Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

PinkyPie

Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-14 23:02

Volgens een artikel van de KNHS uit 2012 waarbij wordt beschreven hoe een jury naar een proef kijkt staat het volgende: " Die takt, souplesse en aanleuning zijn de eerste drie kenmerken van het scala van de africhting en vooral van belang bij het paard dat aan het begin van zijn africhting staat. Dan heb je nog impuls, rechtgerichtheid en verzameling maar deze kenmerken zijn in de B- en de L-dressuur nog niet zo van belang"

Hoe verklaart bokt het dat er vaak in de B protocollen zoveel beoordeeld staat over impuls? Volgens deze stelling zou dat in een B proef nog helemaal niet zo zwaar wegen.
Zelf heb ik bijna 4 jaar geleden mijn paard gekocht en vrij onervaren een aantal pnt bijelkaar gereden in de B. Tussentijds er een tijdje uitgelegen en nu o.l.v. een goede instructeur weer gestart onlangs. Logischerwijs zou ik verwachten dat nu ik mijn paard beter ken en betere begeleiding heb dan 4 jaar geleden, ik de proeven makkelijker zou moeten kunnen rijden. Het tegendeel is echter waar.

Het valt mij op dat er, in mijn beleving, veel strenger gejureerd wordt in de B ten opzichte van een paar jaar geleden. Een fout waar je toen een 5 voor kreeg is nu een 3. Heb soms ook het idee dat er bij de nieuwe lichting juryleden weinig aangepast aan het niveau gekeken wordt, M.a.w. Ze rijden zelf op een bepaald (hoog) niveau en kijken door diezelfde bril naar een proef op lager niveau.
Ik begrijp heel goed dat er een bepaalde basis moet bestaan maar is het dan wel terecht streng te beoordelen over de impuls en rechtgerichtheid in een B proef?

Dus lanceer ik de stelling:
B is een beginnersklasse waarin nageeflijkheid en het netjes rijden van de proef het belangrijkste is en Er moet een zekere stimulans uitgaan van het jurycommentaar.

Wat vinden jullie?

corina430

Re: Beoordeling op laag niveau strenger geworden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-14 23:35

Dat is precies de reden dat ik mijn dochter (bijna 12) maar bixie ga laten starten binnenkort. Ik vind het voorlopig zonde van het geld om een startkaart aan te vragen. Haar 23 jarige grote E haflinger heeft bij zijn vorige baas nooit nageeflijk hoeven lopen en hoewel het haar steeds vaker lukt is dit op 'vreemd terrein' en in groepen met andere paarden een hele kluif. Vroeger moest je in de B laten zien dat je je pony onder controle had en netjes je figuren en overgangen rijden. Tegenwoordig als ze niet de hele B proef aan de teugel lopen heb je nooit een winstpunt. Dat weet ik van andere kinderen die wel op wedstrijd gaan. En ik vind het beslist niet stimulerend dat dit zo gaat tegenwoordig. Plezier voor ruiter en paard/pony, controle, samenwerking, en veiligheid, daar hoort het in de B(eginners) klasse om te draaien.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 01:55

Iedere keer weer vind ik het verbazingwekkend hoeveel schuld er in de schoenen van de jury wordt geschoven. Enige zelfreflectie kan geen kwaad. De impuls is trouwens ook een onderdeel waar je punten voor kan krijgen.

Zelf ben ik een tijdje geleden in de B gestart, allebei onervaren wat wedstrijden betreft, maar wel serieus thuis aan het trainen met een goede instructeur. Na 3 wedstrijden ben ik op 1 puntje na de B uit.
"Mijn paard heeft moeite met nageeflijk lopen", ga daar dan eerst aan werken voor je je in de wedstrijdring begeeft. Ik begrijp werkelijk niet waarom mensen zo lopen te zaniken, als je je paard en jezelf voor elkaar hebt kan het niet al te moeilijk zijn.

Ik ben zelf geen Anky, verre van, maar weet wel wanneer ik een goede proef rij of niet. Kijk eerst eens naar het eigen kunnen voordat jury's weer beschuldigd worden. Het is iedere keer hetzelfde liedje, de jury houdt niet van pony's/Friezen/Tinkers/vossen/schimmels en daarom krijg ik geen punten. Sorry, maar als je goed rijdt krijg je gewoon je punten. Zo nu en dan zal er eens een zure jury tussen zitten, dat is dan jammer, maar als je iedere keer lage punten krijgt zou het zo maar eens kunnen zijn dat je rijden niet in orde is. Als je wedstrijden wil rijden, moet je gewoon zorgen dat je paard/pony en jijzelf er klaar voor zijn.

