Beginnen met wedstrijden

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Skinfaxi

Beginnen met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-14 20:23

Ik heb sinds kort een verzorgpaardje. Ik wil graag wedstrijden met hem gaan rijden, maar ik heb het nog nooit eerder gedaan.
Ik heb al informatie opgezocht maar ik vind het moeilijk om alles samen te vatten.
Ik heb tot nu toe wel onderlinge wedstrijden op mijn manege gereden, maar het waren geen officiële wedstrijden van KNHS of zoiets.
Kan iemand me helpen met wat allemaal nodig is en wat de regels ongeveer zijn, waar je wedstrijden kunt vinden enz. enz.!
Alvast bedankt :o

Cheese

Re: Beginnen met wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:20

Ik zou de site van de knhs eens goed doorspitten ;) Daar staat alles uitgelegd.

Startlijsten vind je op wedstrijdplatform.nl. Je moet je wel eerst bij de knhs aanmelden + startpas aanvragen.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-14 23:22

Begin eerst maar eens met lid worden van een rijvereniging. Dat is sowieso verplicht. Dar kunnen ze je ook verder helpen met alles omtrent de startpas en wedstrijden.

SaartjeBella

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:22

Ik weet niet of je het al gedaan hebt, maar misschien weet de eigenaar van je verzorgpony ook wel hoe het allemaal gaat enzo :)

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:32

Vind het altijd erg dapper, als mensen willen starten. ik durf nog niet zo goed... eerst maar een beetje meer oefenen. ik hoor graag hoe het verder gaat (-:

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-14 14:45

Ik ga zaterdag voor het eerst starten heb dus net het traject achter de rug. Stap 1 is idd een rijvereniging zoeken, waarschijnlijk kan dit ook via jouw manege. Daarna kan de manege jou aanmelden bij het knhs. Als dit gebeurd is kun jij op de website van het knhs een startkaart aanvragen.
Verder moet het paspoort kloppen, dus check even bij de eigenaar of dit compleet is en of de entingen kloppen. Er mag tussen 2 entingen nooit meer dan 1 jaar zitten anders moet de basisenting nog een keer. Is het echt een paard of rijd je op een pony? Bij een pony moet namelijk tot een bepaalde leeftijd de schoftmaat gemeten worden. Als je dit allemaal geregeld heb kun je een leuke wedstrijd gaan zoeken. De website is al eerder genoemd daar kun je je woonplaats invoeren en dan in een straal van bijv 5 km erom of verder als je een trailer hebt. Maar ik denk dat je eerst bovenstaande stappen moet volgen, als je zover bent en je hebt nog vragen kun je ze altijd nog stellen

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:24

Zo, spannend zeg! morgen starten dus? stalen zenuwen? toch nog wel een geregel.
Maar goed te doen dus. het is mijn eigen paard dus papieren en entingen zijn in orde. dat scheelt weer (-;.
heel veel succes morgen. En ik hoor hoe het verlopen is.

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:38

oh ik heb ook eens wat gehoord over een soort beginners rubriek. kun je gewoon mee doen. wel inschrijven enzo. maar dan bouw je geen winstpunten op. misschien ga ik dat eerst eens proberen

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-14 14:25

Mijn debuut ging niet slecht :) geen winstpunt maar dat had ik ook niet verwacht, wel een paard dat super haar best heeft gedaan ondanks dat ze het allemaal best spannend vond, het best heet was en ze ook nog hengstig geworden was vanmorgen. IK was idd wel zenuwachtig, maar blijf meestal redelijk kalm dat scheelt en niet te hoge verwachtingen hebben. Ik had 167 en 171 punten. Ik zou gewoon starten, ik vond het een superleuke ervaring. Ook gewoon alles eromheen sochtends lekker tutten, knotten erin. Met je trailer erheen, maakt jou het uit of je wel of geen winstpunt rijdt, ik ging nu ook vooral om ervaring op te doen

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 14:07

ooh wat goed, je kunt dus trots zijn op jezelf en je paard! mijn zenuwen zijn echt het grootste probleem. Dan is Pim ook meteen zenuwachtig van mij... Terwijl ik denk dat hij het heel braaf zou kunnen zijn. S-:
Heb je foto's gemaakt?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 17:24

