wedstrijd blunders

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aranel
Berichten: 20207
Geregistreerd: 09-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:28

Schiet me er nu eentje te binnen van mijn eerste wedstrijd met mijn paard zo'n ruime 2 jaar geleden.
Uit voorzorg maar aan de longe gedaan van tevoren en dat was ook wel nodig, paard liep behoorlijk te stuiteren. Vervolgens ging ik erop en op een gegeven moment wilde ik mijn jas uitdoen (die had ik over mijn wedstrijdjasje aan) waarbij ik op zijn rug bleef zitten. Verkeerde keus :+ paardjelief wilde al niet te graag stilstaan en juist op dat moment blijf ik met mijn hand in de mouw van mijn jas steken. Dat veroorzaakte de kortsluiting in het hoofd van mijn paard die er toch al aan zat te komen :=
Hij heeft me dus een sightseeing tour over het hele wedstrijd terrein gegeven (nadat hij mijn moeder op de grond had gegooid toen ze hem vast wilde houden := ) terwijl ik verwoed probeerde hem te stoppen met èèn hand en een soort stompje gewikkeld in een mouw :')

Grappige is dat ik een Fries had gekocht omdat die zo veel koeler in de kop zijn dan kwpn'ers. Hoe ironisch dat die kwpn'ers aan de kant moesten duiken voor mijn zwarte gevaarte :+
Mensen hadden het na afloop nog over die wilde Fries, haha.
In de proeven was hij weer doodbraaf (en moe) en had ik twee keer prijs.

Nu gedraagt hij zich trouwens keurig op wedstrijd :D

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:42

biancaaaa schreef:
Tijdens mijn eerste wedstrijd mocht de pony hengst mee. Eigenaren woonde in de buurt van de manage en ik mocht Domingo meenemen op "wedstrijd". Pony zag echter allemaal leuke andere ponies en het inrijden begon met een zigzag door alle overige combinaties in volle gallop. Alle overige ponies werden stil gezet en de manege eigenaar probeerde mijn pony te vangen en riep: "laat je maar vallen meisje" maar ik bleef stug zitten. Uiteindelijk pony verwijderd uit de bak en zijn we buiten blijven wachten tot ik mijn proefje mocht rijden. Het proefje was een herhaling van het inrijden, pony sprong aan in gallop en ik kreeg hem ook niet meer terug. Ik heb toch geprobeerd mijn proefje te rijden (in gallop) na het groeten (paard letterlijk tegen het juryhokje aan geparkeerd) geprobeerd de rijbaan te verlaten maar pony schoot weer weg en we hebben nog een aantal rondjes extra gedaan... Uiteindelijk toch eraf gesprongen en met de pony in de hand de bak verlaten. Ik had gelook ik 148 punten met een compliment dat ik was blijven zitten.

Mijn oma (die ook was komen kijken naar mijn wedstrijd) maakt het helemaal af. Die kwam na afloop mij feliciteren omdat ik het snelste was :+


euh je moet nogal wat punten hebben gehaalt wil je met een hengst op wedstrijd mogen?

Muronia

Berichten: 19638
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 18:54

Oh ik heb er wel genoeg:

- hoofdstel, handschoentjes, singel, cap vergeten (niet tegelijk natuurlijk)
- paard werkelijk niet vooruit te branden in een Z2 proef, na 1 meter de ring te hebben verlaten stond ze stil om even een megaplas te doen
- vlieg die mijn neus binnenvloog tijdens een buitenwedstrijd. Probeer dan maar gewoon door te rijden met een stalen gezicht *D
- afgebroken beugelriem tijdens de proef en een laars die iets aan de grote kant was (en dus steeds verder uit-zakte tot mn ene been pak hem beet 30 cm langer leek dan de andere...
- Tijdens een kür op muziek was mijn paard zo onder de indruk van de muziek, dat hij zijn staart omhoog zette en al dansend de kür doorging, met als gevolg dat hij niet meer uit te zitten was en mijn hoedje vrolijk voor mijn ogen op en neer klapperde en ik niks meer zag....
.- kramp in mn kuit tijdens een proef, ook erg heerlijk om mee door te rijden
- tijdens de proef vergeten adem te halen, met als gevolg dat mn vader me (meerdere malen) na het afgroeten van mn paard kon tillen omdat ik flauwviel
- paard die over de hekjes springt de ring in- en uit
- met een viertalproef aan de hand de ring verlaten. Paard schrok en ging er vandoor op eigen houtje de ring uit, en crosste vervolgens door verschillende naastgelegen ringen waar mensen een proefje aan het rijden waren
- tijdens mijn laatste wedstrijd ben ik meer dan een kwartier bezig geweest om mijn (onervaren) paard OM de ring heen te krijgen, voordat ik met mijn proefje kon beginnen.

