Koudbloed aan de startlijn.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nadiine__x

Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 17:43

Wat is nou eigenlijk jullie mening?

Wat vinden jullie van een koudbloed in de dressuursport?
En waarom heb je die mening?

En Wie heeft er ervaring mee en hoe reageert een jury erop?

Even voor de duidelijkheid, ik spreek over se volgende rassen:
Trekpaarden (alle. Soorten en maaten)
Shire's/Clydesdales

Dus niet de tuigers, moderne tinkers, friezen, fjorden en haflingers, daarvan is ondertussen wel bekend dat ze het leuk doen.
Maar de echte zwaar gewichten!

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:46

Ik vind het hartstikke leuk om te zien en gedurfd van de ruiter of amazone.

edit:
Waarom leuk? Omdat je het niet zoveel tegen komt.
Waarom gedurfd? Omdat dit soort paarden niet geschikt/gefokt zijn voor de dressuursport en dat het extra moeilijk maakt een goede proef te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:48

Ik vind het waanzinnig knap en leuk als iemand met een zwaar trek/werk paard zou starten. Heb daar veel bewondering voor. Maar een vriendin van mij kan het niet aanzien. Vreselijk storend en geen gezicht vind zij het... Dat kan ik zo niet snappen of begrijpen... Je zou zo iemand als jury treffen :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 17:52

Als paard en ruiter plezier heeft dan zou ik niet weten waarom het niet kan.
Zolang er maar met respect met het paard gereden wordt en geen zelfde resultaten als een kwpn dressuurtype worden verwacht.

Wat mij betreft vind ik het tonen van lef als je dat durft omdat er toch wel ruiters en amazones zijn die een ideaalbeeld voor ogen hebben en daar past een trekpaard vaak niet bij :D

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:04

OsMo schreef:
Zolang er maar met respect met het paard gereden wordt en geen zelfde resultaten als een kwpn dressuurtype worden verwacht.

Wat bedoel je daar precies mee? :)

Want als je met plezier, respect en veel geduld traint (en afwisseld dus niet elke dag hard aan de bak)
Zou ook een zwaar gebouwd paard alle oefeningen moeten kunnen beheersen lijkt mij. Hij heeft immers ook 4 benen, rug en een hals. En moet ook vanuit ontspanning kunnen lopen.

Eerlijk is eerlijk het zal minder zweven en vooral harder dreunen, maar ze kunnen het zeker wel.

Ik. Heb wel eens een shire dansend als een arabieren hengat door de wei zien gaan.
En ook een belg zien zweven met 4 benen van de vloer.

Dus dan zou dat onder het zadel ook mogelijk moeten zijn lijkt mij?

Geryon

Re: Koudbloed aan de startlijn.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:08

Nope. Ze hebben simpel weg een bouw en manier van lopen dat geschikt is voor hun doeleinde, niet voor de dressuur.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:11

In principe zou ieder paard de oefeningen moeten kunnen lopen en horen jury's te kijken naar de capaciteiten per paard..
Een paard met een brede boeg kan bijv nooit ver kruisen (bijv met wijken), maar enigszins de oefening uitvoeren moet prima aan te leren zijn. Alleen de vraag is natuurlijk of er nog op deze manier gejureerd word..

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:17

Geryon schreef:
Nope. Ze hebben simpel weg een bouw en manier van lopen dat geschikt is voor hun doeleinde, niet voor de dressuur.

Dit is inderdaad een mening/uitspraak die ik veelal voorbij hoor/zie komen.

Ik heb zelf een shire jaarling lopen en ben altijd groot fan geweest, maar behalve bosritten ook een echte dressuur ruiter.

Ik zie binnen deze rassen zoveel goed bewegende paarden voorbij komen onder het zadel, die echt zo mooi lopen en bewegen.

Maar veelal gaan ze niet op wedstrijd omdat ze bang zijn voor het jury commentaar en dus zonde van het geld.

Ik heb gezien dat ze het echt wel kunnen en ook leuk vinden!
Er zijn er ook tusse die het niet leuk vinden, maar dat moet ook kunnen natuurlijk ;)

Waarom kan een fjord (compact ras) het wel en een shire (enkel zwaar) het niet?

En de shire is gefokt als ridderpaard, zij waren grootnen sterk genoeg om. Het harnas te dragen. en later vamwegen zijn grote ingezet op het land.

Dus zijn zeker niet gefokt voor karrenwerk, dat kwam later pas.

