Tot welke temperatuur gaan jullie op wedstrijd?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Tot welke temperatuur gaan jullie op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-14 23:53

Hoihoi,

Ik vroeg me af, tot welke temperatuur gaan jullie op wedstrijd? En dan vooral wedstrijden waarvoor je paard +- 1,5 uur of meer op de trailer moet staan.

Bedankt alvast :)

smurffie

Re: Tot welke temperatuur gaan jullie op wedstrijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:55

Wedstrijden waarvoor je paard 1,5 uur in de trailer moet staan? Zijn er echt mensen die hun paarden dat aan doen??

Ik ga wel vrij makkelijk met hoge temperaturen op wedstrijd.. Maar max een half uur met de trailer onafhankelijk van het weer. Even lekker beentjes koelen en goed de trailer laten ventileren.

CaPrIoLe`79

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-14 23:59

Eigenlijk altijd. Maar dan niet met een broeiende trailer, maar een vrachtwagen met airco.
En met goed getrainde paarden die wel wat gewend zijn.
Dat laatste is ook belangrijk in de afweging, een ongetrainde fokmerrie op een keuring zal sneller wat oplopen door de hitte en stress.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 00:00

Eigenlijk heb ik niet echt een max.. Ik ga eigenlijk altijd naar wedstrijden die max een half uur rijden zijn, als ik het dakraampje en het zeiltje achter open doe valt het best mee met de hitte (een pony in 2 paards trailer) dus genoeg frisse lucht. Uiteraard voldoende water en een emmer! Probeer bij erge hitte uiteraard de trailer in de schaduw te zetten en ik rij minder lang los. Pony heeft er eigenlijk nog nooit echt last van gehad.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 00:05

smurffie schreef:
Wedstrijden waarvoor je paard 1,5 uur in de trailer moet staan? Zijn er echt mensen die hun paarden dat aan doen??

Hoezo aandoen? Als je een beetje serieus wedstrijden wilt rijden is 1.5 uur nog een gemiddelde rit. Bij ons staan ze vaak veel langer op de trailer en dan ook nog eens uren op de wedstrijd in de stilstaande trailer. Daar hebben ze niets van. Zolang ze maar hun natje en droogje hebben.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 00:23

Vind het lastig... Zaterdag is er vrijspringen van het stamboek, daarvoor heb ik mijn pony opgegeven. Maar nou lees en hoor ik steeds dat het zaterdag +- 27 graden word... Het is zo'n 1,5 uur rijden. Pony is rond half 1/1 uur aan de buurt. Kwart voor 2 prijsuitreiking en dan weer 1,5 uur in de trailer.

Ze staat in een 2 paardstrailer, zo een;
Afbeelding

Wil er graag heen, maar wil mijn pony ook weer in goede gezondheid thuis hebben natuurlijk -O-

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 00:27

Buiten de spierspanningen die ze tijdens het rijden hebben om te staan. Deze zijn een grote aanslag op de spieren, dus eerst maak je de spieren moe en daarna ga je topprestatie vragen?? Volgens mij hebben we het hier niet over ZZ of hoger dus vind ik 1,5 uur echt onnodig en sneu.
Uren op de trailer staan doe ik trouwens ook niet, dus daar zal wel het verschil zitten. Paarden zijn van nature claustrofobisch dus laat ik ze niet staan op wedstrijd terrein met van alles eromheen.

Op de vrachtwagen ( waar de staruimte vergroot kan worden) is wat mij betreft al anders.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-14 00:39

Waarom is het wel sneu als een paard 1,5 uur in de trailer moet en een paar hindernissen moet springen van +- een meter en niet als het even lang in de trailer moet en dan bijv. 1,30 moet springen?

Kan aan mij liggen, maar ik snap het verschil niet.... Voor het paard dan.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:00

Bij LRV concours (België) kan je de pech hebben dat je om 8u 's ochtends moet rijden en pas om 4u in de namiddag het achttal (verplicht als dressuur club). Ik ga dan over huis als het niet te ver is, maar bijna alle anderen blijven daar met hun paard op de trailer. Maakt niet uit bij welke temperaturen. Nog maar weinig problemen gezien.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:26

Daphne__ schreef:
Waarom is het wel sneu als een paard 1,5 uur in de trailer moet en een paar hindernissen moet springen van +- een meter en niet als het even lang in de trailer moet en dan bijv. 1,30 moet springen?

Kan aan mij liggen, maar ik snap het verschil niet.... Voor het paard dan.

Waar staat dat?

Mocht ik ergens lang moeten blijven zorg ik voor een stuk touw en prikpaaltjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:30

Daphne__ schreef:
Vind het lastig... Zaterdag is er vrijspringen van het stamboek, daarvoor heb ik mijn pony opgegeven. Maar nou lees en hoor ik steeds dat het zaterdag +- 27 graden word... Het is zo'n 1,5 uur rijden. Pony is rond half 1/1 uur aan de buurt. Kwart voor 2 prijsuitreiking en dan weer 1,5 uur in de trailer.