Ennehm, ja ik ga al heel wat jaartjes mee hahahaha!

Anoniem

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-14 21:54

Ik ga wel eens mee als groom bij het mennen. Daar heb je ook kegeltjesrijden (vaardigheid-parcour).

Je mag dan als groom niets zeggen.


Vrijdag dus weer kegeltjesrijden en ik zit achterop. Hoor ik de menner ineens: 'Ai, waar is 10..' Gaat die domme ik mooi naar kegeltje 10 wijzen..

Na het parcour even een atentie van de jury gekregen. 'Even een atentie voor de groom. Praten horen wij hier toch niet, maar wijzen zien wij wel! Niet meer doen dus, als je dat straks weer doet zijn het strafpunten'

Man, ik kon wel door de grond zakken joh :')

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 13:58

unihorses schreef:
biancaaaa schreef:
Tijdens mijn eerste wedstrijd mocht de pony hengst mee. Eigenaren woonde in de buurt van de manage en ik mocht Domingo meenemen op "wedstrijd". Pony zag echter allemaal leuke andere ponies en het inrijden begon met een zigzag door alle overige combinaties in volle gallop. Alle overige ponies werden stil gezet en de manege eigenaar probeerde mijn pony te vangen en riep: "laat je maar vallen meisje" maar ik bleef stug zitten. Uiteindelijk pony verwijderd uit de bak en zijn we buiten blijven wachten tot ik mijn proefje mocht rijden. Het proefje was een herhaling van het inrijden, pony sprong aan in gallop en ik kreeg hem ook niet meer terug. Ik heb toch geprobeerd mijn proefje te rijden (in gallop) na het groeten (paard letterlijk tegen het juryhokje aan geparkeerd) geprobeerd de rijbaan te verlaten maar pony schoot weer weg en we hebben nog een aantal rondjes extra gedaan... Uiteindelijk toch eraf gesprongen en met de pony in de hand de bak verlaten. Ik had gelook ik 148 punten met een compliment dat ik was blijven zitten.

Mijn oma (die ook was komen kijken naar mijn wedstrijd) maakt het helemaal af. Die kwam na afloop mij feliciteren omdat ik het snelste was :+


euh je moet nogal wat punten hebben gehaalt wil je met een hengst op wedstrijd mogen?


Nee was onderlinge wedstrijd :) de is overigens pony daarna ook gecastreerd (stond al op de planning)en heb ik nog een hoop plezier mee gehad.

happyshadow

Berichten: 304
Geregistreerd: 01-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:02

Bij de eerste (onderlinge) wedstrijd van mijn pony en ik stond aan 1 kant allemaal boompjes en halverwege de proef viel er 1 om m'n pony vond dat natuurlijk weer hartstikke eng! Voorlezer dat boompje weer snel recht zetten valt ie weer om :+
Toen maar doorgereden! Heb zelfs nog 173 punten gehaald!

Bij de tweede proef lag dat boompje nog steeds om en toen vond ie dat natuurlijk niet eng :+ dom beest :D

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:14

Leuke verhalen zeg! Ik heb er ook wel een paar haha :=

Steigeren bij het afgroeten, paard dat echt naar de hekjes toe trok in galop zo van 'ik ga springen hoor baas!!', af moeten groeten omdat paardenbeest alleen nog maar achteruit knalde, in een middendraf opeens een noodstop hebben omdat paard schrikt van een kruiwagen, regenjas aanhouden tijdens proef, heeeeel vaak verkeerd rijden tijdens proef, paard dat op hol gaat van een wegvliegende parasol, er bijna afvallen door een prullenbak, paard dat bang is voor parasol en dus heel stout werd in de ring, geen enkele proef goed aangalopperen, blind van tranen (ik was zo bang) een proef rijden omdat paard wederom heel fel en stout was, paard die bij het trailer laden de chauffeur een stel gebroken ribben slaat, paard dat los loopt over het terrein :o En dan te bedenken dat ik nog maar 14 keer weggeweest ben met haar... Echt erg, tis toch een draak <3

romyloverrr

Berichten: 6856
Geregistreerd: 16-06-11
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:15

