Vragen over hoe en wat.

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

horsegirl04

Vragen over hoe en wat.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 11:47

Iets meer dan twee maanden geleden ben ik begonnen met paardrijlessen te volgen bij een goed aangeschreven manege. Ik heb het er heel erg na mijn zin en vind het ook echt heel erg leuk om te doen.

Nu ben ik al wat ouder en weet ik dat de meeste mensen beginnen met paardrijden als ze 6 of 7 jaar zijn. Ik ben nu 21 jaar en ik ben in aanraking gekomen met paarden toen ik net 19 jaar was. Dit komt omdat ik toen verkering kreeg en hij een eigen paard heeft.
Maar nu is dus mijn vraag, hoe werkt het met de rangen. Ik zit nu nog in de beginnende groep maar wat hierna. Ik heb heel veel mensen horen zeggen dat ze M ruiter waren en ga zo maar door. En hoe zit het met proefjes?
Zou iemand mij het verloop kunnen vertellen en de voor en nadelen van wedstrijden? Ik heb ook horen zeggen dat, als je geen eigen paard heb, dat je dan geen goede beoordelingen krijgt bij proefjes enzo.

Ashley5760

Re: Vragen over hoe en wat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:04

Ik weet niet precies hoe de rangen op manege zijn, meestal heb je een beginners en gevorderden groep.
Globaal: (er zijn wat uitzonderingen)

Bij wedstrijden heb je:
Dressuur
B- L1- L2-M1-M2-Z1-Z2-ZZlicht-ZZzwaar (en dan gaat het nog veel verder tot Grand Prix (Niveau dat Anky rijdt)), deze niveau's rijden de meeste wedstrijdruiters

Springen:
B-L-M-Z-ZZ (en dan gaat het verder met nationale en internationale wedstrijden die ook steeds hoger worden tot Grand Prix (allerhoogste)).

Als je 10 winstpunten in 1 klasse hebt, mag je naar de volgende klasse, als je 30 winstpunten hebt moet je naar de volgende klasse.
Je moet B met 1 winstpunt in de dressuur zijn om te mogen beginnen met springen.
Bij dressuur wordt je elke keer beoordeeld door een jury, deze houdt geen rekening (weet het niet eens) of het je eigen paard is of van een ander. Die beoordeeld puur hoe er in de proef gereden wordt.
Bij springen krijg je in de B stijlpunten (punten over hoe je erop zit, hoe je de hindernissen aanrijdt enz, deze tellen ook mee om een winstpunt te krijgen, vanaf het L telt het alleen hoeveel balken/weigeringen je hebt).

Ik zie als enige nadeel van het wedstrijdrijden dat er veel tijd en geld in gaat zitten.
Het heeft als voordeel dat je officieel geklasseerd bent, heel veel mensen zeggen op "Z niveau te trainen", maar vaak is dat toch heel wat anders dan alle oefeningen achter elkaar voor een Z jury te rijden en dan ook nog genoeg punten te halen. Als je officieel geklasseerd bent, kun je bijvoorbeeld zelf jury worden, of les geven (hiervoor zijn opleidingen die eisen stellen dat je bepaald niveau gereden moet hebben).

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:12

Vaak worden ''wedstrijden op een manege'' anders beoordeeld als op ''officiële wedstrijden''.
Omdat je van een manege paard of pony bepaalde dingen niet zo soepel kunnen.
Vooral ook omdat er ook best een groot verschil zit tussen de ruiters.

Conclusie:
Manege ruiters op een manege wedstrijd worden vaak soepeler beoordeeld als de echte officiële starters.
Je hebt natuurlijk overal de uitzonderingen.
Maar over het algemeen worden dingen daar anders beoordeeld.

verder klopt bovenstaand commentaar op de overgangen en overloop en klasse's :D

Je hebt ook de FNRS proeven die ze op veel maneges doen dat begint bij de F1 t/m F40 of misschien wel hoger.
Hoe het daar met de punten en alles zit durf ik zo niet te zeggen.
Maar dat kan je hier op het forum vast wel vinden als je de zoek functie gebruikt.

0091

Re: Vragen over hoe en wat.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 12:20

Op maneges heb je vaak de klassen:
beginners
half gevorderd
gevorderd

De F proefjes gaan als volgt: (http://www.manegedeveerkracht.nl/docume ... roeven.pdf)
Als je 210 punten of meer haalt voor je dressuurproef, krijg je een promotiepunt (PP). Als je in de F1 twee PP’s haalt mag je door naar de F2. Haal je daarin ook twee PP’s en haal je het theorie-examen dan krijg je het diploma F2 uitgereikt. Voor de F3 t/m F8 proeven heb je minimaal 3 PP’s nodig om door te stromen naar en moet je over bij 5 PP. Ben je bij de F9 aangekomen dan heb je t/m F20 minimaal 3 PP nodig om door te stromen. Ook hier geldt bij 5 PP’s moet je over.Let wel even op: de instructeur of manege-eigenaar bepaalt of je bij 2,3 of 4 PP’s mag doorstromen naar volgende F proef. De theorieproeven, F2,F4,F6 en F10 worden meegenomen in de beoordeling, hierbij mag je maximaal 3 fouten maken om te slagen voor de diplomaproef.

En het gaat tot F20

Dressuur en springen is hierboven al beschreven

horsegirl04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 12:21

Bedankt voor het reageren.

Jullie informatie helpt mij heel erg!
Ondanks dat ik het een paar keer heb gelezen, kan ik niet echt een link leggen. Dit komt waarschijnlijk omdat ik altijd een totaal andere sport heb gedaan.

Ik laat alles wel op mij af komen en ik ga wel op de beoordelingen van mijn trainster uit :P