Dus, thuis aan de slag met goede instructie en niet miepen als je je punten niet rijdt.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 02:00

B is beginner! Waarom moet je al zo presteren op beginners (!!!) niveau? Slaat toch nergens op, alles onder de Z is sowieso basisniveau, en al helemaal bij de kinderen, waarom moeten die voor een basiswedstrijd al een topproef neerzetten?

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 02:17

Topproef? Je moet gewoon aan de basisvoorwaarden voldoen, zo moeilijk is dat niet. En Z hoort ook bij de basis.

Wat kinderen onder de 10 betreft, mag er van mij wat makkelijker gejureerd worden (en 9 van de 10 keer gebeurd dat ook), maar het zijn meestal de volwassenen die zeiken over de jury en de punten. Iets met een blinde vlek geloof ik als het over ouders met hun kinderen gaat.

heidy_wilco

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 02:36

Ook op beginnersniveau moet je een goede proef kunnen laten zien. Enige vorm van nageefelijkheid is zeker gewenst, omdat dit gewoon de basis is in mijn ogen. Ik heb een Haflinger en in het begin van onze wedstrijdperiode liep hij echt niet de hele proef nageefelijk, maar door netjes (en vriendelijk!!!) te rijden heb ik wel steeds mijn punten gehaald.

Ik krijg meer het idee dat het schort aan de manier waarop de proef gereden word, niet netjes de figuren afmaken, of geen fatsoenlijke overgangen kunnen maken is namelijk iets wat nogal eens vergeten wordt, omdat men denkt dat "aan de teugel" rijden het belangrijkst is op wedstrijden of omdat het toch niet aan de ruiter ligt maar aan de jury of het paard.

Als je je pony gewoon netjes voor elkaar rijd en je je figuren mooi maakt is in wp in de B zat te halen.

Daarbij zijn mensen soms zo gefocussed op het naar beneden rijden, dat dit met ruk en pluk werk gaat.

Als je geen wp haalt (of in elk geval niet in de buurt van een wp) in bijna alle proeven, moet je je afvragen of je wel zo klaar bent voor wedstrijden als dat je zelf dacht.

En ik ga mee in Betteke's antwoord: Enige zelfreflectie kan inderdaad geen kwaad.

Ik ben trouwens geen jury, maar gewoon iemand die voor de lol wedstrijden deed.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 05:29

Ik sluit mij aan bij Betteke. Waarom wedstrijdambities wanneer het ontbreekt aan doorgroeiperspectief?

Prima dat je met een "leuk" en "net" proefje je puntjes in de B bij elkaar sprokkelt. Maar dan? Wat ga je verwachten van het starten in de L1? Hoe wil jij die oefeningen uitvoeren? Juist, vanuit die aanleuning etc.

Dat idee zal per persoon verschillen. Maar mijn inziens ga je op wedstrijd om te winnen en te laten zien dat je vooruit wil en ik gaat. In mijn beleving kun je beter de centen besparen als je gaat voor "een leuk proefje', maar dat is persoonlijk!

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 10:43

De 6 principes van het scala kun je niet los van elkaar zien, wel is het zo dat de verzameling en rechtgerichtheid pas kunnen ontstaan als aan de andere 4 is voldaan. Dus zonder impuls ook geen aanleuning. De impuls moet groeien tijdens de africhting zodat het paard leert teugel aannemen (= aanleuning) in de B tot het kunnen uitvoeren van een piaffe op het eind vd africhting. Impuls is dus ook in de B belangrijk maar niet allesbepalend.