Dressuur doe ik op een of andere manier altijd netjes.
Maar springen :=
Een keer reed ik zó snel in de barrage dat ik mijn pony niet mee gestuurd krijg omdat hij al vol gas op de hindernis recht voor hem aanreed, 1 hindernis te veel gesprongen.
Anders had ik gewonnen haha :D

En ik ben een keer met een oefenwedstrijd (60 en 80 cm geloof ik)
OMdat de dubbelsprong gewoon op kleine pony's wa gezet en de grote moesten zich maar proberen te redden.
Bij de 60 gediskwalificeerd wegens 3 weigeringen, en bij de 80 gediskwalificeerd wegens een val.
Ik heb ook nog de pechprijs gewonnen.
Ik heb wel nog een leuke foto.
Afbeelding

Ik krijg nu vaak op wedstrijd te horen.
Ooo, jij bent dat meisje met die halfinger die de eerste 4 wedstrijden altijd gediskwalificeerd was.
Ja, dat was ik ja :')

M_arjolein

Berichten: 1449
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:19

Aranel schreef:
Schiet me er nu eentje te binnen van mijn eerste wedstrijd met mijn paard zo'n ruime 2 jaar geleden.
Uit voorzorg maar aan de longe gedaan van tevoren en dat was ook wel nodig, paard liep behoorlijk te stuiteren. Vervolgens ging ik erop en op een gegeven moment wilde ik mijn jas uitdoen (die had ik over mijn wedstrijdjasje aan) waarbij ik op zijn rug bleef zitten. Verkeerde keus :+ paardjelief wilde al niet te graag stilstaan en juist op dat moment blijf ik met mijn hand in de mouw van mijn jas steken. Dat veroorzaakte de kortsluiting in het hoofd van mijn paard die er toch al aan zat te komen :=
Hij heeft me dus een sightseeing tour over het hele wedstrijd terrein gegeven (nadat hij mijn moeder op de grond had gegooid toen ze hem vast wilde houden := ) terwijl ik verwoed probeerde hem te stoppen met èèn hand en een soort stompje gewikkeld in een mouw :')

Grappige is dat ik een Fries had gekocht omdat die zo veel koeler in de kop zijn dan kwpn'ers. Hoe ironisch dat die kwpn'ers aan de kant moesten duiken voor mijn zwarte gevaarte :+
Mensen hadden het na afloop nog over die wilde Fries, haha.
In de proeven was hij weer doodbraaf (en moe) en had ik twee keer prijs.

Nu gedraagt hij zich trouwens keurig op wedstrijd :D


jouw verhaal geweldig wat een herkenning. Zo beleefde ik mijn 1e wedstrijd ook. Ook met een fries. En dan op outdoorterrein met een heel groot grasveld. En nooit weer stoppen.

Nikkivdnberg

Berichten: 1064
Geregistreerd: 30-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:26

Haha wat leuk om te lezen, later toch wel leuk om om te lachen :j

Mijn eerste dressuurwedstrijd vergat ik mijn cap en ook wel eens sperriem en jasje vergeten := Oja en mn paard heeft een paar x geprobeerd over de witte hekjes heen te springen :+
Bij springen ben ik er wel eens net voor de laatste hindernis eraf gevallen :P
Bij cross is mn beugel er wel eens afgeschoten en ben ik een keer midden in de waterbak beland :o En ik nog van tevoren zeggen dat ik in ieder geval niet in de waterbak moest vallen :') (zeggen we maar niet meer dus). En met een van mijn eerste oefencrossen was ik de weg een beetje kwijt dus gezellig een rondje extra gereden haha, jury had er erg leuk commentaar bij }>

Ik heb ook mooie blunderfoto's, overigens is mijn broek nog steeds niet wit en hij is nu toch al wel heel vaak de was in geweest O:)
https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xpa1/t31.0-8/1900324_543225882460300_14420221_o.jpg
https://fbcdn-sphotos-e-a.akamaihd.net/hphotos-ak-xap1/t1.0-9/63376_543225892460299_210038375_n.jpg
Laatst bijgewerkt door Nikkivdnberg op 12-08-14 15:39, in het totaal 2 keer bewerkt

M_arjolein

Berichten: 1449
Geregistreerd: 13-04-13
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-14 15:27

Mijn paard heeft me al 2 x het wedstrijd terrein laten zien. De 1e x zelfde verhaal als hier boven. En mn laatste outdoorwedstrijd afgelopen week. Ze was de hele dag al aardig onrustig maar met inrijden en proeven rijden naast de z baan erg braaf en zelf mn 1e winst gereden. Zodra we de proef uit kwamen ging dat koppie omhoog en was er een enge doorgang met wapperend lint en klitteband en toen raakte mijn plastron los door de wapperende wind bleef ie niet meer onder mn jasje. En wham 5 rondjes wedstrijd terrein. Ze was niet stopbaar gelukkig redelijk stuurbaar. Op een gegeven moment kwam er een lieve vrouw naast me die zei stuur hem maar tegen die van mij aan. En na 3 pogingen stopte ze gelukkig.

