Starten met paard in hoogst gezamenlijke klasse

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Starten met paard in hoogst gezamenlijke klasse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 07:23

Ik had het met een stalgenoot over een situatie en we kwamen er niet uit.

In de reglementen van de KNHS staat dat je moet starten in de hoogst gezamenlijke klasse. Dat is verder vrij helder. Als ik (als eeuwige L1 ruiter) dus een paard start dat L1 of hoger is geweest dan is het gewoon L1 als ik ga starten. Hoe werkt het echter in de volgende situatie:

Met mijzelf weer even als voorbeeld. Als ik als L1 ruiter een ongeklasseerd paard ga starten dan kan dat gewoon in de B. Stel, ik rij met dat paard een paar B wedstrijdjes en op een stand van B+4 richt ik mijn aandacht weer even op het paard waarmee ik L1 start.
In de tussentijd is er nog iemand anders die ook met het ongeklasseerde paard in de B start, dat gaat lekker, de nodige winstpunten worden binnen geharkt en de combinatie start na een paar wedstrijden L1. Als deze combinatie L1 met winst is, heeft dit dan gevolgen voor mijzelf als ik weer ga starten met dat paard?

Eigenlijk zijn er twee mogelijke uitkomsten:
A. Er gebeurd niets, ik ben immers met dat paard al een combinatie op B+4 en kan gewoon verder de B uitrijden.
B. Het paard is nu L1 geklasseerd dus de 'hoogste gezamenlijke klasse' regel gaat in en ik als combinatie met dat paard moet nu starten in de L1 (ondanks dat ik al gestart ben met dat paard en op dat moment op B+4 sta).

Iemand enig idee?

Zooist

Re: Starten met paard in hoogst gezamenlijke klasse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:28

Als je al in die klasse gestart bent mag je die uitrijden.

lieke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 07:30

De hoogst gezamenlijke klasse wordt bepaald als je een nieuwe combinatie bent. Je hebt al gestart in de B dus ben je geen 'nieuwe' combinatie meer, je mag (moet) dus gewoon de B uitrijden.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:09

Inderdaad wat hier al gezegd word.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:11

Eens, met de toevoeging dat je wel versneld mag promoveren naar het L1

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 08:15

Idd je mag nu gewoon verder in de L1.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 09:11

Oh kijk, in een dergelijk geval is het dus fijn. Je mag verder in de B, maar dus ook besluiten om naar de L1 te gaan :-)

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 10:23

En als je 2x L1 geklasseerd bent mag je met ieder paard, ongeacht wat die gelopen heeft, meteen L1 starten.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 11:13

Mits de leeftijd van het paard het toe laat..

Ziolette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:00

Klopt helemaal :).

Zo heb ik bijvoorbeeld twee jaar geleden een jonge merrie even een keer in het B uitgebracht, omdat ik met een ander paard Z1 ging starten en ik al eerder met weer een ander paard Z geklasseerd was. Door de jonge merrie in het B te starten, kon ik met haar nog even rustig aan in de B blijven rijden ook al had ik ondertussen met het ander paard winst in het Z1 en zou ik met een nieuw ongeklasseerd paard dus geen B meer mogen starten.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-14 12:12

Ja precies Ziolette :-) Dat was de achterliggende gedachte. Als je nog snel even een paard in een bepaalde klasse start dat je dan als combinatie gewoon in die klasse zit :-)

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:18

Mag ik misschien een hele domme vraag stellen? Is het niet meer zo dat je de hoogst gezamenlijke klasse, en dan eentje terug mag starten? Dat is wel altijd zo geweest als ik het goed heb want ik heb vorig jaar op een onderlinge wedstrijd (waar ze de regels van de KNHS gebruiken) een Z2 paard gestart, zelf had ik net één keer Z1 gestart met mijn eigen paard, en dit andere paard mocht ik toen M2 starten...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:20

klumpertje schreef:
Mag ik misschien een hele domme vraag stellen? Is het niet meer zo dat je de hoogst gezamenlijke klasse, en dan eentje terug mag starten? Dat is wel altijd zo geweest als ik het goed heb want ik heb vorig jaar op een onderlinge wedstrijd (waar ze de regels van de KNHS gebruiken) een Z2 paard gestart, zelf had ik net één keer Z1 gestart met mijn eigen paard, en dit andere paard mocht ik toen M2 starten...

Nou dit geldt landelijk bij de KNHS in ieder geval niet.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:26

Je moet dan L1 starten. Had dezelfde situatie met mijn zus. Zij was al L1, ik B. Ik heb toen naar het L1 gereden en kon zij de B overslaan. Heb hier contact met de KNHS over gehad.

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:29

Suzanne F. schreef:
klumpertje schreef:

https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf

Heb even gezocht, als ik in de tabellen kijk zou het wel kloppen wat er toen gedaan is lijkt me.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:31

@lucifertje, het gaat om een al bestaande combinatie en dan moet het dus niet, maar het mag wel.
@klumpertje, dat is nooit zo geweest tot recent. Maar had jij met je eigen paard een wp in het Z1? Alleen dan is nl z1 de hoogst gezamenlijke klasse.

@klumpertje/suzanneF, sinds kort (april 2013 meen ik) mag dat dus wel.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:34

Lielle schreef:
@klumpertje, dat is nooit zo geweest tot recent. Maar had jij met je eigen paard een wp in het Z1? Alleen dan is nl z1 de hoogst gezamenlijke klasse.

@klumpertje/suzanneF, sinds kort (april 2013 meen ik) mag dat dus wel.

Wat mag dan? Niet meer hoogst gemeenschappelijke klasse starten maar eentje lager?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:34

Klopt.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:35

Suzanne F. schreef:
klumpertje schreef:

Jawel hoor, 1 klasse lager dan de hoogst gemeenschappelijke klasse.
https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf

LK_2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:37

Eigenlijk is het bij mij toen nog niet goed gegaan want had nog geen winst in het Z1 dus had zelfs M1 mogen starten dan. Je zet me aan het denken Lielle ;)

Maar voor TS is dan het starten in de B als ze zelf en het paard beide L1 geklasseerd zijn dus geen enkel probleem lijkt me dan.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-14 12:39

klumpertje schreef:
Eigenlijk is het bij mij toen nog niet goed gegaan want had nog geen winst in het Z1 dus had zelfs M1 mogen starten dan. Je zet me aan het denken Lielle ;)

Maar voor TS is dan het starten in de B als ze zelf en het paard beide L1 geklasseerd zijn dus geen enkel probleem lijkt me dan.

Hangt er vanaf wanneer het precies was, want zo te zien is die regel ingegaan op 1 april 2013.

Altijd leuk, reglementen spitten :-)