Wat we in B wel vaak zien, zijn trage slome proefjes waarbij de ruiter een nette proef probeert neer te zetten en daarbij vergeet te rijden aan het paard. Dit is vaak een discussiepunt, een proef rijden is meer dan alleen het paard in de ring rondsturen. Het verschil is voor niet-rijdende ouders vaak heel moeilijk te snappen want hun kind rijdt toch netjes de figuren maar dat is niet wat we in een dressuurproef bij de KNHS willen zien. Het paard moet hele proef door de ruiter begeleid worden, van achter naar voren gereden worden, op tijd voorbereid worden op wendingen, weer in balans gebracht worden na een oefening, nageeflijk gehouden worden, etc om een proef binnen het kader van de regels te kunnen rijden. Dit ontbreekt heel vaak in de B, soms door gebrek aan begeleiding, gebrek aan kennis en soms bij gebrek aan gevoel vd ruiter.

Nu kun je zeggen dat dit hooggegrepen is voor kinderen maar rijden ook kinderen op hoog niveau die dit beheersen dus het is wel mogelijk! Maar is afhankelijk van het talent vd ruiter, de kwaliteit vd pony en de instructie. Als een van die dingen dus ontbreekt, wordt het moeilijker en is er zelfreflectie nodig. Willen we en kunnen we volgens het uitgezette regels aan een proef voldoen ???

Het kan niet zo zijn dat wij juryleden de regels moeten aanpassen en milder punten omdat de combinaties het niveau niet aankunnen, eerder andersom...

Kort gezegd, als de pony niet in aanleuning lopen kan, wordt niet voldaan aan de basisregels voor B en zijn de punten laag. In aanleuning betekent trouwens niet in de krul of heel laag maar wel met fijn contact met ruiterhand en losgelaten rug. Dat laatste ontbreekt vaak bij te weinig impuls dan komen we weer bij het begin want alles hangt samen met paardrijden : D

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 14:52

Ibonn schreef:
De 6 principes van het scala kun je niet los van elkaar zien, wel is het zo dat de verzameling en rechtgerichtheid pas kunnen ontstaan als aan de andere 4 is voldaan. Dus zonder impuls ook geen aanleuning. De impuls moet groeien tijdens de africhting zodat het paard leert teugel aannemen (= aanleuning) in de B tot het kunnen uitvoeren van een piaffe op het eind vd africhting. Impuls is dus ook in de B belangrijk maar niet allesbepalend

Ibonn, helemaal mee eens en een mooi antwoord op de stelling zonder te oordelen. Vooral de laatste zin. En uiteraard: het gaat hier om een stelling.

Ook ben ik het eens met xSlvna; er is een verschil tussen de top of beginnersniveau. Uit mijn teamsport achtergrond zou ik verwachten dat een fout je nog wel eens vergeven wordt, of er in ieder geval positief commentaar of opbouwende kritiek wordt gegeven zonder alleen maar iedere fout te benoemen. Want dat ontbreekt er nog wel eens aan.

Ik vind het jammer dat er meteen weer zo fel gereageerd wordt en er gesuggereerd wordt dat er een gebrek is aan zelfreflectie en dat er alleen met een beschuldigende vinger naar de jury's wordt gewezen. @ Betteke, ik neem aan dat je dit in algemene zin bedoelde ...?

Maar dat is niet waarom ik dit topic heb aangemaakt. Ik heb veel wedstrijden gezien, meegemaakt en ook bij jury's gezeten om te schrijven en het is een feit dat een flitsend spectaculair bewegingswonder al meer de hoofdjes laat omdraaien dan een "doorsnee" paard. Op straat kijken mensen ook eerder naar een Ferrari dan naar een Fiat Panda. :Y)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:12

Ik heb vandaag de Paard en Sport binnen gekregen. Waarin ook de vaak gestelde vraag staat of je paard wel nageeflijk moet zijn in de klasse B.
Hamoen heeft daar een heel duidelijk antwoord op gegeven, waar ik me goed in kan vinden.

Helaas heb ik het niet online, maar voor de genen die P&S hebben wel handig om even te lezen.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-14 16:19

Ook gelezen inderdaad.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:21

Ik vind het een goede zaak dat er niet meer met wp word gestrooid, vooral in de tijd dat de proeven en puntentelling net veranderd was regende het soms wp voor combinaties die in zeer korte tijd door de klassen vlogen. Om vervolgens zeer veel wedstrijden te rijden om maar puntjes binnen te sprokkelen in de M. Nog steeds zie je daar op concoursen de gevolgen van, kijk maar eens op een doorsnee wedstrijd naar de klasse Z, vaak kun je als jury maar twee of drie combi's een wp toekennen, zo verschrikkelijk slecht hebben soms mensen hun paarden voor elkaar. En dat is niet de schuld van deze ruiters alhoewel je je kunt afvragen of ze het niet eens zat worden om in tien proeven misschien 1 wp te halen en zich eens af gaan vragen waar het aan ligt. Imo in onvoldoende basis in het begin, waar ze dus te los beoordeeld zijn en daardoor een stuk africhting hebben overgeslagen.