Ze staat in een 2 paardstrailer, zo een;
[ Afbeelding ]

Wil er graag heen, maar wil mijn pony ook weer in goede gezondheid thuis hebben natuurlijk -O-

Gewoon gaan joh, Optijd daar zijn, even met het paard stappen en in de schaduw gaan staan. Zorgen dat je voldoende water bij hebt. En dat ze uit een emmer drinkt (niet alle paarden doen dat)

A.s Weekend moet ik ook op concours, en ik ga ook gewoon hoor :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:36

Hmm de titel daar kan ik niet echt wat mee. Verschilt per paard namelijk. het ene paard presteert goed met warm weer en de ander loopt al traag bij 20 graden.

Mijn huidige merrie ging altijd mee op pad, die loopt super door en heeft er geen last van. Heb op warme dagen nog wel eens een SGW gereden, gewoon heel veel water bij je hebben en een schaduw plek opzoeken. Ze heeft er niks van, loopt gewoon super door.

Mijn vorige merrie startte ik al niet meer met 20 graden, die werd traag voor het been en gaf aan dat zij niet wilde. Maar die liep in de wintermaanden geweldig.

Kijken naar je paard en zelf aanvoelen wat wel of niet kan :)

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:38

smurffie schreef:
.

Ik zat wel eens 2,5 uur in de auto voor een SGW, of een uur voor de dressuur. Wat geeft dat? Pluk mijn paard uit zijn weiland, stop lekker veel hooi in de trailer en mijn merrie rent er in en is lekker bezig met haar hooi en wortels. Die vermaakt zich prima. Een paard wat het niet erg vindt om op de trailer te staan kan best wat langere ritjes aan hoor. Wij hadden ook altijd prikpaaltjes en dan op de wedstrijd maakte ik een soort weilandje, die stond lekker de hele dag los.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:46

Als je gewoon zorgt dat je op tijd aanwezig bent en dan even lekker je paard aan de hand stapt na een trailerrit dan is er niet zoveel aan de hand hoor. Als het heel erg warm is kun je gewoon rekening houden met de intensiteit en de duur van het inrijden. Kijk en luister goed naar je paard.

Vind het een beetje overdreven om te zeggen dat een rit van 1.5 uur je paard "iets aandoen" is. E.e.a is ook afhankelijk van wat je paard gewend is.

Uiteraard zorg je voor voldoende ruwvoer en water op de trailer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:47

Ik vind het eigenlijk best wel gek dat hier zo licht mee om gegaan wordt. Ik wil nu ook niet pleiten dat iedereen massaal maar thuis moet blijven, maar iets meer overdenking als 'gaat makkelijk, gewoon doen' mag ook wel.
27 graden is voor een mens al warm, een paard kan nog slechter tegen de warmte.
Dus kijk gewoon goed naar de omstandigheden. Een paard 2 uur laten stil staan op een trailer die in de volle zon staat bij temperaturen rond de 30 graden vind ik absoluut not done, hoeveel water je ook aansleept. Rij je 's ochtends of meer naar de avond toe, dan kan de temperatuur al een paar graadjes gezakt zijn en kan het doenbaar zijn. Is het 's middags dat je op moet, ga dan na of je paard dit wel aankan.
Ik vind het niet zo simpel om maar te zeggen 'ach joh, ga gewoon'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:49

Ik ga met zomerse temperaturen van 30 graden niet op wedstrijd. Ik kan er zelf al niet goed tegen laat staat dat ik het paard een poos in de trailer laat wachten, het wordt in de zon ontzettend warm in dat ding...

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:57

Mwah, ligt aan je paard. Heb al eens een wedstrijd gereden op dik anderhalf uur rijden bij 32 graden. In de vroege, koele ochtend er heen. Op het heetst van de dag gereden en om 3 uur weer naar huis. Ging prima. Wel extra voorzorgsmaatregelen getroffen.
Hooi wat ik mee had, heb ik extra nat gemaakt voor vertrek. Losrijden slechts spaarzaam gedaan. Elctrolyten vooraf en nadien. Ranja bij om water mee aan te maken zodat hij veel zou willen drinken. Extra natte bietenpulp mee. Gelijk na de cross koelen, koelen, koelen en daarna pas uitstappen. Zo veel mogelijk uit de trailer en in d schaduw gestaan.
Toen we op de terugweg in de file terecht kwamen kreeg ik het wel even benauwd. Wij hebben toen bewust voor een binnendoor route gekozen om te kunnen blijven profiteren van de rijwind.
Paard was helemaal fit na die dag.

