aan de teugel , verplicht?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Frieskee

aan de teugel , verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 16:43

hey,
als je een simpel b proefje gaat rijden
moet je paard dan perséé in de krul lopen?

Larissajulia

Re: aan de teugel , verplicht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:44

Als je paard mooi ontspannen de oefeningen doet, en goed op de letter loopt, is het niet noodzakelijk, het ziet er alleen wel netter uit.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 16:45

Nee, het is niet verplicht alleen wel wil de jury een constante en ontspannen aanleuning zien.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:41

noorhermans1 schreef:
Nee, het is niet verplicht alleen wel wil de jury een constante en ontspannen aanleuning zien.

Dus...als je paard lekker aan het sterrenkijken is, zal je geen winstpunt rijden.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat je nog niet aan een B proef toe bent als je je paard nog niet nageeflijk kan rijden.

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 19:56

DatBenIkNou schreef:
noorhermans1 schreef:

Dus...als je paard lekker aan het sterrenkijken is, zal je geen winstpunt rijden.
Persoonlijk ben ik ook van mening dat je nog niet aan een B proef toe bent als je je paard nog niet nageeflijk kan rijden.

ja maar het is ook niet de bedoeling dat ik mijn paard in de krul ga trekken.
hij luistert trouwens wel gaat naar mijn been. ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:57

zillionke schreef:
hey,
als je een simpel b proefje gaat rijden
moet je paard dan perséé in de krul lopen?

Nee hoor, hij mag gewoon met je mee naar huis, in elke klasse.
Alleen rij je geen winst zonder nageeflijkheid (behalve de A/B-pony's misschien)

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 19:59

Je paard mag nóóit in de krul lopen.

Maar het liefst heb je je paard wel nageeflijk/ aan de teugel als je gaat starten. Als je paard het merendeel van de tijd nog echt met zijn hoofd in de lucht loopt ben je er misschien nog niet helemaal aan toe om officieel te gaan starten. Dan is het beter om eerst nog wat door te trainen, of een keer voor de ervaring onderling te starten..

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 20:01

Punz schreef:
Je paard mag nóóit in de krul lopen.

Maar het liefst heb je je paard wel nageeflijk/ aan de teugel als je gaat starten. Als je paard het merendeel van de tijd nog echt met zijn hoofd in de lucht loopt ben je er misschien nog niet helemaal aan toe om officieel te gaan starten. Dan is het beter om eerst nog wat door te trainen, of een keer voor de ervaring onderling te starten..

haha dan moet ik maar even door trainen.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:03

Ik zelf zie liever een paardje wat zoekt bij een zachte hand als een krulletje. Zeker bij de pony's is de verleiding voor kinderen erg groot als het krulletje het verschil is tussen een wp of niet.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:04

Helemaal mee een lailapri!

Maar ja....

Frieskee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-14 20:04

lailapri schreef:
Ik zelf zie liever een paardje wat zoekt bij een zachte hand als een krulletje. Zeker bij de pony's is de verleiding voor kinderen erg groot als het krulletje het verschil is tussen een wp of niet.

er zijn inderdaad mensen die hun paard in de krul gaan TREKKEN.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:25

In de B tot en met L2 wordt er gesproken van aanleuning! Dus hij hoeft zeker niet aan de teugel. Zorg gewoon voor een mooie stille aanleuning.

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:27

Evony schreef:
In de B tot en met L2 wordt er gesproken van aanleuning! Dus hij hoeft zeker niet aan de teugel. Zorg gewoon voor een mooie stille aanleuning.

Maar dan rij je echt geen winst.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:29

Evony schreef:

Het heet in alle klassen aanleuning >;)
En het wordt in alle klassen meegenomen in de beoordeling.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:31

AnnemiekvM schreef:
Evony schreef:

Maar dan rij je echt geen winst.

Je hoeft maar voor alle onderdelen een 6 te krijgen voor winst. Als je aanleuning ontspannen en constant is, haal je echt wel 6jes.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:34

noorhermans1 schreef:
Je hoeft maar voor alle onderdelen een 6 te krijgen voor winst. Als je aanleuning ontspannen en constant is, haal je echt wel 6jes.