cindy1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:45

Precies dit is mij opgevallen! Ik reed 2 jaar geleden in de B, als je netjes je proefje liep had je een wp, hoe maakte eigenlijk niet zo veel uit. Ik rij nu met mn merrie inmiddels M2, maar als ik sommige mensen die ik ken zie rijden in het B, denk ik van nou best netjes. Hier en daar wat kleine foutjes maar komop, het is B. En dan krijgen deze gewoon 160 punten. Ongelooflijk, zo was dat bij mij nooit. Dit is bij ons gekomen na de bijscholingscursus van 1 jaar geleden, met als doel dat mensen minder makkelijk het Z zouden moeten kunnen bereiken. Maar eerlijk vind ik het niet, B is gewoon de begin klasse en dat hoeft echt nog niet perfect.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:53

Beginnende wedstrijdklasse. En als je op wedstrijd gaat moet er imo gewoon een bepaalde basis zijn. Geen aanleuning levert je bij ons tegenwoordig zelfs verlies op.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 16:56

Ik vind eerlijk gezegd dat er vaak te milt wordt gejureerd, zeker de lagere klasses :o . Het mag dan wel B niveau zijn, maar ik zie vaak combinaties starten waarvan ik denk... Blijf nog ff lekker thuis door oefenen of doe eerst een paar keer mee aan oefendressuur.

Het jureren is idd veranderd ten opzichte van een aantal jaar geleden, daar ben ik het mee eens, maar in mijn ogen is het zeker niet moeilijker geworden om winst te rijden.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 17:19

Zoals ik al eerder zei, de nadruk ligt nu meer op het "rijden" van je paard in de proef ipv onderdelen zo netjes mogelijk rijden zonder voorwaartse drang (impuls). Netjes rijden wordt natuurlijk niet bestraft maar het wordt wel aangegeven op jurycursussen dat dit niet meer de norm is. Het scala, de aanleuning en drang naar voren zijn voortaan de norm. En dat begint in de B.

Wie daar niet aan mee wil doen, zal teleurgesteld worden bij de KNHS. Er zullen altijd juryleden oude stijl zijn maar de nieuwe opleidingen en bijscholingen zijn gericht op het scala en er wordt verwacht dat ruiters (en instructeurs) deze norm oppikken en eraan werken. Het blijven wedstrijden waarbij je je meet aan de norm en aan andere ruiters dus je moet eraan voldoen om een winstpunt te krijgen.
Het is dan wel B maar er moet gewoon voldaan worden aan de basisnorm, net als bij het springen. Is 1m in het B te hoog, moet je BB of oefenparcoursen rijden tot je 1m kunt springen of je besluit geen wedstrijden te rijden en alleen thuis of oefenparcoursjes te springen.

jitskerutte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:46

Het artikel in de Paard&Sport was van mij. Maar mijn vraag ging niet of aanleuning wel belangrijk was, maar over de nadruk op de krul in de hals. Ik zie veel ruiters bij het losrijden voor wedstrijden zagen in de mond, en het paard met sporen naar voren duwen, om een krul te krijgen. Maar dat is een kunstmatige krul, het paard draagt zichzelf niet. Ik vind dat een jury het verschil moet zien, maar mijn ervaring is dat degenen die grof in de mond zijn, wel weggaan met de prijzen en winstpunten. De wijze van jureren werkt dit in de hand. Een jury zou moeten kijken naar de communicatie van de ruiter met de mond van het paard. Dat is het resultaat van een goede aanleuning. Maar als er een plaatje van een krul in de hals is, is het al goed. En dat werkt grof in de mond rijden in de hand. En dat is schadelijk voor de paarden.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 18:53

