Welke klasse mag/moet ik starten?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Welke klasse mag/moet ik starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 13:35

Naar aanleiding van een ander topic ben ik ook benieuwd geworden wat ik mag starten. Met Geryon ben ik bij de pony's L2 met winst geklasseerd geweest(één keer M1 wedstrijd zonder winst gereden). Geryon zelf is met de vorige eigenaar M2 geklasseerd (met winst).

Nu wil ik misschien met hem bij de paarden gaan starten (ben 18+). Wij rijden alleen nog maar recreatief en rijden soms dressuurmatig, dus B/L niveau.

Als ik een nieuwe startkaart aanvraag (en als ik nog wat heb lopen bij de knhs, dat dan 'verwijder'), zijn wij dan een nieuwe combinatie? Volgens de tabel van het KNHS zou ik dan B, L1 of L2 mogen starten. (https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf)

Of ben ik gewoon nog steeds dezelfde combinatie en moeten wij door in het M1? Of L2? Dat gaat namelijk echt niet lukken gezien we puur recreatief rijden en echt niet op dat niveau zitten of er uberhaupt naartoe willen trainen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:41

Volgens de tabel die je zelf linkt:

B, L1 of L2.

Je bent geen nieuwe combinatie, ook niet als je alles verwijderd.
M1 mag je nooit starten, omdat je zelf niet M1 geklasseerd bent (tenzij je met een andere pony wel M1 geklasseerd bent geweest). Voor een klassering moet je een winstpunt gehaald hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 13:43

normaal gesproken is het een bestaande combinatie dus gewoon doorstarten. mss mag je overgang pony -> paard met dezelfde combi een klasse lager starten, dat kun je opzoeken in de reglementen. je kunt ook nog dispensatie aanvragen ivm lang niet gestart hebben. Meestal krijg je dat wel.

Maar je bent iig nooit een nieuwe combinatie.

NL, als ze al M1 gestart is, moet ze daarin in principe doorgaan, tenzij ze dispensatie krijgt. Je opmerking over een wp geldt alleen bij een nieuwe combinatie.

/add

Artikel 110 – Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties lid 2 schreef:
c. Bij de overgang van de ponysport naar de paardensport met dezelfde combinatie wordt de klasse, waarin de ponycombinatie direct voorafgaand aan de overgang naar de paardensport was opgenomen,
overgenomen, inclusief behaalde winst- of verliespunten.

zelfde artikel lid 3 schreef:
3. Verjaringsregeling:
Indien een ruiter, een paard of een combinatie meer dan 3 jaar (36 maanden) niet meer is uitgekomen in de hoogste klasse waarin een winstpunt behaald is, bestaat de mogelijkheid om schriftelijk
dispensatie aan te vragen om lager ingeschaald te worden dan in de inschalingstabel staat vermeld.

Geryon

Re: Welke klasse mag/moet ik starten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 14:45

Dus.. Als ik verder ging met de ponysport, zou ik door moeten gaan met M1 omdat ik die al gestart heb (ookal geen winst). Als ik over ga naar de paardensport, moet ik beginnen in het niveau waarin ik ben opgenomen. En dat is L2 toch? Of ook M1?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:49

nee, ook gewoon M1. je bent nl opgenomen in een klassse als je daarin gestart bent, je bent geklasseerd als je een wp hebt gehaald.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 14:54

Oké. Helaas! Bedankt voor het antwoord :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 14:57

je zou wel dispensatie kunnen aanvragen

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:02

Ik kan niet zo snel vinden of dat ook twee niveau's kan.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:02

Als je geen winst gereden hebt mag je gewoon terug toch?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 15:04

nee, heeft nooit gemogen en mag nog steeds niet.

