Wie start er in verschillende landen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Seltje

Wie start er in verschillende landen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 15:09

Ik wou eens horen welke bokkers in meer dan 1 land starten en hoe hun dat bevalt.

Ik ben namelijk een Belg die in NL KNHS start en in België VOR. Beide dressuur.

Wat mij vooral opvalt is het verschil in sfeer en toch wel het grote verschil in de proeven.

Hoe ervaren de andere bokkers dit?

Gina

Re: Wie start er in verschillende landen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 16:47

Ik start niet in verschillende landen, maar ben wel benieuwd in het verschil in sfeer. Leg eens uit :)

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:44

Ik start zowel in Nederland als Duitsland.
Maar vind ze in Duitsland, zeker bij het inspringen, behoorlijk asociaal. Is echt ieder voor zich. Als jij op een hindernis afrijdt trekken ze hem rustig pal voor je neus omhoog :+

Jantine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 17:48

Ik ben ook erg benieuwd wat de verschillen zijn in zowel sfeer als proeven. Hoe zit dat?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-14 21:19

Sfeer:
Een NL'er is veel socialer, zal rapper een praatje doen en als je daar iets vraagt word je altijd direct geholpen.
Bij de VOR is het vooral ieder voor zich, meer competitiegevoel, ach iets vergeten? pech voor jou, dan is de kans groter dat ik win. Maar als je dan wint wordt je wel door de rest de hemel ingeprezen.

Het gehele proevensysteem is anders, je rijdt om te beginnen maar 1 proef. Je kan zelf kiezen welk niveau je start, en als je wilt kan je jarenlang de laagste proef blijven rijden om daar telkens te winnen.
De proeven an sich zijn ook heel anders, de volledige proeven kan je hier vinden: http://www.vlp.be/dressuur/Dressuur-proeven/
Je begint met de E (keuze tussen E5 en E7), basisproef zoals een B proef.
Daarna komt de A, waarbij het moeilijkheidsniveau ineens een pak hoger ligt (keertwending, achterwaarts en stap-galop-stap)
Hierop volgt de L (contra, achterwaarts-galop, enkelvoudige wissel, slangenlijn in galop, kurzkehrt)
Hierna komen de M proeven (3 tot 10), waarna je direct naar Prix St Gorge mag, dus geen Z of ZZ. M3, M4 en M6 zijn nog provinciaal, M9 en M10 nationaal.

Maar in België heb je ook nog de LRV, maar daar weet ik zelf weinig van, buiten dat er daar groepstrainingen zijn, je daar moet meedoen aan de groepsdressuur en ze de oude Nederlandse proeven gebruiken.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 08:49

Ik vind het wel grappig dat jij de NL'ers socialer noemt. Ik woon vlak bij de grens en mij valt juist op dat vrijwel alle Belgen een praatje maken, Nederlanders veel minder.

Zit er over te denken om te gaan springen in België, zodat ik niet gelijk een meter hoef ("paard" is maar 1.46). Ik snap alleen nog weinig van het systeem, maar moet ook zeggen dat ik me nog niet zo verdiept heb. In België hoef je toch niet eerst een dressuurwinstpunt te hebben?

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-14 10:37

Wel een A en B brevet. Dit zijn een simpel dressuurproefje en een parcours van 5 sprongen. Voor het A brevet 60-70 cm voor B 80-90.
En daarna kan je inderdaad wedstrijden vanaf 50cm springen.

joyforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-14 10:41

leuk topic, ik lees mee!

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 19:33

Ik heb 2 jaar in Zwitserland wedstrijden gereden .

hoe Seltje hierbovcen de proeven beschrijft kan ik me heel erg in vinden. Je haalt eerst je brevet (wat echt gelijk is aan een bixie proef rijden en 2 sprongetjes van 40cm) waarmee je in de FB (franse deel) of GA (duitse deel) mag starten. de laagste proef is de FB01/02 en de hoogste de FB09/10
het verschil in deze klasse is wel zo groot dat de FB01/02 nog simpeler als een B proef is (maar wel gehele proef doorzitten muv middendraf en halsstrekken en een volte 10 meter in galop? en er wordt ook nageeflijkheid gevraagd) en de FB09/10 is vergelijkbaar met M2 niveau (achterwaarts, keertwending, contra, eenv. wissels, uitgestrekte draf/stap/galop, verzameling.)

je mag zelf kiezen in welke klasse je start echter zijn de jury's 100x strenger dan in Nederland. ik reed bijv met een 4-jarige zijn erste wedstrijd in de FB02 waar je op A in galop moet aanspringen, ik deed dat net te laat in de hoek na A en je krijgt meteen een 2 of 3 enz. hetzelfde geld voor uit de galop vallen in een volte 10 meter en andere foutjes.

wil je naar het L, M of S niveau dan moet je je Licentie halen (wat vooral bestaat uit veel theorie en een dressuurproef op FB08-10 niveau) de eerste L proeven zijn gelijk aan Z1 en de laatste gelijk aan ZZ-zwaar.

