letter weer in galop.
Maar ik ben een leek in dat soort dingen ...

renateeee_

Re: Eenvoudige galopwissel op de letter: waar inzetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:58

Pas toen ik aan het schrijven was, wilde de jury graag iets voor de X de overgang naar stap ziens 3-4 stappassen, en iets na de X de andere galop.. Maar weet niet of dit voor alle juryleden geldt.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 20:59

Ik wil de X in het midden van mijn stapgedeelte hebben. Maar liever goede overgangen dan exact op de letter, hoor. :P Dan maar drie passen eerder of later. Ik zorg overigens wel voor 4-6 stappassen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 19-07-14 21:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:00

Precies zo ja. Voor de X in stap een paar stappen en na de X aanspringen in galop.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 21:04

voor X en 3 tot max 5 stappassen weer galop aanspringen. (geldt voor de hele ac-lijn)

Behalve in dit proefje bv https://www.knhs.nl/media/5883986/26.-Z ... l-2011.pdf

daar wordt gevraagd P-F-A contragalop dus moet de contragalop ook duren tot A!
dus hier bij A pas in stap en daarna galop aanspringen

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 22:49

listiglistje schreef:
voor X en 3 tot max 5 stappassen weer galop aanspringen. (geldt voor de hele ac-lijn)

Behalve in dit proefje bv https://www.knhs.nl/media/5883986/26.-Z ... l-2011.pdf

daar wordt gevraagd P-F-A contragalop dus moet de contragalop ook duren tot A!
dus hier bij A pas in stap en daarna galop aanspringen

Moet alles dan voor X gebeuren?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:51

ja alles voor de ac lijn...de eenvoudige wissels zitten op meer plekken op de ac lijn :D dus soms op X maar ook op I en L

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 22:53

listiglistje schreef:
ja alles voor de ac lijn...de eenvoudige wissels zitten op meer plekken op de ac lijn :D dus soms op X maar ook op I en L

Hmmm oke tegenstrijdige berichten lees ik hier. Ik denk dat ik maar inzet om alles voor de X klaar te hebben (het gaat om proef 24) en als het dan net iets later wordt is dat hopelijk niet zo erg, als het maar netjes gaat :D

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 22:57

hoezo tegenstrijdig? iedereen hier zegt toch voor :)

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:23

listiglistje schreef:
hoezo tegenstrijdig? iedereen hier zegt toch voor :)

De rest zegt zo te lezen de overgang naar stap voor de X en de overgang naar de andere galop na de X en jij zegt alles voor de X. Of begrijp ik het nu verkeerd?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:25

je begrijpt mij verkeerd, stap net ervoor, galop 3 tot 5 stappassen erna :) ik zeg dus hetzelfde als de rest...

behalve de proef met de contragalop dat moet wel tot op de letter.
Laatst bijgewerkt door listiglistje op 19-07-14 23:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Horseware

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-14 23:26

listiglistje schreef:
je begrijpt mij verkeerd, stap ervoor, galop 3 tot 5 stappassen erna :) ik zeg dus hetzelfde als de rest...

behalve de proef met de contragalop dat moet wel tot op de letter.

Ah oke verkeerd begrepen dan inderdaad.
Iedereen bedankt voor de reacties!

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:43

Ik zou met die contralijn toch de wissel op dezelfde manier rijden. De eenvoudige wissel moet op A gereden worden, dus ik zou, en heb het ook altijd zo gedaan voor zover ik deze proef gereden heb, de overgang naar stap net voor de A en aanspringen net na de A rijden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-14 23:46

Mousmous schreef:
Ik zou met die contralijn toch de wissel op dezelfde manier rijden. De eenvoudige wissel moet op A gereden worden, dus ik zou, en heb het ook altijd zo gedaan voor zover ik deze proef gereden heb, de overgang naar stap net voor de A en aanspringen net na de A rijden.

zo doen de meeste het ook en de meeste jury's doen er niet moeilijk over.