Betreft het trekpaard, ja die zijn wel zwaar en compact, kortere hals, moeilijker te buigen en zeker wel. Gefokt voor de kar. Maar ook die hebben hun sierlijkheid..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:23

Met niet hetzelfde verwachten bedoel ik dat een uitgestrekte draf niet het zelfde zal zijn voor beide type paarden.
Een Kwpn dressuur paard zal meer ruimte en souplesse tonen in bijvoorbeeld een uitgestrekte draf dan een trekpaard.
Ik vind dat je dat je als ruiter voor ogen moet houden en niet het zelfde er uit willen halen.
Bij een trekpaard zal het allemaal minder gemakkelijk gaan en minder expressief(meer gewoontjes) dat behoor je te respecteren.
Dus tevreden zijn met correct uitgevoerde oefeningen i.p.v. spectaculair correcte uitgevoerde oefeningen verwachten.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 17-07-14 18:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:32

Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 18:34

OsMo schreef:
Met niet hetzelfde verwachten bedoel ik dat een uitgestrekte draf niet het zelfde zal zijn voor beide type paarden.
Een Kwpn dressuur paard zal meer ruimte en souplesse tonen in bijvoorbeeld een uitgestrekte draf dan een trekpaard.
Ik vind dat je dat je als ruiter voor ogen moet houden en niet het zelfde er uit willen halen.
Bij een trekpaard zal het allemaal minder gemakkelijk gaan en minder expressief(meer gewoontjes) dat behoor je te respecteren.
Dus tevreden zijn met correct uitgevoerde oefeningen i.p.v. spectaculair correcte uitgevoerde oefeningen.

Ah zo, ja dat ben ik met je eens. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:36

Die laatste zin heb ik even aangepast :o

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:37

Ik denk dat er gewoon eerlijk gejureerd moet worden er zijn ook dressuurpaarden die ontzettend zwaar lopen! die daar ook op af worden gestraft! en zoals Nadine__x zegt ook koudbloeden die mooi licht kunnen lopen, die daar om geprezen moeten worden

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:41

Geryon schreef:
Dat is geen mening, maar een feit. En een fjord kan het evengoed niet, maar wel beter omdat zijn bouw en gangen geschikter zijn. Tenminste ik heb het hier dan over hogere dressuur. Al lijkt het Z mij voor een trekpaard ook niet echt te doen.

Een Groninger is ook veelal gefokt voor de kar, just saying~
Daarvan kunnen er zeker veel goed lopen :)

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:44

top doen, gewoon omdat het leuk is!

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:51

Ik rijd/reed officiële dressuurwedstrijden met mijn trekpaard. Ik bak er alleen niets van, hij kan het enorm! Dat laat ie wel eens zien als ik een goede dag heb en als er iemand op rijd die echt goed kan rijden. Hij geeft het alleen echt niet cadeau, nooit. Haha! En geef m geen vinger, want.... ;)

Ik ken onderhand drie trekpaarden die Z lopen! Ook met S&T.

Ik ben realistisch genoeg om te weten en te beseffen dat ik geen hoge scores moet verwachten en dat het allemaal niet zo makkelijk gaat als wanneer je een dressuurgefokt paard rijdt, maar ik ben nou eenmaal verknocht aan trekpaarden en ik vind het gewoon een enorme uitdaging!

Nog geen jury gehad die heel negatief was, vaak wel iets op m'n staatje van dat we een heel mooie combi zijn oid.
Wat ik wel erg jammer vind, zijn je mederijders. Die kunnen het absoluut niet altijd waarderen als ik met m'n trekpaard de losrijdbaan binnen kom. Jammer, want we doen het toch allemaal voor ons plezier?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 18:58

Ik ken iemand die weliswaar geen wedstrijd rijdt met haar trekpaarden, maar die echt op een klassieke manier rijdt, en haar paarden kunnen wel degelijk wat. Die zou zeker niet misstaan in een dressuurwedstrijd.

In principe, bij correcte jurering, zou er niet op "looks" of "sportuitstraling" mogen gejureerd worden.

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:08

Geryon schreef:

Je mag zeker je mening geven, daarvoor heb ik dit topic ook geopend.

Dat ze anders gebouwd zijn is ook zeker ewn feit, maar ze kunnen zeker wel. Soepel en ontspannen bewegen.

Vergeet niet dat de tuigers ook trekpaarden/koudbloeden zijn en het ook goed doen in de sport ;)

Op onderstaande foto zie je mooi wat jij bedoelt, dat ze echt stuwen en dit hebben ze ook nodig voor de kar:
Afbeelding
Maar je ziet ook dat ze zeker wel. Licht voetig kunnen voort bewegen.

Als ik dan deze kwpn ernaast houd:
Afbeelding

Zie ik. Behalve de lengte in de hals bijna geen verschil ze stuwen beide van achteren en dragen goed.

Lengte in de hals kun je aan de hand aan werken, en fjord kan immers ook nagevelijk lopen, zij hebben ook een korte hals.

Ik kon helaas geen foto vinden van een trekpaard in de sport, toch jammer dat dit zo weinig te zien is.

Wel lopen er shire's in de sport, deze imposante verschijningen zou ik toch graag willen delen.