jitskerutte schreef:
Het artikel in de Paard&Sport was van mij. Maar mijn vraag ging niet of aanleuning wel belangrijk was, maar over de nadruk op de krul in de hals. Ik zie veel ruiters bij het losrijden voor wedstrijden zagen in de mond, en het paard met sporen naar voren duwen, om een krul te krijgen. Maar dat is een kunstmatige krul, het paard draagt zichzelf niet. Ik vind dat een jury het verschil moet zien, maar mijn ervaring is dat degenen die grof in de mond zijn, wel weggaan met de prijzen en winstpunten. De wijze van jureren werkt dit in de hand. Een jury zou moeten kijken naar de communicatie van de ruiter met de mond van het paard. Dat is het resultaat van een goede aanleuning. Maar als er een plaatje van een krul in de hals is, is het al goed. En dat werkt grof in de mond rijden in de hand. En dat is schadelijk voor de paarden.

Dat zal vast gebeuren, maar onkunde heb je overal...

Ik heb echter niet het idee dat de rukkers en plukkers met de prijzen naar huis gaan....hier in de regio iig niet!

Maar als het in de B en L al niet lukt, standaard lage punten, dan doe je zelf iets niet goed :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 19:49

Daar heb je een goed punt Ibon. Bij het springen zul je ook officieel op B niveau moeten beginnen, en dat ligt gewoon op 1 meter. Dat was 10 jaar geleden zo, en dat is nu nog steeds hetzelfde. De hoogte wordt niet aangepast omdat mensen het niet meer kunnen.

In tegendeel wordt er bij elk nieuw proevenboekje door de KNHS gekeken of de 'oude' proeven eigenlijk wel zo goed in mekaar zaten, en op welke wijze deze verbeterd kunnen worden. Zo zijn de proeven in de afgelopen jaren gemakkelijker geworden. Vroeger zat er in het M1 al travers. Nu is dat pas in het M2, en dan ook nog om de anderste proef.

En net zoals LL heb ik bij ons in de regio zeker niet het idee dat 'geen gel*l, trek hem in de krul' bij ons met de prijzen naar huis gaat. In dat geval wordt dat per onderdeel afgestraft met een opmerking over bijvoorbeeld ruwe hulpen, of onrustige aanleuning.
Ik kan me nog wedstrijden herinneren waar ik bij het jureren een proef had die er op zich qua figuren wel heel netjes uit zag, maar het paard gewoon achter de teugel getrokken werd. Dat leverde heel weinig punten bij mij op. Na afloop was ik benieuwd wat het jurylid van de tweede proef met deze combinatie had gedaan, en daar waren het ook hele lage punten.
Sinterklazen kom je altijd wel een keer tegen, en zuurpruimen ook. Maar er wordt nu echt niet strenger of anders gejureerd. Dat is ook nooit aan me gevraagd op een wedstrijd.

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 20:47

jitskerutte schreef:

En weer wordt er naar anderen gewezen, "zij" doen het niet goed in jouw ogen, dus moet jij de punten krijgen omdat jij, volgens eigen zeggen, het wel correct doet.
Wanneer gaan mensen nou eens echt kritisch naar hun eigen rijden kijken? En waarom op wedstrijd als het allemaal zo verschrikkelijk is gesteld met het jureren?

Een jury zal een valse krul echt wel herkennen, dat zie je namelijk al van verre en de oefening halsstrekken zit niet voor niets in de B en L klasse.

Wat ik voornamelijk op wedstrijden in de lagere klassen zie zijn paarden die geen impuls hebben, met weggedrukte rug lopen en totaal niet door het lijf lopen. Niet dat ik het zelf perfect doe, helemaal niet, maar ik doe mijn best en heb een zeer kritische instructeur die mij niet laat starten als ik er niet klaar voor ben.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:14

Ik merk aan mijn lesklanten en op wedstrijden dat veel ruiters gewoon verwachten dat ze een wp rijden, nl alsof ze er recht op hebben omdat ze ingeschreven hebben ....

Het komt vaak voor dat ik slechts de helft of eenderde een wp geef. Een wp geeft aan dat de verrichting voldoende was en dat de combinatie klaar is voor een hogere klasse. Een belangrijk criterium is dan ook hoe het paard gereden wordt door de ruiter en dan valt er nog veel te verbeteren, zeker in de lagere klasses omdat het nu eenmaal niet zo simpel is om een goede dressuurproef te rijden. Gewoon rondsturen voldoet niet (meer)....