Nou zenuwen waren bij mij ook aanwezig, ik weet niet meer hoe ik de eerste proef gereden heb, ik hoorde mijn voorlezer steeds wat roepen en dan dacht ik welke letter zei ze ook weer :o . Ik denk zelf dat je zenuwen wel minder worden, als je een paar keer gestart bent. Ten slotte moeten wij baasjes het ook leren :D Ik had me voorgenomen dat als ze erg nerveus was, ik desnoods voor de laatste oefening zou afgroeten, en dan de 2e proef zou vragen of ik gewoon wat mocht rijden om de spanning eruit te halen en dan afgroeten. Maar dit was niet nodig dus. Ach en b is voor beginners, je mag fouten maken hoor. Winterfell sprong aan in de verkeerde galop bijvoorbeeld in de eerste proef. Ik heb wel een tip om de eerste keer niet op gras te starten. Je hebt dan namelijk geen bakrand en dit is moeilijker. De 1e keer moet je het niet te moeilijk maken, deze wedstrijd was gewoon in een buitenbak. Je kunt ook een oefenwedstrijd rijden, weet niet helemaal hoe het werkt, ik dacht dat je wel een startkaart moet hebben, maar dan tellen de punten niet of zo. Misschien geeft je dat minder spanning? Je rijdt dan een gewone b proef en zo kun je in elk geval vast ervaring opdoen. En bedenk hoe supertrots je bent omdat je het maar mooi gedaan hebt! Het helpt thuis met rijden ook, je wordt namelijk kritischer naar jezelf omdat je nu eigenlijk op 1 hulp een reactie wil. Ik weet natuurlijk niet hoe het bij jullie zit, maar ik merkte bij mezelf dat ik wel eens dacht och volte is niet helemaal rond ach... Terwijl ze dan eigenlijk niet goed op je been reageert. Ik ben wel strenger geworden sinds in train voor een dressuurproef en hierdoor gaat het rijden ook beter.
Ik heb wel foto's van het inrijden, maar ik weet niet hoe je ze van de iPad hier op bokt zet :') van de proef geen foto's, mijn ouders waren bang ons af te leiden hahaha

Horzelover9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:06

Ik wil weer opnieuw starten in de wedstrijden kan ik dan gwn weer verder gaan met het niveau waar ik was gebleven?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-14 19:29

Rijd je nog hetzelfde paard? Dan wel lijkt me. Zo niet moet je dacht ik in de hoogste gezamenlijke klasse starten dus als jij M1 was en paard L dan in de L starten. Maar heeft je paard nog geen wedstrijden gereden moet je in de B starten.
Ik heb een linkje met een tabel gevonden waarin je kunt kijken in welke klasse je moet starten
https://www.knhs.nl/media/5973457/bijla ... r-2013.pdf

Pim_Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-14 18:20

je hebt helemaal gelijk! je gaat inderdaad veel kritischer kijken naar je eigen rijden en het afronden van je oefening. Ik weet nog wel dat ik op stal waar ik eerst stond mee deed aan een onderlinge wedstrijd.. en ik niet echt een gehoorzaam paard had vol spanning.... en ik bijna tegen iedereen als ongeleid projectiel aan knalde... dat was niet zo handig. uiteindelijk toch met martingaal gestart... nu is hij wel wat ouder en ik ook. wie weet!

Skinfaxi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-14 22:00

Leuk dat je net bent gestart! @dittaswart
Wat verstaat men precies onder een rijvereniging?
Ik zit zelf bij een vereniging maar moet het oko officieel zijn?

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:30

De rijvereniging moet idd bij de KNHS aangesloten zijn om wedstrijden te starten. Mocht jouw vereniging dit niet zijn kun je vaak voor een klein bedrag per jaar startkaartlid worden bij een rijvereniging in de buurt. Onderstaande link kun je kijken welke er in de buurt zitten
https://www.knhs.nl/verenigingen/vereni ... rumzoeker/

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:37

Denk dat ik het beter in dit topic vraag gezien mijn vraag over hetzelfde gaat.

Kan je op elke leeftijd starten met wedstrijden (ben nu bijna 22j)? En hoe oud moet het paard zijn (3, 4 of 5 jaar)?
Ik kan eventueel lid worden van een manege in mijn buurt (zijn er 3 in de buurt)

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:43

Wat leuk dat je het wil gaan proberen! Zoals al eerder uitgelegd, lid worden van een vereniging en daarna kan je je startpas aanvragen.

Wat jij bedoeld is de Impulsrubriek, dat is hartstikke leuk om mee te beginnen, je punten tellen niet maar je krijgt wel een idee waar je staat. Succes!

Cheese

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 00:45

Tuuuuurlijk kun je op je 22e starten. Je paard moet minstens 3 zijn wil je B starten. Minstens 4 voordat je L mag dacht ik maar als je net begint zit je toch in de B.

Gewoon doen en aansluiten bij een rijvereniging :D