Wel zou ik dit alleen doen bij
- een goed getraind paard
- een paard wat wedstrijden gewend is
- een paard wat normaal redelijk reageert op heet weer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:57

Gini schreef:
Ik vind het eigenlijk best wel gek dat hier zo licht mee om gegaan wordt. Ik wil nu ook niet pleiten dat iedereen massaal maar thuis moet blijven, maar iets meer overdenking als 'gaat makkelijk, gewoon doen' mag ook wel.
27 graden is voor een mens al warm, een paard kan nog slechter tegen de warmte.
Dus kijk gewoon goed naar de omstandigheden. Een paard 2 uur laten stil staan op een trailer die in de volle zon staat bij temperaturen rond de 30 graden vind ik absoluut not done, hoeveel water je ook aansleept. Rij je 's ochtends of meer naar de avond toe, dan kan de temperatuur al een paar graadjes gezakt zijn en kan het doenbaar zijn. Is het 's middags dat je op moet, ga dan na of je paard dit wel aankan.
Ik vind het niet zo simpel om maar te zeggen 'ach joh, ga gewoon'.

Ik weet niet of je op mij reageert, maar mogelijk is mijn post niet genuanceerd genoeg. Er is een verschil tussen "joh gewoon gaan" en je rekening houden met je paard. Zoals ik al schreef. Ik zeg nergens dat je, je paard 2 uur in de trailer, in de zon met 30 graden moet zetten. Dat vind ik ook "not done". En nogmaals eea is ook afhankelijk van hetgeen je paard gewend is.

Ook de intensiteit en de duur van het inrijden dien je te beperken(maar dat had ik ook al gezegd). Ik vind zeker niet "dat je maar gewoon moet gaan en gewoon maar moet doen". Luisteren naar je paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:58

pol013 schreef:
Mwah, ligt aan je paard. Heb al eens een wedstrijd gereden op dik anderhalf uur rijden bij 32 graden. In de vroege, koele ochtend er heen. Op het heetst van de dag gereden en om 3 uur weer naar huis. Ging prima. Wel extra voorzorgsmaatregelen getroffen.
Hooi wat ik mee had, heb ik extra nat gemaakt voor vertrek. Losrijden slechts spaarzaam gedaan. Elctrolyten vooraf en nadien. Ranja bij om water mee aan te maken zodat hij veel zou willen drinken. Extra natte bietenpulp mee. Gelijk na de cross koelen, koelen, koelen en daarna pas uitstappen. Zo veel mogelijk uit de trailer en in d schaduw gestaan.
Toen we op de terugweg in de file terecht kwamen kreeg ik het wel even benauwd. Wij hebben toen bewust voor een binnendoor route gekozen om te kunnen blijven profiteren van de rijwind.
Paard was helemaal fit na die dag.

Wel zou ik dit alleen doen bij
- een goed getraind paard
- een paard wat wedstrijden gewend is
- een paard wat normaal redelijk reageert op heet weer

Dit dus.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 09:59

Ik had het inderdaad over de algemene tendens van het topic, dat klonk voor mij zo 'gewoon wat hooi en water mee en het komt wel goed.'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 10:05

Gini schreef:
Ik had het inderdaad over de algemene tendens van het topic, dat klonk voor mij zo 'gewoon wat hooi en water mee en het komt wel goed.'

Aha, dat ben ik helemaal met je eens. Zelf hou ik ook niet van hele hoge temperaturen, dus als de temperatuur richting de 30 gr gaat, dan doe ik ook niet veel meer :D .

Maar ik heb in de zomer nog wel eens een clinic en dan moet mijn paard ook ruim een uur in de trailer. Bij aankomst haal ik haar er overigens ALTIJD meteen uit. Als er geen paddock of iets dergelijks is dan ga ik lekker met haar stappen en zoek een strook gras op.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:28

smurffie schreef:
Mocht ik ergens lang moeten blijven zorg ik voor een stuk touw en prikpaaltjes.

Ik geloof dat ik mijn paard dan toch liever op de vrachtwagen laat staan...Die vind ik nooit weer terug op dat concoursterrein :=

Ik hou wel rekening met de temperatuur in het losrijden en hoe vlug ik na het rijden weer naar huis ga, maar erom thuisblijven heb ik nog nooit gedaan. Met echt tropische temperaturen zou ik dat misschien wel overwegen, maar mijn huidige wedstrijdpaard lijkt over het algemeen weinig last van warmte te hebben.

History_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:34

Als ik vanuit mijn oude stal op wedstrijd ging had ik bijna altijd reistijden van 1 tot 2 uur. Thuis blijven om warm weer heb ik nooit gedaan. Maar als ik wist dat ik veel tijd had tussen mijn beide proeven, huurde ik meestal een stal voor een dag op de wedstrijdlocatie zodat het voor mijn paard comfortabeler was. En natuurlijk niet te lang inrijden bij warm weer.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:35

Ik ga gewoon heen, maar denk er wel om.
Niet te lang losrijden, tussen de proeven schaduw opzoeken, kijken waar ik ze zo koel mogelijk neer kan zetten (soms in, maar soms ook naast de trailer, beetje afhankelijk van de wind ook), veel water aanbieden, bij slechte drinkers slobber met extra water enz.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-14 11:41

smurffie schreef:

Ik ga wel vrij makkelijk met hoge temperaturen op wedstrijd.. Maar max een half uur met de trailer onafhankelijk van het weer. Even lekker beentjes koelen en goed de trailer laten ventileren.

Bij een SGW kom je daar al snel aan hoor :j