M proeven zijn vergelijkbaar met de PSG of Intermediare I en de S proeven zijn vergelijkbaar met Intermediare II en de Grand prix.

Dus ja iemand die op ongeveer M2 niveau rijdt kan als die zin heeft ineens een Grand prix proef gaan rijden :P

beetje raar systeem maar als je er aan gewend bent wel prima, je traint je paard ook naar het wedstrijdsysteem in het land waar je wedstrijd rijdt heb ik gemerkt!

qua sfeer is het zeer en zeer elitair. De elite is zeer zeker aanwezig in de dressuur en bij elke wedstrijd is er dan ook wel een champagne of kaviaar bar aanwezig :P met een simpele frietkraam kom je ook niet weg daar haha, meestal wordt je erg verwend met een dagmenu inclusief voorgerecht en versgebakken taart als nagerecht mocht je daar zin in hebben. de wedstrijden zijn allemaal echt super professioneel georganiseerd en de stallen en locaties uit een boekje of een film (heb wel eens moeten rijden met een kasteel op de achtergrond, een golfbaan of een oud koetshuis :P) en als je wint dan wordt je ook echt behandeld als een koningin (niet normaal veel prijzen en waardering dat je krijgt vergeleken met Nederland!) Mensen behandelen je gewoon met respect, natuurlijk is er jaloezie maar als je zelf gewoon normaal doet is iedereen heel vriendelijk en amicaal!

springen is de sfeer weer heel anders, vergelijkbaar met Nederland.

heb ook een enkele keer in Frankrijk een wedstrijd gereden, dit was echt heel anders, veel amateuristischer en simpeler. Ook het niveau was niet echt om naar huis te schrijven. Al was het wel fijn te zien dat je ook gewoon weer eens een hotdog met friet kon bestellen op een wedstrijd :+

nog een heel verhaal geworden dit haha :P

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 20:49

Leuk om je ervaringen te horen Laura, er zit toch duidelijk veel verschil in. Qua jurering merk ik niet zoveel verschil tussen BE en NL, maar qua proeven wel. Ahja dat doorzitten was ik nog vergeten te melden, in België zit je al vanaf de E5 door, behalve middendraf en binnenkomen. Dat was voor mij wel een verademing in NL.

Laura01234

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 20:52

oke! ik vind dat doorzitten in de makkelijkste proeven zo raar! als je een jong paard hebt moet je ergens beginnen en vaak zijn die nogal gespannen en niet zo makkelijk te rijden de eerste keren. met lichtrijden blijven ze over het algemeen veel meer ontspannen en houden ze er een veel betere ervaring aan over!

Ik kon echt niks de eerste wedstrijd met een 4-jarige hypere lusitano die van alles onder de indruk was en dan nog doorzitten haha!

qua jury's, in Nederland moet je wel iets heeeel geks doen richting de 50% aan te rijden, meestal als het totaal fout gaat in de B zit je rond of net onder de 55% (165 of lager)

nou ik heb met dat jonkie echt een keer gewoon makkelijk 43% en 48% gereden de eerste keren (en bij die 48% was ik nog geen eens laatste)
en dan kreeg ik hem wel gewoon de bak rond gestuurd alleen de helft van de onderdelen wel een hapering :P
en dit was op het laagste niveau! (thuis liep die makkelijk zijn rondje overigens)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 21:06

Seltje schreef:
Sfeer:
Een NL'er is veel socialer, zal rapper een praatje doen en als je daar iets vraagt word je altijd direct geholpen.
Bij de VOR is het vooral ieder voor zich, meer competitiegevoel, ach iets vergeten? pech voor jou, dan is de kans groter dat ik win. Maar als je dan wint wordt je wel door de rest de hemel ingeprezen.

Het gehele proevensysteem is anders, je rijdt om te beginnen maar 1 proef. Je kan zelf kiezen welk niveau je start, en als je wilt kan je jarenlang de laagste proef blijven rijden om daar telkens te winnen.
De proeven an sich zijn ook heel anders, de volledige proeven kan je hier vinden: http://www.vlp.be/dressuur/Dressuur-proeven/
Je begint met de E (keuze tussen E5 en E7), basisproef zoals een B proef.
Daarna komt de A, waarbij het moeilijkheidsniveau ineens een pak hoger ligt (keertwending, achterwaarts en stap-galop-stap)
Hierop volgt de L (contra, achterwaarts-galop, enkelvoudige wissel, slangenlijn in galop, kurzkehrt)
Hierna komen de M proeven (3 tot 10), waarna je direct naar Prix St Gorge mag, dus geen Z of ZZ. M3, M4 en M6 zijn nog provinciaal, M9 en M10 nationaal.

Maar in België heb je ook nog de LRV, maar daar weet ik zelf weinig van, buiten dat er daar groepstrainingen zijn, je daar moet meedoen aan de groepsdressuur en ze de oude Nederlandse proeven gebruiken.