Ik krijg straks wel een slechte naam haha

smurfje1

Berichten: 63
Geregistreerd: 30-06-14

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-14 12:05

Was me eerste KNHS wedstrijd, kom ik de ring in, eerste wat ponylief doet: steigeren en staken. Waar dat ineens vandaan kwam? Was er op dat moment alleen niet zo heel blij mee haha.

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:18

Jaa ik heb er ook wel 1. Met mn vorige paardje mocht ik mn eerste Z wedstrijd starten.. Super trots en daar hoorde natuurlijk een hoedje bij!! Ik had alleen nog geen eigen hoedje, dus had er 1 geleend van een stalgenootje. Echter was dit hoedje te klein... De hele proef door voelde ik het langzaam maar zeker naar achter schuiven tot ik de laatste AC lijn oprij en het bij D afvalt en via de kont van mn paard op de grond ploft.. Erg gelachen en de tweede proef toch maar met cap gereden ;-)

Chapeau

Berichten: 30
Geregistreerd: 07-12-13
Woonplaats: home

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:21

Ik reed met een donut in mijn haar. Tijdens het inrijden stond ik even stil met mijn zus te praten, zegt er een vrouw tegen mij: Wat heb jij je haar mooi zitten! Dus ik bedankte haar en reed weer weg, en ja, de donut viel uit :+ We hebben heel hard staan lachen met zn 3en daarna. Het is al wel weer een paar jaar geleden.

Moniquex

Berichten: 1246
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Leutingewolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:29

2 linker rijlaarzen mee en daar ook mijn proeven mee gereden :+ :D

98xsophiex98

Berichten: 789
Geregistreerd: 22-12-12
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:31

Ik heb nog een hele grappige.....

Eerste wedstrijd met mijn 3 jarige Haflinger.
Was nog niet heel lang zadelmak, maar was in de buurt en ging gewoon voor de ervaring.

Ponylief was redelijk overdonderd en reageerde dus niet heel goed op mijn been.

Proef ging wel redelijk tot we middendraf moesten doen.
Ik gaf iets te veel been en ponylief ging netjes in uitgestrekte draf! :+

Had volgens mij een 2 met een -2 erachter.....

Bleven toch niet zo heel veel punten over.

Chapeau

Berichten: 30
Geregistreerd: 07-12-13
Woonplaats: home

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:33

Moniquex schreef:
2 linker rijlaarzen mee en daar ook mijn proeven mee gereden :+ :D


hahaha serieus _/-\o_

Iris82

Berichten: 39858
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:34

Moniquex schreef:
2 linker rijlaarzen mee en daar ook mijn proeven mee gereden :+ :D


Ik wilde op de like knop duwen. :')
Jammer dat die nog ontbreekt. Lijkt me een ervaring op zich. :P

naam
Berichten: 532
Geregistreerd: 11-07-04

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 21:49

Ik heb een blunder gehad in het Z1, ik was vergeten te groeten.
Mijn paard had altijd erg moeite met stilstaan en ik begon mijn proef en was zo gecontentreerd aan het rijden, dat ik nadat hij stil had gestaan weg reed. En toen bedacht ik me, volgens mij heb ik niet eens gegroet. Na de proef vroeg ik mijn vriendin en die was het inderdaad opgevallen. De jury is het niet eens opgevallen, er stond tenminste niets van op het protocol en ik had een 7 hiervoor.

Junia

Berichten: 2230
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Oosteind

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:05

Geweldig topic! Leuk om al die verschillende bloopers te lezen, vooral om de zittende pony heb ik erg moeten lachen.

