Hertshoornolie doping en hoelang aantoonbaar?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Gem

Hertshoornolie doping en hoelang aantoonbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 14:31

Ik heb nog een flink restant van een oudere refill-kan Atex daasspray, nog de versie met hertshoornolie. Ik heb begrepen dat de huidige samenstelling van dit middel berkenteerolie bevat en dat hertshoornolie nu op de dopinglijst staat, klopt dat?
En zo ja, wat dóet het? Werkt het prestatieverhogend, verdovend of wat anders, dat het op de dopinglijst staat?
En daarnaast: hoe lang blijft het aantoonbaar in het bloed?

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 15:13

Atex mag niet meer verkocht worden door de biocide wetgeving. Voor zover ik weet staat het niet op de dopinglijst en is het geen stimulerend middel. Het mag niet meer verkocht worden omdat de regels van de biocide wetgeving veranderd zijn.

Misschien geeft deze link wat meer duidelijkheid: http://www.horses.nl/welzijn/gezondheid ... egenspray/

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 17:02

Als ik een beetje google, zie ik op de eerste pagina al zo 4 of 5 webshops waar Atex Daas Spray nog gewoon verkocht wordt. Zowel onder de namen Atex Daas Spray, Atex Insect Spray, Atex Spray en zowel met hertshoornolie als met berkenteerolie.

Waar het mij om gaat is of ik het restant nog wedstrijd-veilig kan gebruiken. Ik gebruik het al jaren tijdens de training in de zomermaanden. Het werkt als een tierelier, maar ik heb geen idee of je hiermee in overtreding bent en hoelang het aantoonbaar is. Paard wordt na elk uur training helemaal afgespoten in de zomermaanden. Nu men ik nog op laag niveau (SGMW, mennen dus), maar je ruikt het spul al van 5 meter afstand :') .

Nieuwe refill zal wel met berkenteerolie worden, maar aangezien het duur spul is zou ik het zonde vinden om het restant van de oude weg te gooien. En uiteraard net zo slecht voor het milieu.

Scum

Re: Hertshoornolie doping en hoelang aantoonbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-14 17:54

Je kunt nog altijd losse flesjes hertshoornolie kopen en die door bestaand anti vliegenmiddel doen.
Volgens mij staat het niet op de dopinglijst, maar is het een idee om de KNHS hierover te mailen? Zij zouden dit wel moeten weten.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-14 21:53

Goeie, Scum :j . Ga ik eens doen.

baudyh

Re: Hertshoornolie doping en hoelang aantoonbaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-14 18:22

Ja hoor gem je mag het gewoon gebruiken. Het mag inderdaad niet meer verkocht worden. Maar het heeft niks met doping te maken.
Ik gebruik het ook gewoon.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-14 21:28

Baudy, het wordt nog gewoon verkocht.... 4 googlehits op pagina 1 bij zoekwoord Atex Daasspray :D .

Was het bijna even vergeten, maar ik heb zojuist een mailtje gestuurd naar de KNHS :)

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-14 22:08

Mailtje terug: "moet ik aan mijn DA vragen"....
Wordt vervolgd :) .

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-14 22:26

... en de DA verwijst weer naar de FEI Dopinglijst..... *zucht*.
De lijst bevat 1000 of meer? engelse / latijnse benamingen en ik zou echt niet weten wat hertshoornolie etc. is in het engels -O- .

Afijn, fabrikant (Hofman Lieve) gebeld en ook zij hadden geen idee. Later hebben ze teruggebeld dat ze de Duitse dopinglijst (van de NADA oid?) hadden geraadpleegd en de etherische oliën zouden niet onder doping bij uitwendig gebruik vallen.
Hele zoektocht, maar het lijkt dus veilig voor gebruik :) .