Mag jij me eens uitleggen hoe je bij de VLP jarenlang in de E kan blijven met hetzelfde paard. :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-14 21:59

In het winterseizoen gaat dat vanzelf ;)

Je hebt wel handicappunten, waarbij je dus ook na een bepaald aantal punten moet overgaan.
Meer info hier: http://www.vlp.be/dressuur/Dressuur-reg ... -handicap/

Maar als je je maximum aantal punten hebt, mag je wel je jaar nog uitrijden in dezelfde klasse. Dus kan je toch gemakkelijk wat valsspelen: bijna aan 30 punten, dan start je dat jaar niet meer officieel, maar het jaar daarop opnieuw, waardoor je nog een jaar dezelfde klasse kan blijven rijden (en echt, ik ken er best veel die dat doen)

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:05

Ik start zowel in nederland als duitsland maar dan in de westernsport. Ik ga liever naar de duitse wedstrijden, omdat die vaak strakker geregeld zijn. Er word daar echt op tijd gestart terwijl dat in nederland in de westernsport gewoon niet schijnt te lukken. Ik ben wel eens op een NK aangekomen waar ze gewoon een uur inliepen op het programma terwijl er deelnemers waren die nog onderweg waren... en zo heb ik nog wel meer voorbeelden.
In Duitsland vind ik de sfeer ook gemoedelijker, vaak komt de hele familie kijken, en ik merk dat ik als nederlander genoeg aanspraak heb (al hakkelt mijn duits hier een daar wel wat)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 22:16

Seltje schreef:
In het winterseizoen gaat dat vanzelf ;)

Je hebt wel handicappunten, waarbij je dus ook na een bepaald aantal punten moet overgaan.
Meer info hier: http://www.vlp.be/dressuur/Dressuur-reg ... -handicap/

Maar als je je maximum aantal punten hebt, mag je wel je jaar nog uitrijden in dezelfde klasse. Dus kan je toch gemakkelijk wat valsspelen: bijna aan 30 punten, dan start je dat jaar niet meer officieel, maar het jaar daarop opnieuw, waardoor je nog een jaar dezelfde klasse kan blijven rijden (en echt, ik ken er best veel die dat doen)

Ik rijd VLP dus ik ken de regels. Maar indien je vals speelt is het nog maar Max 2 seizoenen gezien je tegenwoordig niet kunt winnen zonder 5 WP's. Dus jarenlang? :+ bovendien mag je twee proeven starten. Er telt alleen maar een voor WPs maar we rijden er ook meer .

Winterseizoen is ook niet officieel.

MissMiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-14 23:06

Ik doe het andersom, ik ben NL'er en start in België (eventing).

En ja, het sfeerverschil valt zeker op. Nou is in de eventing de sfeer allemaal wat gemoedelijker dan op een reguliere dressuur/springwedstrijd, maar je merkt wel dat die Belgen gewoon heel makkelijk zijn in alles en niet snel ergens een probleem van maken. Ligt er trouwens wel aan onder welke overkoepelende organisatie je start! VLP is dan zeer professioneel, met een degelijk opgeleide jury, netjes in de auto met een schrijver erbij, ringmeester bij dressuur. Bijna verzekerd van een prima terrein en bodem. Ook in de cross is alles duidelijk en zelfs hinderniscontroleurs die een opleiding hebben gevolgd! Prima digitale tijdwaarneming door onafhankelijke partijen, hindernissen zijn degelijk, fair en op niveau gebouwd. Nette springparcoursen, zeker met "the day after" is goed rekening gehouden. Maar hier is de sfeer dan ook naar. Heel anders, wat meer afstandelijk, meer ieder voor zich. Alsnog vind ik ze daar wel veel socialer dan in Nederland. Die Belgen zijn wel in voor een grapje/lol met Nederlanders en ja, ze maken zichzelf gewoon niet zo druk.

Het onafhankelijke springen of dressuur van de VLP ken ik niet. Ken alleen de CNC/CIC.

Tja en dan heb je de LRV, die zichzelf helemaal nergens over drukmaken :+ . De cross is dan ook een beetje ongestructureerd gebouwd, grootste deel van de cross is beneden niveau, maar een brede 1m hoge triple bar net uit de bocht in de B, tja dat kan gewoon :+ . En de tijdwaarneming in de caravan met 2 mobiele telefoons, tja waarom zouden we moeilijk doen als het ook makkelijk kan :+ . Daar tegenover staat dan wel weer de gezelligheid, altijd een groet van de mensen om je heen, veel interesse, erg vriendelijk, heerlijk gewoon. Zo ook de dressuurjuryleden, heerlijk om te zien hoe ze daar zonder schrijver, op hun tuinstoeltje, in de modderpoel waar je voor de letters echt moet zoeken, gerust richting (of over) de 80% gaan :Y) . En achteraf gewoon gezellig een praatje maken, omdat het kan.

Dus als je een amicale sfeer wilt, zeker LRV rijden :j , voor de professionaliteit kun je beter naar de VLP gaan en Nederland bungelt er een beetje tussenin. Zie ik nog vaak teveel organisatorische foutjes waar een hoop ophef over ontstaat.