Mijn blunders vallen gelukkig nog mee, maar ik heb genoeg tijd om er nog veel meer te maken in de toekomst ;)

Als manege meisje van een jaar of 14 mocht ik op het Z-paard van een vriendin rijden voor een onderlinge wedstrijd. Niet zo eerlijk voor de rest natuurlijk. Dat paard kende alles al en ik hoefde alleen erop te zitten en mee te liften. Oh ja, en de goeie kant op te sturen. Helaas was ik die dag zo nerveus dat ik helemaal kwijt was wat nu linkerhand en rechterhand was! Meteen bij de eerste afslag ging ik de mist in. Volgens mij vond iedereen het mijn verdiende loon ;)

Verder nog een mooie van de eerste wedstrijd in de B met mijn pony Tirzah. De galop heeft ze altijd moeilijk gevonden en zal ook altijd haar zwakke punt blijven. Tijdens onze eerste wedstrijd viel ze dus uit de galop, raakte in paniek en begon KEIHARD te draven. Voor A moesten we terug in stap zijn, omdat we moesten afwenden voor het groeten. Dat ging niet helemaal goed en we vlogen in een supersnelle draf de A voorbij. Pas in de hoek kon ik haar terugkrijgen en vanaf daar heb ik haar toen maar naar de AC-lijn gestuurd. Ik kon er wel om lachen (en de jury ook), maar het mooist was toen ik mijn protocol terugkreeg. Ik had heel de afslag gemist, maar er stond alleen "Slingert." :D

Yess

Berichten: 1345
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Hooge Zwaluwe

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 22:57

Met n nieuw paard op wedstrijd had ik zelf wat stress met gevolg dat ik de bak al binnenreed voordat de vorige had afgegroet.
Met hetzelfde paard wat een andere x zo stout was dat ik werd uitgesloten moest ik even bij de jury komen: dat ik best wat strenger mocht zijn. Op t moment dat ik zei dat ie dan erg explosief werd deed paard dat benadrukken door recht omhoog te komen.
Regelmatig heb ik achterstevoren gegroet met n paard dat vliegensvlug draaide.
Of n x dat ik niet eens kon opzadelen, vervolgens niet kon opstappen en toen ik uiteindelijk plaats nam met dezelfde snelheid weer eraf werd gebonjourd. Soms moet je gewoon luisteren als je paard zegt dattie vandaag echt.niet.wil.

pronkje_vdp

Berichten: 347
Geregistreerd: 24-07-10
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:06

Er zaten al de hele tijd duiven in de bak en tijdens het groeten viel er opeens vlak naast me een vogelpoepje naar beneden. Dus ik ging helemaal stuk van het lachen. De jury vond het alleen niet zo heel grappig.

En verkeerd rijden kan ik oo heel goed. Mijn lezer knikt tegenwoordig subtiel naar links of naar rechts met haar hoofd tijdens het lezen O:)

paardje47
Berichten: 352
Geregistreerd: 19-05-12

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:17

Tot 2x toe er afgevallen bij de zelfde manege met 2 verschillende paarden. 1eerste keer viel ik bij een sprong die ik al eerder had omgegooid en niet overheen moest en ook nog van de verkeerde kant zonder beugels |o De 2de keer was ging het om een sprongetje van 40cm die mevrouw plotseling weigerde op het laatste moment en ik had daarna niet door dat ik weer veder moest rijden

Ik heb ook al een keer gehad dat we alle kanten op vlogen tijdens mijn proef omdat mevrouw een tractor had gehoord en op hol sloeg. was uiteindelijk laatste en stond flink voor schud (later die dag nog een spring parcour gereden toen waren we eerste :D )

mzara

Berichten: 871
Geregistreerd: 05-01-14
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:46

-cap vergeten
-beugel(s) verliezen in het parcours maar wel helemaal rond springen zonder er af te vallen
-een van de eerste wedstrijden met mn pony die alles eng vond en altijd verstijfde op wedstrijd. We reden net het proefje (op een weiland) pony schrikt van iets en sprint opeens de ring uit andere ringen in. Uiteindelijk wel het proefje af kunnen rijden met goede punten behalve voor 1 onderdeel :+
-binnenkomen en paard begint meteen te steigeren. Gelukkig nog wel onder controle gekregen.
-weigeren voor de oh zo enge hindernis maar wel springen als je er dan voor stilstaat. Werd helaas wel als weigering geteld. Al stond ze amper stil.
-had een "zelfgemaakte" frontriem van een kettinkje. Dus ik had die helemaal trots aan mijn hoofdstel gemaakt. Paar dagen later deed ik mee aan de brabantse kampioenschappen.je raad het al. Tijdens mijn dressuur proef breekt dat kettinkje door midden. Daar rij je dan...

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: wedstrijd blunders

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-14 23:56

o ik denk dat mijn ergste nog wel was dat de singelophanging in mijn zadel was geknapt... boven een sprong :+