Afbeelding

Op de zelfde stoeterij stond ook Max een bekende clydesdale hengst, hij is helaas overleden maar liep uit mijn hoofd op Z niveau. Hij is echt 1 van mijn voorbeelden.
Afbeelding

Ook wou ik graag de hengst marieth marior (sorry als ik een spelfout maak)
Drze hengst is wel kory en erg grof gebouwd maar word dressuur matig gereden door een duitse ruiter, op een simpel bitje en zonder poespas.
Deze hengst heb ik afgelopen jaar op de keuring mogen zien lopen, en ik heb puur staan genieten.

Ik. Kon helaas geem filmpje vinden van de kuur op muziek, waar hij beter liep als de wedstrijd. De wedstrijd staat wel. Op youtube alleen delen lukt niet.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:17

Ik heb er respect voor want idd er wordt vaak minachtend gereageerd door de concollega amazone's

Nadiine__x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-14 19:22

kwita schreef:
top doen, gewoon omdat het leuk is!

Haha ik zal even wachten tot ze uitgegroeid is, oke? :p
Maar dan ga ik het zeker doen, ongeacht de reactie's ;)

Ik vind alle reacties erg leuk en vooral verrassend om te lezen! :j

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:24

Als je paard de oefeningen correct doet, moet je ook je punten kunnen halen. Maar hou de sterke en zwakke punten voor ogen en deal ermee. Als je paard bijvoorbeeld geen verzamelde galop kan of een uitgestrekte draf, zeg dan niet de jury wil mij niet punten vanwege mijn type paard. Nee je paard kan het gewoon niet en dan krijg je geen goed cijfer, want de jury houdt (terecht) geen rekening met het type paard. Mijn vriend heeft ooit een kruising Belg x Shire gehad en ik weet uit ervaring dat die enorm lenig zijn, aan buiging in het lijf geen gebrek.

Ik denk wel dat een shire het makkelijker doet dan een trekpaard, de laatste hebben namelijk vaak een vrij korte beknopte hals en nek waar een shire vaak best rijtipisch gebouwd is.. alleen is alles 10 x groter en zwaarder :)

Ik weet dat Thamar Gottsjalpsen best aardig kons sturen met een Shire; http://vimeo.com/32198135 (sorry is wel een pennyfilmpje maar kon zo snel niet ander vinden :) ).

Ik kwam dit paard opeens tegen op Horse event.. en dan denk vast..; hoe kun je die nou opeens tegenkomen.. nou ik liep wat achteruitlopend om mijn heen te kijken.. opeens dacht ik; volgens mij staat er iemand vlak achter mij en ga ik bijna botsen.. Ik draai mij om en jawel daar stond hij.. Nou dan staat er wat.. ik keek tegen zijn borstkast hahaha

Om je een idee te geven; http://blackletterday.wordpress.com/2014/06/30/4377/

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:26

Nadiine__x schreef:
Geryon schreef:

Je mag zeker je mening geven, daarvoor heb ik dit topic ook geopend.

Dat ze anders gebouwd zijn is ook zeker ewn feit, maar ze kunnen zeker wel. Soepel en ontspannen bewegen.

Vergeet niet dat de tuigers ook trekpaarden/koudbloeden zijn en het ook goed doen in de sport ;)

Tuigers zijn zeker geen koudbloeden, maar de warmbloeden voor voor de koets. Sterker nog, die kunnen aardig hoog in het bloed staan. Overigens zijn Friezen ook geen koudbloeden. Tinkers, Fjorden en Haflingers weer wel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:27

Paarden in vrijheid stuwen vaak heel erg. Maar het verschil is dat je een kwpn'er véél makkelijker tot dragen kan brengen dan een trekpaard (en shires enz.). KWPN'ers hebben de potentie, trekpaarden niet. Althans, er zijn genoeg kwpn'ers die ook geen geschikte bouw hebben. :P

Ik vind ook niet dat je met een trekpaard oid het Z of hoger wilt gaan rijden. Daar is zo'n paard gewoon niet voor gefokt, dus waarom tot het uiterste gaan ermee? Immers is er veel en zware training voor nodig.

Cyrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:32

Big Chief kon anders zeer aardig en met gemak piafferen.

Jaan81Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-14 19:38

Waarom niet als je paard er veel plezier aan lijkt te beleven en ontzettend snel leert?
Weet van een van de trekpaarden in de Z dat die amazone pas kort voor dat t in de ring moest gebeuren bepaalde knoppen er op ging zetten. Paard is enorm slim en leergierig en anders ging ze bijvoorbeeld de wissels om de haverklap uit de hoge hoed toveren. Vond ze gewoon erg leuk, de nieuwe dingen herhalen en showen.

Maar mijn oude merrie maakte ik echt NIET blij met bakwerk, dus reed haar daar dan ook niet. Altijd lekker naar buiten en daar bezig zijn.
M'n ruin wordt wel fanatiek in de bak, kan ook ineens bakkabouters gaan spotten enzo :)) Dus met hem les ik eens in de twee a drie weken.
Ligt echt aan t karakter van het trekpaard, maar das met alle rassen wel zo.