Hier toch echt niet. Paard niet nageeflijk is een 5. Misschien her en der een zesje omdat de score anders echt wel sneu is om te geven, maar zeker geen winst. Voor een nette proef met een niet nageeflijk paard kun je rekenen op een score rond de 160-165 ongeveer.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:37

Ik denk ook dat het bij de paarden heel anders zit dan bij de pony's.
Ik reed eerst nog jaren lang bij de b/c pony's. Mijn pony was niet nageeflijk maar ik was wel l1.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:39

noorhermans1 schreef:
Ik denk ook dat het bij de paarden heel anders zit dan bij de pony's.
Ik reed eerst nog jaren lang bij de b/c pony's. Mijn pony was niet nageeflijk maar ik was wel l1.

Dat is zeker. Pony's wordt wat soepeler gejureerd, zeker de A/B-tjes, maar ook de CDE's soms nog wel omdat je met kinderen te maken hebt. Die moet je niet willen afbranden. En ik weet niet hoe lang het geleden is, maar het eerste paard waarmee ik M reed zou ik nu op die manier rijdend geen B-proef met winst kunnen beëindigen denk ik. Het niveau ligt ook wel hoger dan vroeger.

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:48

Urielle schreef:
Evony schreef:

Het heet in alle klassen aanleuning >;)
En het wordt in alle klassen meegenomen in de beoordeling.

Aanleuning moet er altijd zijn tuurlijk, maar is iets anders dan nageefelijk of aan de teugel.
Er moet spraken zijn van aanleuning in de B, paard hoeft nog niet aan de teugel te lopen. Dat moet pas vanaf het M. Je kan wel denigrerend doen maar dat is wat je geleerd wordt in de jurycursus.

Zolang er sprake is van een aanleuning en de proef wordt verder goed gereden rijdt iemand bij mij echt wel winst. Niet dik misschien. Maar in de B rij je dan wel winst.

Dit was toevallig laatst nog een punt op de bijscholing. Aan de teugel pas vanaf M1. Aanleuning in de B t/m L2. En tuurlijk wordt er in de L2 meer gevraagd dan in de B.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:52

Evony schreef:
Er moet spraken zijn van aanleuning, paard hoeft nog niet aan de teugel te lopen. Dat moet pas vanaf het M. Je kan wel denigrerend doen maar dat is wat je geleerd wordt in de jurycursus.

Zolang er sprake is van een aanleuning en de proef wordt verder goed gereden rijdt iemand bij mij echt wel winst. Niet dik misschien. Maar in de B rij je dan wel winst.

Zo heb ik het niet geleerd en ik heb hem toch nog recent gevolgd... Aan de teugel pas vanaf de M? Oprichting (vanuit verzameling), rechtgerichtheid, schwung, ja die wel...

kimmi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:55

Ik rijd ook niet aan de teugel hoor :) Ik rijd ook B!

Evony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 20:55

Ik wel, en wat ik zeg 1 mei nog een bijscholing gehad waarin dat uitdrukkelijk naar voren kwam.

_Nicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:01

Je paard moet wel degelijk ontspannen door de ring gaan met aanleuning.
Ook in de B moet het paard in wedstrijdhouding lopen dus de hals niet te laag en de neus iets voor de loodlijn. Als ik mijn paard iets te laag liet lopen maar wel met een goede constante aanleuning kreeg ik hier commentaar op.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:03

Ben wel erg benieuwd wat jij dan punt bij die grote groep ruiters die hun paard WEL aan de teugel laten lopen, want die moeten nog hoger. En wat je nu veel ziet, verder doorgetrainde paarden die al kunnen gaan zitten en in de oprichting, NOG hoger? Ergens zit toch gewoon een plafond aan je punten? Want een 10 zal in de B niet snel aan de orde zijn.

Verzet > 3-4
Niet taktmatig en/of teveel spanning > 4-5
Taktmatig, ontspannen maar niet aan de teugel > 5
Taktmatig, ontspannen en aan de teugel > 6-8 (afhankelijk van kwaliteit figuur of overgang)
Taktmatig, ontspannen, aan de teugel en de overige drie punten van het Skala al voor elkaar > 8-9
Zo ongeveer zou het er schematisch uitzien denk ik wat ik geleerd heb op cursus.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-14 21:11

Urielle schreef:
Evony schreef:
Er moet spraken zijn van aanleuning, paard hoeft nog niet aan de teugel te lopen. Dat moet pas vanaf het M. Je kan wel denigrerend doen maar dat is wat je geleerd wordt in de jurycursus.

Zo heb ik het niet geleerd en ik heb hem toch nog recent gevolgd... Aan de teugel pas vanaf de M? Oprichting (vanuit verzameling), rechtgerichtheid, schwung, ja die wel...

Zo ervaar ik de jurering bij de B-Paarden ook hoor Urielle. Ben het met jou eens.