Jitskerutte: je verwoordt het nu wel sterk, sporen erin en vooraan in de krul trekken maar in essentie is dat wel hoe je aanleuning krijgt :+ met (been)hulpen impuls opwekken, die drang naar voren door het lichaam naar de mond laten gaan en daar met een zachte maar weerstand biedende hand opvangen en controleren. Wie vindt dat been en hand niet tegelijk kunnen, zal nooit aanleuning krijgen want aanleuning is het antwoord van het paard op de vragende ruiterhand. Dus met een te harde hand krijg je geen aanleuning want het paard " antwoordt" niet.
Ik straf dus een harde, groffe hand wel af maar als een ruiter z'n paard te diep rijdt op zoek naar de aanleuning straf ik dat niet streng af maar geef aan dat achter de loodlijn niet oke is en het punt is wrs hoger dan bij een paard dat geen aanleuning toont...

Nog een toevoeging, in de B mag een (jong, groen) paard zelfs nog licht op de voorhand lopen en in het beste geval in horizontaal evenwicht. Zichzelf dragen is in de B nog helemaal niet aan de orde !!

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-14 21:53

jitskerutte schreef:

En maar wijzen naar anderen: "ze"moeten niet zagen en plukken, met hun sporen stampen, de jury moet dit en de jury moet dat.
Ik vind je erg kort door de bocht en generaliserend. Gelukkig weet ik uit eigen jury ervaring dat je verhaal maar voor een klein deel waar is.
Zeur niet over anderen, maar wees zelf een voorbeeld.

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-14 21:39

Cindy, ik ben het met je eens. En het blijft raar. Mijn proeven van vorige week en nu zijn met maarliefst meer dan 20pnt verschil beoordeeld.... Terwijl ik echt niet heel veel anders heb gereden, mijn paard op dezelfde manier heb getraind. Dus was de vorige jury nou heel streng, of heb ik deze dag de pnt kado gekregen...? Ik vind dat moeilijk te beoordelen, maar het verschil is wel heel groot...

Mijn instructeur heeft erg veel ervaring, ook op subtop niveau en zij vertelt ook dat wanneer het vaak voor het oog goed is, de punten er snel zijn. De jury voelt niet hoeveel druk je in je handen hebt, en als je een beetje een handige ruiter bent kan je de schijn zeker ophouden dat je paard nageeflijk en in de houding loopt, ook al is dat misschien in het gevoel niet zo. Dus daarin ga ik mee met jitskerutte.

Kamy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:46

Ik ben het in 2 dingen met PinkyPie eens:

het jureren is anders (wil niet per definitie strenger zeggen) geworden in de loop der jaren... Toen ik mijn eerste paardje (zo'n 8 jr geleden) in de B startte, haalde je nog winstpunten als je bleef rijden, en vriendelijk en netjes reed. Nu moet je paard zo ongeveer klaar zijn voor de Pavo cup. Let wel: dit is niet bij alle juryleden zo!!!! Maar er lijkt echt wel iets verandert te zijn.

En daar sluit het 2e punt bij aan: voor mijn gevoel zijn er steeds meer juryleden die het "trucje uitvoeren" te hoog waarderen. En dan bedoel ik niet dat de plukker-rukker bovenaan staat. Maar het zijn wel vaak dezelfde namen, die meer een truc met hun paard uit lijken te voeren (a la Pavo cup) dan hun paard middels een goed gymnastiserend traject voor elkaar hebben.

en ik heb niks tegen de Pavo cup! Daar lopen paarden die van nature al meer in huis hebben. En daar zitten ervaren ruiters op! Maar je maakt mij niet wijs dat een 3-jarige al zo'n basis erin gegymnasiteerd heeft zitten. Dat is een trucje.....

Wil niet zeggen dat ik zelf niet actief ben op wedstrijden! ;) Ondanks dat het een jury sport is, is het ook een beoordelings moment voor jezelf. Hoever ben je met je paard? Wat vind een onafhankelijk persoon ervan, hoe sta je tegenover je mede klasse-genoten, waar moet je nog aan werken etc.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-14 21:48

Ik ben het niet met PinkyPie eens. Er wordt niet strenger gejureerd als een aantal jaren geleden. Ik draai toch al een jaar of 20 mee in de dressuur. En ik merk niet dat er strenger als vroeger wordt gejureerd.