Ik heb er een gehad die dat wel deed en eigenlijk heeft ze gelijk, ze schreef op mijn protocol contragalop tot A.
Er wordt ook gevraagd contragalop P-F-A, volgende onderdeel --> A eenvoudige galopswisseling, dus niet een meter ervoor stoppen.(zie proevenboekje)
Als je een jury treft die wel op de letter let/kijkt kun je daar dus wel punten mislopen.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 07:50

In feite is die proef niet goed geschreven, je kunt geen 2 dingen tegelijk doen bij dezelfde letter :P

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:25

Precies, dat vind ik ook wel een beetje maar ben er aan gewend , een eenvoudige wissel bij A kan niet als de contra tot de A wordt gereden. In principe is de verdeling dan ook niet mooi over de korte zijde. Ik denk ook niet dat het zo is dat de juryleden er niet moeilijk over doen, maar dat dat ene jurylid het niet op de goede manier wil. Anders zouden er zeker meer opmerkingen over komen, zeker als je nationale juryleden treft, en dat hebben we hier heel regelmatig.
Je hebt hetzelfde met bijv H-X-F van hand veranderen in uitgestrekte galop, wissel op F. Dan moet je toch echt de wissel nog op de diagonaal rijden vlak voor de F anders heb je meteen een opmerking op je protocol dat de wissel te laat is gereden.

DaraBariton

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 08:29

Ik ga aan de gang met de Z1 proeven de komende 2 maanden aangezien ik in september graag dat wil starten maar ik had hier niet eens overna gedacht en ik zou zelf de wissel op de letter doen maar blij dat ik het topic zie!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-14 09:08

Idd zoals wordt gezegd , voor de letter in stap, na de letter ( na 3 tot max 5 stappassen) weer in galop.
En een wissel die te vroeg wordt gereden wordt echt wel afgekeurd, ook al is ie goed gereden.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 11:57

Kwaliteit van de oefening is altijd belangrijker dan de plaats waar 'ie uitgevoerd wordt. Dus een goede wissel te vroeg / te laat zal nooit een onvoldoende worden.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:03

Mooiste is zoals hier omschreven wordt dus net voor X stap net na X galop.
Die bij A vanuit de contra had ik vorige week een 8 voor. maar bij A in stap gegaan om de contra tot A uit te rijden.
Wat Anouska zegt klopt wel maar als je echt meters te vroeg of te laat of te weinig of teveel stapt wordt dat echt wel afgerekend en zit je toch echt aan je onvoldoende.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:05

Ik snap ook wel dat een wissel aan de andere kant van de bak geen voldoende meer op gaat leveren :). Maar meer om de TS gerust te stellen, het is geen cm werk. Rij vooral een goede wissel, dan ben je al een heel ein.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:11

meest ideaal is indd net voor de letter in stap en net na weer in galop. het aantal stappassen word door sommige heel streng beoordeeld. Met name te kort aantal passen of een onzuivere stap. wat betreft na zon contra stuk en dan bij a de wissel is het ook een beetje hoe je uitkomt. Zo diep mogelijk de hoek in en snel recht maken zodat je alle ruimte hebt voor je wissel anders zit je met aanspringen alweer in de volgende bocht.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-14 12:14

Gewoon mooi verdelen over de letter. Inderdaad houdt dit in dat je iets voor de letter gaat stappen, dan 3-5 stappassen toont en dan iets na de letter in de andere galop aanspringt.
De kwaliteit van de uitvoering is belangrijker dan de exacte plaats maar het moet geen 3 meter voor of na de letter zijn uiteraard.

Sunlover1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-14 20:22

renateeee_ schreef:
Pas toen ik aan het schrijven was, wilde de jury graag iets voor de X de overgang naar stap ziens 3-4 stappassen, en iets na de X de andere galop.. Maar weet niet of dit voor alle juryleden geldt.

Dit is zoals de meeste juryleden hem inderdaad willen zien en zoals ie correct wordt uitgevoerd.