@geryon, gewoon proberen met een goede argumentatie. Niets te verliezen toch? Je hebt sowieso al geen winst in het M1 dus L2 zou zeker geen probleem mogen zijn, en ik zou gewoon inzetten op B, max L1. Zie je vanzelf wat de knhs ermee doet. Er staa nl alleen dat je lager kan worden ingeschaald, en nergens hoeveel.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-14 15:08

Dat is zeker waar! Ik ga nog even nadenken en dan eventueel binnenkort het aanvragen. Pony is ook dik een jaar niet van mij geweest, dat zal vast ook wel meehelpen. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-14 19:06

L2 lijkt mij dat sowieso mag gezien je van M1 pony's overstapt en dan mag je een klasse lager uit mn hoofd, of is dat alleen van z2 pony's naar Z1 paarden?

Nieuwe combinatie worden jullie niet meer

JayBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:40

dan ben je gewoon een nieuwe combinatie

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:47

En het verjaringsgedeelte is dat niet van toepassing bij jou?

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:52

haike schreef:
L2 lijkt mij dat sowieso mag gezien je van M1 pony's overstapt en dan mag je een klasse lager uit mn hoofd, of is dat alleen van z2 pony's naar Z1 paarden?

Nieuwe combinatie worden jullie niet meer

Het mag in ieder geval wel als je van AB pony's naar paarden gaat, maar kan niet letterlijk vinden dat dat ook van e naar paard mag!

jasmijnvdb schreef:
dan ben je gewoon een nieuwe combinatie

Hoe weet je dit? Aangezien iedereen zegt van niet

sandra8 schreef:
En het verjaringsgedeelte is dat niet van toepassing bij jou?

Ik denk van wel ja! Misschien is het wel al 4 jaar geleden. Moet ik even nakijken. Je bent de fokker van Geer toch of ik heb nu de verkeerde voor me?

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:54

Ja ik ben het :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:56

je bent geen nieuwe combinatie, verjaring is van toepassing, en een klasse lager is niet van toepassing. Staat allemaal in het reglement, de artikelen die ik heb gequote.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 22:58

sandra8 schreef:
Ja ik ben het :D

Leuk dat ik je weer eens tegen kom op bokt! Met Geryon gaat het goed trouwens :D :D

Lielle schreef:
je bent geen nieuwe combinatie, verjaring is van toepassing, en een klasse lager is niet van toepassing. Staat allemaal in het reglement, de artikelen die ik heb gequote.

Die geven inderdaad veel informatie! +:)+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 22:59

Voor zover ik weet mag je een klasse lager starten bij overgang pony-paard, maar kan dressuurreglement nu even niet openen.

Zou dus M1 of L2 zijn. Maar dispensatie aanvragen kan natuurlijk altijd, nee heb je al ;)

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:00

Fijn om te horen. En leuk dat je erover denkt om weer te gaan starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:08

gomir schreef:
Voor zover ik weet mag je een klasse lager starten bij overgang pony-paard, maar kan dressuurreglement nu even niet openen.

Zou dus M1 of L2 zijn. Maar dispensatie aanvragen kan natuurlijk altijd, nee heb je al ;)

klopt, als het niet om dezelfde combinatie gaat, en dat is hier wel het geval.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:23

Volgens mij mag je ook bij doorrijden in dezelfde combi een klasse lager starten, dat was altijd wel zo. Moest niet, maar mocht wel. Mocht toen met mijn M2-pony ook weer M1 starten bij de paarden.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-14 23:24

gomir schreef:

Ja precies proberen kan sowieso :)

sandra8 schreef:
Fijn om te horen. En leuk dat je erover denkt om weer te gaan starten.

Ja Geryon vindt wedstrijden erg leuk, want hij laat zich graag zien (wist je waarschijnlijk al :P). :D Maar veel trainen is niets meer voor ons.. Dus starten is alleen leuk al we B of L1 kunnen starten.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:42

Artikel 110 – Klassenindeling en nieuw gevormde combinaties lid 2 schreef:
c. Bij de overgang van de ponysport naar de paardensport met dezelfde combinatie wordt de klasse, waarin de ponycombinatie direct voorafgaand aan de overgang naar de paardensport was opgenomen,
overgenomen, inclusief behaalde winst- of verliespunten.

met uitzondering van Z1/Z2

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-14 23:48

Blijkbaar toch veranderd dan!
Gelukkig voor TS doen ze tegenwoordig minder moeilijk over dispensatie ;)