Dressuur starten zonder stiften

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

ChevalNoir

Dressuur starten zonder stiften

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 15:09

Binnenkort wil ik graag beginnen met wedstrijd rijden (B). Mijn paard heeft geen ijzers. Deze week heb ik twee keer in grasland getraind (erg kort gras, harde grond). In de galop gleden we meerdere keren weg.
Ik zou graag ijzerloos starten, maar ik wil ook geen ongelukken.

Wat vinden jullie? Is het dit een kwestie van balans en oefenen, en valt dit te verbeteren + hoe?
En, wat zijn jullie ervaringen?

miccamaaike

Re: Dressuur starten zonder stiften

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:10

Ik heb het vroeger wel gedaan in de B en L. ging op zich prima. Maar als je paar zo snel weg glijdt dan zou ik het niet zo snel doen. Je zou kunnen kijken om hem alleen voor op ijzers te zetten, vaak werkt dat al best goed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:12

Als je nu al merkt dat ie glijdt zou ik het niet eens meer zonder proberen, je paard wordt er ontzettend onzeker van en jij uiteindelijk ook. Ik jureer zelf en vaak zie je het meteen wanneer een paard zonder ijzers loopt, vooral als het wat nat is. Ik vind het persoonlijk een waardeloze besparing..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:14

Mijn paard heeft ook geen ijzers & wij starten zo nu en dan op gras (probeer eigenlijk wel altijd op zand te starten). Maar ik moet eerlijk zeggen dat die van mij nog nooit weggegleden is. Op welke momenten glijd ze?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:18

is ook een kwestie van wennen, ik reed ook nooit op ijzers tot ik ergens stond waar ze geen zandbak hadden, B en L kan je prima zonder starten, zeker op droog gras, als het echt geplenst heeft zou ik het niet doen

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-14 15:20

Vooral in de hoeken/wendingen in galop. Ze heeft nog nooit ijzers gehad, ik had ook niet verwacht dat het zo slecht zou gaan. Het was puur de achterhand, voor bleef ze gewoon grip houden.

Het weiland was nu wel droog, maar er stond echt minimaal gras. Toch vond ik het niet echt glad....totdat ik ging rijden. De galop is nog niet echt goed qua balans. Denken jullie dat dit veel te verbeteren valt?
Laatst bijgewerkt door ChevalNoir op 21-06-14 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-14 15:22

ja op gras zie je meer als op zand, ze moeten op eigen benen lopen en hebben vaak ook geen muur meer om zeg maar tegen te hangen, als je dit vaker doet zal je zien dat het beter word

Martine1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:25

ik zou het niet doen zonder ijzers. er zijn genoeg wedstrijden op zand en je kunt ook voor ijzers doen? dan heb je al zoveel meer grip. maar een onzeker paard wordt niemand wijzer van.

ARhythmical

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-14 22:37

Wij rijden meerdere pony's zonder ijzers, op eigen benen leren lopen en dat gaat prima. Pony's lopen L2 dressuur en springen B en L. Vorig jaar andere pony in de M dressuur. Ijzers komen er hier onder wanneer de voet dat nodig heeft. Paard in het Z staat rondom.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-14 19:34

inderdaad genoeg wedstrijden op zand
wel blijven oefenen op gras, ze worden er steeds handiger in.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 00:23

Ik zou niet weten waarom je er ijzers onder moet zetten. Vroeger reed iedereen zonder ijzers en iedereen ging heus niet constant op hun neus, bovendien zijn paarden gewend in de wei te lopen, dus ook te galopperen. Zelf heb ik gister nog in de wei gereden, voor de 3de keer, droog land, niets aan de hand.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:35

Het ligt eraan, ga je veel op zand of op gras starten? Voor een of twee wedstrijden per jaar, kan ik me voorstellen dat je het veel geld vindt. Bij ons waren dit jaar 4 selectiewedstrijden op gras en was ik heel blij dat ik kalkoenen kon draaien. Vooral bij middengalop op de volte, had ik ze echt wel nodig.
Als je paard met deze droge grond nu al glijdt, zou ik echt ijzers laten zetten.

MistyB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:42

Mijn pony staat op een boerderij, daar hebben ze geen rijbak en zelfs met lang gras of nat weer op kort gras glijd ze nog niet weg, maar zij is al bijna 15 jaar niet anders gewend.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:44

ik heb mijn 2 paarden ook zonder ijzers gestart in de b-dressuur, heb ze nu allebei rondom op ijzers moet zeggen dat ik het wel prettiger vind. ze glijden nu eigenlijk nooit weg + dat ik zelf niet meer de angst heb om te vallen door gladheid.. destijds zonder ijzers had ik het soms achter ook wel, maar zonder kan opzich wel hoor! vooral als het gewoon droog is (en is geweest) kan je perfect zonder ijzers rijden in de b en l alleen als het nat is geweest dan word het minder is mijn ervaring.

en vooral als je maar af en toe een wedstrijd rijd is het zonde om ze op ijzers te zetten.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-14 09:49

Los van de kosten: als een paard gewoon erg goede hoeven heeft en je wil dit graag zo houden dan kan ik me ook voorstellen dat je er niet 'even' ijzers onder knalt. Al helemaal als een paard geen goede hoeven heeft maar je ze in principe ijzerloos wil hebben...

Ik heb een Haflinger 1 seizoen ijzerloos gestart in de B en nooit problemen gehad. Startte in de zomer toch wel 2x per maand op gras. Seizoen erop ijzers vóór eronder omdat we ook gingen springen

ChevalNoir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-14 09:59

Dat vind ik inderdaad lastig. Haar hoeven zijn prima, dus ik wil daar eigenlijk geen ijzers onder timmeren voor een paar wedstrijden. Ik heb haar van de week nog een keer gelongeerd op gras, maar dat ging in de galop ook niet zo best. Ik weet dat in de galop nog veel verbetering nodig is, ik train daar al een behoorlijke tijd op.
Ik ga eerst kijken naar wedstrijden op zand (in het Noorden valt dat een beetje tegen). Tijdens het indoorseizoen heb ik geen probleem ;)

@ZoZenn Zo dacht ik er ook altijd over. Ik was ook echt iet van plan om haar op ijzers te gaan zetten. Maar ik moet mijn mening nu bijstellen, want mijn paard glijdt wel degelijk. In draf is haar balans super, maar in galop dus echt ruk. Ik weet dat dit rijtechnisch verbeteren moet, maar dat is niet in een weekje opgelost. (Ze heeft altijd al moeite gehad met galop, hier train ik sinds een half jaar 3 keer in de week op)